از آبگیری جازموریان تا برگزاری دادگاه متروپل

استان‌ها- ایرنا- آبگیری تالاب جازموریان، تلاش جهادگران برای بازگردادن زندگی به مناطق سیلزده، برگزاری نخستین جلسه دادگاه ساختمان متروپل و ... مهمترین اخبار مراکز استانی ایرنا در دهم مردادماه بود.

به گزارش ایرنا، با گذشت حدود یک هفته از آغاز بارش های موسمی در کشور، اکنون خبرها حاکی از آبگیری تالاب‌ها، آب بندان ها و سدهاست و در سوی دیگر تلاش گروه‌های جهادی و نهادهای امدادی برای بازگشت زندگی به مناطق سیلزده ادامه دارد. 

در این ارتباط امروز اعلام شد که باران یزد در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بود یا از استان کرمان خبر رسید که در جریان سیل تالاب جازموریان ۲۰ درصد آبگیری شده است و ورودی آب به این حوضه ادامه دارد هرچند که گفته شد سیل ۷۰۰۰ میلیارد ریال به باغ‌های پسته رفسنجان خسارت وارد کرد . البته خطر سیل هنوز به طور کامل رفع نشده است و ارزیابی های اولیه از وارد شدن خسارات میلیاردی در استان های مختلف حکایت دارد که از جمله می توان به این خبرها اشاره کرد: سیلاب بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به شهرستان نور خسارت زد - سیل به شبکه آبرسانی ۶ روستای ایرانشهر خسارت زد - وقوع سیلاب ۵۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال به کشاورزی قزوین آسیب زد.

دیگر خبرهای مرتبط با سیل به امدادرسانی ها اشاره دارد از جمله اینکه بیش‌ از ۸ هزار آسیب دیده از سیل در سیستان و بلوچستان امداد رسانی شدند - پیکر دومین مفقودی سیل ایوانکی گرمسار در ۲۰ کیلومتری محل حادثه پیدا شد - فعالیت ۷۲ گروه جهادی برای خدمت رسانی به مردم سیلزده سیستان و بلوچستان - ۷۰۰ بسته حمایتی بین سیل‌زدگان در کهگیلویه و بویراحمد توزیع می شود - عزم جهادی برای رفع اختلال ارتباطی در مناطق سیل‌زده چالوس - ۲ مفقودی سیل الیگودرز زنده پیدا شدند.

دفتر ایرنا در بروجرد نیز در گزارشی با عنوان تغییر اقلیم و تحمیل بارش‌های فراسنگین به واکاوی سیلاب اخیر در استان لرستان و چرایی آن پرداخته است ضمن آنکه در گزارش درس‌های طغیان رودخانه چالوس در سیل بی‌سابقه مرکز ساری چنین آمده است: در مناطق سیل‌خیز مانند مازندران باید به دنبال راهکاری برای مدیریت وضعیت بود. طبیعتا یکی از راهکارهای نخست، جلوگیری از تصرف بستر رودخانه‌هاست؛ ساختمان‌هایی که در حریم و حتی بستر رودخانه ساخته شده‌اند را می‌توان در سراسر مازندران مشاهده کرد. بناهایی که فرآیند ساخت آن‌ها با تخلف همراه بود و طی سال‌های اخیر تعدادی از آن‌ها بر اثر سیل تخریب شدند. رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌ها موضوعی است که سال‌هاست بر آن تأکید می‌شود و در طغیان اخیر رودخانه چالوس نیز مواردی از آن را می‌توان یافت.

سیلاب تابستانی در روزهای اخیر باعث خسارت کلی به روستا و زمین‌های کشاورزی بارده چهارمحال و بختیاری شده است و سیل‌زدگان خواهان استمرار امداد رسانی‌های‌ها هستند؛ فیلم گفت و گوی ایرنا با سیلزدگان این روستا را می توانید اینجا ببینید:

پای درد دل خانواده‌های تازه تفحص شده خان طومان/ چشممان پس از هفت سال روشن شد

دیروز سپاه پاسداران از شناسایی و تایید هویت پیکرهای مطهر پنج شهید مدافع حرم محور خان طومان از استان‌های مازندران، فارس و البرز در عملیات تفحص خبر داد؛ سردار شهید "عبدالله اسکندری"، سردار شهید "رحیم کابلی"، شهید والامقام "مصطفی تاش موسی"، شهید والامقام "محمد امین کریمیان" و شهید والامقام "عباس آسمیه"، از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه شناسایی شدند. خبرنگاران ایرنا به سراغ خانواده های این شهدا در کرج و نوشهر رفت.

گزارش کامل زندگی، نحوه شهادت و خاطرات همرزمان شهید تاش موسی را می توانید در مطلب  پایان چشم‌انتظاری رامسری‌ها؛ پیکر شهید تاش‌موسی پس از هفت سال به وطن بازگشت  بخوانید.

عباس آسمیه دیگر شهیدی است که امروز به آغوش وطن بازگشت و به گفته پدر بزرگوارش به آرزوی خود که برگزاری مراسم یادبود شهادتش در ماه محرم بود، رسید. واگویه ها و خاطرات والدین این شهید والامقام را در گزارش مرکز کرج با عنوان آرزوی عباس برگزاری مراسمش در ماه های محرم و صفر بود دنبال کنید.

از آبگیری جازموریان تا برگزاری دادگاه متروپل


از دادگاه متروپل تا سریال انتخاب شهردار بابل

امروز نخستین دادگاه حادثه ساختمان متروپل آبادان برگزار شد؛ بر اساس اعلام مسوولان قضایی حداقل ۲۳ نفر از سوی دادگستری از جمله ۲ شهردار پیشین آبادان به عنوان مقصر در ریزش ساختمان متروپل، دستگیر شده اند.

خبر دیگر اینکه لاستیک هواپیمای پرواز تهران - مشهد پس از فرود ترکید ؛ بر اساس این گزارش ۲ لاستیک هواپیمای شرکت سپهران به دلیل نقص فنی در چرخ هنگام ورود به پارکینگ فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد ترکید اما به هیچ مسافری آسیب نرسید.

آغاز عملیات احداث منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در آینده نزدیک، اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث جاده مرزی جلفا ، پیش بینی تولید ۳۴ هزارتن میگوی پرورشی در بوشهر، پذیرش ۱۰۷ دانشجو برای شرکت در طرح دستیار فناوری در اصفهان ، تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن فارس، کاهش تقاضا برای واردات کالای ایرانی از سوی افغانستان، سریال ادامه دار انتخاب شهردار بابل از دیگر خبرهای مهم امروز در استان‌ها بود.

از آبگیری جازموریان تا برگزاری دادگاه متروپل

از احیای کشت و صنعت مغان تا الزامات توسعه فرودگاه های خوزستان

در کنار پیگیری موضوعات سیل، مراکز ایرنا به بررسی موضوعات اقتصادی در استان‌ها پرداختند؛ برای نمونه اردبیل در گزارشی با تیتر کشت و صنعت مغان در مسیر احیا/ هدف گذاری تولید یک میلیون تن محصول اشاره کرد. در این گزارش می خوانیم: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

همچنین مرکز رشت سوخت یارانه‌ای، محرکی برای سرمایه گذاری و توسعه کشتیرانی در دریای خزر به بررسی وضعیت تامین سوخت کشتی های تجاری ایران در دریای خزر پرداخته و نوشته است: تفاوت نرخ سوخت در کشورهای حوزه خزر و وزن سنگین سوختگیری در سواحل کشورمان همواره یکی از دغدغه‌های سرمایه گذاران و مالکان کشتی های باری بوده که معتقد هستند علاوه بر افزایش هزینه حمل و کاهش توان رقابت در برابر کشتی‌های خارجی، این مسئله منجر به سوختگیری در کشورهای همسایه و خروج ارز از کشور می‌شود.

یکی از مهمترین ویژگی‌های توسعه اقتصادی، موضوع حمل و نقل است که مقوله مسافر در آن، یک شاخص بسیار با اهمیت محسوب می‌شود اما این موضوع در خوزستان دست خوش منافع شرکت های هواپیمایی شده و مردم این استان را با بحران کمبود صندلی هواپیما مواجه کرده است؛ جزئیات این گزارش را در بی توجهی شرکت‌های هواپیمایی به اولویت‌های پروازی خوزستان بخوانید.

راهبردهای کاهش بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد گزارش دیگری است که می خوانیم: نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد با راهبردهایی مانند تلاش به منظور بازگشت واحدهای راکد و نیمه فعال به چرخه تولید و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی طرح های جدید در مسیر کاهش قرار گرفته است.

از دیگر گزارش‌های امروز مراکز استانی ایرنا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نبود برق و اعتبار مانع اجرایی شدن پروژه آبیاری اراضی محدوده زریبار مریوان

رهاورد سفراستانی رئیس جمهور/۱۰۲ میلیارد ریال به تکمیل مجتمع توانبخشی ایثارگران مازندران اختصاص یافت 

کام تلخ فوتبال ساحلی البرز پس از ۱۰ سال خواب زمستانی

جام جهانی قطر فرصت طلایی برای گبه گناوه

شکوه معماری ایرانی در باغ و عمارت اکبریه بیرجند

علم‌بندی ماسوله؛ سوگواری عاشورایی بر بلندای گیلان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha