تقویت چپ‌گرایی در آمریکای لاتین و دست رد به هژمونی آمریکا

تهران - ایرنا - پیروزی نخستین رئیس‌جمهوری چپ‌گرای کلمبیا، زلزله سیاسی در آمریکای لاتین به راه انداخته است و به عقیده «نیدیا اِگرمی» تحلیلگر مکزیکی، تقویت چپگرایی در این منطقه در مسیر تقویت روابط با کشورهایی همچون چین،روسیه و ایران، پیام آشکاری از پس زدن هژمونی و تفکر نئولیبرالی تحمیل شده توسط آمریکا است.

به گزارش ایرنا، انتخابات تاریخی ریاست جمهوری کلمبیا که از نقطه عطفی در خیزش جریان چپ‌گرا در آمریکای لاتین خبر می‌دهد، یکشنبه گذشته ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) برگزار شد و انواع تحلیل‌ها مبنی بر بررسی تاثیر پیروزی «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری منتخب در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی در رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه‌های غربی سر و صدای زیادی به پا کرده است.  

«نیدیا اِگرمی» (Nydia Egremy) تحلیلگر بین‌المللی، کارشناس و خبرنگار مکزیکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در توضیح تاثیر پیروزی گوستاوو پترو به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری چپ‌گرای کلمبیا و پیروزی احتمالی لولا داسیلوا در انتخابات آتی برزیل بر روند همگرایی و تقویت چپگرایی در آمریکای لاتین گفت: تاثیر این پیروزی در سه سطح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل طبقه‌بندی است. گوستاوو پترو که یک دوستدار محیط زیست است، تاکنون سه مرتبه، برای تصاحب جایگاه ریاست جمهوری کشورش تلاش کرد و این‌بار موفق شد. او ۴۰ سال پیش به عنوان یک چریک برای بهبود اوضاع در کلمبیا مبارزه کرد و بعدها همین هدف را در جایگاه شهردار بوگوتا و یک سناتور در پیش گرفت و اکنون با رای ۱۱ میلیون نفر انتخاب شده است.

وی افزود: پترو همان مسیری را دنبال می‌کند که بیش از دو دهه پیش، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» کارگر اتحادیه فلزات در برزیل دنبال کرده بود. هر دو این افراد، صدای بی امان مردمانشان شدند که حرص و طمع امپریالیستی موجب فقر آن‌ها شده بود. بنابراین، برگزیدن یک برنامه سیاسی چپ‌گرا در کلمبیا مشابه آنچه لولا در برزیل مروج آن بود، این ایده را تقویت می‌کند که احتمالا ادغام و همگرایی آمریکای لاتین که منطقه‌ای ناهمگون است، امکان‌پذیر است.

اِگرمی با تاکید بر تحولات اخیر آمریکای لاتین که بیانگر چرخش آونگ سیاسی این منطقه به سمت چپ‌گرایی است، گفت: این تمایل برای همگرایی در پیروزی‌های پی در پی در مکزیک، بولیوی، آرژانتین، پرو و شیلی به وضوح مشاهده شده است. به همین دلیل است که امیدها برای انتخاب مجدد لولا در انتخابات ماه اکتبر بار افزایش یافته است، چرا که او همچنان به عنوان معتبرترین مبارز سیاسی و رئیس‌جمهوری آمریکای لاتین شناخته می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با تاکید بر درک «ضرورت ممانعت کلمبیایی‌ها از استثمار نخبگان محلی و الیگارشی در پسِ انتخاب پترو» گفت: آن‌ها دیگر نمی‌خواهند محکوم به فقر و خشونتی باشند که توسط شرکت‌های فراملی ایالات متحده در حوزه کشاورزی و معدن به نفع سرمایه‌داری امپریالیستی بر آن‌ها تحمیل شده است.

اِگرمی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که پترو و مارکز (معاون رئیس‌جمهوری) با بالاترین تعداد آرایی که تاکنون یک دولت در کلمبیا از آن خود کرده است، در انتخابات پیروز شده‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که مردم کلمبیا به عنوان یک کشور چند فرهنگی، احترام و چشم‌انداز آینده را از حاکمان خود می‌طلبند.

تحلیل‌گر مکزیکی: تقویت چپ‌گرایی در آمریکای لاتین و دست رد به هژمونی آمریکا

این کارشناس مکزیکی همچنین تاکید کرد: دولت جدید کلمبیا بین سال‌های ۲۰۲۲- ۲۰۲۶ و در شرایط پیچیده بین‌المللی، قدرت را در دست خواهد داشت؛ در وضعیت خصمانه‌ترین اقدامات غرب نسبت به روسیه، چین، ایران، کشورهای آمریکای لاتین مانند کوبا و ونزوئلا و همچنین برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه.

اِگرمی معتقد است: از این رو، پیروزی این چپ‌گرا از طرف آمریکای لاتین و دیگر بازیگران جهانی که برای هر چه چندجانبه‌تر کردن این جهان ظهور می‌کنند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی همچنین از چالش‌های کلیدی اقتصاد جهانی به موجب همه‌گیری کووید-۱۹، درگیری در منطقه اروپای شرقی و مشکلات دسترسی به مواد غذایی و انرژی و همچنین پیامدهای جدی تغییرات آب‌وهوایی به عنوان سایر مشکلات پیش روی دولت منتخب کلمبیا نام برد.

این کارشناس مکزیکی در تشریح چشم‌انداز افزایش فعالیتها و سرمایه‌گذاری‌های چین و روسیه در منطقه آمریکای لاتین در سایه روی کارآمدن دولت جدید کلمبیا گفت: پیشرفت‌های غیرقابل انکار اقتصادی، اجتماعی، فناوری، صنعتی و سیاسی این دو غول آسیایی، توجه همگان در آمریکای لاتین را به خود جلب کرده است.

اِگرمی افزود: نه فقط چین و روسیه که با بیشترین میزان اطلاعات، آوازه‌شان در جهان پیچیده است، بلکه پیشرفت سایر دولت‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز در این منطقه شناخته شده است. اطلاعات جایگزینی که به رغم تسلط تفکر نئولیبرالی که ایالات متحده برای قرن‌ها تحمیل کرده، راه خود را به کلمبیا نیز باز کرده است.

وی در ادامه گفت: گوستاوو پترو در نخستین پیام خود پس از پیروزی اعلام کرد «ما صریحا به سمت توسعه سرمایه‌داری می‌رویم» و هشدار داد که این رویه، تقلید از فئودالیسم یا برده‌داری نوین نیست، بلکه ایجاد شغل، تولید فناوری‌های جدید و اقتصاد قوی خواهد بود.

این تحلیلگر مکزیکی تاکید کرد: من اطمینان دارم که وقتی رئیس‌جمهوری منتخب کلمبیا این مفاهیم را بیان کرد، به توسعه مثال‌زدنی چین و روسیه و همچنین نقش بسیار تاثیرگذار انرژی و فناوری ایران، چنان که در آمریکای لاتین شناسایی شده و همچنین مسئله امنیت فکر می‌کرد.

اِگرمی در تحلیل از سرگیری روابط میان ونزوئلا و کلمبیا طبق اعلام گوستاوو پترو گفت: بدیهی است که این از سرگیری روابط بین دو کشور برادر و همسایه با تاریخ مشترک، پایه‌های سیاست خارجی انحصاری، نژادپرستانه و مطیع را که متاسفانه حاکمان افراطی راست کلمبیا بیش از نیم قرن تحمیل کردند، متزلزل خواهد کرد.

وی تاکید کرد «در وهله نخست، برقراری مجدد روابط میان کلمبیا و ونزوئلا و همچنین جمهوری اسلامی ایران، بر اساس قوانین بین‌المللی و حق تعیین سرنوشت مردم، اقدامی بسیار حائز اهمیت و اعتبارآفرین است».

این اقدام «در وهله دوم، این پیام را به جهان و ایالات متحده منتقل خواهد کرد که کلمبیا، نظام تک‌قطبی و هژمونی را رد می‌کند؛ که کلمبیا متعهد به جهانی است که در آن، تجارت، فناوری، انرژی و ارتباطات آزادانه منجر به توسعه آن و جامعه بین‌المللی می‌شود».

وی افزود: پذیرش این وضعیت برای الیگارشی‌ها آسان نخواهد بود. پترو مارکز و ۱۱ میلیون کلمبیایی می‌دانند که با اپوزیسیون دست راستی مواجه خواهند شد که برای دهه‌ها تحت تاثیر و تعالیم مراکز انحراف روانی ایالات متحده و متحدانش بوده است. گروه‌هایی که با رسانه‌های خود از استراتژی‌هایی برای بی اعتبار کردن دولت‌هایی همچون چین، روسیه، ایران و اکنون کلمبیا استفاده می‌کنند که از حق حاکمیتشان به نفع توسعه جوامع خود دفاع می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha