۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۲۳:۲۲
کد خبر: 84829316
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترکیه: توافق صادرات غلات اوکراین فردا در استانبول امضا می‌شود

تهران- ایرنا- دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه فردا جمعه در استانبول امضا می‌شود.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از اسپوتنیک، این دفتر افزود که این توافق با حضور نمایندگان روسیه و اوکراین، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول امضا خواهد شد.

این اطلاعیه امروز پنجشنبه مبنی بر پیشرفت در مذاکرات صادرات غلات اوکراین به جهان پس از اعلام هفته گذشته ارتش روسیه مبنی بر توافق دو طرف در خصوص عدم استفاده از مسیرهای حمل و نقل غلات برای ارسال سلاح به کی‌یف منتشر می‌شود. 

این درحالی است که سازمان ملل متحد نیز امروز اعلام کرد دبیرکل این سازمان عصر پنجشنبه به وقت محلی برای فراهم شدن زمینه دسترسی جهان به مواد غذایی و کود شیمیایی اوکراین و روسیه به استانبول ترکیه سفر خواهد کرد. 

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: این سفر بخشی از تلاش‌های دبیرکل برای تضمین دسترسی کامل جهانی به محصولات غذایی و کود شیمیایی اوکراین و روسیه است. 

معاون سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: ما در تلاشیم به توافقی دست یابیم که شرایط را برای ارسال محصولات غذایی اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی فراهم کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی تی‌ارتی از امضای سند نهایی کریدور صادرات غلات از اوکراین خبر داد. 

وی گفت: در هفته جاری سند نهایی توافق بین کشورهای طرف قرارداد امضا می‌شود و امیدواریم در چند روز آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز شود. 

هفته گذشته در استانبول توافقی بین هیات‌های نظامی از کشورهای روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل برای تهیه یک سند مکتوب نهایی حاصل شد. 

اردوغان پس از بازگشت از تهران به خبرنگاران گفته بود: ما به تلاش‌های خود برای تکمیل این فرآیند که برای امنیت غذایی جهانی حیاتی است، ادامه می‌دهیم. 

ترکیه در روزهای گذشته با برگزاری نشستی مشترک بین کشورهای اوکراین، روسیه و هیاتی از سازمان ملل سعی در تسهیل و رفع موانع صادرات غلات اوکراین کرده است. 

دبیرکل سازمان ملل ۲۸ تیرماه در برنامه مقابله با بحران غذایی در جهان موسوم به "زمان اقدام جمعی فرارسیده است؛ سیاست هماهنگی پاسخ به بحران جهانی غذا" گفت: جهان ما با تعداد زیادی از چالش‌ها از جمله تغییرات اقلیمی، کرونا، جنگ‌ها و افزایش تورم مواجه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha