پایان راه عمارت آمل؛ تولید سوخت از زباله در مازندران کلید خورد

ساری - ایرنا - تازه ترین اخبار حکایت از انعقاد قرارداد برای تبدیل زباله به سوخت در سایت زباله عمارت آمل می کند؛ خبری که میتواند پایانی برای چالش برانگیزترین بحران زیست محیطی استان مازندران باشد.

به گزارش ایرنا، پنجشنبه هفته گذشته ( ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱) سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که در سی و پنجمین کارگروه ملی مدیریت پسماند که با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان دستگاه ها و سازمان های ذیربط تشکیل شد، با تصمیم اعضای این کارگروه  قرار شد هرگونه اقدامی برای دفن پسماندها در مجموعه عمارت آمل متوقف شود و طرح جامعی که توسط اداره کل محیط زیست استان مازندران و وزارت نیرو تهیه شده است  در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد تا به مرحله عملیاتی برسد.

اکنون پس از گذشت پنج روز از این تصمیم، فرماندار آمل از امضای موافقت نامه طرح ملی فناوری تولید سوخت از پسماند شهری آمل خبرداد و گفت: موافقت‌نامه طرح ملی فناوری نوآوری تولید سوخت مایع سبک( بنزین، گازوییل و نفت یورو چهار) از پسماند شهری آمل با روش کراکینگ کاتالیستی در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در تهران  تصویب شده است. 

طبق گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آمل که عصر امروز سه‌شنبه منتشر شد، سید عباس حسینی اعلام کرد که براساس این تفاهم نامه شرکت مجری(شرکت تعاونی دانش‌بنیان درینه سیاه آریا به عنوان مجری طرح) موظف است ابتدا طی یک سال، روزانه ۲۴ تُن سوخت مایع از ۴۰ تُن زباله ریجکتی(بازگردان) در ۲ شیفت کاری را به صورت پایلوت استحصال کند.

وی تولید سوخت از پسماند در آمل را نخستین تجربه کشور دانست و گفت: طبق این طرح، شرکت مجری ظرف مدت یکسال مقدمات لازم برای اجرای پروژه ۵۰۰ تن در روز را فراهم خواهدکرد.

به گفته فرماندار آمل، رفع مشکل زباله آمل از دغدغه‌های مدیریت استان و استاندار مازندران به شمار می رود که در این راستا با پیگیری های استاندار مازندران اعتبار فاینانس به پروژه پسماند آمل تعلق گرفت و اعتبار مورد نیاز این طرح به صورت استانی و ملی تخصیص یافته است.

عمارت زباله که یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی مازندران به شمار می رود در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل و در مسیر جاده هراز قرار دارد . این عمارت طی بیش از چهار دهه با انباشتن کامیون به کامیون زباله قد کشید و به خاطر سخت جانی در پذیرش راه حل به عنوان لاینحل ترین معضل زیست محیطی شهرت کشوری  یافت.

منطقه انباشت زباله عمارت ۹ هکتار مساحت دارد. بنا بر آمارهای رسمی از بیشتر از ۴۰ سال پیش تاکنون روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف در این منطقه تلنبار می شود. مسئولان شهری و شهروندان آملی می گویند روزی که زمین منطقه عمارت را به عنوان سایت دپوی زباله در نظر گرفته بودند قرار بود حداکثر تا ۲۵ سال زیاله در این منطقه انباشت شود ولی با گذشت بیش از چهار دهه دیگر زور کسی به این عمارت نرسید.

بسیاری از مسئولان شهری و استانی و همچنین انجمن های حامی محیط زیست طی ۲ دهه گذشته بارها هشدار دادند که میزان زباله انباشت شده در این منطقه خارج از توان سایت است و دستکم از یک دهه پیش تاکنون هم به مرحله اشباع رسیده است. البته برخی آمارهای غیر رسمی از تخلیه روزانه بیش از ۷۰۰ تن زباله در ایام تعطیلی و گردشگر پذیر نیز حکایت می کند.

منطقه عمارت علاوه بر بحران زیست محیطی از لحاظ عبور از حد استاندارد در تخلیه، بوی نامطبوع و مشکلات زیستی برای جانوران و جانداران منطقه ، طی سال های اخیر به دغدغه ای اساسی برای ۲ طرح ملی مهم یعنی سد هراز و طرح چهار خطه کردن جاده هراز تبدیل شده که از سرازیر شدن شیرابه های این سایت زباله نشات می گیرند. 

عمارت نام منطقه ای در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرآمل در مسیرجاده و رودخانه هراز واقع است که اکنون در دهه چهارم خود به سر می برد و در این چند دهه میزبان زباله بیش از ۱۵ شهرستان مرکزی استان  بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha