۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84838132
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

علم‌بندی ماسوله؛  سوگواری عاشورایی بر بلندای گیلان

رشت – ایرنا – آئین علم بندی ماسوله که یکی از ۱۵ آئین عاشورایی گیلان است و شهرت جهانی یافته و هر ساله گردشگران مذهبی بسیاری را از جای جای کشور و جهان به سمت خود فرا می خواند پس از چندین سال محدودیت کرونایی امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، آئین علم بندی ماسوله که یکی از ۱۵ آئین به ثبت رسیده عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی کشور است ، همه ساله در غروب ششم ماه محرم الحرام برگزار می شود؛ ماسوله ای هایی نیز که در دیگر مناطق کشور و حتی جهان سکونت دارند همه ساله برای حضور در مراسم علم بندی به زادگاهشان سفر می کنند،عکاسان و خبرنگاران بسیاری همه ساله در انتظار ضبط تصاویر و لحظات این مراسم هستند.

طی این شب در اکثر خانه ها برای اعطای نذری امام حسین(ع) باز است ماسوله ای ها از عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع)با چای دارچین محلی ، شیر  و کلوچه های محلی مثل اگردک پذیرایی می کنند و زیر پای عزاداران گوسفند نذری قربانی می کنند. در ابتدای این مراسم بنا بر سنت قدیمی، عزاداران در روی بام ها و حیاط مساجد محله ها سنج ها را بهم می زنند و در شیپورها می دمند تا اهالی محله ها و عزاداران چهار دسته شهر را دور هم جمع کنند.

با طنین این نواها ، علاوه بر دسته های چهار محل ماسوله، سایر ساکنان شهر و عزاداران از آغاز مراسم خبردار می شوند؛تجمع مردم لحظه به لحظه در طی این مراسم زیاد و زیاد تر می شود و دسته های عزاداری یکی پس از دیگری در کوچه های شهر سینه زنی می کنند و همه باهم نوحه «ای اهل علم میر علمدار نیامد/ میر علمدار کو / حضرت عباس کو/ میر علمدارکو"را سر می دهند و به نوبت و پس از یکدیگر وارد صحن امامزاده عون بن علی می شوند و علم های مساجدشان را که با پارچه هایی به رنگ سبز و مشکی آراسته شده اند را از قدیمی ترین علمدار و بزرگ شهر تحویل می گیرند.

دسته ها به نوبت و اولویت مسجدها که "مسجدبر " اولین آنهاست،در صحن امامزاده جمع می شوند تا علم از بالکن امامزاده به آنها داده شود. ترتیب سپردن علم ها به دسته ها امری پر اهمیت است و طبق مقررات دقیقی اجرا می شود.در پایان ماه محرم علم های ۴ محله ماسوله به امامزاده برگردانده می شود.

رئیس شورای شهر ماسوله ضمن روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام برگزاری مراسم آئینی علم بندی گفت: برگزاری آئین کهن علم بندی ماسوله پس از چندین سال محدودیت کرونایی، امسال برگزار می‌شود.

شجاع روحی افزود: در زمان حاضر خبری مبنی بر محدودیت عدم برگزاری ابلاغ نشده و برنامه ریزی ها برای برگزاری این مراسم انجام شده است.

علم‌بندی ماسوله؛ رسمی به سوگ عاشورا بر بلندای گیلان


رونق گردشگری مذهبی در محرم گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی خبر داد و گفت:برگزاری مراسم آئینی محرم آغاز شده و به احترام این ماه هیچ گونه اجرای موسیقی در مراکز گردشگری برگزار نمی شود.
ولی جهانی به ایرنا گفت: گردشگرانی که در ایام محرم به گیلان سفر می کنند اغلب گردشگران مذهبی هستند که برای حضور در آئین های متعدد و کهن محرم به این استان سفر می کنند و باید خدمات مطلوبی به آنان ارایه شود.

وی با بیان اینکه در این راستا آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری جامعه  تخصصی تاسیسات گردشگری در ایام محرم انجام می شود، گفت: بسیاری از آئین های عاشورایی استان گیلان در فهرست آثار  معنوی کشور به ثبت رسیده است که از جمله آنها می توان به علم واچینی ، علم بندی ماسوله ، تشت گذاری در اسالم و آستارا ، چهل منبر و کرب ‌زنی در لاهیجان و تعزیه دیلمان و ضیابر اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha