از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

تهران- ایرنا- تأکید رئیس جمهوری پاکستان بر تسریع در اجرای ساز وکار تهاتر با ایران، تاکید آمریکا بربرجام به عنوان بهترین راه ، ابراز علاقه بخش خصوصی ایتالیا برای همکاری با طرف ایرانی و جهان همچنان در اضطراب همه‌گیری کرونا مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**تأکید رئیس جمهوری پاکستان بر تسریع در اجرای ساز وکار تهاتر با ایران

رئیس جمهوری پاکستان خواستار تسریع در اجرای ساز وکار تهاتر با جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و تسهیل تجارت میان دو کشور همسایه شد.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

«عارف علوی» سه شنبه در جریان دیدار عیدانه در کراچی با رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی مقیم در این شهر، با «حسن نوریان» سرکنسول ایران در کراچی مرکز ایالت سِند ملاقات کرد.

رئیس جمهوری پاکستان در این دیدار، فرا رسیدن عید سعید قربان را به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

علوی با اشاره به اهمیت طرح بازارچه‌های مشترک مرزی ایران و پاکستان، بر لزوم اتخاذ اقدامات سازنده دو کشور برای گسترش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی به ویژه در مرزهای مشترک تاکید کرد.

رئیس جمهوری پاکستان همچنین خواستار تسریع اجرای ساز وکار تهاتر با ایران برای تقویت تجارت دوجانبه و تکمیل بموقع بازارچه‌های مرزی شد. 

سرکنسول کشورمان در کراچی نیز با آرزوی موفقیت و سربلندی برای دو ملت و دو دولت دوست و همسایه ایران و پاکستان، گفت: افزایش مراودات مرزی به خصوص تسهیل تجارت در راستای منافع دو طرف و بهبود وضع مرزنشینان دو کشور، مورد تایید مقامات جمهوری اسلامی ایران است. 

نوریان، با یادآوری گفت‌ وگوی تلفنی اخیر آیت‌الله رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در روز عید سعید قربان، تاکید کرد: تهران در هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور مصمم به گسترش همکاری‌های همه جانبه با اسلام‌آباد است.

https://irna.ir/xjJXN7

**المانیتور: ایران به ارزش بریکس می‌افزاید

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی درباره مزایای عضویت ایران در بریکس تاکید کرد که ورود این کشور به گروه بریکس به علت داشتن ذخایر نفتی و گازی عظیم، به ارزش این گروه اقتصادی خواهد افزود.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

این پایگاه خبری امروز چهارشنبه با اشاره به درخواست عضویت ایران درگروهی که اقتصادهای نوظهور برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی و روسیه حضور دارند، نوشت: در سطح جهانی این مجمع شامل ۴۰ درصد جمعیت و ۲۶ درصد از اقتصاد جهان است. طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، چین بزرگترین اقتصاد در این گروه است و بیش از ۷۰ درصد ۲۷.۵ تریلیون دلار ارزش کل بریکس را تشکیل می‌دهد درحالیکه سهم هند به عنوان دومین کشور ۱۳ درصد است و روسیه و برزیل رویهمرفته ۷ درصد باقی مانده را به خود اختصاص می‌دهند.

المانیتور با اشاره به سخنرانی مجازی سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس و اعلام آمادگی تهران برای به اشتراک گذاشتن قابلیت‌های گسترده خود و پتانسیل لازم جهت کمک به بریکس بمنظور دستیابی به اهدافش، افزود: اکنون با ورود ایران، به ارزش بریکس افزوده خواهد شد زیرا این کشور یک چهارم منابع نفت جهان را در اختیار دارد و دومین کشور دارنده بیشترین ذخایر گازی در جهان است.

این پایگاه خبری مشارکت ایران در بریکس پس از پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را دومین گام به سمت شرق خواند و ادامه داد: دبیرکل مجمع جهانی اقتصاد به گلوبال تایمز گفته است که حضور ایران در بریکس یعنی کانال‌های موثرتر و نزدیک‌تر بین منابع و بازارها که به نفع تمام اعضا است.

حمیدرضا عزیزی عضو موسسه آلمانی امور امنیتی و بین‌الملل در برلین به المانیتور گفت: دولت حسن روحانی (رییس جمهوری پیشین ایران) تلاش داشت یک سیاست خارجی متوازن را دنبال کند و بر این باور بود که روابط عادی با غرب کلید گسترش روابط با شرق است و بالعکس. اما از زمان آغاز کار رئیسی در سال گذشته، سیاست خارجی ایران به تدریج به معنای سنتی کلمه ضد غربی شد.

وی همچنین اضافه کرد: حرکت های ایران برای پیوستن به گروه‌های غیر غربی از سازمان همکاری شانگهای تا بریکس نشان دهنده مسیر غیر قابل اجتنابی است که کشور برای ورود به دنیایی که غرب در حال تجربه یک افول سیاسی، اقتصادی و اخلاقی است، نیاز دارد. از این لحاظ، اگر برجام احیا شود یک راه حل تاکتیکی است، درحالیکه سیاست میل به شرق یک ماهیت راهبردی به شمار می‌رود.   

المانیتور در ادامه به نقل از یک دیپلمات اروپایی در اسلام آباد، نوشت: تهران از پتانسیل بالای اعضای بریکس برای ایجاد یک مکانیزم مالی مستقل جهت خنثی سازی تلاش‌های غرب در راستای اعمال سیاست‌هایشان و همچنین به چالش کشاندن سیستم سوئیفت آگاه است. 

با اینحال وی افزود: با توجه به پتانسیل بسیار بالای اقتصاد ایران، دستیابی به منافع بریکس بدون لغو تحریم‌های غرب بسیار دشوار خواهد بود. تهران چندین مسیر مانند سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاری اقتصادی و راه‌گذر بین‌المللی شمال–جنوب را به صورت همزمان با احیای برجام دنبال می‌کند.

اشوک سواین استاد دانشگاه اوپسالا سوئد نیز با توجه به تعامل عمیق تهران با پکن و مسکو به این پایگاه خبری، گفت: ایران با پیوستن به بریکس سود قابل توجهی به دست خواهد آورد، زیرا این کشور قصد ندارد متحد غرب باشد و روابطش با چین و روسیه بیشتر به عنوان یک متحد است نه یک رقیب. به عنوان بخشی از بریکس، از نظر اقتصادی و دیپلماتیک دستاوردهای زیادی برای ایران وجود دارد.

المانیتور در نتیجه گیری گزارش خود نوشت: در نهایت، بریکس می‌تواند به باشگاهی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی در خارج از ایالات متحده تبدیل شود. مدتی است که این گروه روی سیستم پرداخت متقابل، آژانس رتبه بندی اعتباری، بانک ارزی و مکانیزم ذخیره کار می کند. به این ترتیب، کشورهای عضو ممکن است از تحریم های ایالات متحده بگریزند.

https://irna.ir/xjJXVL

**امیر عبداللهیان: برای توقف جنگ اوکراین تلاش می‌کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا ضمن تاکید بر تلاش تهران برای متوقف شدن جنگ اوکراین، ادعای آمریکا در مورد تحویل صدها پهپاد از سوی ایران به روسیه را رد کرد.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

خبرگزاری تاس به نقل از مصاحبه امروز رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با این رسانه ایتالیایی نوشت که تهران از هر گامی که به تشدید درگیری ها در اوکراین بیانجامد، خودداری می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان در این مصاحبه گفت: ما انواع گوناگونی از همکاری با روسیه داریم که حوزه دفاعی از جمله آنهاست. ما به هیچکدام از طرفین دخیل در مناقشه (اوکراین) کمک نمی‌کنیم چرا که مطمئنیم که این (جنگ) باید به پایان برسد. 

وی افزود: من فکر می‌کنم که مشکل جای دیگری است. برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا در حال ساخت سلاح و تلاش برای فروش تولیداتشان هستند. ما تلاش می‌کنیم تا از هر اقدامی که به تشدید اوضاع بینجامد، بپرهیزیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: روی توقف این جنگ کار می‌کنیم.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا اخیرا ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.وی همچنین مدعی شد تهران در حال آماده‌سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

https://irna.ir/xjJXZJ

**آمریکا: همچنان برجام بهترین راه است

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا بامداد چهارشنبه گفت که همچنان توافق هسته‌ای بهترین راه برای تبدیل نشدن ایران به کشوری هسته‌ای است.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

"جان کربی" در مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره قطر درباره سفر جوبایدن به خاورمیانه افزود که وی در تلاش برای ادغام تمام متحدان در خاورمیانه از جمله اسرائیل است.

وی به هدف همیشگی آمریکا برای دفاع از رژیم نامشروع رژیم صهیونیستی پرداخت و افزود که آمریکا به امنیت اسرائیل و نیازهای دفاعی آن پایبند است.

کربی مدعی شد : تهدیدات زیادی وجود دارد و ایران همچنان در راستای بلندپروازی‌های هسته‌ایش تلاش می‌کند.

وی ادعا کرد :ایران همچنان به توسعه توانایی‌های هسته‌ای و بالستیکی خود ادامه می‌دهد و فعالیت‌های ان، امنیت منطقه [خاورمیانه] را برهم می‌زند.
کربی  به سفر بایدن به خاورمیانه اشاره کرد و گفت که در عربستان به روابط با ایران خواهیم پرداخت و با متحدان آمریکا برای تامین دفاع آنها کار خواهیم کرد.

ایمن مقام آمریکایی افزود: در جریان سفر بایدن تاکید خواهیم کرد که منطقه خاورمیانه برای منافع راهبردی آمریکا مهم است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: همچنان اعتقاد داریم که توافق هسته‌ای بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشوری هسته‌ای است و این کشور باید از فرصت توافق استفاده کند.

وی به ولادیمیر پوتین و حمله روسیه به اوکراین اشاره کرد و گفت:به جز چند کشور که حوادث جاری در اوکراین را محکوم نکرده‌اند، هیچ دوستی برای پوتین در جهان باقی نمانده است.

کربی بر ادامه کمک کشورش به اوکراین تاکید کرد و گفت که همچنان به ارائه کمک‌های مالی و نظامی مورد نیاز ملت اوکراین ادامه خواهیم داد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه بدون استناد به دلایل متقن ادعا کرد: روسیه و ایران به دنبال انزوای بیشتر خود هستند.

وی درخصوص مساله فلسطین هم گفت: بایدن به راه حل تشکیل دو کشور مستقل اعتقاد دارد و در جریان دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر این موضوع تاکید خواهد کرد.

کربی در این گفت وگو اظهار کرد که دو طرف فلسطینی و اسرائیلی باید از فرصت استفاده کنند و ما [طرفین] را به گفت‌وگو در راستای استقرار صلح ترغیب و تشویق می‌کنیم.
 

اذعان کربی به این که برجام همچنان بهترین راه هست، پس از آن بیان می شود که بایدن در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست از اقدامات دولت پیشین این کشور در مورد برنامه هسته ای ایران انتقاد و اذعان کرد که برجام در واقع «کارساز» بود.

https://irna.ir/xjJXNf

**امیرعبداللهیان از علاقه بخش خصوصی ایتالیا برای همکاری با طرف ایرانی خبر داد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به ایتالیا سفر کرده است، بامداد چهارشنبه از علاقه بخش خصوصی ایتالیا برای همکاری با طرف ایرانی خبر داد.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

امیرعبداللهیان در توئیتی نوشت: روز گذشته به دعوت اتاق مشترک ایتالیا- ایران در نشست مشترک در رم با بخش خصوصی ایتالیا دیدار کردم. علاقه آنها برای همکاری با طرفهای ایرانی بسیار چشمگیر بود.

وی خاطرنشان کرد: از سرگیری پرواز مستقیم تهران- رم برای مساعی مشترک ما کلیدی است.

امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه همچنین با کاردینال پیترو پارولین نخست وزیر واتیکان و اسقف اعظم پاول گالاگر وزیر امور خارجه آن گفت وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه برای دیدار و گفت وگو با مقامات ایتالیا و واتیکان در خصوص موضوعات دوجانبه و تحولات بین المللی و منطقه ای، در رأس هیأتی تهران را به مقصد رم ترک کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان پیش از سفر به رم گفت: سفر به ایتالیا به دعوت وزیر خارجه این کشور انجام می‌شود.

وی افزود: ما دوبار در نیویورک و مونیخ رایزنی و گفت‌ وگو داشتیم. پیگیری همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، از اهداف اصلی این سفر است و برنامه‌های متنوعی برای دستور کار این اهداف قرار گرفته است.

https://irna.ir/xjJXNw


**پاریس: زمان برای احیای برجام محدود است

وزیر امور خارجه فرانسه در تازه‌ترین اظهارات، زمان باقی‌مانده برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام را محدود و «چند هفته‌ای» خواند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

کاترین کولونا وزیرامور خارجه فرانسه در نشستی با کمیسیون امور خارجه مجلس ملی فرانسه، اعلام کرد: دریچه فرصت ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های غربی ظرف چند هفته آینده بسته خواهد شد.

وی وضعیت فعلی را «غیرقابل دفاع» خواند و گفت: هنوز فرصتی باقی است تا ایران تصمیم بگیرد به توافقی را که خود در ایجاد آن نقش داشته، بپذیرد اما زمان به سرعت در حال سپری شدن است.

کولونا افزود: زمان رو به اتمام است و این دریچه فرصت چند هفته دیگر بسته می شود.

وی با ابراز نگرانی از این که انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، دستیابی به توافق با ایران را پیچیده کند، گفت: توافقی بهتر از این روی میز نخواهد بود.

وی در جلسه استماع کمیسیون امور خارجه مجلس در حالی ایران را به «استفاده از تاکتیک‌هایی برای کند کردن مذاکرات سازمان‌دهی شده در قطر و بررسی مجدد عناصری که در گذشته تایید شده‌اند»، متهم کرد که پیشتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وی گفته بود: ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم تیر ماه در نشست شورای امنیت در این باره گفت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. هیأت مذاکراتی ما آماده است که دوباره به شکل سازنده وارد گفت‌وگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

https://irna.ir/xjJXNV

**نیویورک‌تایمز: روسیه برای مقابله با غرب از ایران کمک می‌گیرد

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، تحریم‌های ضدروسی را عامل نزدیکی بیشتر تهران و مسکو ارزیابی کرد و نوشت: کرملین دنبال تقویت همکاری‌های راهبردی، نظامی و اقتصادی با ایران، برای دور زدن تحریم‌ها و مقابله با غرب است.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به ایران نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به همراه همتای ترکیه‌ای خود در حالی هفته آینده به تهران سفر می‌کنند که چشم‌انداز بازار نفت بسیار پیچیده است.

این روزنامه غربی با اشاره به این موضوع که سفر پوتین به تهران، دومین سفر خارجی وی از زمان شروع جنگ اوکراین در ماه فوریه خواهد بود، نوشت: جنگ اوکراین و تحریم‌ها روابط ایران و روسیه را متحول کرده است.

این روزنامه آمریکایی به محدود شدن سفرهای خارجی پوتین در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: باوجود تداوم کرونا، از زمان شروع جنگ اوکراین، پوتین استفاده از دیپلماسی برای جلب حمایت نظامی و اقتصادی کشورهای غیرغربی برای مقابله با تحریم‌ها را در پیش گرفته‌است.

این روزنامه چاپ نیویورک با اشاره به اظهارات مشاور امنیت ملی دولت بایدن درباره تلاش روسیه برای دریافت پهپاد به ویژه پهبادهای موشک‌انداز از ایران، نوشت: مسکو نه تنها در شرایط کمبود تسلیحات ممکن است دنبال دریافت پهپاد از ایران باشد بلکه به ایران به عنوان یک شریک اقتصادی جدید برای دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت می‌نگرد.

نیویورک تایمز، محدودیت‌های اعمال‌شده روی صنعت دفاعی روسیه را یادآور شد و افزود: ایران به عنوان متحد سنتی مسکو، از زمان شروع جنگ اوکراین برای پوتین اهمیت بیشتری پیدا کرده و مراودات و رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور بیشتر شده است.

این روزنامه، اظهارات پوتین در دیدار با آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در عشق‌آباد را یادآور شد و نوشت: پوتین در این دیدار، روابط دو کشور را عمیق و راهبردی خواند و از افزایش ۸۱ درصدی تجارت بین تهران و مسکو در سال گذشته ابراز خرسندی کرد.

نیویورک تایمز، پذیرش نهایی ایران در نشست ماه سپتامبر سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان را یادآور شد و به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نوشت: پیوستن ایران به سازمان شانگهای گامی برای تقویت چندجانبه گرایی و کاهش نفوذ جهانی آمریکاست.

این روزنامه با بیان اینکه تحریم غرب، روسیه را به ایران نزدیک کرد، افزود: پیش از جنگ اوکراین، روسیه خواهان حفظ روابط با اسرائیل و کشورهای عرب منطقه بود اما اکنون، شرایط تغییر کرده و تحریم موجب نزدیکی مسکو به تهران شده است.

نیویورک تایمز، چنددهه تجربه جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های غرب را یادآور شد و نوشت، روسیه می‌خواهد از تجربه ایران برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند.

https://irna.ir/xjJXT2

**پولیتیکو: تشکیل ائتلاف منطقه ای علیه ایران به سالها زمان نیاز دارد

تارنمای پولیتیکو نوشت: دولت جو بایدن کشورهای عربی را وادار کرده با تشکیل ائتلاف با رژیم صهیونیستی، با موشک های ایران مقابله کنند اما اختلاف ها بر سر مسائل تکنولوژیکی و نبود اعتماد به این معنا است که تشکیل هر گونه ائتلافی به سالها زمان نیاز دارد.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

پولیتیکو افزود: مقام ها و کارشناسان می گویند هدف واقع گرایانه تر برای اسرائیل تبادل اطلاعات با کشورهای عربی، تشکیل میزگرد و شاید خرید سلاح های سازگار بیشتری است. این هدف بیشتر از تشکیل سپر دفاعی منطقه ای که تیراندازها را با رادارها، ماهواره ها و دیگر سنسور ها مرتبط می کند قابل حصول است.

تام کاراکو، مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: به‌اندازه کافی سخت است که حسگرها و اِفکتورهای ارتش و نیروی دریایی آمریکا را در یک سامانه فرماندهی و کنترل مشترکی قرار دهیم.» «این حتی وقتی آنها را از کشورهای مختلف و چند زبان متفاوت بیاورید، چالش برانگیزتر است.»

پولیتیکو نوشت: با این حال انتظار می رود بایدن درباره تشکیل این ائتلاف در دیدار بامقام های صهیونیستی و سعودی  گفت و گو کند. چشم انداز همکاری دفاعی تل آویو و کشورهای عربی اکنون محتمل تر از سال ۲۰۱۶ است که بایدن در پست معاون رئیس جمهوری از اسرائیل دیدن کرد.

توافق ابراهیم به عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین، مغرب -که همگی خریداران بزرگ سلاح های آمریکایی هستند- به همراه سودان منجر شده است.

این گزارش افزود: مقام های اسرائیلی گفته اند که همکاری دفاع هوایی برای مقابله با حملات ایران با همکاری پنتاگون در جریان است.

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شده که طی سالها نقش پیشتازی را در برنامه هایی با همکاری پنتاگون و دولت آمریکا داشته که باعث تقویت همکاری اسرائیل با کشورهای منطقه خواهد شد. اما کشورهای خلیج فارس هنوز این برنامه را تایید نکرده اند.

مقام های آمریکایی پیشتر نیز در پایان دولت جورج دبلیو بوش تلاش کرده بودند حتی بدون رژیم صهیونیستی سامانه های دفاع هوایی کشورهای غربی را ادغام کنند اما به دلیل بی اعتمادی کشورهای عربی که تمایلی به در اختیار گذاشتن اطلاعات نداشتند این هدف محقق نشد.  

به گفته کارشناسان، یکی از بزرگترین موانع در تشکیل این ائتلاف دفاعی، عدم تمایل کشورهای منطقه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات است.

کارشناسان می گویند رهبری آمریکا برای پیشبرد هر گونه هدفی در تشکیل چنین ائتلافی ضروری است حتی اگر چنین همکاری ای محدود باشد.

کلارک کوپر، دستیار سابق وزیر امور خارجه در امور سیاسی ونظامی و کارشناس کنونی شورای آتلانتیک گفت: منطقه آمادگی تشکیل سامانه یکپارچه دفاع موشکی و هوایی را ندارد. اما با همکاری و رهبری آمریکا این امر می تواند به واقعیت بپیوندد.  آمریکا باید با شورای همکاری و هریک از کشورهای خاورمیانه برای ایجاد اعتماد و تبادل اطلاعات همکاری کند.

پولیتیکو در بخشی از گزارش خود آورده است، به غیر  از چالش های دیپلماتیک، باید برای تشکیل ائتلاف بر موانع جغرافیایی و فنی نیز فائق آمد. اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی همگی دارای دفاع هوایی پیشرفته هستند: اسرائیل از جمله موشک‌های بومی گنبد آهنین و «دیویدز اسلینگ» (David's Sling) استفاده می‌کند، در حالی که کشورهای عربی سامانه دفاعی منطقه‌ای تاد را خریداری کرده‌اند. در سال های اخیر، ایالات متحده همچنین سامانه های موشکی پاتریوت را در سراسر عربستان سعودی مستقر کرده است.

همچنین مشکل دیگری که وجود دارد این است که عربستان و امارات همچنین از سامانه های روسی و چینی استفاده می کنند که قابل ادغام با تجهیزات غربی نیستند.

کارولین رز، تحلیلگر مؤسسه نیو لاین، گفت که ایده تشکیل یک ائتلاف سست دفاع موشکی به تنهایی نشان دهنده تغییر به سمت عادی سازی روبط بین دشمنان سابق است که حول یک موضع جنگ طلبانه تر در قبال ایران متحد می شوند.

این کارشناس گفت: مشکل این است که دستیابی به یک سامانه دفاع هوایی کاملاً یکپارچه بین کشورها، هم در خلیج فارس و هم در منطقه به طور کلی، مدتی طول می کشد. مسائلی که مانع از تلاش‌ها برای ایجاد یک سامانه یکپارچه می‌شود، مانند عدم اعتماد در به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارتباطات ، هنوز وجود دارد، این مساله به‌ویژه وقتی اهمیت می یابد که کشورهای جدیدی وارد ائتلاف می شوند که قبلا بسیاری از آنها دشمن هم بوده اند.

https://irna.ir/xjJXSR

**هند ارز ملی را برای تجارت با ایران و روسیه به کار می‌گیرد

بانک مرکزیی هند اعلام کرد از این پس برای تسهیل معاملات تجاری با کشورهای تحت تحریم اقتصادی همچون ایرانی و روسیه، مکانیسم پرداخت با روپیه را به کار خواهد گرفت.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

بانک مرکزی هند (RBI) مکانیزمی را برای تسهیل تجارت بین المللی به روپیه (INR) را با گزینه پرداخت فوری ایجاد کرده است. بانک‌هایی که به‌عنوان نمایندگی‌های مجاز برای چنین تراکنش‌هایی فعالیت می‌کنند، باید برای تسهیل این کار، باید تأیید نهادهای مربوط را دریافت کنند.

بانک مرزی هند اعلام کرد به منظور رشد تجارت جهانی با تاکید بر صادرات از هند و حمایت از علاقه روزافزون جامعه تجاری جهانی به روپیه، تصمیم گرفته شده است که راه هایی برای صدور صورتحساب، پرداخت و تسویه صادرات/واردات ایجاد شود.

در بیانیه بانک مرکزی هند آمده است: قبل از اجرای این سازوکار، بانک‌ها ملزم خواهند بود تا از اداره ارز خارجی بانک مرکزی هند، دفتر مرکزی بمبئی، تأییدیه بگیرند.

«ماهش دسای»، رئیس EEPC (شورای توسعه صادرات مهندسی هند) گفت: «اقدام بانک مرکزی برای ایجاد مکانیسم تسویه تجارت بین‌المللی با روپیه، تجارت با کشورهای تحت تحریم مانند ایران و روسیه را تسهیل می‌کند. از زمانی که تحریم ها علیه روسیه اعمال شد، تجارت با این کشور به دلیل مشکلات پرداخت تقریباً متوقف شده است. در نتیجه مکانیسم تسهیل تجارت با برنامه بانک مرکزی، شاهد کاهش مشکلات پرداخت با روسیه هستیم. این کار همچنین خطر نوسانات بازار تبادل ارز را به ویژه با توجه به برابری یورو-روپیه کاهش می دهد. ما این کار را اولین گام به سمت تبدیل 100 درصدی روپیه می‌دانیم.

بانک مرکزی هند، در این اطلاعیه اعلام کرده است که کلیه صادرات و واردات، در چارچوب این برنامه ممکن است بر اساس روپیه صورت گیرد و نرخ مبادله بین ارزهای دو کشور شریک تجاری، در بازار تعیین شود.

در این بیانیه آمده است که بانک های AD در هند مجاز به باز کردن حساب های روپیه ووسترو (Vostro حساب سپرده ای که یک کشور در بانک یک کشور خارجی دارد) شده اند. واردکنندگان هندی که واردات را از طریق این مکانیسم انجام می‌دهند، در قبال صورت‌حساب‌های عرضه کالا یا خدمات از فروشنده خارج از کشور، هزینه ها را به روپیه پرداخت خواهند کرد که به حساب ویژه کشور هدف، واریز می‌شود.

صادرکنندگان هندی نیز که از این مکانیسم استفاده می کنند، درآمد حاصل از صادرات را به روپیه از موجودی موجود در حساب ویژه برداشت خواهند کرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که این مکانیسم احتمالاً به روپیه در بازار تبادل ارز قدرت می بخشد. «راهول باجوریا»، اقتصاددان ارشد هند، گفت: «در میان ضعف مداوم روپیه در برابر دلار و یورو، بانک مرکزی، اقداماتی را صورت داده که به نظر می‌رسد هدف آن کاهش تقاضا برای ارز خارجی، از طریق ترویج تسویه حساب های تجاری با روپیه باشد.

وی افزود: ما این اقدامات را به عنوان گام های مفید بلندمدت می بینیم که می تواند استفاده بیشتر از روپیه در تجارت خارجی را امکان پذیر کند.

طبق این اطلاعیه، صادرکنندگان هندی ممکن است از طریق مکانیسم پرداخت روپیه، پیش پرداختی را در مقابل صادرات از واردکنندگان خارج از کشور به روپیه هند دریافت کنند.

بانک مرکزی هند اعلام کرده است: قبل از اجازه هرگونه دریافت پیش پرداخت در قبال صادرات، بانک‌های هندی باید اطمینان حاصل کنند که وجوه موجود در این حساب‌ها ابتدا برای انجام تعهدات پرداختی  برای سفارش‌های صادراتی که قبلاً انجام شده‌اند، استفاده می‌شود.

https://irna.ir/xjJXVN

**زلزله ۶.۶ ریشتری شیلی را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر سه شنبه شب کشور شیلی در آمریکای جنوبی را لرزاند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

مرکز لرزه نگاری مدیترانه اروپا (EMSC) اعلام کرد که این زمین لرزه در جزیره‌ای رخ داده است.

هرچند رویترز به نام این جزیره هیچ اشاره‌ای نکرده، اما برخی آن را جزیره قیامت اعلام کردند.

براساس گزارش این مرکز لرزه نگاری، این زمین لرزه در عمق ۳۳ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

رویترز همچنین اعلام کرد که مقامات شیلی تاکنون و در پی وقوع زمین لرزه هشداری صادر نکرده‌اند.

تاکنون از خسارت های احتمالی این زلزله اخباری منتشر نشده است.

سال ۲۰۱۰ میلادی،  زمین لرزه ای به بزرگی ۸.۸ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین  رخ داد، دستکم ۷۰۰ نفر کشته شدند.

https://irna.ir/xjJXMT

**ورود ۱۶ کشتی حمل غلات به بنادر اوکراین

۱۶ کشتی برای بارگیری غلات اوکراینی عصر روز سه شنبه ۲۱ تیر از دهانه بیستره آبراه دانوب در دریای سیاه عبور کردند. همچنین گزارش می رسد ۹۰ کشتی دیگر در نوبت هستند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

وزارت زیرساخت اوکراین خبر داد که بیش از ۹۰ کشتی منتظر نوبت خود برای ورود به بنادر اوکراین در کانال سولینا هستند. در مجموع ۱۳۵ کشتی در حال ورود به کانال سولینای رومانی هستند.

ظرفیت و سازماندهی کار در این کانال به صورتی است که امکان ورود تنها چهار کشتی، یا در صورت لزوم، حداکثر هشت کشتی در روز را فراهم می کند. بنا به نوشته این وب سایت خبری اوکراینی، دولت اوکراین هم اکنون در حال مذاکره با رومانی و نمایندگان کمیسیون اروپا برای افزایش تعداد گذرگاه ها از طریق کانال سولینا است.

یوری واسکوف، معاون وزیر زیرساخت اوکراین افزود: در این شرایط و با در دسترس بودن مسیر از دهانه بیستر، انتظار داریم که ظرف یک هفته ازدحام کشتی‌ها در این منطقه برطرف شود و بتوانیم صادرات ماهیانه غلات را به ۵۰۰ هزار تن افزایش دهیم.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که اگر کی‌یف بنادر خود را مین زدایی و صادرات محموله‌ها را از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌ها با محموله غلات اوکراینی را تضمین می‌کند.

https://irna.ir/xjJXMX

**ناتو و اتحادیه اروپا مکانیسم ردیابی ارسال تسلیحات به اوکراین ایجاد می‌کنند

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که ناتو و اتحادیه اروپا در حال بررسی ایجاد مکانیسم ردیابی برای ارسال تسلیحات به اوکراین هستند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

فایننشال تایمز سه شنبه شب به نقل از مقامات غربی نوشت: برقراری مکانیسم ردیابی تسلیحات به اوکراین به دلیل ترس از اینکه تسلیحات عرضه شده به اوکراین به بازارهای سیاه ختم نشود، ایجاد خواهد شد.

براساس این گزارش، از زمانی که روسیه عملیات نظامی خود را در 24 فوریه (5 اسفند) در اوکراین آغاز کرد، کشورهای غربی بیش از 10 میلیارد دلار کمک نظامی از جمله راکت‌اندازهای قابل حمل و خودروهای زرهی گرفته تا تفنگ و مقادیر زیادی مهمات، به اوکراین انتقال دادند یا متعهد به ارسال شده اند.

یکی از مقامات غربی در همین مورد گفت: همه این سلاح‌ها در جنوب لهستان تخلیه می شوند و سپس به مرز حمل می‌شوند و بعد از آن توسط وسایل نقلیه از جمله کامیون، وانت و گاهی اوقات خودروهای شخصی جابه جا می شوند.

به نوشته فایننشال تایمز، در ارتباط با نگرانی بوجود آمده تعدادی از کشورهای عضو ناتو در حال گفت وگو با کی یف در مورد ایجاد سیستمی برای ردیابی عرضه تسلیحات هستند.

روسیه بارها جریان مستمر تسلیحات از سوی غرب به منطقه درگیری در اوکراین را محکوم کرده و اعلام کرده است که این امر به ادامه درگیری می افزاید و چشم انداز روند مذاکرات را از مسیر خارج می کند.

https://irna.ir/xjJXN3

**رسانه آمریکایی: واشنگتن سلاحی برای مقابله با پهپادهای ارسالی ایران به روسیه دارد

یک رسانه آمریکایی ادعا کرد آمریکا سلاحی در اختیار دارد که می تواند با پهپادهای ارسالی ایران به روسیه مقابله کند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

تارنمای نیوزویک عصر سه شنبه به وقت محلی در گزارشی ادعا کرد: در حالی که ایران قصد دارد در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، پهپادهای مسلح به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هدیه دهد، آمریکا در حال توسعه فناوری است که می تواند با این پهپادها مقابله کند.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: آمریکا اخیرا فناوری را  توسعه داده است که می تواند پهپادها را منهدم کند.

در این گزارش آمده است: بر اساس گزارش فوریه نشریه "دیفنس پست"، مهندسان مرکز جنگ اطلاعات نیروی دریایی آمریکا یک سیستم دفاعی ایجاد کردند که  به پدافند هوایی در ارتفاع پایین قابلیت های به روزی برای شناسایی، ردیابی و منهدم کردن سلاح ها از جمله پهپادها ارائه می دهد.

در این گزارش آمده است: این سامانه که به سیستم یکپارچه دفاع هوایی دریایی معروف است، مجهز به رادار ۳۶۰ درجه، موشک های استینگر، اسلحه های سنگین و جنگ الکترونیک چند منظوره برای مبارزه با پهپادها بوده و قرار است در اواسط سال جاری میلادی آزمایش های بیشتری روی آن انجام شود.

رایان پرایس، یک مقام در مرکز جنگ اطلاعات نیروی دریایی آمریکا ادعا کرد که این سیستم "برتری مهم" را به ارتش آمریکا می دهد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت، ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

سالیوان ادعا کرد که ارسال این تسلیحات از ایران به روسیه نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین، که در هفته‌های اخیر منجر به دستاوردها در  شرق اوکراین شده، به قیمت تامین سلاح‌های این کشور تمام شده است.

وی همچنین مدعی شد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار حوثی‌های یمن ( انصار الله) قرار داده است و قرار بوده قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری، انصارالله با استفاده از این پهپادها به عربستان سعودی حمله کند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان درباره ادعای جدید آمریکا مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه و تاثیر آن بر مذاکرات رفع تحریم ها گفت: نمی دانم که ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه لزوما بر تلاش های ما برای امضای یک توافق هسته ای با ایران تاثیر خواهد گذاشت یا خیر اما این اقدام قطعا بر حمایت ما از اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: ما باید ببینیم روس ها چگونه با ایرانی ها پیش خواهند رفت و چه نوع و چه تعداد پهپاد از ایران تحویل خواهند گرفت و چگونه از آنها استفاده خواهند کرد. بنابراین ما از نزدیک این امر را دنبال می کنیم.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

https://irna.ir/xjJXNc

**احمد مسعود: گفت‌وگوهای سیاسی تنها راه حل بحران افغانستان است

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت افغانستان اعلام کرد که راه حل بحران کنونی افغانستان نه جنگ و خشونت بلکه گفت‌وگوهای سیاسی است.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

احمد مسعود در گفت وگویی بار دیگر تاکید ورزید؛ مادامی که طالبان به این باور (راه حل سیاسی) نرسند، چاره‌ ای به غیر از ایستاده‌گی در برابر آنان وجود ندارد.

احمد مسعود ادامه داد: حل مسایل سیاسی افغانستان؛ مشروعیت حاکمیت را در قبال خواهد داشت؛ در غیر اینصورت دوباره مشکلات گسترده، دامنگیر افغانستان خواهند شد.

رهبر جبهه مقاومت همچنین تاکید کرد: ما با تمامی کشورها چه با کشورهای غربی و چه کشورهای شرقی نگرانی‌های خود را در خصوص افغانستان در میان گذاشته ایم، اوضاع افغانستان نیاز به بررسی جدی دارد؛ نیاز به توجه جدی دارد؛ افغانستان نیاز به این دارد که به هر سرعت و هر فشاری که می‌شود یک ثبات سیاسی پیدا نماید و راه حل سیاسی پیدا کند.

به نوشته طلوع نیوز، پیش از این مقام‌های طالبان بارها از مخالفان خود خواسته اند که دست از جنگ بکشند و با امارت اسلامی متحد شوند اما احمد مسعود با چگونگی نظام کنونی مخالفت دارد.

https://irna.ir/xjJXNp

**توئیتر از ایلان ماسک شکایت کرد

توییتر پس از آنکه ایلان ماسک از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری برای تصاحب این شرکت خارج شد، رسماً شکایتی را علیه وی تنظیم کرده است.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

شرکت توئیتر از دادگاه ایالت دلاور خواسته است به ماسک دستور دهد قرارداد ادغام را با قیمت توافق شده ۵۴.۲۰ دلار برای هر سهم توییتر به اتمام برساند.

در این دادخواست آمده است: «ماسک ظاهراً معتقد است که آزاد است نظر خود را تغییر دهد، شرکت را نابود کند، فعالیت‌های آن را مختل کند، ارزش سهام را از بین ببرد و بعد برود.»

ایلان ماسک و توییتر از زمانی که این میلیاردر آمریکایی در روز جمعه اعلام کرد از توافق فروردین ماه خود برای خرید شرکت انصراف می دهد، خود را برای مبارزه قانونی آماده کرده اند.

برت تیلور، رئیس هیأت مدیره توییتر، روز سه‌شنبه در این شبکه اجتماعی نوشت که هیأت‌مدیره این شرکت، شکایتی را در دادگاه دلاور تنظیم کرده است تا «ایلان ماسک را در قبال تعهدات قراردادی‌اش پاسخگو کند».

به گزارش رویترز، دادگاه دلاور به طور مکرر به اختلافات تجاری در میان شرکت‌های متعدد، از جمله توئیتر رسیدگی کرده است.

صاحب شرکت اسپیس ایکس، جمعه شب از لغو معامله خود با توئیتر خبر داد. او مدعی شد که توییتر نتوانسته است اطلاعات کافی در مورد تعداد حساب‌های جعلی و اسپم در پلتفرم خود ارائه دهد. پیش‌تر وی با خرید این غول رسانه اجتماعی در ماه فروردین، موافقت کرده و قول داده بود پتانسیل «آزادی بیان» آن را احیا کند. اما بعدتر ادعا کرد توییتر شرایط توافق را نقض کرده است و "به نظر می رسد که اظهارات مدیران آن نادرست و گمراه کننده بوده است".

نمایندگان وی همچنین گفتند؛ توییتر داده ها و اطلاعاتی را که بنیانگذار تسلا درباره این پلت فرم درخواست کرده بود- به ویژه در مورد حساب‌های جعلی و ربات‌ها - ارائه نکرده است.

در نتیجه تصمیم آقای ماسک برای خروج، سهام توییتر در معاملات بورس آمریکا ۷ درصد سقوط کرد و به مبلغی بسیار کمتر از ۵۴.۲۰ دلاری که او در ماه فروردین پیشنهاد داده بود برای خرید هر سهم این شرکت بپردازد، رسید.

https://irna.ir/xjJXNx

**ده‌ها کشته و زخمی، حاصل درگیری‌ها در پایتخت هائیتی

مقامات محلی در هائیتی می‌گویند؛ ظرف مدت چهار روز درگیری‌های گروه‌های تبهکار در یکی از محله‌های جرم‌خیز پایتخت، ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

مقامات محلی روز سه‌شنبه به وقت محلی اعلام کردند که ده‌ها نفر در چهار روز نبرد گروه‌ها در یکی از محله‌های پایتخت هائیتی کشته شده‌اند.

ژان هیسلین فردریک، معاون شهردار منطقه سیت سولیل پورتو پرنس، اعلان کرد که زد وخوردهای روز جمعه در درگیری بین اعضای دو باند رقیب آغاز شد که منجر به کشته شدن دست کم ۵۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر دیگر شده است.

این خشونت ها تنها یک روز پس از نخستین سالگرد ترور رئیس جمهوری کشور، جوونل مویسی آغاز شد. از زمان کشته شدن مویسی، جو خشونت در هائیتی افزایش یافته است زیرا باندهای متعدد، آغاز به نبرد بر سر تصاحب قلمرو کرده اند و دولت هم در تلاش است آنها را سرکوب کند.

گروه امدادرسانی پزشکان بدون مرز اعلام کرد که هزاران نفر بدون آب آشامیدنی، غذا و مراقبت های پزشکی در شهر سیت سلیل گرفتار شده اند.

این سازمان که سه تن از اعضای خود را برای مداوای مجروحان در منطقه ای از سیت سولیل به نام بروکلین اعزام کرده، در بیانیه ای مطبوعاتی از دیگر گروه‌های بشردوستانه کمک خواسته و از باندهای درگیر درخواست کرد «به غیرنظامیان رحم کنند».

موموزا موهیندو رئیس سازمان پزشکان بدون مرز در هائیتی، در بیانیه ای نوشت: «در امتداد تنها جاده به سمت بروکلین، ما با جسدهایی مواجه شده ایم که در حال تجزیه یا سوختن بودند.»

او می‌گوید: «آنها ممکن است افرادی باشند که در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند یا افرادی که قصد خروج داشتند و مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. اینجا شبیه یک میدان جنگ واقعی است. نمی توان تخمین زد که چند نفر کشته شده اند.»

مقامات محلی گفتند که درگیری بین گروه های رقیب موسوم به G۹ و G-Pep بوده است.

G۹ یک ائتلاف باندی است که با نام خانواده و متحدان G۹ نیز شناخته می شود که توسط یک افسر پلیس سابق به نام جیمی چریزیر رهبری می شود.

G-Pep هم باندی است که در شهر Cite Soleil هائیتی تاسیس شده؛ با این حال با سایر گروه های مسلح از اطراف پایتخت هائیتی متحد است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی هشدار داد که تورم ۲۶ درصدی، هزینه‌های بالای غذا و سوخت و وخامت اوضاع امنیتی، بحران گرسنگی را در هائیتی شدیدتر خواهد کرد. ناامنی در پورتو پرنس و اطراف آن از اواخر اردیبهشت مه بشدت بدتر شده است.

ژان مارتین بائر، مدیر کشوری فائو، در یک کنفرانس خبری ویدئویی به خبرنگاران سازمان ملل متحد گفت که ۱.۳ میلیون نفر از مردم هائیتی در شمال غرب و بخش‌هایی از جنوب این کشور "یک قدم با قحطی فاصله دارند."

او افزود: از آنجایی که گروه های جنایتکار جاده ها را مسدود و به کامیون های حامل کمک های بشردوستانه حمله می کنند، برنامه جهانی غذا از کشتی ها و هواپیماها برای تحویل غذای مورد نیاز استفاده می کند.

بائر تأکید کرد که فائو برای عملیات های خود در هائیتی برای شش ماه آینده به ۳۹ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و از دست اندرکاران خواست اجازه ندهند وضعیت در کشور "از بد، بدتر شود."

https://irna.ir/xjJXNL

**شلیک توپخانه ای کره شمالی به آب‌های مرزی با کره جنوبی

همزمان با برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، یک منبع آگاه دفاعی در سئول امروز اعلام کرد کره شمالی روز دوشنبه شلیک توپخانه‌ای که گمان می رود از پرتاب کننده راکتی چندمنظوره‌ای بوده باشد به سوی دریای زرد انجام داده است.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

درحالی که آمریکا شش فروند جنگنده اف-۳۵ ای را برای رزمایش مشترک با کره جنوبی به این شبه جزیره اعزام کرد، کره شمالی روز دوشنبه شلیکی توپخانه‌ای از پرتاب کننده راکتی چندکاره به آب‌های دریای زرد انجام داد.

این منبع آگاه بدون اشاره به جزئیاتِ بیشتر افزود ارتش کره جنوبی مسیر شلیکی را ردیابی و شناسایی کرده است که باور دارد همان خط شلیک توپخانه‌ای صبح روز دوشنبه از سوی کره شمالی است.

روز یکشنبه کره شمالی دو شلیک مشکوک از چندین پرتاب کننده راکتی انجام داد.  

هواپیماهای ارتش آمریکا  که شامل جنگنده های رادارگریز "اف-۳۵ ای"می شود به ناوگان هوایی کره جنوبی ملحق شدند تا پروازهای آموزشی آشناشدن و عادی که برای تقویت دو ناوگان هوایی طراحی شده انجام دهند. این رزمایش تا ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ادامه خواهد داشت.  

https://irna.ir/xjJXQq

**جهان همچنان در اضطراب همه‌گیری کرونا

تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان طی دو هفته گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ مساله‌ای که سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا هشدار دهد که همه‌گیری کرونا فاصله زیادی از مرحله اتمام دارد.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

روند افزایش ابتلا به کووید- ۱۹ در جهان ادامه دارد و شمار مبتلایان و جان‌باختگان آن به اخبار روز کشورها بازگشته و مسئولان حوزه سلامت کشورهایی که پیشتر دست از تدابیر پیشگیرانه اجباری و داوطبلانه کشیده بودند به استفاده مجدد از ماسک به‌ویژه در فضاهای بسته و شلوغ همچون وسایل نقلیه عمومی و نیز تزریق دز یادآور واکسن برای افراد مسن و در معرض خطر، توصیه می‌کنند.

تدروس ادهانوم قبریسوس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز گذشته در نشستی خبری در ژنو، پیش‌بینی کرد که جهان از مرحله پایانی همه گیری کرونا فاصله دارد و هشدار داد: ویروس (کرونا) در حال نفوذ است و باید آن را به عقب برانیم.

وی گفت: با افزایش موارد بستری و انتقال کووید۱۹ ، دولت‌ها باید اقدامات آزموده و اثبات شده مانند استفاده از ماسک، بهبود تهویه  و رعایت شیوه‌نامه‌های آزمایش و درمان را به کار گیرند.

مایکل رایان مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که شمار موارد ابتلا به کووید در دو هفته اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته و بیشتر ابتلا به زیرسویه اُمیکرون بی.ای ۴ و ۵ مربوط است.

وی همچنین به لغو اقدامات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و همچنین کاهش غربالگری ها اشاره کرد که نظارت بر همه گیری را پیچیده می کند.

ادهانوم همچنین عنوان کرد: ویروس به گردش آزادانه ادامه می‌دهد و ایالت‌ها به طور موثر بار بیماری را بر اساس ظرفیت‌های خود توزیع نمی‌کنند، هم برای بستری شدن در بیمارستان برای موارد شدید و هم افزایش تعداد افراد در وضعیت پس از کووید، که اغلب به عنوان کووید طولانی شناخته می‌شود

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه (۱۱ ژوئیه / ۲۰تیر) شمار موارد تایید شده ابتلا به کووید۱۹ را بیش از ۵۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد از ابتدای همه‌گیری برآورد کرد که به مرگ بیش از شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر منجر شده است.

بنابر داده‌های آماری منتشر شده (Our World in Data)، ۶۱.۳ درصد جمعیت دنیا واکسیناسیون کامل داشته اند و ۶۶.۸ درصد مردم نیز دستکم یک دز واکسن دریافت کرده اند.

آژانس سازمان ملل متحد پس از تصمیم متفق القول کمیته اضطراری کووید-۱۹، همه‌گیری را در مرحله «اضطراری سلامت عمومی با ابعاد بین آلمللی» حفظ کرد که این مرحله بالاترین سطح هشدار سازمان محسوب می‌شود.
آمریکا با بیش از ۹۰ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی، همچنان در صدر فهرست کشورهای گرفتار  این بیماری قرار دارد و هند در رتبه دوم و برزیل در رتبه سوم جهان قرار دارند. در هفته گذشته در آمریکا ۶۸ هزار کودک به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

شعبه اروپایی سازمان جهانی بهداشت، روز سه شنبه دوز تقویت‌کننده دوم واکسن علیه کووید-۱۹ را برای افراد آسیب پذیر توصیه کرد، در حالی که در ۷ روز گذشته نزدیک به ۷ میلیون مورد در این قاره ثبت شده است.

فرانسه که هفته گذشته با ثبت ابتلای بیش از ۲۰۰ هزار مورد ابتلا در روز رسما آغاز موج هفتم بیماری را در کشور اعلام کرد، روزهاست که آمار ابتلای روزانه بیش از یک هزار مورد را ثبت می کند. در تازه‌ترین آمار،  در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۱۵۸ مورد ابتلا و ۱۲۳ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ اعلام شده است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این بیماری به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد.

https://irna.ir/xjJXRJ

**نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از همگرایی بین المللی درباره توافق هسته ای با ایران

"یائیر لاپید"، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی با فراموش کردن جنایات این رژیم در حق فلسطینیان و مسلمانان منطقه، از ایران به عنوان بزرگترین تهدید منطقه ای یاد و بر اهمیت مخالفت بین المللی با توافق هسته ای تاکید کرد.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

به گزارش امروز (چهارشنبه) تارنمای خبری "سند للانباء" لاپید همچنین از "ادامه برنامه هسته ای ایران" ابراز نگرانی کرده است.

این منبع به نقل از دفتر ریاست دولت رژیم صهیونیستی نوشت: لاپید و "کارل نهمر"، صدراعظم اتریش  روز گذشته چالش های امنیتی و همچنین مسائل منطقه ای به ویژه موضوع ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی و اتریش یک توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع در زمینه های امنیتی امضا کردند.

این توافقنامه زمینه "مشارکت استراتژیک جامعی در حوزه های امنیتی، با تمرکز بر حوزه های سایبری و نبرد با تروریسم" را فراهم می کند.

توافقنامه مزبور شامل حوزه های دیگری مانند سلامت، گردشگری، فناوری، نوآوری، تجارت، ترویج سرمایه‌گذاری، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، فناوری سبز و دیجیتالی‌سازی نیز می‌شود.

بنابر اعلام این رسانه، صدراعظم اتریش نیز در توییتر خود نوشت: "اتریش و اسرائیل شراکت نزدیکی دارند که ما در نظر داریم این همکاری را به ویژه در زمینه های امنیت، اقتصاد و جامعه مدنی گسترش دهیم و امضای توافقنامه استراتژیک نیز در همین راستا صورت گرفته است .

صدر اعظم اتریش روز دوشنبه وارد سرزمین های اشغالی شده بود.

https://irna.ir/xjJXRC

**حماس: بایدن بدنبال اختلاف افکنی در منطقه برای تامین منافع صهیونیستها است

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه برای اختلاف افکنی و ضربه زدن به مسئله فلسطین به منظور تامین منافع رژیم صهیونیستی خواهد بود.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در سخنانی تصریح کرد: هدف از سفر بایدن، دامن زدن و گسترش تفرقه در منطقه و تشکیل صف‌بندی‌های جدید برای حمایت از رژیم صهیونیستی و سیاست های توسعه‌طلبانه این رژیم و تلاش برای ضربه زدن و حذف نیروهای پویا و مقاوم در جهان عرب است.

وی افزود: یکی از مهمترین اهداف تمام سفرهای قبلی رؤسای جمهور آمریکا به منطقه تامین منافع اشغالگران و تلاش برای بَزک کردن و پنهان کردن رویکرد خصمانه دولتمردان آمریکا در قبال ملت فلسطین از طریق دیدار با سران تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن بوده است.

قاسم گفت: طرح مساله عادی سازی روابط برخی کشورهای عرب منطقه با رژیم صهیونیستی همزمان با سفر بایدن و تشکیل ائتلاف های نظامی با حضور و عضویت رژیم صهیونیستی، خطری راهبردی برای آرمان فلسطین و منافع ملی و قومی در تمام منطقه است.

سخنگوی حماس بر "ضرورت اتخاذ مواضع یکسان و هماهنگ کشورها، نهادها و احزاب مخالفِ سیاست های رژیم صهیونیستی و آمریکا و تقویت و توسعه روابط بین نیروهای مقاومت در جهان عرب" تاکید کرد.

سفر رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا از ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه) آغاز می‌شود و در جریان این  سفر که برای نخستین بار طی دو سال اخیر صورت می‌گیرد، فلسطین اشغالی و عربستان سعودی هدف‌گذاری شده‌اند.

بر پایه گزارش‌های انتشاریافته از جزئیات برنامه سفر بایدن، رئیس جمهور آمریکا ابتدا وارد سرزمین اشغالی فلسطین خواهد شد و با مسئولان رژیم صهیونیستی همچون «یائیر لاپید» نخست‌وزیر جدید و «بنی گانتس» وزیر جنگ دیدار خواهد کرد و سپس به عربستان سعودی خواهد رفت و در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حضور خواهد یافت.

https://irna.ir/xjJXSk

**هشدار صندوق بین المللی پول درخصوص رکود اقتصادی در آمریکا

مدیران اجرایی صندوق بین المللی پول در بیانیه ای با اشاره به نرخ تورم در آمریکا و کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور، اجتناب از رکود را در ایالات‌متحده به شدت چالش برانگیز ارزیابی کردند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

صندوق بین‌المللی پول (IMF) دیروز سه‌شنبه هشدار داد که اجتناب از رکود اقتصادی در آمریکا به شدت چالش برانگیز شده است. این نهاد بار دیگر پیش‌بینی رشد آمریکا در سال ۲۰۲۲ را از ۲.۹ درصد که در اواخر ژوئن (هفته نخست تیرماه) اعلام شده بود به ۲.۳ درصد کاهش داد. کارشناسان دلیل این امر را رشد هزینه‌های مصرف کننده اعلام کرده اند.  

این نهاد همچنین پس از دیدار با مقام های آمریکا در خصوص ارزیابی سالانه سیاست های اقتصادی، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) واقعی سال ۲۰۲۳ آمریکا را از ۱.۷ درصد در ۲۴ ژوئن به ۱.۰ درصد کاهش داد.

مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کردند که افزایش تورم گسترده خطرات نظام مندی برای اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی در پی دارد.

در گزارش این نهاد مالی آمده است که اولویت نخست مقام های واشنگتن باید کاهش سریع رشد دستمزدها و قیمت ها بدون تسریع رکود باشد. هرچند این اقدام دشوار ارزیابی شده است.  

این صندوق اعلام کرده‌ است که تشدید سیاست‌های پولی "فدرال رزرو" (بانک مرکزی آمریکا) باید باعث کاهش تورم به ۱.۹ درصد تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ شود و این در حالی است که پیش بینی تورم برای مدت مشابه سالجاری میلادی ۶.۶ درصد است.

«اندرو هاج» اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول در این خصوص گفت که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و هزینه‌های کمتر دولتی، رشد هزینه‌های مصرف‌کننده را تا اوایل سال آینده به حدود صفر می‌رساند و فشارهای عرضه را کاهش می‌دهد.

وی افزود: کاهش تقاضا، نرخ بیکاری را تا اواخر سال ۲۰۲۳ به حدود ۵ درصد افزایش می دهد و لذا باید کاهش دستمزدها در دستور کار قرار گیرد.

مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول در نسخه‌های سیاستی خود برای دولت آمریکا خواستار تصویب طرح‌های متوقف شده «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشوربرای برنامه های اجتماعی و اقلیمی شدند و اعلام کرده‌اند که این طرح‌ها مشارکت نیروی کار را افزایش داده که به نوبه خود نرخ تورم را کاهش می‌دهد و در عین حال روند گذار به سوی اقتصاد بدون کربن را تسهیل می کند.  

در گزارش صندوق همچنین توصیه شده که محدودیت‌های تجاری و افزایش تعرفه‌ها که در پنج سال گذشته اعمال شده بود، لغو گردد.

با افزایش نگرانی ها درباره تامین گاز اروپا در زمستان آینده و تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره با هدف مقابله با تورم فزاینده، اقتصاددانان جهان دیگر به آینده اقتصاد غرب خوش بین نیستند.

هفته گذشته موسسه اقتصادی گلدمن ساکس، خطر ورود آمریکا به رکود را از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش داد و خطر ورود به رکود برای دو سال آینده را ۴۸ درصد پیش بینی کرد.

https://irna.ir/xjJXTD

**تاس: روسیه از ایستگاه سلاح های رباتیک در اوکراین استفاده می‌کند

خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع امنیتی، نوشت: نیروهای ویژه روسیه به طور موفقیت آمیزی از ایستگاه های سلاح های کنترل از راه دور «اربالت دی ام/Arbalet DM» در عملیات ویژه در اوکراین استفاده کرده اند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

تاس به نقل از منبع مذکور افزود: نیروهای ویژه روسیه در طول عملیات پاکسازی، از  سلاح های زرهی تایگر و ایستگاه های سلاح های کنترل از راه دور آربالت  استفاده کرده اند که امکان نظارت بر اوضاع از یک مکان امن را فراهم می کند.

تاس نوشت: در زمان انتشار این خبر نتوانسته به طور رسمی صحت این اطلاعات را تایید کند.

خودروی چند منظوره تایگر ام به همراه ایستگاه تسلیحات کنترل از راه دور «آربالت دی ام» Arbalet در نمایشگاه ارتش  ۲۰۱۶ در روسیه رونمایی شد. این وسیله نقلیه و سامانه همچنین در رژه پیروزی در میدان سرخ که در ۹ می ۲۰۱۶ برگزار شد، شرکت کردند. این تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۷ در نیروهای مسلح روسیه به خدمت گرفته شدند.

ایستگاه تسلیحات کنترل از راه دور  آربالت دی ام را می توان بر روی شاسی های چرخدار و ردیابی و همچنین بر روی کشتی های سطحی (surface ships) و پست های نگهبانی ساکن نصب کرد.

براساس گزارش این خبرگزاری، این ماژول می تواند به طور خودکار اهداف را در حالت ثابت و در حال حرکت شناسایی و ردیابی کند. دوربین‌های نوری آن می‌توانند اجسام را در فاصله ۲.۵ کیلومتری تشخیص دهند، در حالی که دوربین‌های مادون قرمز آن تا ۱.۵ کیلومتر بُرد دارند. سامانه رصد ایستگاه تسلیحاتی نیز مجهز به مسافت یاب لیزری است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJXV4

**روسیه: آلمان تاوان اشتباه خود را می پردازد

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه موضع گیری نادرست آلمان در قبال خط لوله گازی نورد استریم ۲ را دلیل افزایش بهای گاز دانست و گفت دولت برلین اکنون شاهد پیامد اقدام های نادرست خود است.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

«دیمیتری بیریچفسکی» رئیس بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ با اسپوتنیک، گفت: افزایش بهای گاز به دلیل موضع اشتباه دولت برلین در قبال "پروژه نورد استریم ۲" است.

وی افزود: وضعیت عرضه و قیمت گاز بار دیگر نشان داد که موضع آلمان درمورد نورد استریم ۲ اشتباه و ناسازگار بود. این مقام وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که راه‌اندازی به موقع این خط لوله می‌توانست مانع از مشکلات مربوط به تاسیسات ذخیره‌سازی گاز و تامین تقاضای فزاینده شود و مقام های آلمان امروز شاهد پیامد اقدام های نادرست خود هستند.  

بیریچفسکی افزود: از کارافتادن خط لوله نورد استریم ۲ به موقعیت سرمایه گذاران اروپایی و همچنین گازپروم به عنوان غول انرژی روسیه بستگی دارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در ماه مارس (اسفند) به مقام های دولتی و شرکت گازپروم دستور داد تا برای صادرات گاز به کشورهایی که روسیه را به دلیل جنگ در اوکراین تحریم کرده‌اند، از روبل (واحد پول روسیه) استفاده کنند.

در پی این اقدام مسکو و رد درخواست آن از سوی بلغارستان، لهستان، فنلاند و هلند، روسیه عرضه گاز به این کشورهای اروپایی را متوقف کرد.

نورد استریم ۲، پروژه خط لوله گاز با ظرفیت حمل ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال است که انتقال گاز از روسیه از مسیر دریای بالتیک را به آلمان امکان پذیر می سازد.

https://irna.ir/xjJXX3

**آژانس فضایی اروپا همکاری با روسیه را متوقف کرد

آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که به همکاری با روسیه در پرتاب اولین سیاره نورد اروپایی پایان داده است.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

آژانس فضایی روسیه موسوم به روس‌کاسموس و آژانس فضایی اروپا در قالب ماموریتی با مریخ نورد اکسومارس اروپا همکاری داشتند که برای کشف نشانه هایی از حیات در مریخ طراحی شده است.

پرتاب این مریخ نورد که برای سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور) در نظر گرفته شده است، تنها چند هفته پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین به حال تعلیق درآمد.

«جوزف آشباچر» مدیرکل آژانس فضایی اروپا در صفحه توئیتر خود نوشت: اکنون شورای این آژانس به طور رسمی روابط با آژانس فضایی روسیه را در ارتباط با این پروژه مشترک در نتیجه جنگ اوکراین و تحریم های جاری قطع کرده است.

وی تاکید کرد که جزئیات بیشتری در مورد آینده این ماموریت در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید کرد که آژانس فضایی اروپا همکاری نزدیکتر با ناسا را مورد توجه قرار داده است.

وی پیشتر به سی ان ان گفته بود که از نظر ژئوپولیتیکی، واضح است که ما باید روابط با روسیه را قطع کنیم و این تصمیم از سوی کشورهای عضو گرفته شده است.

آشباچر در عین حال قطع این همکاری را برای علم و فناوری و مهندسانی که چهار دهه روی این پروژه کار کرده اند، مایه تاسف دانست، اما تصریح کرد که انتخاب دیگری وجود ندارد.

مریخ نورد اکسومارس قرار بود ژوئیه ۲۰۲۰ پرتاب شود، اما همه گیری کرونا این ماموریت را به تعویق انداخت. بخشی از ماموریت این مریخ نورد حفاری حفره های ۲ متری برای جمع آوری نمونه هایی برای تجزیه و تحلیل است.

براساس اعلام ناسا، انتظار می رود که مریخ نورد در جریان ماموریت خود چند کیلومتر را بپیماید و می تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر در روز مریخی حرکت کند.

https://irna.ir/xjJXYN

**سوروس: آمریکا ممکن است به یک رژیم سرکوبگر تبدیل شود

جورج سوروس چهره سرشناس آمریکایی در مقاله‌ای با هشدار نسبت به تسلط افراط‌گرایی در ایالات‌متحده، تصریح کرد که این کشور ممکن است به یک رژیم سرکوبگر بدل شود.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

«جورج سوروس» میلیاردر و و چهره سرشناس آمریکایی در مقاله‌ای برای  روزنامه آلمانی "دی ولت" پیش‌بینی کرد که آمریکا به دلیل دشمنان داخلی احتمالا به یک رژیم سرکوبگر تبدیل می‌شود. رئیس بنیاد سوروس خطر اصلی برای آمریکا را نه روسیه و چین بلکه دشمنان داخلی دانست.

به گفته سوروس، از زمان تاسیس آمریکا در سال ۱۷۷۶، این کشور به عنوان یک دموکراسی نوظهور شناخته شده است، اما اکنون با گذشت بیش از دو سده از آن زمان، رای دیوان عالی ایالات‌متحده نظام سیاسی آن را در معرض تهدید قرار داده است.

اشاره سوروس به رای دیوان عالی آمریکا مبنی بر برگرداندن قانون "رو در برابر وید" است که از سال ۱۹۷۳ به زنان اجازه سقط جنین قانونی را می داد.

این تاجر آمریکایی در ادامه اظهاراتش خواستار هوشیاری نسبت به راست‌گرایان افراطی شد و تاکید کرد دادگاه عالی آمریکا و حزب جمهوری خواه حامی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا زیر سلطه بنیادگرایان قرار دارد. .  

وی در پایان تنها راه مقابله با محدود کردن اقدام های افراطی دیوان عالی آمریکا را رای مخالف دادن به جمهوری خواهان در انتخابات دانست.

انتخابات میان دوره ای آمریکا در نوامبر سالجاری (آبان) میلادی برگزار خواهد شد و با توجه به عملکرد «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در مقابله با نرخ تورم بی‌سابقه و انتقادات شدید رهبران حزب جمهوری خواه، کارشناسان معتقد هستند انتخابات پیش رو آزمون دشواری برای حزب دموکرات خواهد بود.

https://irna.ir/xjJXZS

**تحریم‌های جامعه جهانی باعث ایجاد بحران انسانی در افغانستان شده است

«سهیل شاهین»، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار توئیتی به تحریم‌های جامعه جهانی علیه افغانستان اشاره کرده و تعلل ملل متحد برای از سرگیری اجرای پروژه‌های ناتمام را دلیل بحران انسانی در این کشور عنوان کرده است.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

«سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر شب گذشته (۲۱ تیر) در صفحه توئیتر خود نوشت: فقر و بیکاری در افغانستان به دلیل تحریم‌ها و تعلل جامعه جهانی برای از سرگیری اجرای پروژه‌های ناتمام در افغانستان، باعث بحران انسانی در این کشور شده است.

وی نوشت: مردم عادی افغانستان قربانی اصلی تحریم‌های جامعه جهانی هستند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا ادعا کرد که به دلیل نقض توافق دوحه از سوی طالبان و تصرف کابل؛ این گروه را مورد تحریم قرار می دهد و دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را در امریکا به خاطر عدم استفاده طالبان مسدود می کند.

پیش از این طالبان بارها خواستار رهایی این دارایی‌ها شده اند؛ اما امریکا تا هنوز به این خواسته پاسخ مثبت نداده است.

هنوز هیچ کشوری، طالبان به رسمیت نشناخته است.

https://irna.ir/xjJXZj

**جهاد اسلامی: بایدن به دنبال عوض کردن جای دوست و دشمن برای اعراب است

عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: سفر امروز (چهارشنبه) "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به منطقه با هدف ارعاب کشورهای عربی و ترساندن آنها از ایران و جایگزین کردن آن با اسراییل در اذهان این کشورها است تا واشنگتن بتواند ادامه همکاری کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس و آمریکا را تضمین کند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

به گزارش پایگاه خبری "فلسطین الیوم"، "احمد المدلل" تصریح کرد: مساله فلسطین هیچ جایی در برنامه سفر بایدن به منطقه نداشته و وی تنها برای افزایش قدرت و جایگاه رژیم صهیونیستی و بسط هژمونی آمریکا بر جهان عرب و غارت ثروتها و منابع این کشورها و به زانو درآوردن امت عربی به منطقه آمده است.

وی با اشاره به اینکه سفر بایدن به بیت اللحم در چارچوب یک پروتکل مذهبی انجام شده و هیچ نفعی برای آرمان فلسطین ندارد، اضافه کرد: بزرگترین منافع این سفر فقط برای رژیم اشغالگر قدس است و هدف از انجام آن از بین بردن باقیمانده آرمان فلسطین و مشروعیت بخشیدن به اشغالگری در سرزمین های اشغالی است.

المدلل با بیان این که سفر بایدن به سرزمین های اشغالی هشداری شوم و متضمن اخبار ناگوار برای مردم فلسطین و آرمان آنهاست و هیچ فایده ای برای ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: این سفر همچنین با هدف تحت فشار قرار دادن کشورهای عربی برای گسترش روابط بیشتر با رژیم اشغالگر صهیونیستی اعم از روابط امنیتی و اقتصادی و همچنین معرفی اسرائیل به عنوان تنها دوست و متحد قوی رژیم های عربی در منطقه  است.

عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد: مردم و سران فلسطین باید ضمن خودداری از دیدار با بایدن، با راه اندازی راهپیمایی در کرانه باختری مخالفت خود را با سیاست های جانبدارانه حمایتی واشنگتن از رژیم اشغالگر قدس اعلام کنند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز چهارشنبه برای دیدار با مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی در مدت دو روز وارد فلسطین اشغالی شود.

بر اساس برنامه این سفر، بایدن ساعت دوازده ظهر جمعه آینده تنها به مدت یک ساعت با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیت لحم دیدار خواهد کرد.

پس از آن رئیس جمهور آمریکا ساعت ۱۴، فلسطین اشغالی را با بدرقه رسمی از فرودگاه بن گوریون ترک و با پرواز مستقیم به عربستان سعودی می رود.

 آخرین سفر جو بایدن به فلسطین اشغالی در مارس ۲۰۱۶ و در زمان معاونت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بود که طی این سفر رژیم صهیونیستی خبر از ساخت ۱۰۸ واحد شهرک سازی در شهرک «رمات شلومو» در سرزمینهای قدس اشغالی داده بود.

https://irna.ir/xjJY2J

**آلمان واردات زغال‌سنگ روسیه را متوقف می‌کند

معاون وزیر دارایی آلمان اعلام کرد که کشورش از تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ ( ۱ آگوست ۲۰۲۲ ) خرید زغال سنگ و  از ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ (۳۱ دسامبر ۲۰۲۲) خرید نفت از روسیه را به طور کامل قطع می‌کند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

«یورگ کوکیز» طی سخنانی در اجلاس انرژی در سیدنی استرالیا با اشاره به تغییرات اساسی پیش روی این کشور در تامین منابع انرژی اعلام کرد: برلین درصدد است در زمان‌های معینی واردات زغال‌سنگ و نفت از مسکو را متوقف کند.

به گفته «کوکیز» قرار است آلمان از تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ ( ۱ آگوست ۲۰۲۲ ) خرید زغال سنگ و  از تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ (۳۱ دسامبر ۲۰۲۲) خرید نفت از روسیه را به طور کامل قطع کند.

معاون وزیر دارایی آلمان با اشاره به اینکه خلاء بزرگی  پس از قطع واردات گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا از روسیه ایجاد می‌شود، تاکید کرد: اکنون مهمترین مسئله‌ یافتن جایگزینی مناسب برای گاز مسکو است.

وی افزود: آلمان به سرعت در حال ساخت پایانه‌های واردات گاز طبیعی به صورت مایع (LNG) است و این درحالی است که بنا بر اعلام آمریکا و قطر، این دو کشور تنها قادر هستند ۳۰ میلیارد متر مکعب از گاز طبیعی مایع مورد نیاز اروپا را تامین کنند و این همچنان یک خلاء بزرگ در رفع نیاز گاز اروپا به جا می‌گذارد.

«کوکیز» خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم فرض کنیم که این مسائل به خودی خود حل خواهد شد.

این مقام اقتصادی دولت آلمان با بیان اینکه در هفته‌های آتی به کشوری بی‌نیاز از زغال سنگ روسیه تبدیل می‌شویم، ادامه داد: برلین در تلاش برای رسیدن به نقطه صفر در تولید گازهای گلخانه‌ای است و در راستای سرعت بخشیدن به آن به تازگی قوانینی به منظور تسهیل روند انجام پروژهای انرژی‌های تجدید پذیر تصویب کرده است. با این حال در این مسیر، گاز عنصری اساسی است.

براساس این گزارش، اجلاس انرژی با همکاری استرالیا و آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته با هدف بررسی فناوری‌های نوین در شهر سیدنی آغاز شده است و امروز چهارشنبه ۱۳ جولای به کار خود پایان می‌دهد. 

«رابرت هابک» وزیر دارایی و معاون صدراعظم آلمان روز گذشته نسبت به ادامه واردات گاز طبیعی روسیه از طریق لوله نورد استریم پس از پایان تعمیرات سالیانه این خط لوله ابراز امیدواری کرده بود.

روز دوشنبه، شرکت گازپروم روسیه جریان گاز خط لوله نورد استریم ۱ را به دلیل تعمیر و نگهداری سالیانه قطع کرد. 

آلمان پروژه گازی نورد استریم ۲ روسیه که قرار بود ظرفیت ارسال گاز به آلمان را دو برابر کند، به تلافی عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین متوقف کرد. ساخت این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری اواخر سال میلادی گذشته تکمیل شد اما هرگز فعالیتش آغاز نشد.

کشورهای اروپایی درحال مذاکره و تلاش برای قطع واردات انرژی از روسیه و تحریم کامل بخش انرژی این کشور هستند اما تحلیلگران، قطع کامل وابستگی قاره سبز به گاز کرملین را زمان بر اعلام کرده و احتمال داده اند حداقل تا سال ۲۰۲۴، این وابستگی ادامه داشته باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می‌گذراند.

https://irna.ir/xjJXYM

**دیپلمات‌های ارشد سئول و تهران درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت و گو کردند

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز چهارشنبه با اعلام خبر تماس تلفنی معاون وزیر امور خارجه این کشور و علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که دو طرف درباره روابط دوجانبه و دارایی بلوکه شده ایران نزد سئول گفت و گو کردند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

خبرگزاری رسمی کره جنوبی(یونهاپ) روز چهارشنبه از از گفت و گو تلفنی علی باقری کنی و چو هیون دونگ معاونان وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی خبر داد و نوشت دو طرف درخصوص راه های پیشرفت روابط دوجانبه که تحت الشعاع مسئله دارایی های بلوکه شده ایران نزد سئول قرار گرفته است، گفت و گو کردند.

یونهاپ به نقل از وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد در این تماس تلفنی، دو طرف همچنین درباره تازه ترین تحولات مربوط به مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران  و دیگر موضوعات مرتبط با روابط دو جانبه ایران و کره جنوبی گفت و گو کردند.

رسانه رسمی کره جنوبی نوشت در این تماس تلفنی، علی باقری کنی بر ضرورت حل و فصل مسائل موجود در روابط دو کشور تاکید کرد و همتای کره ای وی نیز اعلام کرد زمانی که توافق هسته ای ایران از سر گرفته شود، دولت سئول برای آزادسازی دارایی هفت میلیارد دلاری بلوکه شده ایران و نیز از سرگیری واردات نفت از این کشور تلاش خواهد کرد.

یونهاپ نوشت:مقامات سئول اعلام کرده اند که سرنوشت دارایی های بلوکه شده ایران به نتیجه مذاکرات هسته ای بستگی دارد اما مذاکرات غیرمستقیم که در روزهای اخیر بین تهران و واشنگتن (در دوحه) انجام شد، پیشرفت معناداری به دنبال نداشت.

بر اساس گزارش یونهاپ، سئول همچنان اصرار دارد که آزادسازی دارایی هفت میلیارد دلاری ایران را به سرنوشت مذاکرات هسته ای گره بزند.

در دی ماه سال گذشته که روند مذاکرات هسته ای در وین جریان داشت، یک هیات از وزارت امور خارجه کره جنوبی به ریاست یکی از معاونان این وزارتخانه به وین سفر کرد و دیداری هم با علی باقری کنی داشت.

چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی که زمستان سال گذشته به وین رفته بود، در دیدار با علی باقری کنی، با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه کرده و عنوان نمود که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

https://irna.ir/xjJY5p

**احزاب مصری مخالفت خود را با هرگونه ائتلاف نظامی اعراب با رژیم صهیونیستی اعلام کردند

تعدادی از احزاب مصر مخالفت قاطع خود را با هرگونه ائتلاف نظامی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی زیر نظر آمریکا اعلام کرده و آن را تهدید کننده صلح و امنیت بین المللی دانستند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

جنبش مدنی دموکراتیک مصر - متشکل از شماری از احزاب اپوزیسیون- در بیانیه ای اعلام کرد که «پیش از برگزاری نشست روز جمعه سران کشورهای عربی و آمریکا در شهر جده عربستان، این جنبش مخالفت قاطعانه و نهایی خود با مشارکت در هرگونه طرح های دفاعی عربی تحت رهبری آمریکا و با مشارکت اسرائیل تحت هر عنوان و بهانه ای را اعلام می کند.»

این جنبش در بیانیه خود افزود: اگرچه به طور کلی موضع اصولی ما رد سیاست ائتلاف ها و محور بندی های نظامی به عنوان تهدیدی مزمن برای صلح و امنیت بین المللی است، ما به طور خاص نیز وارد کردن منطقه و ملت های عرب و مصر در این سیاست را رد می کنیم و نسبت به آن هشدار می دهیم زیرا این اقدام وضعیت امنیتی شکننده در منطقه و نیز رنج ملت ها در کشورهای فقیر یا کمتر توسعه یافته یا کم برخوردار را بیشتر برهم می زند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ائتلاف نظامی با اسرائیل تحت نظارت آمریکا بیش از آنکه امنیت این طرف های عربی را تضمین کند، منابع بزرگ اسرائیل را تامین می کند و اسرائیل را در مرکز هدایت راهبردی واحد و هژمونی منطقه خواه برای خود یا به نیابت از آمریکا قرار می دهد.

این جنبش که متشکل از احزاب الکرامه، الدستور، ائتلاف مردمی، دموکرات اجتماعی، محافظه کاران، العدل، العیش، و الحریه به همراه شماری از شخصیت های شناخته شده است، افزود: چنین وضعیتی نیز به نوبه خود منجر به انواع وابستگی راهبردی به رژیم صهیونیستی و همچنین شکست غیراخلاقی و زیانبار سیاسی و امنیتی برای حقوق ملت فلسطین در بازپس گیری سرزمین اشغالی خود و دستیابی به استقلال ملی و کرامت انسانی خواهد شد.

برپایه این گزارش، احزاب و شخصیت‌های جنبش مدنی دموکراتیک مصر همچنین تاکید کردند که قطعا فرصت‌های زیادی برای تفاهم بین کشورهای عربی و ایران در تمامی سطوح و محورها وجود دارد.

به نوشته القدس العربی، این جنبش همچنین به طور مشخص از دولت‌های ایران، عربستان و امارات خواست تا این فرصت‌ها را کشف و سیاست‌های دوستی و حسن همجواری را احیا کنند.

سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا از امروز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه) آغاز شد و او ابتدا وارد فلسطین اشغالی می شود و سپس رهسپار عربستان خواهد شد.

بر پایه گزارش‌های انتشاریافته از جزئیات برنامه سفر بایدن، رئیس جمهور آمریکا با مسئولان رژیم صهیونیستی همچون «یائیر لاپید» نخست‌وزیر جدید و «بنی گانتس» وزیر جنگ دیدار خواهد کرد و سپس در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان حضور خواهد یافت.

این درحالی است که برخی گزارش های رسانه ای آمریکایی و صهیونیستی یکی از اهداف بایدن در این سفر را تلاش برای ایجاد ائتلافی نظامی بین برخی کشورهای عرب منطقه و رژیم صهیونیستی علیه ایران دانسته اند.

در پی این موج سازی رسانه ای درخصوص ایجاد ائتلافی موسوم به «ناتوی عربی» در منطقه، پایگاه خبری «العربی الجدید» اخیرا نوشت که «گروهی از سران سیاسی و نظامی مصر اعلام کرده اند که با هرگونه ایده مشارکت قاهره در ائتلاف نظامی علیه ایران مخالف هستند».

این پایگاه به نقل از منابع آگاه مصری افزود که یک جریان قوی موجود در داخل نیروهای مسلح مصر و موسسه امنیت ملی وابسته به دستگاه اطلاعات عمومی این کشور اخیرا مخالفت کامل خود را با ایده مشارکت مصر در هر گونه ائتلاف نظامی علیه ایران اعلام کرده است.

منابع مزبور تاکید کردند: فرماندهان بلندپایه نظامی در نشست های شکل گرفته در درون نیروهای مسلح با صراحت اعلام کردند که به طور کامل مخالف مشارکت مصر در هر گونه رویارویی نظامی مستقیم با ایران هستند. این موضوع بارها در نشست های برگزار شده در سطح موسسه امنیت ملی مصر تکرار شده است.

آنها توضیح دادند: این موضوع در درون نهادهای امنیتی و نظامی مصر پس از آن مطرح شد که موضوع تشکیل ناتو خاورمیانه ای جهت مقابله با ایران و تلاش برخی از طرف ها جهت ملحق کردن مصر به آن منتشر شد.

منابع یاد شده یکی از اهداف اصلی سفر چندی پیش «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به عمان را "رساندن این پیام اطمینان بخش به ایرانیان" برشمردند که «مصر به هیچ وجه مایل نیست وارد رویارویی مستقیم با ایران شود.»

به نوشته العربی الجدید، این منابع مصری مخالفت کشورشان با مشارکت در رویارویی نظامی مستقیم با ایران را تنها منحصر به عبدالفتاح السیسی ندانسته بلکه آن را «نمایانگر اندیشه و نقطه نظر موجود در درون موسسه نظامی مصر » دانستند زیرا به گفته آنان « به دلایل بسیاری نیازی به درگیری با ایران وجود ندارد از جمله اینکه ایران به هیچ وجه تاکنون با مصر دشمنی نکرده است بلکه برعکس، وجود یک توافق غیرعلنی میان نهادهای تشکیل دهنده نظام حاکم، عدم تجاوز مصر به کشورهای جهان را تضمین می کند.»

به اعتقاد منابع مزبور، در سفر چندی پیش «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به مصر و دیدارش با السیسی احتمالا به این موضوع پرداخته شد؛ به ویژه با توجه به اینکه به گفته آنان «دوحه در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای بالاخص در رابطه با تهران از موضع موزونی برخوردار است».

https://irna.ir/xjJY3H

**هشدار پارلمان انگلیس درباره افزایش تهدید ناشی از گروه‌های تروریستی راست افراطی

پارلمان انگلیس روز چهارشنبه با انتشار گزارشی نسبت به افزایش تهدید ناشی از گروه‌های تروریستی راست‌افراطی در این کشور هشدار داد.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

کمیته پارلمانی امنیت و اطلاعات انگلیس در این سند پنج صفحه‌ای نوشته است : تهدید ناشی از گروه‌های تروریستی راست افراطی روند صعودی طی می‌کند. جمعیت آن‌ها را تعداد فزاینده ای از جوانان تشکیل می‌دهند که توسط اینترنت هدایت می شود.

در ادامه این سند می‌خوانیم‌: گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه گروه‌ها و افراد افراطی با استفاده از تئوری‌های توطئه و سوء استفاده از نارضایتی‌های عمومی به دنبال عضوگیری در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ بوده‌اند. درحالی که تأثیر کامل همه گیری در جهان هنوز مشخص نیست، ما اطمینان داریم جامعه اطلاعاتی و پلیس انگلیس تأثیری را که این رویداد بر فعالیت‌های گروه‌های افراطی گذاشته تشخص داده‌اند.

گزارش یادشده اضافه می‌کند: بخشی از گروه‌های راست افراطی که درگیر خشونت با انگیزه های نژادی و سیاسی هستند، به طور فزاینده ای به تروریسم گرایش پیدا کرده‌اند. این درحالیست که آمار تحقیق و ارجاع تروریست‌های افراطی به نهادهای امنیتی از سال ۲۰۱۷ به این سو به‌طور پیوسته افزایش یافته است.

بر اساس گزارش یادشده، از ۲۵ حمله تروریستی که توسط جامعه اطلاعاتی انگلیس از مارس ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۰ جلوگیری شد، هشت مورد با انگیزه‌های ایدئولوژیک متعلق به گروه‌های تروریستی راست افراطی صورت گرفته است.

کمیته پارلمانی امنیت و اطلاعات انگلیس در ادامه این گزارش به توزیع و گردش محتوای افراطی در فضای مجازی اشاره و نوشته شده است: تروریست ها می توانند دیگران را به صورت آنلاین از داخل یک اتاق شست‌وشوی مغزی دهند. ویدئوهای حملات تروریستی، مانیفست‌ها و ادبیات ایدئولوژیک افراطی را می‌توان در شبکه های مختلف مجازی به شکل رمزگذاری شده یافت.  تروریست های راست افراطی تمایل به فن آوری دارند اما نگاه ضد دولتی آنها این ایده را تقویت می کند که استفاده از اینترنت تحت نظارت است. بنابراین آنها از پلتفرم‌های رمزگذاری‌شده، شبکه‌های خصوصی مجازی و سایت‌های موسوم به «شبکه تاریک» استفاده می‌کنند. 

در این گزارش به این نکته هم اشاره شده که عناصر افراطی به دنبال فعالیت در ارتش هستند «زیرا تجربه نظامی نشانگر مشروعیت در میان گروه های تروریستی راست افراطی است.»

ناظران در انگلیس معتقدند که خروج این کشور از اتحادیه اروپا به تشدید فضای تنفر و فعالیت گروه‌های راست افراطی منجر شده است. جو کاکس نماینده پیشین مجلس انگلیس یکی از قربانیانی است که توسط گروه راست افراطی اول بریتانیا در آستانه همه‌پرسی برگزیت به قتل رسید. 

چندی پیش رئیس وقت پلیس ضد تروریسم انگلیس هشدار داد که گروه‌های راست افراطی بزرگترین تهدید تروریستی و رو به رشد در این کشور به شمار می روند. «نیل باسو» با بیان اینکه خطر ناشی از گروه های اسلام افراطی از دو سال پیش مهار شده، افزود: اما رشد جنبش های راست افراطی و افزایش هم زمان جرایم مرتبط با تنفر باید همه را به فکر وادار کند. وی خاطر نشان کرد: افزایش آمار اسلام هراسی، یهودستیزی و جرایم نژادپرستانه نشانه‌ افزایش افراطی گری در این کشور است که باید به طور جدی با آن مقابله کرد.

رئیس پیشین پلیس ضد تروریسم انگلیس همچنین نسبت به حملاتی که از طریق فضای مجازی سازماندهی می‌شود هشدار داد و شناسایی به موقع تمام تهدیدها را امری غیر ممکن دانست. وی «تروریست‌های تنها» را هم یکی از دیگر از مشکلات دستگاه امنیتی توصیف کرد و گفت:‌ بزرگترین نگرانی من این است که افراد در گروه های راست و اسلام افراطی ظرف چند روز یا هفته، جذب ایدئولوژی های رادیکال شده و ما قادر به پیشگیری نیستیم.

باسو در بخش دیگری از اظهارات خود هشدار داد که سیاستمداران این کشور باید در اظهارات خود نسبت به برگزیت و مسائل مهاجران احتیاط بیشتری را به خرج دهند. وی به طور غیرمستقیم فضای موجود را به تحولات سیاسی نسبت داد و گفت: تروریست های راست افراطی افرادی را که با اندیشه های آنها همسو نیستند هدف قرار می‌دهند.

در همین پیوند «مسعود شجره» رئیس سازمان حقوق بشر اسلامی انگلیس معتقد است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آنچنان که ادعا می‌شود ربطی به مسائل اقتصادی نداشته و در اصل یک جنبش ضد مهاجر، ضد اقلیت و نژادپرستانه است.

وی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت آمار دقیقی از حملات اسلام هراسانه در انگلیس وجود ندارد اما طبق برآوردهای صورت گرفته ۹۵ درصد مسلمانان اسلام‌هراسی را در رسانه‌ها لمس، ۱۵ درصد حمله فیزیکی و ۵۰ درصد تبعیض در شغل، آموزش و غیره را تجربه کرده‌اند. شجره این آمار را با توجه به جمعیت مسلمانان انگلیس نگران‌کننده خواند.

https://irna.ir/xjJY62

**ائتلاف الفتح عراق خواهان شرکت نکردن الکاظمی در نشست جده شد

ائتلاف الفتح در عراق نشست مشترک آتی سران شورای همکاری خلیج فارس و رئیس جمهوری آمریکا در شهر «جده» عربستان را برای زمینه سازی جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانست و خواستار شرکت نکردن «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در آن شد.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

ائتلاف الفتح عراق همچنین با اشاره به جرم انگاری هرگونه رابطه و سازش با رژیم صهیونیستی در عراق افزود که حضور الکاظمی در این نشست بر پیچیدگی وضعیت سیاسی عراق خواهد افزود و این کشور را وارد گرداب جدیدی خواهد کرد.

«علی حسین» از رهبران مسئولان ارشد ائتلاف الفتح در گفت و گو با پایگاه خبری المعلومه اظهار داشت: سفر الکاظمی برای شرکت در این نشست روند سیاسی را پیچیده تر و کشور را با مشکلات تازه ای مواجه می کند. بسیاری از نیروهای ملی و بویژه محور مقاومت با توجه به تصویب قانون جرم انگاری روابط با این رژیم در پارلمان عراق، این ایده را رد می کنند و با این سفر مخالف هستند.

وی با اشاره به گام برداشتن برخی از کشورهای عربی در مسیر عادی سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی برخلاف خواست ملت های عرب خود تاکید کرد: در این میان، عراق با بقیه تفاوت دارد و به اصول و مبانی خود در مخالفت با هر نوع تعامل با رژیم صهیونیستی و جرم انگاری آن پایبند است.

حسین ادامه داد: ما به الکاظمی توصیه می کنیم که به این نشست نرود، زیرا این کار پیامدها و مشکلات زیادی در پی خواهد داشت، به ویژه اینکه جو بایدن، در بلند مدت برای برای عادی سازی برنامه دارد. ما تلاش داریم از به وجود آمدن مشکل درعرصه داخلی کشور پرهیز کنیم زیرا با منافع مردم عراق به ویژه در این برهه دشوار سنخیت ندارد.

«احمد الرماح» از دیگر مسئولان ائتلاف الفتح در استان نینوای عراق نیز از نخست وزیر این کشور خواست تا در نشست ریاض شرکت نکند.

الرماح در گفت‌وگو با پایگاه خبری "المعلومه" تصریح کرد: در این نشست در عربستان عده ای از مقامات رژیم صهیونیستی شرکت می کنند.

وی افزود: این نشست برای زمینه سازی جهت عادی‌سازی روابط با اسراییل است. این درحالی است که مجلس عراق قانون جرم انگاری عادی‌سازی روابط با این رژیم را به تازگی تصویب کرده است، لذا همه نیروهای سیاسی و نمایندگان مجلس باید مخالفت خود را با حضور الکاظمی در این نشست اعلام کنند.

«سهیله نجم» یکی از اعضای فراکسیون پارلمانی جنبش «الصادقون» وابسته به ائتلاف الفتح نیز گفت: اگر اثبات شود که نشست ریاض آنگونه که گفته می شود، با هدف بحث عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برگزار شود، آنگاه الکاظمی باید در قبال مجلس پاسخگوی این حضور خود باشد.

در همین راستا، «محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی جنبش الصادقون عراق نیز امروز چهارشنبه خواستار "اقدام برای جلوگیری از سفر الکاظمی به عربستان" شد و در توئیتی نوشت: ما بعنوان ملت و نخبگان مردم عراق، وظیفه داریم برای جلوگیری از سفر نخست وزیر به ریاض اقدام کنیم، زیرا شرکت یک مسئول از عراق در نشست با رئیس جمهور آمریکا و تعدادی از حکام منطقهِ هوادارِ عادی سازی با رژیم اشغالگر قدس، مایه ننگ و شرمساری خواهد بود و نیروهای سیاسی عراق نباید الکاظمی را در روزهای پایانی مسئولیتش این چنین آزاد بگذارند.

سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا از امروز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه) آغاز شد و او ابتدا وارد فلسطین اشغالی می شود و سپس رهسپار عربستان خواهد شد.

بر پایه گزارش‌های انتشاریافته از جزئیات برنامه سفر بایدن، رئیس جمهور آمریکا با مسئولان رژیم صهیونیستی همچون «یائیر لاپید» نخست‌وزیر جدید و «بنی گانتس» وزیر جنگ دیدار خواهد کرد و سپس در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان حضور خواهد یافت.

برخی گزارش های رسانه ای آمریکایی و صهیونیستی یکی از اهداف بایدن در این سفر را زمینه سازی برای عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی دانسته اند.

https://irna.ir/xjJY5W

**معترضان سریلانکایی دفتر نخست وزیری و ساختمان تلویزیون دولتی را تصرف کردند

معترضان سریلانکایی در اعتراض به انتصاب نخست وزیر این کشور به عنوان "رئیس جمهور موقت" ساختمان نخست وزیری و تلویزیون دولتی را به تصرف خود درآوردند.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

معترضان سریلانکایی در ادامه اعتراضات خود، خواستار استعفای «ویکرمسینگ» نخست وزیر سابق این کشور شدند که امروز از سوی پارلمان این کشور به عنوان "رئیس جمهور موقت" منصوب شد.

ویکرمسینگ در میان مردم سریلانکا محبوبیت ندارد و مردم معتقدند وی در تمامی مسائل مربوط به خانواده  گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری پیشین این کشور که امروز به همراه خانواده‌اش به مالدیو فرار کرد دخالت داشته و از این خانواده و تمامی بی کفایتی هایشان در ماه‌های اخیر در کشور حمایت می‌کرده است.  

معترضان سریلانکایی خواستار استعفای ویکرمسینگ شده و گفتند درصورتی که وی به عنوان رئیس جمهوری آینده انتخاب شود، شرایط کنونی هیچگونه تغییری نخواهد کرد و تمامیاین اعتراضات بیهوده و بی‌فایده بوده است.  

این کشور ۲۲ میلیون نفری در ماه‌های اخیر با بدترین بحران اقتصادی در ۷۰ سال گذشته مواجه شده است که به اعتراضات گسترده مردمی تبدیل شد.  

https://irna.ir/xjJY5B

**پاکستان با بحران کاهش ذخیره ارزی روبه‌رو است

پاکستان ممکن است در آینده نزدیک به دلیل افزایش بدهی خارجی با بحران کمبود ذخایر ارز خارجی مواجه شود.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

بدهی خارجی پاکستان در سه فصل اول سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به ۱۰.۸۸ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۳.۳۸ میلیارد دلار در کل سال مالی ۲۰۲۱ افزایش یافت.

بدهی ثبت شده این کشور در سه ماهه اول سال مالی ۲۲، تنها ۱ و میلیارد ۶۵۳ میلیون دلار در برابر ۳ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار در سه ماهه اول ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بوده است. با این حال، خدمات بدهی به ۴.۳۵۷ میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۲ و بیشتر به ۴.۸۷۵ میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

این کشور با تهدیدی جدی به دلیل بدهی خارجی مواجه بوده است، زیرا ذخایر ارزی بانک دولتی پاکستان با وجود ورود ۲.۳ میلیارد دلاری از چین در اواخر ماه گذشته، تک رقمی شد.

افزایش حجم خدمات بدهی خارجی در سه ماهه اول سال جاری نشان می دهد که دولت برای انجام تعهدات بازپرداخت بدهی خارجی خود، دلار را با نرخ های تجاری بالاتر قرض کرده است.

ائتلاف تحت رهبری مسلم لیگ، نرخ  بهره وام ۲.۳ میلیارد دلاری از چین را فاش نکرده است، ابتدا، پکن موافقت کرده بود که وام های سندیکایی را قبل از سرنگونی دولت عمران خان از حزب انصاف لغو کند اما دولت شهباز برای تامین وام چینی باید دو ماه صبر می کرد.

بخش مالی و سایر ذینفعان اقتصاد هنوز از هزینه پنهان وام چینی راضی نیستند، بازارهای تجاری این گمانه زنی را دارد که وام های چینی با نرخ بسیار بالایی گرفته شده است.

«مفتاح اسماعیل»، وزیر دارایی پاکستان به پاکستانی ها اطمینان داده است که تا چند روز دیگر مبلغ یک میلیارد دلار از درآمد خارجی آنها آزاد شود، اما سه ماه بدون پاسخ قانع کننده از سوی صندوق بین المللی پول گذشته است. بانکداران بر این باورند که این صندوق مانند واشنگتن، دولت پاکستان را وادار می کند که کارهای بیشتری انجام دهد.

از آنجایی که صندوق بین المللی پول تامین مالی خود برای این کشور را متوقف کرده است، پاکستان بودجه ای از بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی دریافت نمی کند.

یک تحلیلگر ارشد گفت: چینی ها می دانند که پاکستان قادر به بازگشت به بازار بدهی بین المللی نیست و صندوق بین المللی پول برای کمک به اسلام آباد عجله ندارد. این دلیلی بود که چینی ها پول را با نرخ بسیار بالایی وام دادند.

پاکستان، بدهی خود را از طریق استقراض تجاری پرداخت می کند که به معنای تعهدات بیشتر برای بدهی خارجی در سال مالی آینده است، دو دولت حاکم در سال مالی ۲۲ نتوانستند هجوم واردات هنگفت به ارزش ۸۰ میلیارد دلار را کنترل کنند که کسری حساب جاری (CAD) زیادی ایجاد کرد.

تا کنون کسری حساب این کشور به ۱۵.۱۹۹ میلیارد دلار رسیده است در حالی که در دوره مشابه سال مالی گذشته تنها ۱.۱۸۳ میلیارد دلار بوده است. این کسری حساب عظیم به تنهایی برای درک ضعف اقتصاد خارجی این کشور کافی است. مساله اصلی اینجاست که با وجود حواله‌ها و صادرات قابل توجه، این کشور قادر به دریافت دلار از بازار بدهی بین‌المللی نیست.

https://irna.ir/xjJY7Q

**تحلیلگر صهیونیست: طرح تل آویو برای ائتلاف سازی علیه ایران راه به جایی نمی برد

تحلیلگر رژیم صهیونیستی به موانع و چالش های این رژیم برای شکل دادن به هرگونه ائتلافی علیه ایران در جریان سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه اشاره و پیش بینی کرد که چنین طرحی ناکام خواهد بود.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

پایگاه خبری عربی ۲۱ امروز چهارشنبه در گزارشی نوشت: "اخبار انتشار یافته از سوی اسراییل به طور فزاینده ای از شکل گیری یک ائتلاف خاورمیانه ای جهت مقابله با ایران و همپیمانانش طی سفر »جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه حکایت دارد اما با توجه به چالش های موجود در برابر این رویکرد اسراییل، ارزیابی های نظامی واقعی تحقق یافتن چنین سناریویی را بعید می دانند".

این پایگاه افزود: "این رویکرد اسراییل برای تشکیل ائتلافی امنیتی - نظامی جهت مقابله با نفوذ ایران با موانعی ذاتی و واقعی روبرو است که شاید مهمترین آن سرگرم بودن آمریکا به تحولات جنگ اوکراین و مقابله با چین و نیز آماده شدن برای برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره است که احتمالا با شکست حزب دمکرات آمریکا همراه خواهد شد".

برپایه این گزارش، «عودید گرانوت» تحلیلگر رژیم صهیونیستی در مقاله ای در روزنامه صهیونیستی «اسراییل الیوم» در همین زمینه نوشت: "محافل اسراییلی در سخن خود درباره طرح ویژه بایدن برای تاسیس ائتلاف نظامی خاورمیانه ای مبالغه کرده اند زیرا مجموعه ای از چالش ها وجود دارد که مانع از تحقق یافتن چنین تلاشی است. یکی از مهمترین این موانع، سرگرم بودن آمریکایی ها به درخواست از سعودیها برای کاهش قیمت های نفت از طریق افزایش تولید است.

گرانوت افزود: موانع جدی فراروی چنین ائتلافی مانع از تحقق یافتن آن می شود. یکی دیگر از مهم ترین موانع این است که دیدار بایدن از منطقه به ویژه مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین و ملاقات با مقامات این تشکیلات بایستی به ازسرگیری مذاکرات میان آنها و اسراییل منجر شود اما نمی توان پیش بینی کرد که کابینه انتقالی اسراییل در خصوص موضوع تشکیل ایده تشکیل "دو دولت" وارد مذاکره شود.

سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا از امروز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه) آغاز شد و او ابتدا وارد فلسطین اشغالی می شود و سپس رهسپار عربستان خواهد شد.

بر پایه گزارش‌های انتشاریافته از جزئیات برنامه سفر بایدن، رئیس جمهور آمریکا با مسئولان رژیم صهیونیستی همچون «یائیر لاپید» نخست‌وزیر جدید و «بنی گانتس» وزیر جنگ دیدار خواهد کرد و سپس در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان حضور خواهد یافت.

https://irna.ir/xjJY8P
 

**اوکراین واگذاری خاک به روسیه برای تامین صلح را منتفی دانست

وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه واگذاری قلمرو به روسیه به عنوان بخشی از توافق صلح را منتفی دانست و گفت مذاکرات صلحی بین مسکو و کی یف در جریان نیست.

از نگرانی صهیونیست ها درباره توافق هسته ای با ایران تا گفت وگوهای دیپلماتیک سئول و تهران برای دارایی های بلوکه شده

دمیترو کولبا گفت: هدف اوکراین در این جنگ، آزادسازی قلمروها، اعاده تمامیت ارضی و حق حاکمیت کامل در شرق و جنوب کشور است. این نقطه پایانی موضع مذاکراتی ماست.

روسیه کنترل استان لوگانسک در شرق اوکراین را در اختیار دارد و امیدوار است بر همه قلمروهایی در دونتسک را که هنوز تحت کنترل نگرفته است، تسلط یابد.

کولبا پیشتر در مصاحبه ای، قبل از مذاکرات در استانبول با مشارکت اوکراین، روسیه، ترکیه و مقام های سازمان ملل، گفت که به نظر می رسد توافقی برای از سرگیری صادرات غلات به زودی حاصل شود.

وی اما روز چهارشنبه به وضوح گفت که مذاکرات صلح گسترده تر، متوقف شده است.

کولبا افزود: در حال حاضر بین روسیه و اوکراین مذاکرات صلح برقرار نیست که دلیل آن، موضع مسکو و تجاوز مستمرش علیه کشور ماست.

وی درخصوص تصمیم دولت کانادا برای پس دادن یک توربین تعمیر شده به آلمان که برای خط لوله گاز نورد استریم ۱ بین روسیه و آلمان ضروری است، گفت که کی یف به برلین و اوتاوا گفته است که این تصمیم، اشتباه است.

دولت کانادا روز شنبه اعلام کرد یک مجوز محدود و قابل فسخ برای مستثنی کردن بازگرداندن توربین ها از تحریم هایش علیه روسیه صادر می کند، با توجه به اینکه اروپا درصدد تداوم جریان انرژی است تا زمانی که از وابستگی به گاز روسیه رها شود.

https://irna.ir/xjJY9s

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha