جان‌بخشی به ۷۵ واحد صنعتی راکد و آسان‌سازی فرآیندها، رهاورد دولت سیزدهم برای خراسان رضوی

مشهد - ایرنا - نقطه بارز فعالیت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دولت سیزدهم، شفافیت امور در حوزه‌های سه‌گانه صنعت، معدن و تجارت، آسان کردن فرآیندها، رشد تولید و ظرفیت‌سازی با احیای واحدهای راکد یا نیمه‌فعال بوده که در یکسال اخیر نمود چشمگیری داشته است.

حوزه استانهای ایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

جان‌بخشی به ۷۵ واحد صنعتی راکد و آسان‌سازی فرآیندها، رهاورد دولت سیزدهم برای خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان رضوی با برخورداری از ظرفیت های مختلف صنعتی و معدنی سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد، بخش عمده صنایع این استان را صنایع خرد و متوسط تشکیل می دهد و ۹۰ درصد سرمایه گذاری این بخش مربوط به بخش خصوصی است که سهم عمده ای در اشتغال و اقتصاد استان دارد و با همه مشکلات مربوط به تحریم و بوروکراسی اداری و هزاران مانع دیگر، عمده صنایع استان در مسیر گسترش قرار گرفته تا جایی که زیرساختها شامل زمین و برق و آب پاسخگوی این حجم از سرمایه گذاری نیست. بی تردید نمی توان از سهم قابل توجه خراسان رضوی در صنایع غذایی، قطعه سازی، لوازم خانگی و خودرو کشور گذشت. این استان صاحب برندهای نام‌آشنا در هر یک از رسته های صنعتی مزبور است که هم در اشتغال و هم در صادرات نقش برجسته ایفا می کنند.

همزمان با هفته دولت رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به همراه یکی از معاونان خود در میزگرد ایرنا حضور یافت و در خصوص دستاوردهای یکساله اخیر این سازمان در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

جان‌بخشی به ۷۵ واحد صنعتی راکد و آسان‌سازی فرآیندها، رهاورد دولت سیزدهم برای خراسان رضوی

شفاف سازی قیمتها در ۲۷۵ واحد تولیدی استان 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مهمترین شاخصه دولت سیزدهم در وزارت صمت بر دو بخش استوار است که در درجه نخست اتخاذ تصمیم اقتصادی به نفع مردم، حتی اگر به قیمت کاهش محبوبیتش تمام شود، است و دوم ایجاد شفافیت در امور و فرآیندها از طریق الکترونیکی کردن آنها است.

امیررضا رجبی افزود: ایجاد سامانه جامع تجارت یا سامانه جامع انبارها از اقدامات دولت برای ایجاد شفافیت در فرآیندها از تولید تا توزیع کالا بوده است، در این راستا بحث مقابله با قاچاق کالا نیز با جدیت مورد توجه قرار گرفته است به طوری که هفته ای یکبار ستاد هماهنگی مقابله با قاچاق کالا در استان برگزار می شود. 

وی بیان کرد: در این راستا هم اینک ۸۹ هزار و ۴۰۲ عضو و ۹۵ هزار و ۸۹ نقش در بخشهای واردکننده، تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش خراسان رضوی در سامانه جامع تجارت ثبت شده است.

وی اظهار داشت: طرح شفاف سازی درج قیمت کالا از ۲۸ آذرماه سال گذشته با درج قیمت تولید بر روی کالا در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور اجرایی شد که از ابتدای اردیبهشت ماه درج قیمت مصرف کننده نیز روی کالا اجباری شد و در این راستا ۲۷۵ واحد تولیدی این استان مشمول اجرای قانون شدند که تاکنون قیمت ۶ هزار و ۵۲۲ کالای خود را به ثبت رسانده اند.

رجبی اضافه کرد: در راستای اجرای طرحهای مزبور نظارت بر بازار و قیمتها نیز شدت گرفته است به طوری که در پنج ماهه امسال ۲ هزار و ۶۳۵ پرونده به ارزش سه هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال برای گران فروشی، ۲۸۹ پرونده به ارزش ۳۹ میلیارد و ۲۹ میلیون ریال برای کم فروشی و ۱۲۹ پرونده به ارزش ۷۳ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریال برای تقلب در سطح عرضه، در خراسان رضوی تشکیل شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای شهریور سال گذشته تاکنون برای بیش از ۳۲ هزار واحد صنفی نیز پروانه کسب صادر شده که منجر به ایجاد اشتغال برای ۳۲ هزار نفر گشته است.

وی به افزایش ظرفیت پاسخگویی سامانه ۱۲۴ در دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: ساختار این سامانه تغییر کرده و همه مکالمات از طریق وزارتخانه قابل ردیابی و پیگیری، کنترل و رسیدگی است.

رجبی افزود: در راستای مقابله با قاچاق کالا در سطح عرضه، خراسان رضوی در بهار امسال رتبه نخست کشور را در کشف کالای قاچاق به دست آورد، در این راستا از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۱۱ پرونده به ارزش چهار میلیارد و ۷۶۶ میلیون ریال در حوزه لوازم یدکی و قطعات قاچاق خودرو، ۴۲ پرونده به ارزش ۲۳۷ میلیارد و ۴۹۸ میلیون ریال در حوزه لوازم خانگی قاچاق، ۳۹ پرونده به ارزش یک میلیارد و ۹۱ میلیون ریال در بخش کالای دخانی قاچاق، ۲۶ پرونده به ارزش یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال در حوزه لوازم آرایشی قاچاق و پنج پرونده به ارزش چهار میلیارد و ۷۷۶ میلیون ریال نیز در زمینه پوشاک قاچاق در استان تشکیل شده است.

میانگین رشد ۲۰ درصدی تولید در صنعت خراسان رضوی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در دولت سیزدهم چند رویکرد مبتنی بر مزیتها و نقاط قوت صنایع اتخاذ شده است، افزود:  بیش از ۹۰ درصد سرمایه گذاری انجام شده در صنایع استان متعلق به بخش خصوصی است و این نشان می دهد که طرحهای توسعه یا اشتغال های ایجاد شده در استان کمترین وابستگی را نیز به بودجه دولتی ندارند.

رجبی اظهار داشت: عمده این سرمایه گذاریهای صنعتی بخش خصوصی خراسان رضوی مربوط به صنایع غذایی، قطعه سازی، پلیمری، شیمیایی، سلولزی و صنایع معدنی می شود.

وی یکی از رویکردهای سازمان صمت خراسان رضوی را حفظ و نگهداشت واحدهای تولیدی دانست و گفت: هم اینک پنج هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی فعال در استان وجود دارد که برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده اند، یکی از محورهای فعالیت ما این است که این واحدها استمرار تولید داشته باشند.

وی افزود: تاکید دولت سیزدهم بر استفاده از تولیدات داخلی است و دیپلماسی اقتصادی را در روابط همسایگان در پیش گرفته و وابستگی به تجهیزات خارجی را کاهش داده است که این رویکرد در مجموع فضای بانشاطی را در کشور ایجاد کرده است.

رجبی خاطرنشان کرد: از شهریور پارسال تاکنون ۱۷۰ واحد صنعتی در خراسان رضوی به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش تولید داشته اند که این نشان از بازگشت امید و نشاط به جامعه تولید دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برنامه امسال استان افزایش تولید در بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی است که این موضوع فضای عمومی خراسان رضوی را به سمت رونق پیش خواهد برد.

وی افزود: از ابتدای شهریور سال گذشته تا پایان تیرماه امسال برای ۲ هزار و ۲۰۰ طرح صنعتی خرد و متوسط در استان به ارزش ۴۹ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۵۴ هزار نفر جواز تاسیس صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان تحقق جوازهای تاسیس به پروانه بهره برداری ۳۰ درصد است، اضافه کرد: در زمینه صدور جواز تاسیس برای واحدهای صنعتی تلاش شده است که واحدهای بزرگ در این بخش گنجانده شوند.

رجبی اظهار داشت: در این مدت در استان خراسان رضوی برای ۴۲۶ واحد تولیدی با سرمایه گذاری بیش از هفت هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای بیش از هشت هزار نفر پروانه بهره برداری صادر شده است.

وی مهمترین واحدهای تولیدی بهره برداری شده در این مدت را واحد تولیدی لوازم خانگی شرکت جهان افروز، واحد خودروسازی در شهرک صنعتی خیام، واحد نساجی گروه صنعتی مخملباف و واحد مینی پتروشیمی "پایش افتخار توس" ذکر کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در دولت سیزدهم شاهد یکپارچگی بین حوزه تولیدات داخلی و ثبت سفارش واردات کالا بوده ایم و در ساختار جدید وزارتخانه هم دفاتر تخصصی شکل گرفته اند که همه موارد مربوط به ساخت داخل و نیازهای وارداتی را یکجا در نظر می گیرد و آن دفتر تخصصی هم از ظرفیتهای ساخت داخل و هم از قطعات وارداتی آگاهی کامل داشته و نیازهای موجود را تشخیص می دهد لذا باید همواره تعادل بین ساخت داخل و واردات قطعات برقرار شود تا خط تولید نخوابد.

جان‌بخشی به ۷۵ واحد صنعتی راکد و آسان‌سازی فرآیندها، رهاورد دولت سیزدهم برای خراسان رضوی

احیای ۷۵ واحد تولیدی راکد در خراسان رضوی

وی بیان کرد: حل مشکلات واحدهای تولیدی خراسان رضوی، که عمدتا مربوط به حوزه های بانکی، تامین مواد اولیه و بیمه تامین اجتماعی است از ۲ مسیر کارگروه ستاد تسهیل و مسیر شبکه بانکی و رایزنی با آنها یا صدور دستورهای ویژه از طریق ستاد تدبیر پیگیری می شود.

وی ادامه داد: روند رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی به نحوی بوده است که اکنون دستور کار بر زمین مانده ای در کارگروه ستاد تسهیل وجود ندارد که در انتظار برگزاری نشست و تصمیم کارگروه باشد، در حالی که قبلا یک واحد تولیدی باید ۱.۵ ماه در انتظار کارگروه می ماند تا مشکل آن بررسی شود، هم اکنون گروه های کاری قبل از نشست کارگروه، مشکل واحد را بررسی و راه حل لازم را در چهارچوب اختیارات ستاد تسهیل و وزارت صمت با همکاری استانداری اتخاذ می کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از شهریور سال ۱۴۰۰ تاکنون کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ۱۵۸ نشست داشته است که در آن هزار و ۷۳ پرونده مربوط به واحدهای تولیدی مشکل‌دار را بررسی و هزار و ۱۱۳ مصوبه برای حل این مشکلات صادر کرده است، و از مصوبات مزبور ۹۹۴ مورد اجرا شده و ۹۴ مورد دیگر باقی مانده است.

رجبی، میزان جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی را ۱۰۰ درصد ذکر و بیان کرد: این تسهیلات بهمن پارسال به استان ابلاغ شد که فرصت جذب آن تا پایان شهریورماه بود، در این راستا با همکاری بانکها ۱۰۰ درصد تسهیلات به میزان ۳۶۰ میلیارد تومان جذب شد، در حالی که آخرین مهلت برای جذب کامل این اعتبارات پایان شهریورماه جاری است.

وی به تلاش سازمان صمت خراسان رضوی در خصوص شناسایی واحدهای تولیدی راکد اشاره و بیان کرد: رویکرد ما در این خصوص تعیین تکلیف این واحدها و نه ابطال پروانه بهره برداری آنها بوده است، زیرا برخی از آنها به دلیل نوع کالای تولیدی، فرسودگی ماشین آلات یا عدم تمایل سرمایه گذار به ادامه کار غیرفعال شده اند.

وی افزود: تعداد واحدهای راکد شناسایی شده در خراسان رضوی در شهریورماه سال ۱۴۰۰ تقریبا ۵۶۶ واحد بود که از این تعداد پروانه ۱۲۰ واحد تعیین تکلیف شد یعنی یا ابطال شد و یا تغییر رسته تولیدی دادند، ۷۵ واحد تولیدی نیز احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند که این امر منجر به اشتغال مجدد هزار و ۷۲۵ نفر شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برنامه این سازمان برای سال جاری، تعیین تکلیف ۳۷۳ واحد تولیدی راکد دیگر است تا دیگر واحد تولیدی راکدی باقی نماند.

رجبی با تاکید بر افزایش عملکرد واحدهای تولیدی خراسان رضوی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با ایجاد بهره وری لازم، عملکرد تولید این واحدها را به بیش از ۷۰ درصد برسانیم چرا که تعهد امسال سازمان صمت در استان رسیدن به رشد ۵.۵ درصدی در حوزه صنعت است.

تسهیل فرآیندها و تفویض اختیارها

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به رویکرد دولت در تسهیل فرآیندها و شفاف سازی امور گفت: تقریبا همه فرآیندها در این سازمان به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته و طی نوسازی و بهسازی تجهیزاتی که در یکی دو ماه اخیر انجام گرفته، زمینه برای الکترونیکی شدن کامل این بخش فراهم گشته است.

رجبی اظهار داشت: وزارت صمت رویکرد خوبی نسبت به استانها دارد و برخی اختیارات در حوزه های مختلف از جمله صدور جواز تاسیس، صدور پروانه بهره برداری و بسیاری موارد دیگر به مدیران سازمان صمت استانها تفویض شده است.

وی بیان کرد: در راستای الکترونیکی شدن فرآیندها و تفویض اختیارات، متوسط زمان صدور جواز تاسیس در سازمان صمت خراسان رضوی از هشت روز به پنج روز و متوسط زمان صدور پروانه بهره برداری از ۲۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در راستای اجرای طرح "تامین مالی زنجیره تولید" به منظور حمایت عملی از رونق تولید، اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی پایدار، تاکنون ۴۹ زنجیره در استان شناسایی و به بانکها و وزارت متبوع اعلام شده که این اقدام با هدف شفاف سازی در فرآیند تامین مالی زنجیره تولید و هدایت درست پرداخت تسهیلات در مسیر تولید انجام شده است.

رجبی اظهار داشت: بر این اساس از اول خردادماه امسال دیگر پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تولید بدون استعلام فاکتورهای خرید از سامانه جامع تجارت مقدور نبوده است و کل زنجیره تولید از واحد صنعتی تا توزیع کننده باید فاکتورهای خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت می رساندند، این ۴۹ زنجیره مالی شناسایی شده به طور عمده در صنایع قطعه سازی، نساجی و مواد غذایی و برخی صنایع دیگر بوده است.

وی افزود: امسال نمایندگی شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا)، وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان صمت خراسان رضوی راه‌اندازی شد، همچنین این سازمان قادر به صدور مجوزهای "تحقیق و توسعه" برای واحدهای دانش بنیان نیز شده است.

جان‌بخشی به ۷۵ واحد صنعتی راکد و آسان‌سازی فرآیندها، رهاورد دولت سیزدهم برای خراسان رضوی

اهتمام برای تعیین تکلیف ۴۸۳ معدن راکد و افزایش تولید ۵۳ معدن

معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاکنون ۵۳۲ معدن فعال، ۴۸۳ معدن راکد و نیمه فعال و هزار و ۱۵ پروانه بهره برداری دارای اعتبار در استان شناسایی شده است که میزان کل سرمایه گذاری در حوزه معادن استان ۲۸ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۲ هزار و ۳۳۴ نفر است.

محمد توکلی به احصای دلایل راکد یا نیمه فعال شدن واحدهای معدنی در استان اشاره و بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده، برخی از مواد معدنی مانند سنگ لاشه ها یا گچ خاکی کیفیت پایینی دارند و بعضا فعالیت این معادن به رونق طرحهای عمرانی در استان وابسته است.

وی اظهار داشت: از ۴۸۳ معدن راکد، ۱۲۰ معدن با دریافت تسهیلات بانکی یا ماشین آلات دست دوم امکان فعالیت مجدد پیدا می کنند که طبق تاکید و برنامه ریزی انجام گرفته از سوی استاندار خراسان رضوی، این واحدها فعال خواهند شد.

وی اضافه کرد: متولیان برخی از معادن راکد نیز یا در تامین منابع مالی مشکل داشته اند یا از صلاحیت لازم برای ادامه کار برخوردار نبوده اند، که به این افراد مهلت داده شده تا در زمان مقرر نسبت به فعال سازی واحدها اقدام کنند در غیر این صورت موارد به شورای عالی معادن در استان ارسال می شود تا تعیین تکلیف شده و این معادن از طریق مزایده به سرمایه گذاران دیگری واگذار شوند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای تعیین تکلیف معادن راکد طی یک سال اخیر سه مزایده معدنی برگزار شده که خراسان رضوی رکوردار بیشترین شرکت کننده در این مزایده ها در کشور بوده است به طوری که بیش از ۲۰۰ نفر در آن شرکت کرده اند.

توکلی افزود: در این راستا طی برگزاری مزایده ها در دولت سیزدهم ۷۰۰ محدوده معدنی در خراسان رضوی تعیین تکلیف شده اند، در آخرین مزایده نیز فرخوان برای ۲۸۲ محدوده معدنی راکد داده شد که این مزایده ۸۰ برنده داشت.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افزایش تولید ۵۳ معدن در استان گفت: ۲۴۱ معدن از بین معادن دارای پروانه بهره برداری فعال، قابلیت افزایش میزان برداشت سالیانه را داشته اند که این مهم با صدور مجوز دولت مبنی بر واردات ماشین آلات دست دوم، آسان شده و معادن بیشتری می توانند از ماشین آلات بهره مند شوند.

توکلی افزود: بخشنامه اخیر در خصوص واردات ماشین آلات معدنی بسیار آسان شده و این کار را برای سرمایه گذاران تسهیل کرده است.

وی ادامه داد: از ابتدای شهریور پارسال تاکنون ۴۸ پروانه بهره برداری جدید معدنی در استان صادر شده که میزان سرمایه گذاری در آنها سه هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی ۴۵۸ نفر بوده است.

تفویض اختیارات پنجگانه به تشکلهای بخش معدنی

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در راستای رویکرد دولت مبنی بر روان سازی فرآیندها، ایجاد پنجره واحد معدن ذیل ماده ۲۴ قانون معادن به تاکید استاندار و با همکاری تشکلهای بخش خصوصی از جمله خانه معدن برای نخستین بار در کشور در این استان انجام گرفت.

توکلی افزود: ایجاد پنجره واحد معدن به منظور تسریع و تسهیل در صدور مجوزها بویژه مجوزهای اکتشاف انجام گرفته و برای این موضوع از ظرفیت مراکز خدمات سرمایه گذاری استان بهره گرفته شد و با حمایت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، فضا آماده و تجهیزات لازم برای تشکیل این پنجره فراهم شد.

وی اظهار داشت: در راستای فرآیند روان سازی، برخی تفویض اختیارات به خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن انجام گرفت که شامل واگذاری اختیار انجام سه فرآیند تشکیل پنجره واحد، برگزاری جلسات کمیته های تعامل با اداره منابع طبیعی، عهده داری گروه کاری معدن در کارگروه ستاد تسهیل استان به خانه معدن و همچنین واگذاری دو فرآیند نظارت بر حوزه اکتشافات معدنی و نقشه برداری از معادن با استفاده از پهپاد به سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی بوده است.

توکلی اضافه کرد: در راستای حفظ حقوق بیت المال و نقشه برداری معادن توسط سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی، ۱۰۵ معدن مهم در استان شناسایی شده است.

شناسایی ۶۷ تارگت معدنی در پهنه های اکتشافی خراسان رضوی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای شهریور پارسال تاکنون میزان ذخایر کشف شده در پروانه های بهره برداری استان ۲۸ هزار تن، تعداد گواهی کشف مواد معدنی صادره ۳۷ مورد با سرمایه گذاری ۸۶ هزار و ۸۷۷ میلیارد ریال و تعداد پروانه های اکتشاف صادره نیز ۷۶ مورد بوده است.

توکلی، یکی از محورهای خراسان رضوی را توسعه اکتشاف معدنی دانست و گفت: ۹ پهنه اکتشافی در استان معرفی شده است که طی یک سال گذشته ۶۷ تارگت معدنی در این پهنه ها شناسایی شده که عمدتا مربوط به جنوب استان بوده است.

وی اظهار داشت: افزون بر این انجام عملیات در یک سری از پهنه های اکتشافی به شرکت صنعتی و معدنی چادرملو واگذار شده است تا برخی از پهنه های معدنی که از مطالعه آنها چندین سال گذشته، مجددا با استفاده از فناوریهای نوین مورد مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: از ۶۷ تارگت معدنی شناسایی شده در پهنه های اکتشافی خراسان رضوی، ۱۶ تارگت مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) است، سه پهنه دیگر در کمیته ماده ۲۴ مکرر قانون معادن در حال بررسی است و ۹ تارگت دیگر نیز توسط شرکت ملی مس ایران اکتشاف شده که به زودی این اکتشافات تعیین تکلیف می شود.

توسعه صنایع معدنی در خراسان رضوی و کاهش خام‌فروشی

وی به ظرفیت‌های معدنی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: عمده این ظرفیتها شامل سنگ آهن؛ کرومیت، مس، خاکهای صنعتی و سنگهای تزیینی است که روی حفظ و نگهداشت آنها و سپس افزایش تولیدشان متمرکز شده ایم.

توکلی ادامه داد: در این راستا ظرفیت اصلی سنگ آهن خراسان رضوی در شهرستان‌های خواف و تایباد است که ۲ واحد کنسانتره آهن و یک واحد کنسانتره هماتیت در تایباد و یک واحد نیز برای تامین مواد اولیه واحدهای مزبور برای راه اندازی در دستور کار قرار گرفته است.

وی تکمیل زیرساختهای طرح تولید آهن اسفنجی در سنگان، افزایش تولید معدن دولتی سنگ آهن در سنگان از ۱۷ به ۲۵ میلیون تن در سال را از دیگر برنامه های استان برشمرد و گفت: با افزایش تولید سنگ آهن در معدن مزبور تولید مواد معدنی در استان بیش از ۱۲ درصد افزایش می یابد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی راه اندازی پنج واحد تولیدی کنسانتره مس، دو واحد تولیدی ورق کاتد مس، فعال سازی معدن تازه کشف شده طلا در بردسکن از دیگر برنامه های این سازمان است که در این بین دو واحد تولیدی کنسانتره و شمش طلا نیز در بردسکن فعال هستند.

توکلی بیان کرد: ظرفیت تولید کرومیت در خراسان رضوی از جغتای تا فریمان ادامه دارد، که هم اینک در جغتای یک واحد فرآوری کرومیت راه اندازی شده است و یک واحد مشابه دیگر در همان منطقه در دست راه اندازی است، یک واحد تولیدی کنسانتره کرومیت نیز در نیشابور راه اندازی شده و بنا است که یک واحد کرومیت دیگر در منطقه رباط سفید تربت حیدریه راه اندازی شود.

وی افزود: به زودی یکی از بزرگترین واحدهای کنسانتره کرومیت با سرمایه گذاری بخش خصوصی در فریمان راه اندازی می شود، از سوی دیکر واحد فرآوری کائولن با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن در تربت حیدریه همزمان با هفته دولت به بهره برداری می رسد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افزایش دریافت حقوق دولتی معدن در سال جاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون دریافت حقوق دولتی از معادن بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

جان‌بخشی به ۷۵ واحد صنعتی راکد و آسان‌سازی فرآیندها، رهاورد دولت سیزدهم برای خراسان رضوی

افتتاح ۴۲ طرح صنعتی و معدنی خراسان رضوی در هفته دولت 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به مهمترین طرحهای آماده بهره برداری در هفته دولت گفت: همزمان با هفته دولت ۴۲ طرح صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری ۲۳ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی آماده بهره برداری شده است که گروه صنعتی این طرح‌ها در زمینه‌های صنایع غیرفلزی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع معدنی و نساجی است.

رجبی اظهار داشت: طرح های مذکور در شهرستان های فریمان، تربت جام، سبزوار، کاشمر، طرقبه - شاندیز، زبرخان، چناران، نیشابور، بردسکن (انابد) و مشهد به بهره‌برداری رسیده که ۲ هزار و ۸۴۰ نفر را به طور مستقیم مشغول خواهد کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ظرفیت تولید سالانه این واحدها بالغ بر ۶۴۵ هزار تن است که خدمات کشش سرد، دولومیت دانه بندی شده، شیشه، آهک میکرونیزه، انواع پوره میوه و سبزیجات، نخ پلی استر تکسچره (تاب مجازی)، خمیرمایه، لرزه گیرهای لاستیکی صنعتی، ونتیلاتور تنفسی، آلومینای ذوبی (fused)، سیم و مفتول غیرفنری از فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی، چیپس صابون از جمله این محصولات و زمینه های کاری این واحدهای تولیدی هستند.

رجبی ادامه داد: کامپاند و گرانول پلیمری، انواع بیسکویت، رنگرزی الیاف و تاپس آکریلیک، پارچه مخمل، جعبه کارتن، انواع قرص ضد انگل، شکل دهی ورق، انواع کمپوت، نخ دندان، ریخته گری آلومینیوم و آلیاژهای آن، صابون حاصل از تصفیه روغن، ورق کارتن چندلا، ریخته گری چدن، انواع کاسه نمد فلزی، دوچرخه کوهستان، خمیر آلومینیوم، حسگر مجاورت (Proximity Sensor)، انواع ژئو ممبران،  هیدروکربن های سنگین حاصل از بلندینگ محصول واحدهای تولیدی بجز مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهها (عاری از هرگونه فرآورده یارانه ای)، پودر قهوه، میز صندوق فروشگاهی نقاله دار، انواع درب اتوماتیک، مس کاتدی، کنسانتره مس سولفیدی-مس کاتدی-بازیافت نقره و خمیر نقره از محصولات و زمینه های کاری واحدهای تولیدی تازه به بهره برداری رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha