گام بلند دولت برای اجرای طرح‌های آبرسانی مازندران؛ سرمایه‌گذاری ۴۵۰۰ میلیارد تومانی در یکسال گذشته

ساری - ایرنا -اجرای طرح تصفیه فاضلاب و آبرسانی به روستاهای بی‌بهره از آب پایدار و سالم کشور یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت و مورد تاکید رئیس‌جمهور بود و در این راستا نیز وزیر نیرو با تشکیل شورایی به نام «شورای جهاد آبرسانی» گام بلندی را در راستای خدمت‌رسانی به مردم برداشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آبرسانی روستایی همواره به عنوان یکی از دغدغه های اصلی دولت های مختلف بعد از انقلاب اسلامی بوده است، با این حال همچنان ۲۵ درصد از روستاهای کشور به شبکه آب متصل نیستند و همین امر یکی از دلایل عقب ماندگی در برخی روستاها و مناطق محروم شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم البته این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفت تا آنجا که طبق برنامه ارایه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.

مازندران استانی گردشگر پذیر با جاذبه‌های طبیعی فراوان از جمله جنگل و دریا با بیش از سه میلیون نفر جمعیت ثابت در حالی همه ساله پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور است که زیرساخت‌های آبی آن تنها جوابگوی جمعیت بومی آن است و ارایه خدمت به ۱۵ تا ۲۰ میلیون جمعیت شناور و غیربومی نیازمند توسعه زیرساخت های لازم و نگاه ویژه دولتمردان است.

دولت سیزدهم نیز با درک این واقعیت مهم و اساسی با سرمایه گذاری اصولی در صنعت آب و فاضلاب مازندران، علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها برای تامین منابع آبی پایدار سالم و بهداشتی و آبرسانی به روستاهای کمتر توسعه ، طرح تصفیه فاضلاب را نیز در شهرستان های این خطه شمالی کشور مورد توجه قرار داده است که سرمایه گذاری ۴۵ هزار میلیارد ریالی دولت مردمی در این بخش موید این مطلب مهم و اساسی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، اقدامات و عملکرد یکسال گذشته دولت سیزدهم برای سرمایه گراری در صنعت آب و فاضلاب را بسیار چشمگیر توصیف کرد و گفت که با اجرای کامل طرح های در دست اقدام، علاوه بر تسریع در روند آبرسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، شاخص و آمارهای مربوط به بخش فاضلاب این استان نیزافزایش خواهد یافت که قابل قیاس با دولت گذشته نیست.
سرمایه گذاری چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت در بخش آب و فاضلاب مازندران
بهزاد برارزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آبفای مازندران هم اکنون ۱۴ طرح در بخش فاضلاب را در دست اقدام دارد، اظهار داشت: با همت دولت سیزدهم برای اجرا، تکمیل و ساماندهی طرح های مربوط به بخش فاضلاب این استان بیش از سه هزار میلیارد تومان و برای آبرسانی به روستاهای محروم نیز ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی و در نظر گرفته شده که در نوع بسیار چشمگیر است.

وی با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، طرح های مربوط به آبرسانی و همچنین تصفیه فاضلاب در روستاها و شهرهای مازندران بیشتری یافته است که با تکمیل و بهره برداری از آنها تحول بزرگی در صنعت آب و فاضلاب این استان ایجاد خواهد شد.

گام بلند دولت برای اجرای طرح‌های آبرسانی مازندران؛ سرمایه‌گذاری ۴۵۰۰ میلیارد تومانی در یکسال گذشته
عکس آرشیوی

تسریع در روند احداث و تکمیل طرح های تصفیه فاضلاب 
وی با تشریح اقدامات شاخص شرکت آب و فاضلاب مازندران در دولت سیزدهم گفت که با اهتمام دولت سیزدهم و تامین منابع مالی مورد نیاز، از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ساری مرکز مازندران با ظرفیت تصفیه ۲۳ هزار و ۴۰۰ مترمکعب و با زیرپوشش قرار گرفتن ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بهره برداری شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بیان کرد: برای ایجاد تاسیسات فاضلاب در فریدونکنار با زیرپوشش قراردادن ۷۶ هزار نفر جمعیت، ۷۰۰ میلیارد تومان و برای افزایش احجام طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب ساری برای ۵۰۰ کیلومتر شبکه و ۱۰ باب ایستگاه پمپاز با زیروپوشش قرار دادن ۴۵۰ هزار نفر جمعیت نیز ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی اخذ ردیف جداگانه در پیوست شماره یک قانون برای طرح های فاضلاب نکا، بهشهر، و گلوگاه و طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب فریدونکنار و همچنین پیگیری و اخذ مجوز ماده ۵۶ برای اجرای طرح های فاضلاب بابل، نوشهر و چالوس با یکهزار میلیارد تومان اعتبار و آغاز عملیات اجرایی تکمیل بخش لجن خط جریان اول تصفیه خانه فاضلاب بابل با ۷۰ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در مازندران عنوان کرد.

برارزاده، از آغاز عملیات اجرایی احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس با ظرفیت تصفیه یکهزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز با زیرپوشش قراردان ۶۵ هزار نفر و با پیش‌بینی ۲۰۰ میلیارد تومان در طی یکسال گذشته خبر داد و افزود: با همت دولت مردمی عملیات اجرایی ارتقای مدول اول تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس برای افزایش ظرفیت تا ۱۲ هزار متر مکعب در شبانه روز و با پیش بینی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.

وی ادامه داد: با تهیه اسناد و انجام مقدمات لازم برای برگزاری مناقصه، دولت سیزدهم برای احداث خط دوم جریان تصفیه خانه فاضلاب بابل با ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه روز و با زیرپوشش قرار دادن ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است؛ ضمن اینکه برای تکمیل مدول تصفیه خانه فاضلاب بابلسر برای ارتقای تصفیه تا ۱۶ هزار مترمکعب در شبانه روز نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، تکمیل و تجهیز ایستگاه پمپاز فاضلاب شورکا با یک میلیارد تومان اعتبار، ساماندهی فاضلاب روستاهای موزی بن و اوجا محله ساری با ۲۰ میلیارد و ساماندهی فاضلاب مسکن مهر نیرنگ چالوس با ۱۰میلیارد تومان اعتبار و احداث ۱۲ کیلومتر شبکه فاضلاب و نصب یکهزار و ۵۴۰ سیفون انشعاب فاضلاب را از دیگر اقدامات دولت مردمی در مازندران عنوان کرد.

امضای تفاهنامه همکاری با قرارگاه خاتم به ارزش ۷۳۰ میلیارد تومان 

برارزاده با اشاره به انجام مقدمات لازم برای امضای تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای اجرای طرح های فاضلاب استان گفت که برای اجرای این طرح ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

گام بلند دولت برای اجرای طرح‌های آبرسانی مازندران؛ سرمایه‌گذاری ۴۵۰۰ میلیارد تومانی در یکسال گذشته
عکس آرشیوی

آبرسانی به روستاهای محروم با ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار
وی از انعقاد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی به روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته این استان خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح از محل اعتبارات محرومیت زدایی، ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

برارزاده، حفر یک حلقه چاه، بهسازی ۹ دهنه چشمه، اجرای لوله گذاری خط انتقال به طول ۱۷۵ کیلومتر، احداث مخازن به حجم ۱۳ هزار و ۲۲۰ مترمکعب، اجرای لوله گذاری شبکه توزیع به طول ۳۰۹ کیلومتر، احداث ۳۷ ایستگاه پمپاژ، احداث فیلترهای بتنی به حجم ۵۰۰ مترمکعب را از جمله مفاد این قرارداد ذکر کرد. 

وی ادامه داد: همچنین در قالب این قرارداد، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نسبت به تهیه، نصب و راه ندازی ۹ دستگاه پکیج حذف آهن، ۱۵ دستگاه دیزل ژنراتور، جابجایی ۲ هزار و ۸۰۰ فقره انشعاب و تامین انرژی برق به طول ۱۴ هزار متر برای بهره مندی بیش از ۱۲۸ روستا در شهرهای بهشهر، نکا، ساری، قایم شهر، سوادکوه شمالی، سوادکوه، بابل، آمل، نوشهر و کلاردشت اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، اصلاح ۲۱۳ کیلومتر از شبکه آبرسانی شهری و روستایی، توسعه شبکه آبرسانی به میزان ۱۷۹ کیلومتر، احداث ۹۱ کیلومتر خط انتقال آب، حفر و تجهیز پنج حلقه چاه ، احداث مخزن یکهزار و ۹۰۰ مترمکعبی آب روستایی، واگذاری ۳۳ هزار فقره انشعاب و تعویض ۲۹ هزار و ۶۷۳ کنتور آب خراب را از دیگر اقدامات این شرکت در یکسال گذشته عنوان کرد.

گام بلند دولت برای اجرای طرح‌های آبرسانی مازندران؛ سرمایه‌گذاری ۴۵۰۰ میلیارد تومانی در یکسال گذشته
بهزاد برارزاده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران 

افتتاح ۳۵ طرح آب و فاضلاب مازندران در هفته دولت 
برارزاده از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۳۵ طرح عمرانی همزمان با گرامیداشت هفته دولت در این استان خبر داد و گفت که در این هفته ۲۷ طرح با ۹۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار بهره برداری و عملیات اجرایی هشت طرح با ۷۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار آغاز می شود و ۶۸ هزار نفر از جمعیت استان نیز از مزایای این طرح ها بهره مند خواهند شد.

وی افزود: در هفته دولت امسال، خط انتقال و شبکه توزیع به طول بیش از ۱۳۶ کیلومتر، ۱۱ حلقه چاه با آبدهی ۲۳۱ لیتر در ثانیه، ۱۱ باب مخزن آن به حجم ۲ هزارو ۲۳۵ مترمکعب، شبکه اصلی و فرعی فاضلاب به طول حدود ۱۰ کیلومتر و بوگیر بخش آشغالگیر، دانه‌گیر و لجن کش مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ساری افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بیان کرد: در گرامیداشت هفته دولت همچنین عملیات اجرایی حفر ۲ حلقه چاه با آبدهی ۴۵ لیتر در ثانیه، چهار باب مخزن به حجم یکهزار و ۳۰۰ مترمکعب و خط انتقال آب به طول حدود سه کیلومتر در مازندران آغاز می شود.

برارزاده حفاظت از محیط زیست و منابع آب های زیرزمینی، ارتقای بهداشت و سلامت عمومی جامعه و استفاده از پساب تولیدی در بخش کشاورزی را از اهداف مهم اجرای طرح فاضلاب عنوان کرد و گفت که با هدف رفع محرومیت، تامین منابع آب پایدار و بهرمندی روستاییان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، طرح‌های آبرسانی زیادی در دست اقدام است که به مروز تکمیل و بهره برداری می‌شود.

منابع آبی مازندران از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سه سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود. 

شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha