دستگاه‌های اجرایی به مسائل شرکت‌های خلاق اهتمام داشته باشند

تهران- ایرنا- نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور به حمایت از شرکت‌های خلاق و عزم جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید اهتمام داشته باشند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حسین محمدصالحی دارانی نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت با تاکید بر نقش راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ترغیب و جلب دستگاه‌ها به حوزه شرکت‌های خلاق افزود: مقام معظم رهبری چند سالی است چه در نامگذاری سال و چه در بیانات مکررشان تاکید بسیار ویژه ای روی بحث شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و نوآور دارند. این تاکیدات ریشه در شناخت عمیق ایشان در زمینه اهمیت نقش فناوری و خلاقیت در توسعه همه جانبه کشور دارد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در توجه به شرکت‌های خلاق گفت: اخیرا معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری نامه‌ای را با موضوع رهنمود برای حوزه خلاق، به رهبر فرزانه انقلاب نوشتند و ایشان نیز با عنایتی که به فعالان این حوزه داشتند تأکید کردند دستگاه‌ها بر این موضوع توجهی ویژه داشته باشند. این امر، نشان از دقت نظر ایشان به موضوع مهم و راهبردی صنایع خلاق و فناوری‌های نرم دارد.

این مدرس دانشگاه افزود: با این همه، سطح حمایت و همکاری نهادها و ادارات مختلف، با این سطح دغدغه همخوانی ندارد. متاسفانه مشاهده می شود که فعالان خلاق و دانش‌بنیان هنگامی که به ادارات مختلف معرفی می شوند، با انواع  اقسام چالش‌های بعضاً مایوس کننده برخورد می کنند. بروکراسی طولانی ادارای، بحث تسهیلات و مجوزها از جمله این مسائل است که باید از طریق هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی و تشویق مدیران دولتی به همکاری بیشتر برای آنها چاره جویی کرد.

شرکت‌های خلاق نقش کلیدی دارند

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با بیان نقش کلیدی شرکت‌های خلاق در توسعه اقتصاد مبتنی بر خلاقیت و نوآوری اظهار داشت: زیست بوم شرکت‌های خلاق، پتانسیل بسیار بالایی در اقتصاد برای رشد و شکوفایی انفجاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های خلاق، می توانند به یک گرانیگاه اصلی در توسعه همه جانبه اقتصادهای محلی در کشور بدل شوند. این وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که با احساس مسئولیت در این زمینه نسبت به این شرکت‌ها اعلام نیاز کنند و به جای کالای وارداتی، محصولات خلااق و نوآورانه ایرانی را در اولویت خرید قرار دهند.

صالحی دارانی، با تاکید بر شناسایی محلی مشکلات هر منطقه، همچنین گفت: تشکیل جلسات میان مسئولین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونین اقتصادی استانداران در راستای عارضه یابی و کشف چالش‌های هر استان، می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. این جلسات می‌تواند به صورت سراسری یا میان مسئولین معاونت و هر استان به تفکیک باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تدوین نقشه راه هر استان برای توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق گفت: توجه به حل مشکلات شرکت‌های خلاق به صورت موردی، دیگر موضوعی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: بدیهی است در سال های اخیر پیشرفت های بسیار شگرفی در زمینه علمی و دانشی در کشور صورت گرفته است، اما قطعاً ظرفیت های ایران اسلامی بسیار بیش از اینها است و مجلس شورای اسلامی، قاطبه نمایندگان و البته خود بنده آمادگی داریم با تمام توان هر آنچه که قانون و ظرفیت های قانونی در اختیار ما قرار داده برای رشد و اعتلای بیشتر زیست بوم نوآوری و خلاقیت کشور به کار گیریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha