نگاه ویژه دولت برای رفع نقصان امکانات امدادی در مازندران؛ از استقرار بالگرد تا توسعه پایگاه‌ها

ساری - ایرنا - دولت سیزدهم از آغاز فعالیت، بهبود و ارائه خدمات به اقشار مختلف را در اولویت‌های خود قرار داده است که یکی از این اولویت‌ها، تخصیص اعتبار به توسعه تجهیزات و امکانات امدادی پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر مازندران بوده تا امدادگران در مواقع بروز حوادث و سوانح با چالش‌های کمتری مواجه باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری مازندران طی سالهای اخیر از کمبود یا نبود امکانات امدادی رنج می برد، استانی که علاوه بر اینکه جزو استان های پرحادثه کشور محسوب می شود باید به میلیون ها مسافر و گردشگری نیز خدمات دهی کند به طوریکه همواره مسوولان استان عنوان می کنند که زیرساخت های خدماتی در این استان در حد و اندازه ارائه خدمات به جمعیت بومی آن است اما بخاطر شرایط میزبانی که دارد از این زیر ساخت ها برای ارائه خدمات به میلیون ها نفر استفاده می شود.

مازندران بلحاظ داشتن جنگل ، دریا و کوه در طول سال به عنوان کانون توجه مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است و البته در این میان حضور این افراد در استان با خود دردسرهایی نیز به همراه دارد چرا که غالب افرادی که به این استان می آینده بدون آشنایی با شرایط به دل طبیعت می زنند و دچار مشکل می شوند که از جمله آن حوادثی است که در دریا رخ می دهد و غرق می شوند.

نقش برخورداری از این امکانات در مازندران تا بدان حد جدی و مهم است که استاندار در همان ماه‌های نخست حضورش در این سمت تلاش ها و پیگیری های زیادی انجام داد تا بخشی از کمبود امکانات در این بخش را جبران کند.

اواخر سال گذشته پیگیری‌های سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران سبب شد یک فروند بالگرد اورژانس در پایگاه آمل مستقر شود و انتظار چندین ماهه در این زمینه به پایان برسد چرا که هلال‌احمر مازندران پیش‌تر یک فروند بالگرد داشت که نیمی از ماه را در این استان و نیمی دیگر در استان گلستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. بالگرد مشترک مدتی پیش از شمال کشور به استانی دیگر انتقال داده شد و با توجه به سقوط بالگرد اورژانس آمل، در مرحله تعمیر قرار داشت و عملا این استان حادثه خیز از داشتن یک فروند بالگرد اورژانس بی بهره ماند.

در این گزارش به بخشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه امدادی جمعیت هلال احمر و اورژانس پرداخته شد.

نگاه ویژه دولت برای رفع نقصان امکانات امدادی در مازندران؛ از استقرار بالگرد تا توسعه پایگاه‌ها

پس از پیگیری های صورت گرفته از سوی استاندار مازندران در همان زمان دومین بالگرد امدادی هم وارد مازندران شد. این بالگرد علاوه بر قابلیت حمل بار به مناطق دورافتاده و بحران‌زده در مواقع ضروری، یک سبد چهار هزار لیتری حمل آب نیز دارد که برای مهار آتش‌سوزی‌ عرصه‌های جنگلی و مرتعی دوردست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بالگرد برای ارائه خدمات به استان‌های همسایه از جمله گلستان در مواقع ضروری نیز مورد استفاده خواهد گرفت.

علاوه بر پیگیری های شخص استاندار مازندران برای رفع این کمبودها و فراهم کردن زیر ساخت های اساسی در حوزه دستگاه‌های امدادی استان این موضوع در سفر رییس جمهور نیز دیده شد به طوریکه ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و تجهیز پایگاههای امداد و نجات اختصاص یافته و بدین گونه اعتبارات ملی نیز برای کمک به حل مشکلات این بخش تزریق شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به حادثه خیز بودن این استان گفت: براساس ارزیابی ها و بررسی های بعمل آمده مازندران یکی از ۱۰ استان اول حادثه خیز کشور به شمار می رود به طوریکه حوادث طبیعی همچون سیل ، زلزله ، رانش کوه و همچنین حوادث غیر طبیعی از قبیل غرق شدن در دریا ، سقوط کوهنوردان از کوه ، گم شدن در جنگل به عنوان بخشی از این اتفاقات است.

غلامعلی فخاری افزود: با توجه به شراط خاص مازندران فراهم کردن امکانات و زیر ساخت های لازم از جمله دغدغه ای است که همواره مسوولان امدادی مازندران با آن درگیر بودند.

وی ادامه داد: از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان ۳۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و تجهیز پایگاه‌های امداد و نجات و ساخت یک مجتمع چند منظوره امدادی تخصیص یافته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت که از محل این اعتبارات تجهیز و تکمیل ۶ پایگاه امداد و نجات و ساخت یک مجتمع چندمنظوره آغاز شده است.

آغاز عملیات اجرایی مجتمع بزرگ امداد و نجات مازندران در بابلسر

فخاری محل ساخت مجتمع بزرگ امداد و نجات چند منظوره را شهرستان بابلسر اعلام و بیان کرد که این مجتمع در ۱۲ طبقه در شهرستان بابلسر آغاز شده است که دارای بخش های آموزشی، درمانی، امدادی و فرهنگی است.

وی از فعالیت ۳۴ پایگاه دائمی این جمعیت در استان خبر داد و افزود: مازندران با در اختیار داشتن بزرگ ترین آشیانه بالگرد در شمال کشور توانسته است در مناطقی که امکان دسترسی امدادگران به مصدومان از طریق خودرو وجود ندارد ، خدمات رسانی لازم را انجام می دهد.

وی ضمن قدردانی از حمایت های دولت سیزدهم و نگاه ویژه استاندار مازندران به حوزه امداد و نجات استان ، ادامه داد : با تخصیص این میزان اعتبار کمک قابل ملاحظه ای به این حوزه در استان شده است.  

نگاه ویژه دولت برای رفع نقصان امکانات امدادی در مازندران؛ از استقرار بالگرد تا توسعه پایگاه‌ها

مازندران رتبه دار در پاسخگویی به تماس های مردمی برای نجات مصدومان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: مازندران جزو استان های حادثه خیز و خطرپذیر کشور به شمار می رود و از نظر تعداد پاسخگویی به تماس های مردمی برای نجات مصدومان هم رتبه اول کشور را دارد.

فخاری افزود: در یک سال اخیر با بروز حوادث طبیعی متعدد در مازندران ، امدادگران هلال احمر استان در عملیات مختلف نجات کوهستان در قلل مرتفع از جمله دماوند و علم کوه، کمک رسانی به آسیب دیدگان ناشی از سیلاب چالوس ، پیدا کردن گمشدگان در جنگل و مصدومان ناشی از پرواز پاراگلایدر را انجام داده اند.

وی با اشاره با اعلام این که این جمعیت ۱۵ انبار امداد و نجات در اختیار دارد، یادآور شد: در تمامی این انبارها امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده در مواقع بروز حوادث در استان موجود است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران، داشتن امدادگران متخصص برای انجام عملیات های امداد و نجات را ضروری دانست و بیان کرد: به همین منظور طی یک سال اخیر ۲ هزار امدادگر متخصص زیر نظر این نهاد آموزش دیده اند که این افراد قادر به انجام ماموریت های در شرایط سخت حوادث سیل و زلزله می باشند.

نگاه ویژه دولت برای رفع نقصان امکانات امدادی در مازندران؛ از استقرار بالگرد تا توسعه پایگاه‌ها

راه اندازی ۳۲۰ خانه هلال در مازندران

فخاری با اشاره به اجرای طرح ملی خانه هلال گفت: این طرح ابتکاری جمعیت هلال احمر مازندران بود که به صورت کشوری اجرا شد و تاکنون ۳۲۰ خانه هلال در مناطق روستایی و شهری مازندران راه اندازی شده است.

وی افزود: هدف از راه اندازی این خانه ها توسعه خدمات بشردوستانه، ترویج آموزش های همگانی و مداخله موثر ساکنان منطقه در فرایند مدیریت بحران است و همین کارکردها در حقیقت خانه هلال را به یک شعبه کوچک هلال احمر تبدیل کرده و تمامی فعالیت ها و خدمات یک شعبه رسمی جمعیت در فرایند فعالیت آن لحاظ شده است.

راه اندازی خانه های هلال از سال ۹۵ با تدوین و تصویب دستورالعمل تاسیس و فعالیت این واحدها به صورت رسمی در کشور آغاز شد. طبق آخرین گزارش رسمی جمعیت هلال احمر تاکنون سه هزار و ۴۱۲ خانه هلال در کشور راه اندازی شده است.

نگاه ویژه دولت برای رفع نقصان امکانات امدادی در مازندران؛ از استقرار بالگرد تا توسعه پایگاه‌ها

ساخت و نونوار شدن ۲۰ پایگاه اورژانس مازندران

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : با تخصیص اعتبار و کمک خیران ۲۰ پایگاه اورژانس در این استان در حال ساخت و تجهیز است .

رضا حبیبی ساروی در تشریح فعالیت های یک ساله دولت سیزدهم در حوزه اورژانس مازندران افزود: این پایگاه های اورژانس در شهرهایی در حال ساخت و تجهیز است که برخی از آنها جز شهرها با ماموریت بالا به شمار می روند و وجود پایگاه های اورژانس بیشتر برای تسریع در خدمات ضرورت دارد . 

وی از ساری ، قائمشهر ، آمل ، چالوس ، تنکابن و نوشهر به عنوان شهرستان هایی نام برد که ساخت پایگاههای اورژانس در آنها ضروری است و ادامه داد : برای ساخت و تجهیز هر پایگاه حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است .

رییس اورژانس مازندران سطح استاندارد برای هر ۲۰ هزار نفر جمعیت را یک پایگاه اعلام کرد و گفت : در حال حاضر در ساری به عنوان مرکز استان مازندران با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت می بایست ۱۶ پایگاه اورژانس داشته باشد، که اکنون تنها پنج پایگاه دارد. 

وی افزود : در مدت یک سال اخیر پایگاه اورژانس شهرستان بلده در غرب مازندران با زیر بنای ۳۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید که برای این طرح ۸۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و کمک خیر هزینه شده است .

حبیبی ساروی گفت: همچنین در این مدت پایگاه های اورژانس در ساری و آزادراه چالوس به امکانات امدادی تجهیز شدند که ۴۰ میلیارد ریال کمک خیران و اعتبار دولتی برای خرید تجهیزات هر یک از این پایگاهها هزینه شده است .

وی زمان بهره برداری و آماده به کار این ۲ پایگاه اورژانس را مهر امسال اعلام کرد و افزود: پایگاه اورژانس شعبه مرکزی نور نیز با کمک مالی خیر و اعتبار دانشگاه علوم پزشکی در ۲ طبقه به عنوان پایگاه عملیاتی و آموزشی ساخت و به بهره برداری رسید.

رییس اورژانس مازندران همچنین در دست ساخت بودن  پایگاه های اورژانس شهری تنکابن ، پایگاه شهری کوی فروردین قائمشهر ، پایگاه ۲ بهشهرو پایگاه جاده ای نارنجستان آمل خبر داد و گفت : این طرح ها نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد .

نگاه ویژه دولت برای رفع نقصان امکانات امدادی در مازندران؛ از استقرار بالگرد تا توسعه پایگاه‌ها

تجهیز امکانات اورژانس فراتر از آمبولانس

رییس اورژانس مازندران از افزوده شدن موتورلانس برای افزایش توان عملیاتی نیروهای این مجموعه در سطح استان خبر داد و گفت : در حال حاضر ۶ دستگاه موتورلانس به عنوان امکانات اورژانس در سطح استان مشغول فعالیت است که چهار دستگاه دیگر نیز به ناوگان اورژانس مازندران اضافه می شود . 

وی افزود: اعتبار دولتی صرف شده برای تامین این تعداد موتورلانس ۱۵ میلیارد ریال است که با به کارگیری موتورلانس های بیشتر در زمان ترافیک و شلوغی جاده ها داشتن این موتورها می تواند در سرعت بخشیدن به زمان حضور مامور اورژانس بر سر مصدومان تاثیر بگذارد .

حبیبی ساروی اظهار داشت: فاز نخست سیستم پایش تصویری در بیمارستان های مازندران اجرا شد که در این فاز ۶ بیمارستان زیر پوشش این سیستم قرار گرفته است و تا پایان امسال با اجرای فازهای دو و سه، ۲۰ بیمارستان استان زیر پوشش آن قرار خواهند گرفت .

وی توضیح داد: از طریق این سیتم انتقال تصاویر اورژانس بیمارستان ها به مرکز پایش مراقبت های درمانی اورژانس ۱۱۵ مازندران انجام و از این طریق مراحل درمانی و رسیدگی مصدومانی که به مراکز درمانی منتل می شوند ، پیگیری می شود .

مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۹۸ پایگاه جاده ای ، شهری و هوایی دارد که حدود ۱۵۰ دستگاه آمبولانس در این پایگاه ها مشغول به خدمات هستند و این نهاد ماهانه ۱۱تا ۱۲هزار ماموریت انجام می دهد . 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha