تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

مشهد- ایرنا- آموزش و پرورش به عنوان مبنایی‌ترین عرصه تربیت نیروی انسانی آینده‌ساز کشور از اهمیت و حساسیت فراوانی برخوردار است و استان خراسان رضوی با ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور، نقش مهمی در این عرصه دارد که اقدامات دولت در این خطه را درخور توجه کرده است.

حوزه استانهای ایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با برخورداری از حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی و حدود ۸ درصد جمعیت فرهنگیان و داشتن بیشترین شمار دانش آموزان استثنایی با جمعیتی افزون بر ۱۷ هزار نفر، جایگاه مهمی در حوزه تعلیم و تربیت کشور دارد که دولت سیزدهم در طول یکسال گذشته از فعالیت خود، اقداماتی موثر، مثبت و شایان توجهی را در این خطه رقم زده است.

دست و پنجه نرم کردن با کمبود فضاهای آموزشی و ورزشی و عقب ماندگی از استانداردها، کمبود معلم و درمان‌های موقت برای جبران آن از جمله افزایش ساعت تدریس، به‌کارگیری معلمان بازنشسته، جذب نیروهای حق التدریس و خرید خدمات آموزشی همه و همه از جمله مسائلی است که همزمان با رشد جمعیت و افزایش شمار جمعیت دانش آموزی و البته مهاجرت و تجمع دانش آموزان در مناطق حاشیه‌ای شهرها، امروز این استان را هم آزار می دهد.

خراسان رضوی به عنوان دومین استان‌ پرجمعیت پس از تهران، با حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی کشور، جایگاه حساسی در حوزه تعلیم و تربیت دارد که حضور بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی کشور و نیز پراکنش بالای جمعیت دانش آموزی و در مواردی انباشت حجم زیاد دانش آموز در مناطقی چون "تبادکان" مشهد، این حساسیت را تشدید کرده است.

اما رویکرد مثبت دولت سیزدهم و توجه به این چالشها، برنامه ریزی و هدفمندی برنامه‌ها برای حل این چالش ها نقطه مثبت اقدامات انجام شده دولت طی یکسال اخیر در حوزه تعلیم و تربیت خراسان رضوی است که مدیران آموزش و پرورش استان در میزگرد ایرنا به گوشه هایی از آن اشاره کرده اند.

تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

مدیریتِ کمبودِ معلم و فضای آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه دستاوردهای یک ساله آموزش و پرورش استان، مرهون تلاش بی وقفه همکاران فرهنگی است، گفت: در عین حال ۲ چالش نیروی انسانی و فضای آموزشی، جزو مشکلات حوزه تعلیم و تربیت استان است که خوشبختانه تلاش های موثری برای مدیریت و کنترل این چالش ها انجام شده است.

سیدامیر شوشتری افزود: در مدیریت انجام شده برای پر کردن خلاء نیروی انسانی، این کمبود از ۲۳ هزار معلم به چهار هزار معلم در سال تحصیلی پیش رو رسیده‌ است که برای جبران این شمار معلم، با پیگیریهای انجام شده از طریق وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی به دنبال اخذ مجوز برای به کارگیری بازنشستگان و یا جذب معلم خرید خدمات آموزشی هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه کمبود فضای آموزشی اما نیازمند زمان بیشتری برای تامین این نیاز هستیم و در این زمینه تراکم بالای دانش‌آموزان و البته افزایش دانش آموزان مهاجر و اتباع خارجی بر پررنگ شدن این چالش افزوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: طبق اعلام انجام شده تا مهرماه امسال ۱۸۰ طرح آموزشی در قالب مدرسه تحویل آموزش و پرورش استان می‌شود که بخشی از این نیاز را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی باید به استاندارد ۸.۳ متر مربع برسد، افزود: این سرانه در استان ما ۴.۲ متر مربع است که به این ترتیب نیاز به بیش از پنج میلیون متر مربع فضای جدید داریم که معادل بیشتر از ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس می شود.

شوشتری گفت: برای سال تحصیلی جدید پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی دانش آموزان را داریم که معادل ۸ هزار نفر می‌شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری و مشارکت خوب خیران مدرسه‌ساز استان، شاهد تامین بخش قابل توجهی از این فضای آموزشی با همراهی دولت هستیم.

تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

مصوبه دولت برای جمع‌آوری کلاسهای کانکسی خراسان رضوی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه استان پهناور خراسان رضوی دارای بیشترین جمعیت دانش آموزی و همکاران فرهنگی در کشور است، اظهار کرد: جمع‌آوری ۴۰۰ کلاس کانکسی در استان، که از مهمترین مصوبات سفر اخیر رییس جمهور به خراسان رضوی در حوزه تعلیم و تربیت بود، تا پایان سال آینده محقق می‌شود.

شوشتری افزود: در مجموع ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جمع‌آوری کلاسهای کانکسی و تکمیل طرح های نیمه کاره آموزشی استان در نظر گرفته شده است که تامین بخشی از آن موکول به فروش املاک مازاد آموزش و پرورش شده است.

وی افزود: در این قالب تمامی طرح های آموزشی نیمه تمام با پیشرفت بالای ۵۰ درصد مشمول می‌شوند.

این مسوول اظهار کرد: این اقدام دولت در راستای برقراری عدالت آموزشی و تامین نیاز فضای آموزشی در مناطق محروم و دارای کلاس کانکسی انجام گرفت که در نوع خود بی نظیر است.

تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

مدیریت دانش آموزان اتباع خارجی 

شوشتری با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته، خراسان رضوی دارای ۷۵ هزار دانش آموز از اتباع خارجی بود، گفت: امسال شاهد افزایش شمار دانش آموزان در این حوزه هستیم و حداقل میزبان ۹۰ هزار نفر از دانش آموزان اتباع خارجی در استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب در این حوزه نیازمند سه هزار معلم هستیم که با توجه به شرایط خاص فرهنگی، مدیریت نیروی انسانی در این مدارس با توجه به مسائل مختلف صورت می گیرد.

توفیقات علمی دانش آموزان استان

شوشتری با اشاره به توفیقات علمی دانش آموزان این استان گفت: در المپیادهای جهانی ۲۰۲۲ یک نشان طلای نجوم، یک نشان طلای شیمی و ۲ نشان طلای ریاضی توسط دانش آموزان خراسانی کسب شد و دانش آموزان این استان در کنکور سراسری ۱۴۰۱ موفق به کسب ۷ رتبه تک رقمی شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از تلاش همه دست اندرکاران آموزش و پرورش برای دستیابی به این توفیقات قدردانی کرد و دستاوردهای یک ساله آموزش و پرورش خراسان رضوی را مرهون تلاش بی وقفه همکاران فرهنگی این استان دانست.

تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

پرداخت نخستین مبالغ رتبه‌بندی به همت دولت سیزدهم

شوشتری با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان و اجرای آن به عنوان یکی از مطالبات معلمان مطرح بود که خوشبختانه با طی کردن امور مربوط به اعمال آن، موفقیت بزرگی حاصل شد، اظهار کرد: مطالبات معلمان در این بخش از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ محاسبه و پرداختها با محاسبه مطالبات از این تاریخ محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح بعد از ۱۱ سال کش و قوس بالاخره با همت دولت سیزدهم به مرحله اجرا رسید و دولت با هدف منتفع شدن معلمان، مبلغی به عنوان علی الحساب ۵۰ درصد از رتبه یک را برای همه معلمان مشمول واریز کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۷۶ هزار معلم رسمی خراسان رضوی، به غیر از نیروهای رسمی دارای حکم اداری، معلمان خرید خدمات و غیره در این طرح شرکت داده می‌شوند.

تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

خراسان رضوی موفق در سوادآموزی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز با بیان اینکه دستاوردهای خوبی در حوزه نهضت سوادآموزی در طول یکسال گذشته از فعالیت دولت سیزدهم محقق شده است، افزود: این استان در بسیاری از حوزه‌های سوادآموزی رتبه‌های اول و دوم کشور را دارد و طی یکسال گذشته در جذب سوادآموزان اتباع خارجی با سه هزار و ۴۷۶ نفر رتبه اول را کسب کرده است.

سیدجمال وزیری افزود: در حوزه جذب سوادآموزان نیز به طور کلی، در همه دوره های سوادآموزی بعد از استان خوزستان با ۲۶ هزار و ۵۸۰ نفر، رتبه دوم کشور را از آن خود کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین استان خراسان رضوی در ایجاد و توسعه مراکز یادگیری محلی با ۱۱۲ مرکز یادگیری، رتبه نخست کشور را دارد.

وزیری با بیان اینکه در حوزه سوادآموزی بیش از ۱۴ طرح در خراسان رضوی اجرا شده است، افزود: امسال با رویکرد مثبت دولت و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در قالب اجرای طرح مدرسه محور سوادآموزی، به دنبال شناسایی والدین بی‌سواد و پوشش آنها هستیم.

وی گفت: تا قبل از این جامعه هدف سوادآموزی در استان گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود که امسال چتر پوششی  این طرح تا ۶۰ سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در یکسال گذشته طرح مهارت خواندن و نوشتن، طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی، طرح حمایت از کودکان در معرض آسیب، طرح نماز کلید بهشت، طرح خواندن با خانواده و نیز طرح دانش آموزان زیارت اولی‌ بی سواد در استان برگزار شد.

معاون سوادآموزی خراسان رضوی افزود: همچنین برای نخستین بار در کشور، چاپ و نشر کتابهای سوادآموزی برای دانش آموزان نابینا با خط بریل در این استان تهیه و چاپ شده است.

وی با بیان اینکه تشکیل مجمع خیرین بازمانده از تحصیل از جمله امور در دستور کار است، افزود: مجموعا ۲۷ هزار و ۱۷۳ نفر حجم ابلاغی سوادآموزی استان در سال تحصیلی گذشته بود که ۲۶ هزار و ۵۸۰ نفر از این رقم محقق شد و امسال نیز همین میزان به استان  ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: درصد باسوادی زنان استان هم اکنون به ۸۶.۷ درصد رسیده است در حالی که این رقم در اول انقلاب تنها ۳۵ درصد بوده است.

وزیری بیان کرد: در بحث باسوادی جمعیت بالای ۶ سال خراسان رضوی هم اکنون ۹۱.۵ درصد جمعیت استان باسواد هستند که با توجه به میانگین کشوری که ۹۰.۵ درصد است، نرخ باسوادی این استان یک درصد بالاتر است.

وی افزود: درصد باسوادی کشور در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال نیز ۹۷.۱ درصد است و حال آن که این رقم در استان خراسان رضوی ۹۷.۹ درصد است.

تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

واکسیناسیون همگانی، همت عالی دولت برای بازگشایی مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: در بازگشایی حضوری مدارس بعد از ۲ سال آموزش از راه دور، نیازمند برخی الزامات از جمله پوشش عمومی واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی مدارس بودیم.

صفدر سلطانی ادامه داد: در آن شرایط هر زمان به سمت بازگشایی مدارس می‌رفتیم شاهد مقاومت برای این مهم بودیم اما دولت سیزدهم نخستین و بهترین اقدامی که در فرصت زمانی کم محقق کرد، واکسیناسیون عمومی جامعه و فراهم کردن شرایط واکسیناسیون دانش آموزان، بدون هیچگونه محدودیتی بود که این امر زمینه ساز اصلی بازگشایی مدارس محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این رعایت پروتکلها در مدارس هزینه بر بود که دولت با تامین اعتبارات خاص و پشتیبانی در این زمینه، به عرصه تعلیم و تربیت خدمت بزرگی کرد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم در حوزه تغذیه رایگان دانش آموزان، به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را در دستور کار قرار داده که پوشش سه تا پنج میلیون نفر در برنامه است که احتمالا ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموزان خراسان رضوی زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

رشد ۲ برابری اتاق های بهداشت مدارس

سلطانی با بیان اینکه در یکسال گذشته اتفاق خوبی هم در حوزه ایجاد و راه اندازی اتاق بهداشت در مدارس رخ داده است، ادامه داد: در سالهای گذشته ۱۵۰ اتاق بهداشت در مدارس استان ایجاد شده است اما در یکسال گذشته این عدد با افزایش بیش از ۲ برابری به ۳۰۵ اتاق بهداشت در مدارس استان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین برای آمادگی بهداشتی در زمان بازگشایی مدارس، چهار هزار بسته آموزشی و بهداشتی تهیه شده است که در مناطق کم برخوردار و به ویژه مدارس شبانه‌روزی توزیع می شود.

معاون سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از دیگر اتفاقات خوب در حوزه سلامت دانش آموزان می توان به جذب ۲۸۳ مراقب سلامت برای مدارس استان در طول دولت جدید اشاره کرد.

سلطانی گفت: در سالهای گذشته ۴۵۰ مراقب سلامت در مدارس استان مشغول ارائه خدمت بودند که این بخش امسال رشد مطلوبی را تجربه کرده است.

تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

انقلاب در ایجاد فضای ورزش دانش آموزی

وی با بیان اینکه با اجرای طرح شهید سلیمانی، ساخت و ایجاد فضاهای ورزشی ویژه دانش آموزان در استان تحولی بزرگ را تجربه کرد، افزود: در قالب اجرای این طرح، طراحی و بهینه سازی فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای در استان با اعتباری معادل ۸۴ میلیارد تومان برای ساخت ۲۱۸ فضای ورزشی آغاز شد که ۱۰۱ فضا از این شمار در ۶ ماه نخست امسال پایان یافت و برای مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه از سال ۸۵ تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ زمین چمن مصنوعی برای دانش آموزان به بهره‌برداری رسیده بود، گفت:  امسال با ایجاد همین تعداد زمین چمن مصنوعی، تعداد زمین های چمن مصنوعی استان به ۶۵ مورد رسیده و قابل بهره‌برداری خواهد شد.

وی گفت: شمار کلاسهای تخصصی درس تربیت بدنی استان نیز با ۲۵ کلاس افزایش، رشدی ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌ است، گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی معادل ۴ صدم درصد به سرانه فضای ورزش دانش آموزی استان افزوده می شود.

سلطانی اظهار کرد: هر یک صدم سرانه فضای ورزشی برای استان معادل ایجاد ۱۴ هزار مترمربع ایجاد فضای جدید ورزشی است.

وی با اشاره به مصوبات سفر رییس جمهور به استان گفت: پیگیری تکمیل و افتتاح ۸ استخر شنای دانش آموزی در استان از مجموع ۱۸ استخر نیمه تمام موجود در استان از مصوبات این سفر است.

این مسوول گفت: مجوز اولین مرکز آموزشی و پژوهشی استعدادیابی دانش آموزان کشور را برای استان گرفته ایم که طی امسال و سال آینده اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون سرانه فضای ورزشی در استان ۳۷ صدم درصد است، گفت: سرانه فضای ورزشی روباز در استان ۱۹ صدم درصد و فضای سرپوشیده ۱۸ صدم درصد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha