سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مازندران؛ از بررسی پرونده پتروشیمی میانکاله تا سد هراز

ساری - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در یک سفر یک روزه به آمل ضمن افتتاح و بازدید از چند طرح صنعتی بزرگ، از سد هراز و سایت زباله عمارت آمل بازدید و نیز در ارتباط با آخرین وضعیت پتروشیمی میانکاله اعلام نظر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه که روز گذشته در بدو ورود به شهرستان آمل در امامزاده ابراهیم (ع) حضور یافت و بعد از ادای احترام به مقام شامخ شهدای گرانقدر و نثار شاخه گل و همچنین همکلام شدن با برخی از خانواده های شهید که برسر مزار فرزند خود حاضر بودند سفر خود را به این شهر ستان آغاز کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بلافاصله در یک برنامه پیش بینی نشده در مراسم افتتاح یک مدرسه که در نزدیکی امامزاده ابراهیم شهر آمل واقع شده بود، حضور یافت و مدرسه مهر عظام را افتتاح کرد.

سپس علی سلاجقه در یکی از بزرگترین کارخانه های لبنی کشور شرکت کاله حضور یافت و با گزارش مدیران این مجموعه از آخرین وضعیت واحدهای تولیدی این کارخانه مطلع شد.

افتتاح چهار طرح زیست محیطی و آموزشی در آمل

به گزارش ایرنا، همزمان با ششمین روز هفته دولت چهار طرح زیست محیطی و آموزشی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آمل با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مازندران؛ از بررسی پرونده پتروشیمی میانکاله تا سد هراز

افتتاح گام سوم تصفیه خانه بزرگ شرکت لبنی کاله و ارتقاء ظرفیت از هفت هزار متر مکعب به ۱۰ هزار متر مکعب با اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، افتتاح طرح توسعه سیستم تصفیه خانه شرکت در بخش فرآورده‌های گوشتی از ۴۰۰ به ۸۰۰ متر مکعب در روز با اعتبار یک هزار میلیارد ریال از جمله برنامه های افتتاحی رئیس سازمان محیط زیست کشور در این سفر بوده است.

سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مازندران؛ از بررسی پرونده پتروشیمی میانکاله تا سد هراز

در این روز همچنین جمع آوری و حذف غبار در شرکت چوب خزر آمل با استفاده از ظرفیت دانش بنیان با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و نیز افتتاح مدرسه مهر عظام بعد از ۱۷ سال در زمین به مساحت یک هزار و ۸۰۰ متر مربع با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال از دیگر طرح های افتتاح شده در این روز با حضور معاون رییس جمهور بوده است.

پرونده میانکاله روی میز رییس جمهور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران با بیان این که پرونده پتروشیمی میانکاله در کمیسیون زیربنایی دولت برای تصمیم نهایی روی میز رئیس جمهور است، گفت: در این مورد همه نسبت به نظرات ما آگاه هستند و دیگر نظر خاصی نداریم چون از مجموعه محیط زیست این پرونده خارج شده است.

سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مازندران؛ از بررسی پرونده پتروشیمی میانکاله تا سد هراز

علی سلاجقه افزود: من نظر خاصی در ارتباط با این پرونده به‌عنوان فرد ندارم، محیط زیست یک دستگاه تخصصی است تمام کارها در قالب یک فرایند بررسی و اظهار نظر می شود.

وی بیان داشت: در زمان حاضر با توجه به روندی که انجام شده پرونده پتروشیمی در کمیسیون زیربنایی دولت است و رئیس جمهور تصمیمات نهایی را می گیرد و تا بعد از تصمیم در خدمت هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به‌عنوان یک دستگاه ناظر همه نسبت به نظرات ما آگاه هستند و الان دیگر نظر خاصی نداریم چون از مجموعه محیط زیست خارج شده است، بنابراین تا زمانیکه کار دست ما بود ما نظر خود را اعلام کردیم و الان از مجموعه محیط زیست خارج شد.

معاون رییس جمهور این را هم گفت که امیدواریم خود مجموعه ریاست جمهوری تصمیم گیری کنند و مطالبه ای را می خواهیم که هم محیط زیست حفظ شود و هم توسعه کشور به نحو مطلوب صورت گیرد.

سلاجقه اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها به طور جدی در کشور با مشکل مواجه است و اگر ناترازی در انرژی و بخش های متعدد در کشور بوجود می آید نشانگر آن است که زیرساخت ها با مشکل مواجه هست و توسعه باید اتفاق بیافتد.

سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مازندران؛ از بررسی پرونده پتروشیمی میانکاله تا سد هراز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در دولت مردمی و انقلابی مبتنی بر اصول علمی و قواعد و مقرراتی که در مجموعه محیط زیست کشور وجود دارد اعلام کردیم که بن بستی وجود ندارد لذا بدنبال راهکارهایی برای اینکه اتفاقات خوبی در کشور رقم زده شود، هستیم اما در مورد موضوع خاص پتروشیمی میانکاله منتظر تصمیم دولت می باشیم.

دود سفید از عمارت آمل بلند شد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعیین تکلیف ساماندهی زباله عمارت آمل گفته بود که این برنامه در کارگروه ملی مدیریت پسماند کشور در ۱۹ بند مشخص و اجرا خواهد شد.

علی سلاجقه در بازدید از پایگاه عمارت زباله در آمل در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به اینکه زباله عمارت در محدوده سد هراز قرار دارد ساماندهی این مکان باید به سرعت انجام شود.

سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مازندران؛ از بررسی پرونده پتروشیمی میانکاله تا سد هراز

وی افزود: در نشست کارگروه ملی مدیریت پسماند که در اواخر مرداد امسال برگزار شد، نماینده وزارت کشور و وزارت نیرو برای ساماندهی زباله عمارت اعلام آمادگی کردند و هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در گام نخست، ورود زباله به این مکان باید متوقف شود و مراحل بعدی براساس زمانبندی گام به گام انجام می شود.

سلاجقه اضافه کرد: مدیریت شهرستان آمل در جانمایی جدیدی که برای زباله خواهند داشت، به هیچ عنوان نباید در بالادست سد هراز قرار گیرد بلکه خارج از محدوده باشد.

احداث سد هراز به نیمه رسید

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از این طرح گفت که روند احداث سد هراز شتاب گرفته و به نیمه راه رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر آنچیزی که مهم است دو سال قبل از افتتاح این سد زباله عمارت آمل می بایست ساماندهی شود که خوشبختانه این امر در کارگروه ملی مدیریت پسماند تصمیم گیری شد.

وی اظهار داشت: در جانمایی جدید به هیچ عنوان نباید در حوزه بالادست سد هراز برای زباله مکان یابی شود بلکه مکان یابی جدید باید در پایین دست مکانی که برای آب این سد چه کشاورزی و چه آب شرب هیچ خطر و آلودگی ای نداشته باشد.

سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مازندران؛ از بررسی پرونده پتروشیمی میانکاله تا سد هراز

بلاتکلیفی مستمر و چند ساله حل معضل سایت دپوی زباله عمارت آمل در نزدیکی محل ساخت سد هراز علاوه بر این‌که نگرانی‌هایی بابت آلوده شدن آب این سد در آینده ایجاد کرده است، پیشرفت چشمگیر سرعت عملیات اجرایی این سد مهم شمال کشور که طی دو سال اخیر رقم خورده را نیز تهدید می‌کند.

سد هراز در ۳۰ کیلومتری جنوب آمل واقع می‌باشد. سد هراز به عنوان بزرگترین سد شمال و چهارمین سد بزرگ خاکی ایران در دره هراز در بیست کیلومتری جنوب آمل از سال ۱۳۸۹ در دست ساخت است.

تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال برای احداث سد هراز که تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، سرمایه گذاری شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha