از اعتراف یک فعال سیاسی تا دیدگاه نخبگان لارستانی: خوبی‌های دولت را باید دید

لارستان - ایرنا- خوبی ها را باید دید؛ این گزاره از چکیده و فحوای کلام یکی از مخالفان سیاسی دولت سیزدهم است که البته این بار در فضایی منطقی و به دور از هیاهوها و برخی جنجال های سیاسی با دیده انصاف لب به سخن برای تمجید و تحسین از عملکرد و اصول و خط و مشی دولت مردمی و شخص رئیس جمهور گشوده است.

این فعال سیاسی در توییتی با تقدیر از سفر آقای رئیسی به ۳۱ استان در سال اول ریاست جمهوری یکی از شاخص های رفتاری و مشی عملی این دولت و آیت الله رئیسی اشاره و آن را مورد تمجید قرار داده که از چند منظر حائز اهمیت است.

این اعتراف را هم می توان یک الگوی رفتاری در فضای سیاسی و رسانه ای کشور آن را قلمداد کرد که چنانچه می خواهیم رفتار و عملکرد شخص و یا سازمان و دولتی را به بوته نقد بکشانیم و اگر بارها از ضعف ها و کمبودها سخن رانده ایم، اگر وجه برجسته و نقطه مثبتی از این  پهنه وسیع و کارکردهای بی شمار یافیتیم به آسانی از آن نگذریم، غرض ورزانه سخن نگوییم و گاه انصاف را ملاک نقدهایمان قرار دهیم.

از دیگر سو می توان چنین ادعا کرد که هرگاه عملکردها و رفتارها و خط و مشی و مسیر با سطح توقعات و انتظارات همخوان یابد، هرگاه صداقت گفتار در سلامت کردار برملا شود و به جای شعار این عمل باشد که تجلی عینی می یابد، آنگاه دیگر چندان تفاوتی نمی کند، دوست باشی یا دشمن، بیگانه و یا خویش، اگر دیده انصاف به خرج دهی، حقیقت را خواهی یافت و به درون خودآگاهت می گویی که خوبی ها را باید دید.

تفسیر و تحلیل گویاتر از مشی رفتاری رئیس جمهور مردمی پیش تر هم و به گونه ای ملموس تر و مشهود تر از زبان دیگر سیاسیون و اهالی رسانه و در نگاهی فراجناحی به ویژه از آن شخصیت فرهیخته وفرزانه و از بزرگان رسانه کشور، مرحوم دعایی که همواره به فردی مصلح و آزاداندیش شهرت داشت و همچنین از درجه مقبولیت بالایی هم در جامعه سیاسی و رسانه‌ای و حتی در بین روحانیت مشهور بود، بیان شد.

مرحوم دعایی در نشست هم اندیشی مسئولان رسانه ای کشور با رئیس جمهور،به صراحت و ژرف اندیشانه از ویژگی های شخصیتی و رفتار آیت الله رئیسی با توجه به شناختی که از وی داشت سخن به میان آورد.

اینکه وی در قامت رئیس جمهور گاه با قایقی می نشیند و از یک محل به محل دیگری می رود، گاه در مترو و در کمال متانت به حرف ها و نقدهای مردمش گوش می سپارد، گاه همراه و همنشین قشری ساده زیست و در یک خوابگاه دانشجویی افطارش را می شکند و گاه هم البته با ضجه ها و دردهای آن فرد فقیری که شب را احتمالا بی نان و شام سپری کرده، همدرد می شود و از خوردن امساک می ورزد.

مرحوم دعایی در آن نشست صمیمی ضمن تمجید و اینکه آقای رئیسی را آبرو و اعتباری برای هم نسلهایش یعنی روحانیت می داند در عین حال تاکید می کند که این مشی و روحیه جدید که نیاز مبرم جامعه امروز ماست باید ادامه یابد.

البته این نوع شیوه های رفتاری صادقانه و مشی ساده زیستانه تا آن روحیه مردمی بودن و جهادی و میدانی عمل کردن های اقای رئیس جمهور را بارها و به ویژه ما رسانه ها خود از نزدیک شاهدش بودیم و مصادیقش هم البته فراوان است.

از اعتراف یک فعال سیاسی تا دیدگاه نخبگان لارستانی: خوبی‌های دولت را باید دید

شاید پرداختن به آن مسایل و آن مشاهدات عینی و ملموس، هم اینک و در این مجال و نوشته ما نگنجد اما بی گمان می توان از آن حرکت ها و فریادها و همدردی ها و یا همنشینی با قشرهای مختلف مردمی و آن نگاه های مهرورزانه و با چاشنی عدالت خواهانه را به زمان و مجالی دیگر ارجاع داد و به تفصیل زوایای مختلف آن را شکافت. 

دیگر گروه های مردمی و طیف های مختلف جامعه که اتفاقا وابستگی و ارتباط چندانی هم با بدنه دولت و سیستم اجرایی ندارند هم به خوبی و با یک نقطه اشتراک و هم نظر و هم عقیده با اینکه نافی برخی ناملایمات و مشکلات نبودند اما بر این نکته که دولت دستاوردهای مثبت و امیدبخش داشته و وجوه برجسته فراوانی در کارکرد یک ساله دولت مشهود است، تاکید داشتند.

برجسته ترین دستاوردهای دولت سیزدهم از منظر نخبگان و جوانان موفق لارستانی

برخی افراد و جوانان و پژوهشگران علمی و نخبگان لارستانی در همین راستا و با بینشی عمیق و به فراخور رشته و فعالیت های علمی و حرفه ای خود موشکافانه از دستاوردها و وجوه برجسته و نکات و نقطه های امیدآفرین این دولت و شخص رئیس جمهور سخن گفتند.

آنها البته بر این باورند که بیان این دستاوردها و نکات برجسته در این دولت ظرف یک سال از شروع فعالیتش به معنا و نفی برخی مشکلات و چالش های فراروی مردم در برخی حوزه ها و به ویژه در زمینه اقتصاد و معیشت نیست که این موضوع را البته خود دولت و رئیس جمهور هم بارها به آن اذعان کرده و به دنبال ایجاد راهکارها و روزنه های امید و تحولات ساختاری برای بهبود شرایط و سامان بخشیدن به آن است.

قانون حمایت از دانش بنیان ها از وجوه برجسته دولت سیزدهم

دکتر حجت االله رُخگیره مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارس برهان سدید لارستان در این زمینه معتقد است که دولت در بخش های مختلف به ویژه حمایت از شرکت های فناور گام های مثبت برداشته است.

وی می گوید: یکی از برجسته ترین و کارکرد های مناسب این دولت در حقیقت تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان بوده است.

رخگیره تصریح کرد: این مصوبه بدون شک می تواند نقش پررنگ و امیدبخشی در ایجاد اشتغال جوانان و حرکت به سمت شغل های پایدار و بدون تحمیل هزینه های هنگفت برای دولت ایجاد کند.

او یادآور شد: بر اساس نظریه کارشناسان به ازای هر شغل دولتی رقمی افزون بر ۱۵۰ میلیارد تومان با میاگین کمترین میزان حقوق یک فرد، برای دولت به دنبال دارد که به راحتی و با صرف هزینه های اندک و با تقویت شرکت های دانش بنیان می توان این خلا را پر کرد و جوانان را امیدوار به آینده شغلی پایدار کرد.

وی با بیان اینکه آینده و شکوه اقتصادی ایران از مسیر تقویت و حمایت از دانش بنیان ها می گذرد ، گفت: شرکت پارس برهان سدید لارستان موفق شده با تجاری سازی ۱۴ محصول فناور که هرکدام برای اولین بار در کشور طراحی و تولید شده به عنوان یکی از شرکت های فناور برتر پارک علم و فناوری فارس شناخته شود.

تنش های سیاسی با همسایگان رنگ باخت

دکتر محبوبه نامداری از محققان و پژهشگران و فعالان اجتماعی استان فارس نیز معتقد است که توسعه و تقویت مناسبات و تعلاملات سیاسی که منجر به ایجاد تحولات اقتصادی و گسترش مبادلات تجاری بازرگانی در سطح منطقه شده از جمله رویکردها و گام های مثبت این دولت طی یک گذشته بوده است.

از اعتراف یک فعال سیاسی تا دیدگاه نخبگان لارستانی: خوبی‌های دولت را باید دید

وی می گوید: تجربه و روند رو به رشد تعاملات مثبت با همسایگان نشان می دهد که آن تنش های پیشینی با همسایگی تا حدود زیادی رنگ باخته وامروز شاهد روند امیدبخش و گفتگوهای سازنده در راستای تحقق اهداف و برنامه های تحول گرایانه سیاسی  و اقتصادی خود در سطح منطقه هستیم.

وی یادآور شد: از سال ۹۴ با کشور عربستان و همچنین امارات به عنوان یکی از بزرگترین شریک های تجاری دچار برخی تنش هی سیاسی و اختلاف بودیم که در این دولت سعی شده تا حدود زیادی این روابط ترمیم شود و به نظر روابط خوب و مثبت در یک مسیر منطقی با همسایگان می تواند پیشرفت هیا قابل ملاحظه ای برای کشورمان به ارمغان داشته باشد.

نامداری تصریح کرد: اتفاقا برای استان فارس به ویژه مردمان جنوبی آن ارتباط خوب و مثبت با همسایگان و کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل مراودات تجاری و بازرگانی و حضور بخش عظیمی از مردم این خطه در آن کشورها بسیار برایشان اهمیت دارد و حتی این موضوع را بیش از مسایل داخلی کشور دنبال می کنند.

این محقق و از پژوهشگران استان فارس تاکید کرد: افزایش میزان تعاملات با کشورهای همسایه همچنین یکی از اصول و خط و مشی نظام و همچنین چشم انداز ۱۴۰۴ هم هست که به خوبی در این دولت و سیاست خارجی روی آن تاکید شده است.

فساد ستیزی نقطه عطف

محسن منتظری مخترع،  پژوهشگر و از نخبگان لارستانی  در حوزه نجوم و انرژی هم می گوید: فساد ستیزی و شفافیت به ویژه مبادلات مالی و اقتصادی و شرکت ها و بنگاههای بزرگ اقتصادی از نکات برجسته این دولت بوده که به نظر کمتر به آن پرداخته شده است.

او معتقد است: این دولت در یک اقدام شجاعانه همچنین اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد و توانست از رهگذر آن به بسیاری از فسادهای ریشه دوانده و سوء استفاده های مالی و ارزی و سازمان یافته در سطوح مختلف پایان دهد.

کارشناس ارشد مخازن نفت و گاز و عضو گروه رصدخانه جنوب فارس تصریح کرد: تاکید بر ضرورت دیپلماسی اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی و توسعه میعانات گازی و انجام قراردادهای تجاری در این حوزه را می توان از دیگر اقدام ها و خدمات ماندگار این دولت ظرف یک ساله گذشته برشمرد.

تغییر موضع و نگاه به شرق

این مخترع دستگاه آب شیرین کن خورشیدی همچنین یادآور شد: تقویت ارتباط با کشورهای بلوک شرق که خود بیانگر نگاه عالمانه و مدبرانه و حرکت رو به جلوی کشورمان متناسب با تغییرات و تحولات منطقه ای و جهانی است را باید در کنار دیگر اقدام های مثبت و ماندگار دولت قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: نگاه به شرق به عنوان یک راهبرد و تغییر موضع اساسی در دولت جمهوری اسلامی  که البته روسیه و چین می تواند از مهمترین اجزای این ارتباط و سیاست محسوب شوند ، امروزه به شدت مورد توجه کارشناسان و فعالان سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه و جهان قرار گرفته است.

از اعتراف یک فعال سیاسی تا دیدگاه نخبگان لارستانی: خوبی‌های دولت را باید دید

این محقق لارستانی معتقد است که حوزه نفت و انرژی یکی از مهمترین مولفه های دخیل در این مناسبات و گسترش فعالیت های تجاری و اقتصادی کشورمان با بلوک شرق است که البته باید همچنان با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار دولتمردان سیزدهم قرار گیرد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی  گفت: البته این حرکت مثبت و گام محکم و نگاه بلندی که از ناحیه ایران به سمت شرق شروع شده باید همچنان و با جدیت بیشتر ادامه یابد و این ارتباط و تعاملات نیز به سایر کشورهای موثر و قدرتمند همچون روسیه و هند و سایر کشورهای همسایه بیش از پیش تعمیم داده شود.

اصلاح ریشه ای ساختارهای معیوب دستاوردی برجسته

یک پژوهشگر و از نخبگان علمی و کارآفرینن برتر لارستانی هم معتقد است که این دولت دنبال محبوبیت ظاهری و حتی ظاهرسازی ها درعرصه های مختلف و به ویژه در حوزه مسایل اقتصادی نبود و سعی کرده تا با نگاهی کارشناسانه تر و دقیق تر و شفاف تر مسایل را ببیند و راهکارها و برنامه های دراز مدت برای حل موضوعات و برخی بحران های موجود و مشکلات انباشت شده از گذشته بیابد.

دکتر فهیمه نخبه می افزاید: که اگر بخواهیم واقع بینانه تر به مسایل و عملکرد ها و دستاوردهای این دولت بپردازیم باید دستاوردها را با شرایط و وضعیت موجود و نه با سطح توقعات و وضعیت و مطلوب ایده آل جامعه سنجید.

از اعتراف یک فعال سیاسی تا دیدگاه نخبگان لارستانی: خوبی‌های دولت را باید دید

او بیان کرد که دولت سیزدهم بیشتر به دنبال تحولات زیرساختی و تغییرات ساختاری و بنیادی در حوزه ها و عرصه های مختلف بوده است.

وی یادآوری می کند که این دولت سعی کرده تا ریشه ای تر و عمیق تر مسایل را ببیند و نسخه های پیچیده شده حتی در حوزه اقتصادی در این دولت خروجی لحظه ای اگر نداشته اما برخی ساختارها را خوب اصلاح کرده و بی شک نتایج مثبتش را هم نه در زمان حال که در آینده ای دورتر باید دید.

او می گوید: نکته حائز اهمیت در تحلیل و بررسی دستاوردهای این دولت آن است که هر سیاستی اتخاذ می کند و یا هر برنامه تحولی در داخل و یا موضع گیری هایی که در عرصه بین المللی داشته همراه با حفظ اصول و ساختارها وارزش های اصیل جامعه و محتوای اصلی انقلاب بوده است.

این محقق و عضو هیات علمی دانشگاه های لارستان بیان کرد که دریافت پاسخ های سریع و لحظه ای ملاک کار برای این دولت نبوده است و این خود بهترین مصداق برای بررسی و پرداختن موشکافانه تر نسبت به مسایل و مشکلات مبتلابه جامعه امروزی ماست.

وی اذعان کرد که دولت سیزدهم و وزارت امور خارجه این دولت هم البته در عرصه جهانی و موضع گیری های قاطعی که  در موضوع برجام داشته نیز خوب و مقتدرتر ظاهر شده و طرف مقابل هم البته به این اقتدارو عزتمندی جمهوری اسلامی و نقشش در معادلات و مناسبات منطقه ای و بین المللی باورمندتر شده است.

تحول در حوزه کشاورزی بر پایه دانش بنیان

عالیه سادات رفعت حقیقی دانشجوی مقطع دکترای تخصصی گیاهان دارویی در استان فارس هم برخی موارد و خدمات ارزشمند و مثبت این دولت را ذکر کرد و گفت: تمرکز بر صادرات و رونق کشاورزی بر پایه شرکت های دانش بنیان و اتخاذ تدابیر و مشوق های لازم در این راستا برای سرمایه گذاران، بهترین و با ارج ترین اقدام دولت سیزدهم ظرف یک سال گذشته است.

این محقق گیاهان دارویی یادآور شد: تدوین برنامه حمایت از شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تولید محصولات با کیفیت و بر پایه دانش که می توند تا حدود زیادی در تامین و امنیت غذایی کشور موثر بااشد کار بزرگی بود که در این دولت رقم خورده است.

از اعتراف یک فعال سیاسی تا دیدگاه نخبگان لارستانی: خوبی‌های دولت را باید دید

رفعیت حقیقی گفت: در حقیقت هدف اصلی دولت از تدوین این سند راهبردی ،هموار کردن زمینه رونق کشاورزی دانش بنیان و کمک به افزایش بهره وری از طریق نفوذ دانش در بخش کشاورزی و توسعه زنجیره محصولات فناورانه است که این امر افزایش قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را هم به دنبال خواهد داشت.

این پژوهشگر حوزه گیاهان دارویی گفت: علاوه بر این دولت سیزدهم با تهیه و تدوین دستورالعمل جامع صادرات محصولات کشاورزی در راستای حمایت از صادرکنندگان زمینه تولید محصولات با کیفیت و صیانت از حقوق تولید کننده ها و صادرکننده ها را فراهم کرده است.

وی یاداور شد: همچنین پیگیری در اجرایی کردن  قراردادهای مربوط به گیاهان دارویی به خصوص در استان فارس که علاوه بر بهره وری از منابع آبی همچنین افزایش اشتغال و درآمد بهره بردار، توسعه اقتصادی در حوزه کشاورزی، صنعت و صادرات را به دنبال خواهد داشت.

این مولف و محقق لارستانی معتقد است: حمایت قاطع دولت از گندم کاران در قالب کشت های قراردادی و تشویق و ترغیب کشاورزان به افزایش راندمان تولید با در اختیار گذاشتن بذور اصلاح شده برای بهره وران یکی از اقدام های ارزنده دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی طی این مدت یک سال بوده است.

 این محقق می گوید: در کشت قراردادی بخشی از بیمه محصول از سوی دولت پرداخت می‌شود و بهینه کردن تولید، افزایش بهره ‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح از اهداف این طرح است.

وی همچنین در اختیار گذاشتن نهاده‌ها شامل بذرهای اصلاح شده و کود در قبال مستندات و ضمانت‌های لازم یکی دیگر از اقدام های قابل تحسین و در عین حال مغفول مانده در حوزه کشاورزی بوده که در این دولت رقم خورده است.

 او بیان کرد: دولت حتی پس از برداشت و تحویل محصول، هزینه‌های مربوط به این نهاده‌ها را از مبلغ خرید، کسر می کند.

این پژوهشگر بخش کشاورزی بهینه کردن تولید، افزایش بهره ‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح را از جمله اهداف مهم کشت های قراردادی عنوان کرد و گفت: دولت در این طرح حتی بخش زیادی از بیمه محصول را خود پرداخت می کند تا کشاورز در صورت بروز خسارات کمتر دچار زیان شود.

فعال سازی دیپلماسی انرژی

یک کارشناس و محقق در حوزه نفت و انرژی استان فارس هم معتقد است که دیپلماسی فعال اقتصادی و نفت و انرژی را باید یکی از برجسته ترین و حتی در صدر دستاوردها و برنامه های تحولگرایانه دولت سیزدهم قرار داد.

مهدی تقوی یادآور شد: توافق ایران، ترکمنستان و آذربایجان برای سواپ (انتقال) ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان به ذربایجان از طریق ایران پس از حدود ۵ سال وقفه یکی از دستاوردها و اقدامات ارزنده دولت در حوزه دیپلماسی فعال انرژی در سطح منطقه ای بوده است.

از اعتراف یک فعال سیاسی تا دیدگاه نخبگان لارستانی: خوبی‌های دولت را باید دید

وی تصریح کرد: بر اساس این توافق ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد.

او بیان کرد که این قرارداد بعد از حدود پنج سال به امضا رسید تا روابط تیره بین ایران و ترکمنستان دوباره احیا شود و ایران بر اساس این توافق سالانه حود ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان به آذربایجان تحویل دهد.

تقوی یادآور شد: این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت (سواپ) خواهد شد. ایران گاز مصرفی مورد نیاز خود در پنج استان کشور را از حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد.

وی همچنین گسترش مناسبات این دولت در حوزه نفت و انرژی را یادآور شد و با اشاره به سفر اردیبهشت ماه امسال وزیر نفت دولت سیزدهم و هیات ۱۲ نفره به برخی کشورهای آمریکای لاتین هم گفت: رهاورد مهم این سفر امضای ۶ تفاهم نامه و همکاری های نفتی و توسعه میدن های گازی و پالایشگاهی با این کشورها بوده است.

وی ادامه داد که امضای ۶ تفاهم‌نامه و قرارداد در حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی از دستاورد های این دولت و در قالب دیدار وزیر نفت با مقامات حوزه انرژی کشورهای آمریکای لاتین بود.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی یادآور شد: همچنین  وصول ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق سال های گذشته بابت صادرات گاز به کشور عراق ، امضای تفاهم نامه ۴۰ میلیارد لاری شرکت نفت با شرکت گچ برون روسیه ، عقد قرداد و توسعه ۷ میدان نفتی از جمله دو میدان مشترک آبان و پایدارغرب به ارزش چهار هزار میلیارد دلار با شرکت های روسی بخش دیگری از دستاوردها و دیپلماسی فعال حوزه نفت و انرژی در دولت سیزدهم است.

تقوی می افزاید: همچنین در دیدار وزرای نفت جمهوری اسلامی ایران با وزیر نفت کشور کشور عمان در مسقط توافقاتی برای تشکیل کمیته فنی مشترک برای توسعه میدان هنگام، صادرات خدمات فنی و مهندسی، تجارت فرآورده و محصولات پتروشیمی نیز انجام شده است.

تقوی وصول ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق، امضای تفاهم ‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری این شرکت با شرکت گاز پروم روسیه، عقد قرارداد توسعه هفت میدان نفتی از جمله دو میدان مشترک آبان و پایدار غرب به ارزش چهار میلیارد دلار با شرکتهای روسی نیز بخشی از نتایج و دستوردهای دیپلماسی فعال انرژی در این دولت سیزدهم است.

این کارشناس و محقق در حوزه نفت و انرژی همچنین گفت: جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده، هدایت نقدینگی های سرگردان موجود در کشور به سمت پروژه‌های مولد و ارزش آفرین از دیگر اقدام های ماندگاری ین حوزه و دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم است که البته به نظر می رسد کمتر مورد توجه رسانه ای قرار گرفته است.

 وی به دیگر دستاوردهای بزرگ نفتی و توسعه پالایشگاهی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: وزارت نفت هم اینک اجرای دو طرح مهم ۱۸ میلیارد دلاری شامل احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران جاسک را در دستور کار قرار داده است.

او گفت: زمین مورد نیاز برای احداث پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای شهیدسلیمانی تامین شده است که با اجرای آن  علاوه بر سوخت محصولات پتروشیمی هم تولید می‌کند.

او تصریح کرد: سرمایه گذاران این طرح ۱۱ میلیارد دلاری، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، بانکهای ملی، ملت، تجارت و رفاه کارگران، گروه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف هستند.

این محقق همچنین استفاده از خطوط لوله به ‌عنوان جایگزین حمل‌و نقل جاده‌ای با هدف کاهش هزینه های انتقال فرآورده های نفتی، کاهش تردد نفت کشهای جاده پیما و در نتیجه صرفه جویی در مصرف نفت گاز و تامین پایدار سوخت و کاهش قاچاق فراورده را از دیگر دستاوردها و کارهای ماندگار دولت در حوزه نفت و انرژی دانست.

تقوی ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی ۱۰۶ میلیون یورویی خط لوله راهبردی پارس به طول بیش از۴۲۰ کیلومتر از مهرآران هرمزگان به شیراز در اسفندماه ۱۴۰۰ با بانک تجارت؛  امضای تفاهم‌نامه تامین منابع مالی ۳۷۲ میلیون یورویی برای خط لوله راهبردی تابش به طول ۹۴۸ کیلومتر در مسیر رفسنجان -مشهد با بانک ملت؛ از جمله مهم‌ترین این پروژه‌هاست که عملیات طراحی و اجرای آن شروع شده است.

افزایش تولید و صادرات نفت و در نتیجه درآمدهای نفتی، افزایش میزان صادرات گاز به کشورهای همسایه، سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری برای توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان با استفاده از ظرفیت و توان بانکها و شرکتهای داخلی، انعقاد ۲۸ قرارداد به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهای مشعل از دیگر دستاوردها و اقدامتی بود که این کارشناس حوزه نفت به انها اشاره کرد.

حمایت از دانش بنیان ها و روزنه های امید

فرزاد قناعت پور از پژوهشگران و رئیس مرکز رشد واحدهای فناور لارستان فارس هم حمایت از شرکت های دانش بنیان در عرصه عمل را یکی از اقدام های ارزنده و پیشرو و حتی از برکات ارزشمند این دولت عنون کرد.

وی تصریح کرد: در یک نگاه کلی جوان گرایی و توجه به موضوع دانش بنیان ها و ایجاد مشوق های لازم به شرکت ها و انگیزه در مراکز رشد و واحدهای فناور و همچنین از سوی دیگر اهتمام به کانون ها و مناطق پر استعداد در این راستا است که دولت سیزدهم به هر دو اصل نگاه ویژه داشته است.

قناعت پور یادآور شد: برخی ظرفیت ها وموقعیت های خاص و راهبردی هم اینک در شهرستان لارستان به ویژه در زمینه تبادلات تجاری و بازرگانی و ایجاد زیرساخت ها وزیربناهای موجود در حوزه مراکز رشد و فناوری وجود دارد که این منطقه را به یکی از کانون های مهم و بهترین مرجع برای تحقق و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان تبدیل کرده است.

او یادآور شد که حتی این اهتمام و توجه دولت و معاونت علمی رئیس جمهوری به مساله دانش بنین ها تا حدود زیادی باعث انگیزش بیشتر خیرین و افرادی نیک اندیشان در سطح منطقه هم شده است.

قناعت پور به ساخت ساختمان ۵ طبقه ای واحدهای فناور در لارستان اشاره کرد و گفت: ظرف یک سال گذشته تاکنون مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از سوی دولت و حوزه معاونت علمی  ریاست جمهوری برای تجهیز و تامین امکانات این ساختمان تخصیص و ابلاغ شده است.

قناعت پور ابراز داشت: در آغاز فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور لارستان، با توجه به ظرفیت های منطقه ای در زمینه  تعاملات بین المللی به ویژه با حوزه خلیج فارس، ماموریت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق دالان صادراتی محصولات دانش بنیان در سرفصل سیاست های راهبردی پارک علم و فناوری استان برای این مرکز تعریف شد و امروز راه برای تحقق این مهم، نزدیک تر از گذشته است.

این مسوول با اشاره به ظرفیت عظیم و راهبردی لارستان فارس به ویژه وجود نیک اندیشان و خیرین و همچنین ارتباطات تجاری و بازرگانی این شهرستان با کشورهای حوزه خلیج فارس هم گفت: لارستان و شهرهای جنوبی فارس هم اینک در کانون توجه دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

تقویت روابط مثبت با همسایگان

یک پژوهشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی در لارستان فارس هم معتقد است که شکل گیری روابط مثبت و کم حاشیه سیاسی کشورمان با همسایگان به ویژه کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس مهمترین دستاورد این دولت و در این شرایط کنونی می تواند قلمداد شود.

از اعتراف یک فعال سیاسی تا دیدگاه نخبگان لارستانی: خوبی‌های دولت را باید دید

مجید حجتی می گوید: امروزه آن تنش ها و درگیری ها و البته مهمتر بی اعتمادی ها از سوی سرمایه گذاران و تجار ایرانی با این کشورها کاهش یافته و نوعی آرامش و فضای باز و بدون تنشی برای انجام و گسترش فعالیت های اقتصادی و بازرگانی بین ایرن با این کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم شده است.

حجتی به مهاجرت بسیاری از لاری ها و یا به اصطلاح "خلیج روها" از شهرهای جنوبی فارس به کشورهای همسایه در طول سالیان متمادی اشاره کرد و افزود: نوع مدل مهاجرتی مردمان جنوب فارس و غرب هرمزگان از نمونه های یگانه مهاجرت بین الملل ایرانیان است که اثرات مثبت توسعه ای در ابعاد مختلف در ایران به ارمغان آورده است.

او ابرازامیدواری کرد که همچنان این روند و گسترش و تقویت همکاری جمهوری اسلامی همچنان و شکل گیری روابط مثبت و کم حاشیه سیاسی بین ایران و کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس همچنان در این دولت با قوت ادامه یابد و این آهنگی جدید و امیدبخش بتواند منجر به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورمان به ویژه مناطق جنوبی منجر شود.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع با ۱۵ کشور دارای مرزهای خاکی و آبی است و به عبارت دیگر این کشورها همسایه های ایران به شمار می روند. هفت کشور پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران مرز خاکی دارند.

همچنین کویت، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، عربستان، روسیه و قزاقستان هشت کشوری هستند که از طریق مرزهای آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر به عنوان همسایه کشورمان محسوب می شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha