رفع نگرانی ساکنان مسکن مهر نوشهر با افتتاح تصفیه خانه فاضلاب پس از ۱۰ سال

نوشهر- ایرنا - ساکنان مجتمع ۲۳۲ واحدی مسکن مهر پس از ۱۰ سال نگرانی آلودگی محیط زیست ناشی از سرریز فاضلاب انسانی این مجتمع سرانجام با صرف حدود ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب دغدغه آنان برای همیشه برطرف شد.

به گزارش ایرنا، این سکونتگاه با مالکیت دست کم ۷۰۰ نفر در سال ۱۳۹۲ ساخته شد و در اختیار متقاضیان قرار گرفت اما مدت سه سال بعد مشکلات و خرابی های این مجتمع یکی پس از دیگری سرباز کرد که حادتر از همه این موارد، پس زدن فاضلاب انسانی و جاری شدن آن در سطح محوطه، زمین های کشاورزی و در نهایت آبراه های این مجتمع بود.

محیط زیست شهرستان نوشهر در گذشته بارها گزارش داده بود که برابر قرارداد پیمانکار این مجتمع بنا بود برای هر بلوک هشت واحدی از مجموع ۲۹ بلوک، سه حلقه چاه حفر کند در حالی که یک حلقه چاه حفر کرد و همین کوتاهی پیمانکار سبب پرشدن زودهنگام چاه و نتیجه ساکنان از وضعیت نامطلوب زیست محیطی مجتمع اعتراض کردند.

این چالش بهداشتی علاوه بر رنجش روحی و روانی ساکنان این مجتمع، سبب شد تا مشکلات زیست محیطی منطقه را افزایش دهد به طوری که با هدایت فاضلاب به داخل رودخانه نیرنگ منتهی به دریای خزر و اراضی روستاهای پایین دست کردیکلا و محوطه های همسایه های همجوار نیز دچار آسیب شوند و از طرفی به خاطر بوی تعفن آن موجی از نارضایتی مالکان اراضی و ساکنان اطراف را نیز بر انگیخت.

بارها این موضوع به عنوان ابرچالش زیست محیطی و بهداشتی در نشست های کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نوشهر مطرح و هربار از سوی فرمانداران وقت برای حل آن ضرب الاجل تعیین می شد به گونه ای که این موضوع در جلسات کارگروه امنیت سلامت و امنیت غذایی استانی نیز مطرح شد تا جایی که اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران نیز در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲میلیارد ریال و ۲۰۰بودجه برای حل این معضل پیش بینی کرد اما همه این تلاش ها ثمره ای نداشت.

ساکنان این مجتمع به خاطر بی نتیجه بودن پی گیری ها و بی اعتنایی پیمانکار برای اصلاح سیستم فاضلاب ،برای حل موقتی این معضل و هدایت فاضلاب به چاه عمیق ،حدود ۲۰۰ میلیون ریال هم هزینه کردند اما این اقدام هم چاره ساز نبود و مشکلشان همچنان به قوت خود باقی است.

رفع نگرانی ساکنان مسکن مهر نوشهر با افتتاح تصفیه خانه فاضلاب پس از ۱۰ سال

سرانجام با عزم و اراده مسوولان جهادی و پیگیری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ، فرماندار و نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی ، موضوع اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب این مجتمع در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی این طرح در تیرماه سال گذشته آغاز شد و با گذشت بیش از یکسال این طرح به سرانجام و امروز به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران در آیین بهره برداری این طرح گفت : برای اجرای این طرح حدود ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار با هدف رفع چالش زیست محیطی و بهداشتی ، ارتقای بهداشت عمومی جامعه و بازچرخانی پساب تصفیه شده و برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بهزاد برارزاده روز جهارشنبه در این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این تصفیه خانه با ظرفیت ۱۲۰ متر مکعب در شبانه روز ، شبکه گذاری به طول حدود ۴۰۰ متر ، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت مقدار ۶ لیتر بر ثانیه و ۳۰ فقره انشعاب برای جمعیتی دست کم ۷۰۰ نفر از ساکنان این مجتمع پیش بینی شده است .

این مجتمع در روستای نیرنگ واقع شده و نیرنگ یکی از روستاهای با جمعیتی هزار و ۲۰۰ خانواری بخش مرکزی خطه غربی استان مازندران است .

در شهرستان ۱۴۰ هزار نفری نوشهر در هفته دولت امسال حدود ۵۹ طرح به ارزش هشت هزار میلیارد ریال افتتاح و کلنگ زنی شد .

رفع نگرانی ساکنان مسکن مهر نوشهر با افتتاح تصفیه خانه فاضلاب پس از ۱۰ سال

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha