پیشرفت۴۳درصدی طرح‌های آبرسانی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

ساری - ایرنا- توسعه،تقویت و جبران عقب ماندگی صنعت آب و فاضلاب مازندران به عنوان مهمترین مصوبات سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به استان با تخصیص۶۱۰ میلیارد تومان مورد توجه قرار گرفت،طبق بررسی ها ، میانگین پیشرفت فیزیکی طرح های آبرسانی به ۴۳درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اقدامات و عملکرد یکسال گذشته دولت سیزدهم برای سرمایه گذاری در صنعت آب و فاضلاب مازندران بسیار چشمگیر است بگونه ای که با اجرای کامل طرح های در دست اقدام، علاوه بر تسریع در روند آبرسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، شاخص و آمارهای مربوط به بخش فاضلاب این استان نیز افزایش خواهد یافت که قابل قیاس با دولت گذشته نیست.

اجرای طرح تصفیه فاضلاب و آبرسانی به روستاهای بی‌بهره از آب پایدار و سالم کشور یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت و مورد تاکید رئیس‌جمهور بود و در این راستا نیز وزیر نیرو با تشکیل شورایی به نام "شورای جهاد آبرسانی" گام بلندی را در راستای خدمت‌رسانی به مردم برداشت.

مازندران استانی گردشگر پذیر با جاذبه‌های طبیعی فراوان از جمله جنگل و دریا با بیش از سه میلیون نفر جمعیت ثابت در حالی همه ساله پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور است که زیرساخت‌های آبی آن تنها جوابگوی جمعیت بومی آن است و ارایه خدمت به ۱۵ تا ۲۰ میلیون جمعیت شناور و غیربومی نیازمند توسعه زیرساخت های لازم و نگاه ویژه دولتمردان است.

دولت سیزدهم نیز با درک این واقعیت مهم و اساسی با سرمایه گذاری اصولی در صنعت آب و فاضلاب مازندران، علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها برای تامین منابع آبی پایدار سالم و بهداشتی و آبرسانی به روستاهای کمتر توسعه ،طرح تصفیه فاضلاب را نیز در شهرستان های این خطه شمالی کشور مورد توجه قرار داده است که سرمایه گذاریچهار هزارو ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت مردمی در این بخش موید این مطلب مهم و اساسی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، اقدامات و عملکرد یکسال گذشته دولت سیزدهم برای سرمایه گذاری در صنعت آب و فاضلاب را بسیار چشمگیر توصیف کرد و گفت که با اجرای کامل طرح های در دست اقدام، علاوه بر تسریع در روند آبرسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، شاخص و آمارهای مربوط به بخش فاضلاب این استان نیزافزایش خواهد یافت که قابل قیاس با دولت گذشته نیست.

پیشرفت۴۳درصدی طرح‌های آبرسانی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

بهزاد برارزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سرمایه گذاری ۶۱۰ میلیارد تومانی دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های آبرسانی و همچنین طرح تصفیه فاضلاب در مازندران اشاره کرد و گفت که از مجموع اعتبار تخصیص یافته ۴۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح های فاضلاب و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل مجتمع های آبرسانی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری دولت سیزدهم در صنعت آب و فاضلاب مازندران از سال گذشته تاکنون ۹۷ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است، اظهار داشت: در جریان سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی به مازندران چهار طرح تصفیه فاضلاب در شهرهای ساری، بابل و امیرکلا، بابلسر، نوشهر و چالوس و برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی نیز در مجموع ۱۲ طرح به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه موظف شد ،ظرف مدت سه سال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار را برای تکمیل مجتمع های آبرسانی اختصاص دهد، گفـت: طرح تکمیل مجتمع های آبرسانی از مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران در روستاهای خزرآباد ساری، بندرجه ساری، پی رجه نکا، شهدای ولامده نکا، منصورکنده بابل، فاز ۲ خط انتقال کلاردشت، آغوز دره گلوگاه، فلکده پلطان تنکابن، ملکار نوشهر، بالده میاندرود، لاویج نور و روستای ذوات غرب چالوس هم اکنون در دست اجراست.

پیشرفت۴۳درصدی طرح‌های آبرسانی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی و تصفیه فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، میانگین پیشرفت فیزیکی تکمیل مجتمع های آبرسانی از مصوبات سفر رئیس جمهور را ۴۳ درصد اعلام کرد و افزود: ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر ساری با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر بابل و امیرکلا با میانگین پیشرفت فیزیکی ۸۱ درصدی، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر بابلسر با ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی و ایجاد تاسیسات فاضلاب نوشهر، چالوس، نور و رویان و ایزدشهر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در دست اقدام است.

برارزاده خاطرنشان کرد: همچنین از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل طرح تصفیه فاضلاب، سازمان برنامه و بودجه موظف شد در طی سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه، خطوط شبکه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ شهری ساری تخصیص دهد.

وی تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز نخست بخش لجن تصفیه خانه فاضلاب شهر بابل توسط سازمان برنامه و بودجه در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ شهر بابلسر توسط سازمان برنامه و بوده در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای کیفی و تکمیل مدول اول تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس توسط سازمان برنامه و بودجه طی سال ها ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران ذکر کرد.

تسریع در روند احداث و تکمیل طرح های تصفیه فاضلاب
وی با تشریح اقدامات شاخص شرکت آب و فاضلاب مازندران در دولت سیزدهم گفت که با اهتمام دولت و تامین منابع مالی مورد نیاز، از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ساری مرکز مازندران با ظرفیت تصفیه ۲۳ هزار و ۴۰۰ مترمکعب و با زیرپوشش قرار گرفتن ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بهره برداری شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بیان کرد: برای ایجاد تاسیسات فاضلاب در فریدونکنار با زیرپوشش قراردادن ۷۶ هزار نفر جمعیت، ۷۰۰ میلیارد تومان و برای افزایش حجم طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب ساری برای ۵۰۰ کیلومتر شبکه و ۱۰ باب ایستگاه پمپاز با زیر پوشش قرار دادن ۴۵۰ هزار نفر جمعیت نیز ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی اخذ ردیف جداگانه در پیوست شماره یک قانون برای طرح های فاضلاب نکا، بهشهر، و گلوگاه و طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب فریدونکنار و همچنین پیگیری و اخذ مجوز ماده ۵۶ برای اجرای طرح های فاضلاب بابل، نوشهر و چالوس با یکهزار میلیارد تومان اعتبار و آغاز عملیات اجرایی تکمیل بخش لجن خط جریان اول تصفیه خانه فاضلاب بابل با ۷۰ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در مازندران عنوان کرد.

برارزاده، از آغاز عملیات اجرایی احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس با ظرفیت تصفیه یکهزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز با زیرپوشش قراردان ۶۵ هزار نفر و با پیش‌بینی ۲۰۰ میلیارد تومان در طی یکسال گذشته خبر داد و افزود: با همت دولت مردمی عملیات اجرایی ارتقای مدول اول تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس برای افزایش ظرفیت تا ۱۲ هزار متر مکعب در شبانه روز و با پیش بینی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.

وی ادامه داد: با تهیه اسناد و انجام مقدمات لازم برای برگزاری مناقصه، دولت سیزدهم برای احداث خط دوم جریان تصفیه خانه فاضلاب بابل با ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه روز و با زیرپوشش قرار دادن ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است؛ ضمن اینکه برای تکمیل مدول تصفیه خانه فاضلاب بابلسر برای ارتقای تصفیه تا ۱۶ هزار مترمکعب در شبانه روز نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، تکمیل و تجهیز ایستگاه پمپاز فاضلاب شورکا با یک میلیارد تومان اعتبار، ساماندهی فاضلاب روستاهای موزی بن و اوجا محله ساری با ۲۰ میلیارد و ساماندهی فاضلاب مسکن مهر نیرنگ چالوس با ۱۰میلیارد تومان اعتبار و احداث ۱۲ کیلومتر شبکه فاضلاب و نصب یکهزار و ۵۴۰ سیفون انشعاب فاضلاب را از دیگر اقدامات دولت مردمی در مازندران عنوان کرد.

پیشرفت۴۳درصدی طرح‌های آبرسانی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

عملیاتی شدن طرح های فاضلاب در ۱۴ شهر مازندران

برارزاده با بیان اینکه از ۵۸ شهر استان مازندران، عملیات اجرایی طرح فاضلاب در ۱۴ شهر درحال انجام است گفت: این شهرها شامل ساری، بابل، بابلسر، جویبار، نوشهر، چالوس، آمل، قائمشهر، محمودآباد، تنکابن، رامسر، بهشهر، نکا و گلوگاه است.
وی با بیان اینکه مطالعات لازم برای عملیاتی کردن طرح های فاضلاب در تعدادی از شهرهای استان از سال ۶۹ آغاز و عملیات اجرایی آن نیز از سال ۷۴ در شهرهای جویبار، ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس آغاز شده است، اظهار داشت: با گذشت بیش از ۲۷ سال از آغاز عملیات اجرایی در این شهرها، در حال حاضر۶.۱۷ درصد از جمعیت شهری و ۱۲ درصد جمعیت کل استان زیرپوشش طرح‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند که این میزان در مقایسه با میانگین کشوری که حدود ۵۳ درصد است، از اختلاف قابل توجهی برخوردار است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها در ۶ شهر مازندران شامل ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس و جویبار و چهار شهرک، سامانه جمع آوری و تصفیه فاضلاب درحال بهره برداری است که در هر یک از این شهرها کمتر از ۴۰ درصد جمعیت تحت پوشش فاضلاب قرار دارند.
مدیرعامل شرکت آبفای مازندران با بیان اینکه طرح تصفیه فاضلاب در چهار شهر نور، رویان، ایزدشهر و فریدونکنار به علت تملک نکردن زمین هنوز عملیاتی نشده است، گفت: مطالعات لازم برای اجرای این طرح در ۱۰ شهر دیگر مازندران شامل نشتارود، سلمانشهر، عباس آباد، کلارآباد، سرخرود، زیراب، بهنمیر، پل سفید، شیرگاه و کلاردشت در حال انجام است که به محض تکمیل مطالعات و اخذ مجوز ماده ۲۳، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد ضمن اینکه عملیات اجرایی این طرح در ۲ روستای شورکای جویبار و اوجا محله ساری درحال انجام است و در آینده نزدیک نیز عملیات اجرایی در روستای موزی بن شهر ساری آغاز خواهد شد.

انجام مطالعات برای اجرای طرح فاضلاب در ۱۶۰ روستا

برارزاده از برنامه ریزی لازم برای تامین اعتبار برای انجام مطالعات طرح تصفیه فاضلاب در ۱۶۰ روستای بالادست استان از مخازن سدهای تامین کننده آب آشامیدنی خبر داد و تکمیل خط انتقال تصفیه خانه فاضلاب بابل، ارتقای مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس، مراحل انتخاب پیمانکار جهت احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر بابل، تهیه اسناد مناقصه تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر بابلسر، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرهای تنکابن، نوشهر، چالوس، محمودآباد، امل، بابل، بابلسر و ساری و نیز احداث پکیج فاضلاب مسکن مهر نیرنگ در شهرستان نوشهر، خرید زمین تصفیه خانه فاضلاب رامسر، خرید زمین تصفیه خانه فاضلاب گلوگاه ، بهره برداری از یکهزار کیلومتر شبکه فاضلاب و ۱۲ ایستگاه پمپاژ، ۶ تصفیه خانه و چهار پکیج تصفیه خانه را از دیگر طرح‌های فاضلاب در دست اجرا در شهرهای مازندران عنوان کرد.

پیشرفت۴۳درصدی طرح‌های آبرسانی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

آبرسانی به روستاهای محروم با ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار
وی از انعقاد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی به روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته این استان خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح از محل اعتبارات محرومیت زدایی، ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

برارزاده، حفر یک حلقه چاه، بهسازی ۹ دهنه چشمه، اجرای لوله گذاری خط انتقال به طول ۱۷۵ کیلومتر، احداث مخازن به حجم ۱۳ هزار و ۲۲۰ مترمکعب، اجرای لوله گذاری شبکه توزیع به طول ۳۰۹ کیلومتر، احداث ۳۷ ایستگاه پمپاژ، احداث فیلترهای بتنی به حجم ۵۰۰ مترمکعب را از جمله مفاد این قرارداد ذکر کرد.

وی ادامه داد: همچنین در قالب این قرارداد، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نسبت به تهیه، نصب و راه ندازی ۹ دستگاه پکیج حذف آهن، ۱۵ دستگاه دیزل ژنراتور، جابجایی ۲ هزار و ۸۰۰ فقره انشعاب و تامین انرژی برق به طول ۱۴ هزار متر برای بهره مندی بیش از ۱۲۸ روستا در شهرهای بهشهر، نکا، ساری، قایم شهر، سوادکوه شمالی، سوادکوه، بابل، آمل، نوشهر و کلاردشت اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، اصلاح ۲۱۳ کیلومتر از شبکه آبرسانی شهری و روستایی، توسعه شبکه آبرسانی به میزان ۱۷۹ کیلومتر، احداث ۹۱ کیلومتر خط انتقال آب، حفر و تجهیز پنج حلقه چاه ، احداث مخزن یکهزار و ۹۰۰ مترمکعبی آب روستایی، واگذاری ۳۳ هزار فقره انشعاب و تعویض ۲۹ هزار و ۶۷۳ کنتور آب خراب را از دیگر اقدامات این شرکت در یکسال گذشته عنوان کرد.

منابع آبی مازندران از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سه سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود. شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یک هزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور روز جمعه بیشتم اسفند ماه در قالب هفدهمین سفر استانی هیات دولت و به منظور بررسی اولویت‌های توسعه استان و رفع مشکلات مردم به مازندران سفر کرد.

بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مازندران برنامه‌ریزی شده بود.

نتیجه نخستین سفر هیات دولت سیزدهم به مازندران تصویب حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه‌های مختلف بود که از این مبلغ حدود ۶۲۴ میلیارد تومان به صورت نقدی در مرحله اول اختصاص یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha