استاندار: اراده و پشتوانه ملی برای مقابله با جنگل‌خواری در مازندران نیاز است

ساری - ایرنا - استاندار مازندران گفت : اراده و پشتوانه ملی برای مقابله با جنگل‌خواری و حفظ عرصه‌های طبیعی و کشاورزی استان مازندران نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی‌پور روز شنبه در نشست کارگروه فراقوه ای مبارزه با زمین‌خواری در ساری افزود: تمامی دستگاه های اجرایی استان برای مقابله با زمین خواری انگیزه و آمادگی دارند و در یک سال گذشته اقداماتی در این حوزه انجام شد، اما برای برخورد وسیع تر با متخلفان، باید مسوولان در سطح ملی پشتوانه این حرکت های استانی باشند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که در سال های گذشته طرح های مقابله با زمین‌خواری در مازندران را ناکام گاشت ، این بود که تمهیدات در نظر گرفته شده به نفع مردم تنظیم نشد و انجام این برنامه ها، باند بازی و رانت را افزایش داد.
استاندار مازندران تصریح کرد: اراده ملی برای مقابله با جنگل خواری در مازندران نیاز است و مسوولان استانی به تنهایی نمی توانند برای حفظ عرصه های ملی استان اقدام کنند.
حسینی پور اضافه کرد: زمانی که مسوولان استان برای مقابله با زمین خواری اقداماتی انجام می دهند، متاسفانه بسیاری از شخصیت ها با مدیران تماس می گیرند و با رایزنی می خواهند جلو وظایف قانونی مقابله جنگل خواری را بگیرند که باید در سطح ملی افرادی که پیگیر انجام کارهای غیرقانونی هستند، مجرم شناخته شوند.
وی ادامه داد: با قاطعیت عرض می کنم که در سال های گذشته هرآنچه به عنوان تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شد مربوط به افراد ضعیف جامعه بود و اقدام خاصی برای برخورد با تصرف هایی که از سوی گردن کلفت ها و دانه درشت ها انجام شد، صورت نگرفته است.
استاندار مازندران گفت: مسوولان در این کارگروه تصویب کنند که هرآنچه در این جلسه به تصویب می رسد به تایید سران قوا هم برسد تا با ضمانت اجرا خاص و پشتوانه ملی در مسیر برخورد با متخلفان گام برداریم.
استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha