اقدام عملی حل معضل فاضلاب مجتمع مسکن مهر نوشهر پس از ۱۰ سال

نوشهر - ایرنا - سرریز فاضلاب و بوی تعفن ناشی از آن معضلی که حدود یک دهه ساکنان مسکن مهر روستای نیرنگ نوشهر را کلافه کرده است ،سرانجام با پی گیری مسوولان دولت جهادی ، عملیات اجرای طرح فاضلاب این مجتمع مسکونی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اجرای تصفیه خانه با ظرفیت ۱۲۰ متر مکعب در شبانه روز ، شبکه جمع آوری به طول ۴۰۰ متر ، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۶ لیتر برثانیه از اقدامات عملی شرکت آب و فاضلاب مازندران است که عملیات اجرایی آن یپش بینی اعتباری ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی مسکن مهر کشور آغاز شد و طبق برنامه قرار است این طرح در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

مجتمع ۲۳۲ واحدی مسکن مهر نوشهر در سال ۱۲۹۲ با سکونت دست کم هزار نفر ساخته شد  و در اختیار مالکان قرار گرفت امافقط با گذشت حدود سه سال ، چاه فاضلاب این مجتمع سرریز شد و با جاری شدن پساب آلوده نگرانی ساکنان را در پی داشت.       

محیط زیست شهرستان نوشهر پیش از این گزارش داده بود  که  پیمانکار این مجتمع بنا بود برای هر بلوک هشت واحدی از مجموع ۲۹ بلوک ، سه حلقه چاه حفر کند در حالی که یک حلقه چاه حفر کرد و همین کوتاهی پیمانکار  سبب پرشدن زودهنگام چاه و نتیجه ساکنان از وضعیت ناطلوب زیست محیطی مجتمع  اعتراض کردند.

این چالش بهداشتی علاوه بر رنجش روحی و روانی ساکنان این مجتمع ، سبب شد تا مشکلات زیست محیطی منطقه را افزایش دهد به طوری که با هدایت فاضلاب  به داخل رودخانه نیرنگ منتهی به دریای خزر و اراضی روستاهای پائین دست کردیلا و محوطه های  همسایه های  همجوار نیز دچار آسیب شوند و از طرفی به خاطر بوی تعفن آن موجی از نارضایتی مالکان اراضی و ساکنان اطراف را نیز بر انگیخت.     

بارها این موضوع به عنوان ابرچالش زیست محیطی و بهداشتی در نشست های کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نوشهر مطرح و هربار از سوی فرمانداران وقت برای حل آن ضرب الاجل تعیین می شد به گونه ای که  این موضوع در جلسات کارگروه امنیت سلامت و امنیت غذایی استانی نیز مطرح شد تا جایی که اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران نیز  در سال ۱۳۹۷ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای حل این معضل پیش بینی کرد اما همه این تلاش ها ثمره ای نداشت.

ساکنان این مجتمع به خاطر بی نتیجه بودن پی گیری ها و بی اعتنایی پیمانکار برای اصلاح سیستم فاضلاب ،برای حل موقتی این معضل و هدایت فاضلاب به چاه عمیق ،حدود ۲۰ میلیون تومان هم هزینه کردند اما این اقدام هم چاره ساز نبود و مشکلشان همچنان به قوت خود باقی است.

ساکنان مسکن مهر در این مجتمع نسبت به نداشتن مسجد و حسینیه ، پارک بازی کودکان ، فضای سبز مناسب ، مراکز عرضه مواد غذایی ، واحدهای آموزشی و سرویس های عمومی برای آمد و شد به شهر نیز گلایه دارند. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که  ایجاد  تصفیه خانه با ظرفیت ۱۲۰ متر مکعب در شبانه روز ، شبکه جمع آوری به طول ۴۰۰ متر ، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت  مقدار ۶ لیتر برثانیه است  بااعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مسکن مهر کشور برای حل این معضل دیرینه زیست محیطی و بهداشتی مسکن مهر نوشهر اجرا شده است.   

بهزاد برار زاده با اظهار این  این طرح در دهه فجر امسال تکمیل و به سرانجام می رسد ، افزود : این طرح با هدف رفع این چالش زیست محیطی و بهداشتی ، ارتقای بهداشت عمومی جامعه و بازچرخانی پساب تصفیه شده برای مصارف کشاورزی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha