۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 84836730
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راهبردهای کاهش بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۰۵
کد خبر: 84836730
راهبردهای کاهش بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا - نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد با راهبردهایی مانند تلاش به منظور بازگشت واحدهای راکد و نیمه فعال به چرخه تولید و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی طرح های جدید در مسیر کاهش قرار گرفته است.

اختصاص تسهیلات بانکی از منابع مالی مختلف،تلاش برای کاهش بازه زمانی اعطای مجوز برای راه اندازی واحدهای تولیدی و خدمات جدید و همچنین استفاده از همه ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد به منظور راه اندازی دوباره واحدهای صنعتی راکد از برنامه های دولت سیزدهم برای کاهش نرخ بیکاری در این استان است.

راهبردهای کاهش بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

بنا به گفته مسئولان هم اینک  ۱۶ هزار نفر کهگیلویه و بویراحمدی جویای کار هستند که فراهم کردن بستر اشتغال این  افراد افزون بر رفع مشکلات معیشتی آنان به رونق تولید و بهبود وضعیت بخش خدمات در استان کمک می کند به همین دلیل تیم اقتصادی و اجرایی دولت سیزدهم در این استان مصمم شده تا با تحقق این راهبردها به ایجاد فرصت های شغلی جدید کمک کند. 

کارشناسان حوزه اقتصاد در کهگیلویه و بویراحمد می گویند که بخشی از دلایل معضل بیکاری ناشی از مشکلات ساختاری مانند نامتناسب بودن رشته های دانشگاهی با نیازهای بازار است اما با بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد ، کمک به کارخانه هایی که با کمتر از ظرفیت فعالیت می کنند و تلاش برای راه اندازی واحدهای تولیدی جدید می توان گام های بلندی به سوی شکست دیو بیکاری در استان برداشت.

این صاحب نظران اعتقاد دارند ظرفیت های شکوفا نشده سرمایه گذاری زیادی در بخش های مختلف به ویژه حوزه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که توجه به آن جهشی چشمگیر در کاهش نرخ بیکاری در این استان را به دنبال دارد.

کاهش بازه زمانی اعطای مجوز

طولانی بودن روند بروکراسی اعطای اخذ مجوز برای راه اندازی طرح های جدید یکی از گلایه های سرمایه گذاران درکهگیلویه و بویراحمد بوده که در بسیاری از مواقع آنان را از ادامه تلاش در این مسیر دلسرد کرده به همین علت رفع این مشکل در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازه زمانی صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاری از سوی دستگاه‌های اجرایی مختلف این استان با هدف تسهیل در روند فعالیت بخش خصوصی به ۱۵ روز کاهش یافته است .

راهبردهای کاهش بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

سید احسان عسکری با اشاره به اینکه پیش از این فرآیند زمانی اخذ مجوز در کهگیلویه و بویراحمد در برخی موارد به ۲ سال هم می رسید تاکید کرد: برای جلوگیری از سرگردانی سرمایه گذاران و تسریع در امر پاسخگویی به استعلام ها در وهله نخست  اقدام به  راه اندازی ستاد سرمایه گذاری استان با حضور دستگاههای اجرایی دخیل در امر مجوزها شده است.

وی اظهار داشت: مدیران دستگاه های اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد با پرهیز از بخشی نگری و جزیره ای عمل کردن ، از زمان صدور مجوز تا نتیجه نهایی در کنار سرمایه گذاران خواهند بود  و در جهت رفع موانع  پیش پای سرمایه گذار تلاش می کنند.

عسکری عنوان کرد: در صورت محقق نشدن پاسخ استعلام دستگاهی بنا به دلایلی در بازه زمانی ۱۵روز تعیین شده برای مدت ۱۵روز دیگر به دستگاه مربوطه فرصت داده می شود که پاسخ استعلام را بدهد و پس از یکماه اگر باز پاسخی دریافت نشد ستاد تسهیل سرمایه گذاری ورود کرده و اجازه لازم را به سرمایه گذار برای انجام سرمایه گذاری خواهد داد.

پرداخت تسهیلات بانکی

کافی نبودن سرمایه بخش خصوصی برای راه اندازی طرح های صنعتی یا خدماتی یکی از دغدغه های همیشگی کارآفرینان در کهگیلویه و بویراحمد بوده که دولت سیزدهم تلاش می کند با اختصاص تسهیلات بانکی این نقیصه را تا حدودی برطرف کند.

عسکری با اشاره به اینکه تسهیلات تبصره ۱۶ برای فعالیت های اقتصادی کوچک مقیاس از جمله کسانی که تحت پوشش نهاهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند در نظر گرفته شده تاکید کرد: پارسال سقف پرداختی این تسهیلات یکصد میلیون تومان بود اما قرار شده در سالجاری این میزان افزایش یابد .

وی ادامه داد: تسهیلات تبصره ۱۸نیز برای فعالیت های متوسط مقیاس پیش بینی شده که در مرحله نخست یکهزار و۲۰۰ میلیارد تومان به استان ابلاغ شده که این میزان اعتبار را به بخش های صنعت ، معدن ، کشاورزی و گردشگری تزریق خواهد شد.

عسکری اضافه کرد: برای سرمایه گذاری بزرگ مقیاس و در حقیقت کلان پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اقدام خواهد شد.

راهبردهای کاهش بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کهگیلویه وبویر احمد با اشاره به اینکه ۶۲۰ هزار میلیارد ریال در قالب تبصره ۱۶ قانون بودجه در کشور برای اشتغالزایی در کشور اختصاص یافته گفت: سهم استان از این میزان تسهیلات ۱۲ هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است. 

وی بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از پنج استان کمتر توسعه یافته در کشور است گفت: این استان با بیش از یک درصد جمعیت کشور  امسال توانست ۲.۵ درصد اعتبارات کشور را به‌خود اختصاص دهد.


تلاش فعالیت دوباره طرح های راکد

بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید افزون بر ایجاد تعدادی فرصت شغلی، نقش مهمی در تولید ملی و باور ایرانی دارد که در صورت تحقق خودکفایی و بی نیازی به بیگانگان  می تواند در تامین نیازهای مردم کشورمان با اتکا به منابع داخلی گام های موثری برداشت .

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال این سازمان موظف است ۲۶ واحد راکد درون و خارج از شهرک ها را در استان به چرخه تولید بازگرداند.

کریم روزبهان اظهار داشت: یکی از اولویت ها و سیاست های اصلی دولت فعال سازی واحد های راکد است که کار شناسایی آنان در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

بازگشت ۴۷ واحد تولید به چرخه تولید

بازگشت ۴۷ واحد راکد کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نویدبخش توسعه اقتصادی در این استان است.

یکی از واحدهای تولیدی مهم کهگیلویه و بویراحمد که همین خرداد ماه امسال به چرخه تولید برگشت کارخانه آب معدنی سی سخت بودکه پس از یک دهه تعطیلی با پرداخت سه میلیارد تومان اعتبار به چرخه تولید بازگشته و فعالیت دوباره این کارخانه منجر به ایجاد ۸۵ فرصت شغلی شده است.

کمبود نقدینگی، قوانین سخت‌گیرانه بانک‌ها، گرانی مواد اولیه، بالا بودن نرخ بهره بانکی، بازار فروش و مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی و فشارهای خارجی و تحریم از مهمترین دلایل رکود این واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد بوده که با تلاش مسئولان این موانع برطرف شد و کارخانه های مذکور به چرخه تولید بازگشته اند.

برخی از کارشناسان صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مسئولان در یکسال گذشته برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی استان تک بعدی عمل نکرده و در کنار اعطای تسهیلات رونق تولید با برنامه‌ریزی اصولی برای تامین مواد اولیه و همچنین مشکلات بیمه ای و مالیاتی بنگاه های بدهکار و راکد استان قدم های جدی برداشته اند امید دارند با ادامه روند فوق بخش قابل توجهی از ۱۴۷ واحد تولیدی راکد کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم به چرخه تولید برگردد.

معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون موانع فعالیت ۴۷ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال استان برطرف شده و به چرخه تولید برگشتند.

 عسکری افزود: هفت مورد از این واحدهای تولیدی سه ماهه نخست امسال در کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید برگشته است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که بیشتر از ۳۹۱ واحد صنعتی در استان فعال و ۱۴۷ واحد تولیدی یا خدماتی دیگر غیرفعال هستند.

 دارا فرامرزی  سرمایه گذاری واحدهای غیرفعال را یک هزار و ۵۳۱  میلیارد ریال و اشتغال زمان فعالیت این واحدها را یک هزار  و ۶۳۱ نفر اعلام کرد.

وی تاکید کرد:سرمایه گذاری واحدهای فعال استان بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال است.

وی اظهار داشت: مجموع اشتغال واحدهای صنعتی فعال استان ۶ هزار و ۳۱۴ نفر و اشتغال اسمی این واحدها ، هفت هزار و ۹۴۵ نفر است.

فرامرزی تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری معتبر استان را ۵۰۱ واحد ذکر کرد.

نرخ بیکاری در سراشیبی سقوط

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری در استان نسبت به سال ۹۹ کاهش داشته و به عدد ۹.۱ درصد رسیده است.

راهبردهای کاهش بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

علی شهابی‌نسب اظهار داشت: در سال ۹۹ نرخ بیکاری استان ۱۰.۹ درصد بود که با تلاش‌های صورت گرفته در زمینه پرداخت تسهیلات روستایی، بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید و سایر موارد این نرخ به ۹.۱ درصد رسیده است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار ۱۶۷ هزار نفر شاغل در استان وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری استان، حدود ۱۶ هزار نفر از جمعیت استان بیکار هستند. 

شهابی‌نسب عنوان کرد: طرح های بزرگی در استان همچون پتروشیمی گچساران با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پتروشیمی دهدشت در استان در حال اجرا هستند که با افتتاح آن ها تحول چشمگیری در حوزه اشتغال استان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: البته نرخ بیکاری ۹.۱ درصد هم عدد بالایی است و می‌طلبد همه مسئولان حوزه اقتصادی دست به دست هم داده و برای کاهش بیشتر نرخ بیکاری تلاش کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیش‌بینی رشد اقتصادی ۹. درصدی استان، تصریح کرد: برای رسیدن به چنین رشد اقتصادی، حداقل ۶۰ هزار میلیارد اعتبار و سرمایه‌گذاری نیاز است که عدد بسیار بزرگی برای کهگیلویه و بویراحمد می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha