ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

تهران- ایرنا- اعتراض تهران به بیانیه ضد ایرانی شورای حقوق بشر، ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با ایران، تاکید وزیر ارتباطات ونزوئلا بر اولویت آینده اقتصادهای جهان حول محور تهران-کاراکاس و تضمین صادرات امن غلات اوکراین از سوی مسکو مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**نماینده ایران: گزارش ضد ایرانی شورای حقوق بشر نقطه اوج یک دستورکار سیاسی است

نماینده ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در واکنش به گزارش ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح کرد که این سند نقطه اوج یک دستور کار صرفا سیاسی است که توسط کانادا و برخی بازیگران دیگر به عنوان بخشی از سیاست تقابلی علیه ایران به سازمان ملل تحمیل شده است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

نماینده ایران با ایراد سخنانی در نشست شورای حقوق بشر یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران متاسف است که شورا بار دیگر به عنوان یک اهرم سیاسی برای تقابل با یک کشور در حال توسعه عضو سازمان ملل متحد استفاده می شود. تقلیل آرمان والای حقوق بشر به یک ابزار سیاسی امری مخرب و شرم آور است.

وی تصریح کرد که سوء استفاده از شورا به‌عنوان ابزار دیگری برای حمله به کشورهایی که مورد غضب برخی دولتها با سابقه طولانی سیاست‌های مداخله‌جویانه قرار گرفته‌اند ظالمانه است.

نماینده کشورمان افزود: گزارش ضد ایرانی شورا، بر اساس دستورکار با نیت سوء چند کشور غربی به عنوان بخشی از تقسیم کار آنها در ژنو و نیویورک برای انگ زدن به کشور من تهیه شده است. محتوای گزارش تفاوت چندانی با سه گزارش دیگر که سالانه تهیه می شود ندارد. همه آنها به طور پیش فرض مغرضانه هستند و اشتهای سیری ناپذیر حامیان طرح ایجاد فضای منفی علیه یک کشور عضو را نشان می دهند.

نماینده ایران در همین پیوند تصریح کرد: سوالی که نادیده گرفته می شود این است که چگونه چنین رویکردهای تقابلی می‌تواند به حمایت و ارتقای حقوق بشر کمک کند؟ چگونه می توان از کارایی و کارآمدی شورا صحبت کرد در حالی که منابع اندک خود را برای تهیه چهار گزارش در سال فقط برای تقابل با یک کشور عضو، از طریق انتشار ادعاهای غیرمستند و ادعاهای نادرست صرف می کند؟

نماینده ایران به تاخیر در انتشار گزارش ضد ایرانی شورا اشاره کرد و گفت که این یک اشتباه اداری ساده نبود. وی خاطر نشان کرد: این یک انتخاب عمدی برای هماهنگ کردن لحن و فضای کلی آن با آخرین تحولات (مذاکرات) وین بود. به همین دلیل است که گردآورندگان گزارش ترجیح دادند، نه تنها نظرات گسترده و مستدل ایران در مورد پیش‌نویس را نادیده بگیرند، که با حذف بخش‌های خاص و افزودن عناصر منفی جدید، رویکرد منفی بیشتری به متن وارد کنند. این مساله به گفته نماینده کشورمان نشانگر هدف و تمایل واقعی نحوه گزارش دهی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران است.

نماینده ایران در ادامه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به حمایت و ارتقای وضع حقوق بشر کاملا متعهد بوده و به تعهدات بین المللی خود احترام می گذارد. وی به آرمان و اعتقاد راسخ مردم ایران به برابری و حقوق تمامی انسانها اشاره کرد و گفت ما طبق این اعتقاد صادقانه که ارتقاء و حمایت از حقوق و کرامت انسانی، رسالت و مسئولیت ما است رفتار می‌کنیم.

نماینده کشورمان با بیان اینکه «ما از دیدگاه‌های تقابلی که مدتهاست بر مکانیسم‌های حقوق بشر سازمان ملل متحد تحمیل شده است نومید نشده ایم» افزود: اما آن‌ها (کشورهای مدعی حقوق بشر) باید تفرعن خود را کنار بگذارند و بپذیرند که صاحب حقوق بشر نیستند و باید در قبال انواع جنایات و نقض حقوقی که به عنوان بخشی از گذشته استعماری خود و سیاست های مداخله جویانه فعلی مرتکب شده اند، پاسخگو باشند.

وی در این رابطه گفت: نمونه بسیار آشکار تداوم نقض فاحش حقوق بشر توسط برخی از کشورهای غربی و وضع و اعمال تحریمهای یکجانبه است. آمریکا همچنان به سیاست فشار حداکثری جنایتکارانه ترامپ ادامه می‌دهد، آن هم با نقض کامل قوانین بین‌الملل و بی‌احترامی کامل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در ۳ اکتبر ۲۰۱۸.

نماینده ایران خاطر نشان کرد: تحریم های یکجانبه ایالات متحده نه تنها حاکمیت قانون را تضعیف کرده و همه اصول انسانیت و مدنیت را نقض کرده است، بلکه حقوق اساسی بشر از جمله حق سلامت، غذا و آموزش را نیز نقض کرده است.

وی افزود: اقدامات قهری یکجانبه ایالات متحده می تواند به بهترین وجه به عنوان جنایات علیه بشریت شناخته شود و به لحاظ درد و رنج جسمی بی رویه ای که بر جمعیت های هدف وارد می کند، با جنایات جنگی قابل مقایسه است. تأسف آور است که این بی عدالتی محض از سوی گردآورندگان این گزارش ها نادیده گرفته می شود.

irna.ir/xjJMZ۵

**سرمایه گذاران استرالیایی علاقه مند به همکاری با ایران هستند

سفیر استرالیا در ایران با اشاره به اینکه جامعه‌ ایرانیان در استرالیا بسیار فعال و تحصیل‌کرده هستند، افزود: بسیاری از تجّار و سرمایه‌گذاران استرالیایی علاقه‌مند به همکاری با تجار ایرانی هستند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز؛ لیندال ساکس در دیدار با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: کشور متبوعش و ایران زمینه‌های مستعد و مناسبی برای همکاری در تجارت محصولات کشاورزی، معدن، دارو، درمان و آموزش دانشگاهی دارند.

وی با اشاره به امکان همکاری در زمینه استارت‌آپ ها و دانشگاه‌ها بین ۲ کشور، اظهار داشت: وجود نیروی جوان و تحصیل‌کرده در ایران، ظرفیت بسیار بالایی برای جمهوری اسلامی برای همکاری با سایر کشورها محسوب می‌شود.

سفیر استرالیا در ایران اظهار کرد: دولت نقش چندانی در اقتصاد استرالیا ندارد و بخش خصوصی دارای توان بسیار بالا در اقتصاد این کشور است و به دلیل وجود تعرفه‌های پایین گمرکی در استرالیا، شناسایی زمینه‌های همکاری بین ۲ کشور ضروری است.

ساکس، با اشاره به تغییر وضعیت پروازی در این کشور به‌ شرایط عادی پس از گذر از دوران کرونا، ادامه داد: تجّار استرالیایی حضور بسیار فعال و گسترده‌ای در دبی دارند و بسیاری از کالاهای استرالیا ابتدا به دبی ارسال شده و سپس به شکل غیرمستقیم به سایر نقاط منتقل می‌شود.

وی یادآوری کرد: با وجود افزایش قیمت‌های جهانی بسیاری از کالاها، از اعمال تحریم‌ها علیه ایران خوشحال نیستیم و با توجه به اینکه دارو و مواد غذایی مشمول تحریم‌ نیست، می‌توان در این زمینه همکاری کرد.

ساکس، افزود: جمهوری اسلامی ایران موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی دارد و به نوعی مرکز تجارتی منطقه محسوب می‌شود و می‌توان از طریق چابهار کالا را به ایران حمل کرده و از طریق این کشور به بسیاری از کشورها صادر کرد.

آذربایجان شرقی زمینه‌های مساعدی برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی دارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز نیز در این دیدار با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی زمینه‌های مساعدی برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی دارد، گفت: ظرفیت‌های متعدد صنعتی و کشاورزی در این استان وجود دارد.

یونس ژائله، افزود: ارتباطی قدیمی بین تبریز و استرالیا در خصوص صادرات فرش و واردات پشم وجود داشت که در زمان کنونی این ارتباط بیشتر با نیوزلند برقرار شده است.

 وی با اشاره به حجم بسیار پایین تجارت بین ۲ کشور، نسبت‌ به گسترش روابط تجاری میان آذربایجان شرقی و استرالیا ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: تبریز از ایام گذشته، شهر تجارت بوده و در واقع تجارت و صنعت در خون مردم این منطقه جریان دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز با اشاره به توانمندی آذربایجان شرقی در زمینه‌ تولید شیرینی و شکلات و واردات ماشین‌آلات از استرالیا از طریق دبی، گفت: این استان پتانسیل بالایی در زمینه‌ دامپروری و واردات پشم و نخ دارد که متاسفانه افزایش قیمت جهانی محصولات کشاورزی، وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود در نقل‌ و انتقال پول و مسائل بانکی تأثیرات منفی زیادی بر روی تجارت ۲ کشور و همکاری در زمینه‌ دارو و مواد غذایی گذاشته‌ است.

ژائله، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بهترین منطقه برای سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: ارزان بودن حامل‌های انرژی، پایین بودن مالیات، معافیت‌های مالیاتی چندین ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی، وجود نیروی کار ماهر و تحصیلکرده، وجود بازار ۵۰۰ میلیون‌ نفری پیرامونی و مهم‌تر از همه حمایت دولت از سرمایه‌گذاران خارجی امتیازاتی است که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در کشور ما از آن‌ها بهره‌مند شوند.

irna.ir/xjJMHK


**گزارش خبرگزاری روسی تاس از دستورکار رایزنی‌های لاوروف در تهران

خبرگزاری دولتی روسیه در گزارشی با اشاره به سفر امروز سرگئی لاوروف به تهران، نوشت: رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با هدف رایزنی در مورد همکاری های بلندمدت دوجانبه و توسعه روابط اقتصادی به ایران سفر می‌کند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

در گزارش خبرگزاری تاس درمورد این سفر آمده است: سرگئی لاوروف برای نخستین بار پس از پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به ایران سفر می‌کند و در این سفر در مورد مسائل پیرامون امضای توافقنامه همکاری های بلندمدت و توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه در بحبوحه تشدید تحریم های غرب، با مقام های ایرانی رایزنی خواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری روس، همکاری در حوزه امنیت منطقه‌ای در ارتباط با سوریه و افغانستان نیز از جمله موضوع‌های اصلی گفت‌وگوهای طرفین خواهد بود.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در توئیتی خبر داد که موضوع مذاکرات هسته ای در میان مسائلی است که دیپلمات ارشد روس با همتای ایرانی خود درمورد آن به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

براساس خبرهای اعلام شده، وزیر امورخارجه روسیه برای دیدار با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) به تهران سفر می‌کند.

irna.ir/xjJMWr

**وزیر ارتباطات ونزوئلا: محور تهران-کاراکاس، اولویت آینده اقتصادهای جهان

«فردی آلفرد نازارس» وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: ایران و ونزوئلا محوری خواهند ساخت که به عنوان اولویتی برای اقتصادهای دنیا محسوب خواهد شد و سند جامع ۲۰ ساله با بهره‌گیری از تجربه سال‌های گذشته، اهداف بسیار مشخصی را برای دنیایی که در حال ظهور است، دنبال می‌کند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

«فردی آلفرد نازارس» (Freddy Alfred Nazareth) معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات و اطلاعات این کشور به عنوان یکی از اعضای هیات همراه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سفر به تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با قدردانی از انجام این مصاحبه به عنوان «فرصتی برای گفت‌وگو با ملت بزرگ» ایران، پیرامون امضای سند جامع ۲۰ ساله به عنوان یکی از دستاوردهای این سفر رسمی گفت: این سند ۲۰ ساله برگرفته از تجربه‌ای است که ما از روابط برادرانه‌مان از زمان شروع انقلاب تاکنون داشته‌ایم.

وی با اشاره به جایگاه ایران در عرصه جهانی به عنوان نمونه کشوری کاملا مستقل و اهمیت امضای این سند همکاری ۲۰ ساله خاطر نشان کرد: در حال حاضر تغییری در نظم جهانی به وجود آمده و تغییر قطعی در نظم جهانی رخ خواهد داد. من فکر می‌کنم ما به عنوان کشوری که برای پنج سال است تحت تحریم‌های جنایتکارانه قرار داریم، یاد گرفته‌ایم که بدون وابستگی به غرب کارها را انجام دهیم و شرایط هر چه بیشتر برای استقلال همه عرصه‌های زندگی‌مان ایجاد کنیم. ما از نظر سیاسی از ۲۰۰ سال پیش در این وضعیت استقلال قرار داریم، اما هنوز از نظر اقتصادی و فرهنگی به این مرتبه نرسیده‌ایم و این امر لازمه دستیابی به حاکمیت واقعی است. ملت ایران در ۴۰ سال گذشته در همه ابعاد زندگی پیشرفت کرده‌ و دارای استقلال است. ما باید مانند ایران مستقل باشیم تا قطب بین‌المللی جدیدی بسازیم تا سناریوی جدیدی را در جهان بسازد که در آن قدرت‌ها شکل جدیدی از روابط را ایجاد کنند.

سند جامع ۲۰ ساله بر پایه تجارب گذشته اما به سوی جهان در حال ظهور

این مقام ونزوئلایی افزود: این تفاهم‌نامه ۲۰ ساله، دربرگیرنده تجربه این سال‌ها است اما در عین حال، اهداف بسیار مشخصی را برای دنیایی که در حال ظهور است، تعیین می‌کند. مقابله با چالش ها با دستور کاری مشخص و مؤثر در چارچوب روابط برادرانه، همزیستی متقابل، رفاه متقابل و توسعه متقابل از جمله این اهداف است.  

نازارس با اشاره به فراهم بودن زمینه‌های همکاری متقابل تهران- کاراکاس گفت: زمین زیر کشت مورد نیاز ایران در ونزوئلا است و توسعه فناوری که ونزوئلا به آن نیاز دارد در ایران است. هیچ چیز ما را از هم جدا نمی‌کند، بلکه ما متحدتر خواهیم شد. به طور خاص، این سند، طیفی از اهداف استراتژیک و اساسی را برای ایجاد ۲۰ سال روابط نزدیک دنبال می‌کند: اجرای توسعه علمی در تمام زمینه‌ها، توسعه علمی کاربردی در اقتصاد، توسعه علمی کاربردی در سلامت، توسعه علمی کاربردی در کشاورزی، توسعه علمی کاربردی در آموزش. وی همچنین بر اهمیت سند جامع ۲۰ ساله در راستای تبادل فرهنگی تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت برقراری پرواز مستقیم تهران- کاراکاس در جهت توسعه گردشگری دو کشور از ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن) گفت: با شروع این پرواز، گردشگری فعال می‌شود. علاوه بر گردشگری، تبادل دائمی بین متخصصان، نیروی انسانی و کالاها نیز فراهم می‌شود.
محور ایران - ونزوئلا، اولویتی برای اقتصادهای جهان در آینده

به عقیده نازارس، «در دنیای جدیدی که هیچ کشور کوچکی (از منظر جایگاه و اهمیت در عرصه جهانی) وجود ندارد، در دنیای جدیدی که همه کشورها در آن مهم هستند، دنیایی که کشوری با ثروت طبیعی فراوان همچون ونزوئلا و کشوری با ثروت طبیعی و توسعه علمی عالی همچون ایران وجود دارد، من فکر می‌کنم ما محوری خواهیم ساخت که برای اقتصادهای دنیا در اولویت باشد و از این رو این تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده فقط یک تفاهم‌نامه نیست بلکه فراتر از آن، تفاهم‌نامه ایجاد برنامه‌ای است که ما روز به روز به آن اعتقاد خواهیم یافت. ما به طور مکرر از ایران بازدید خواهیم داشت و امیدواریم که شما را در ونزوئلا نیز به صورت مکرر ببینیم.

وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا در توضیح چرایی توقیف تجهیزات تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهوری ونزوئلا در یکی از کشورهای اروپایی گفت: اگر چه از جزئیات این اتفاق بی اطلاعم اما از بروز این اتفاق تعجب نمی‌کنم، چرا که در غرب، دوگانگی و دروغ بزرگی در مورد آزادی بیان وجود دارد.

وی افزود: غرب از یک سو تصویر مدافع آزادی بیان را ارائه می‌کند اما از سوی دیگر زمانی که یک روزنامه‌نگار یا یک کانال تلویزیونی یا خبرگزاری از خطی که بر آن‌ها تحمیل کرده‌اند، خارج می‌شوند، به سادگی و از طریق سانسور نابود می‌شوند. می‌توان تصور کرد که دنیای شبکه‌های اجتماعی دنیای آزادتر است، دنیایی که در آن، همه می‌توانند در زمان واقعی از وقایع  و اخبار مطلع شوند و اطلاع‌رسانی کنند. اما حقیقت این است که این دنیای به ظاهر آزاد توسط الگوریتم‌ها کنترل می‌شود، توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود، دنیای شبکه‌های اجتماعی، ماتریکسی را که غرب به دنبال تحمیل آن است، تحمیل می‌کند و مشابه عصر تفتیش عقاید، هر صدای مخالفی را خاموش می‌کند. روزنامه‌نگاران کوبایی، روزنامه‌نگاران ونزوئلایی، شبکه‌هایی مانند المیادین یا الجزیره یا هیسپان تی‌وی به طور دائم در این کشورها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. علاوه بر این، خطوط سرمقاله و تولیدات آن‌ها دائما در حال سانسور و حذف شدن است. وی به عنوان نمونه به حذف کانال روسی راشا تودی اشاره کرد و گفت این کانال صرفا به دلیل روسی بودن و نشان دادن بخشی از اخباری که غرب هرگز نشان نمی‌دهد، از جهان حذف شد. به تصویر کشیده شدن ماجرای قتل عام رایش چهارم در اوکراین از نمونه‌های برنامه‌های تولیدی راشا تودی است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در دنیای امروز، نه تنها آزادی بیان که حقیقت نیز در خطر است. حقیقت برای همیشه نابود می‌شود و این مسئله نگران‌کننده است.

قتل روزنامه‌نگار الجزیره، زنگ خطر از عزم هژمونی رسانه‌ای غرب برای نابودی حقیقت

وی به قتل روزنامه‌نگار الجزیره به عنوان نمونه‌ای از واقعیت‌های نگران‌کننده اشاره کرد و این همان اتفاقی است که برای روزنامه‌نگاران فلسطینی یا روزنامه‌نگاران آمریکای لاتین در کشوری همچون کلمبیا یا هر جای دیگر دنیا اتفاق می‌افتد و ما باید دروغ و نیرنگ در غرب را محکوم کنیم. وی در ادامه با تاکید بر لزوم «ایجاد فضاهای ارتباطی» داخلی و ملی گفت: ما باید فضاهای ارتباطی خودمان را بسازیم که واقعا جایگزین هژمونی گوگل، هژمونی جی‌میل، فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام است. شبکه‌هایی که باعث شود تا حقیقت ما از بین نرود.

نازارس در توضیح فشارهای آمریکا علیه ملت‌هایی مانند ونزوئلا و ایران فراتر از فشارهای اقتصادی و سیاسی از جمله در حوزه رسانه و ارتباطات از طریق بازنمایی یا سانسور رسانه‌ای گفت: غرب ظرفیت بزرگی را برای کنترل مطلق مطالبی که می‌خوانیم، می‌بینیم، گوش می‌دهیم ایجاد می‌کند؛ کنترل و نظارتی که هرگز دیده نشده و تصور نشده است و در نتیجه، کنترل مطلق غرب بر برداشتی که مردان و زنان جهان معاصر در همه قاره‌ها از رویدادها به آن دست می‌یابند. وی در طبقه‌بندی انواع کنترل غرب بر فضای رسانه‌ای جهان گفت: نخست این‌که آن‌ها آنچه را که هر فرد می‌بیند، کنترل می‌کنند. آنچه من در شبکه های اجتماعی می‌بینم آن چیزی نیست که شما می بینید. الگوریتم و هوش مصنوعی با توجه به مطالعه‌ای که روی من انجام داده‌اند، مرا در محتوای محدودی محصور می‌کنند. بنابراین، آنچه در یک نقطه از جهان اتفاق می افتد یا اطلاعاتی که من در مورد ایران خواهم داشت، حداقل یک میلیون نسخه خواهد داشت. این میلیون‌ها نسخه از آنچه ممکن است از عراق، ونزوئلا، ایران یا هر کشور دیگری باشد، کاملاً به شکل پراکنده است. بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم به درک یکسانی از یک موضوع واحد داشته باشیم.

«مورد دوم، جاسوسی و سرقت اطلاعات است. همه به ما گوش می‌دهند. از طریق ساعت‌های ما، تلفن‌های ما، رایانه‌های ما، تبلت‌های ما، همه به ما گوش می دهند و ما را از طریق دوربین می‌بینند. آن‌ها می‌دانند ما چه زمانی لبخند می‌زنیم، چه زمانی غمگین می‌شویم، می‌دانند با چه محتوا و اطلاعاتی سر و کار داریم و وقتی دقیقا ما را بررسی و مطالعه کردند، از آنجا است که مصرف (تغذیه) رسانه‌ای که هرکس به آن علاقه‌مند است را به او می‌دهند.
دشمن‌سازی از ونزوئلا و ایران، پروژه غرب برای ایجاد از هم‌گسیختگی در جهان

«سوم، توانایی محو واقعیت و ساختن حقیقتی از هم گسیخته است. آن‌ها می توانند باعث پراکنده شدن جهان و پایان یافتن جهان شوند. به همین ترتیب، داستان، روایت و اسطوره مدرن از کسانی است که به عنوان دشمن می‌سازند و روسیه، ایران، ونزوئلا، چین، کوبا و نیکاراگوئه از نمونه‌های آن است. از ما شخصیت کاذبی می‌سازند و آن را به بشریت می‌فروشند. این تصویر غیر واقعی را با میلیون‌ها نسخه به جهان عرضه می‌کنند. بنابراین، ما را به عنوان یک مردم، به عنوان یک فرهنگ، به عنوان تمدن تحریف می‌کنند و شرایط را برای تهاجم نظامی آماده می‌کنند».

این مقام ونزوئلایی خاطر نشان کرد: اما چیزی که در خطر است، ظرفیت نفوذ غرب در جوامع ما و از بین بردن جوامع ما از محل کار یا خانه هایشان است. امروزه شبکه‌های اجتماعی چالش بزرگی را تحمیل کرده‌اند. در وهله نخست به دلیل سیاست‌زدایی از زندگی‌های ما و اینکه با مشغول شدن با تلفن‌هایمان دیگر نیازی به دور هم جمع شدن نداریم و هر یک در جوامع و خانه‌های خود می‌مانیم و دیگر برای مبارزه، احساس نیاز نمی‌کنیم و سپس، فردگرایی که با غیرممکن ساختن وجود ارزش‌ها در یک جامعه و ملت، در انسانیت تجسم یافته است. فردگرایی، ارزش‌های مذهبی، سیاسی و انقلابی را غیرممکن می‌سازد.

نازارس تاکید کرد: انقلاب‌های ما به رغم تحریم‌های اقتصادی و نظامی و با وجود درگیری‌هایی که غرب در این کشورها ایجاد می‌کند، پیش رفته‌اند. و شما باید از این جنگ و مهلکه خارج شوید، زیرا این یک نوع جنگ است، جنگ دیجیتال است، جنگ روانی است، جنگ احساسات است، و این جنگ علیه ایجاد فضایی است که نتوانیم به خودمختاری، حاکمیت شناختی، حاکمیت اندیشه و حاکمیت فرهنگی برسیم و این چیزی است که در جهان در خطر است. غلبه بر این مسئله به این بستگی دارد که در ۱۰۰ سال آینده چه کنیم. همانطور که «خوزه مارتی» شاعر کوبایی، گفت: برای ادامه مستقل بودن و برای تداوم آزادی باید آموزش ببینیم و باید حافظه تاریخی داشته باشیم و باید احساسات مثبتی نسبت به کشورمان و برای مردم کشورمان داشته باشیم.  

رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز جمعه ۲۰ خرداد ماه به همراه هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. در جریان این سفر رسمی، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. امضای سند همکاری ۲۰ ساله و فروش و تحویل نفتکش ایرانی به ونزوئلا از جمله دستاوردهای سفر مادورو به تهران بود.

irna.ir/xjJHZC


**ایران، کریدور حیاتی تجارت شرق-غرب

سه روز بعد از ورود قطار کانتیتربر قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به ایران، رسانه های چین روز گذشته خبر از حرکت نخستین قطار باری بین المللی به سمت ایران خبر دادند؛ یک شریان بین المللی جدید که پس از عبور از دریای خزر، وارد ایران و سپس دیگر کشورهای حوزه خاورمیانه و غرب می شود.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

 قطار باری بین المللی Trans-Caspian روز سه شنبه(۳۱ خرداد)از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شد و از طریق خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از طی کردن مسافتی حدود ۸۵۰۰ کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می شود .

یکی از مزایای حمل کالا از طریق این مسیر که شامل خط آهن، دریا و جاده می شود، ارزان تر بودن هزینه حمل و کوتاه تر بودن زمان آن نسبت به مسیر دریایی است که زمان را به نصف (۲۰ روز کمتر از حمل دریایی)کاهش می دهد.

همچنین از طریق حمل کالا از این مسیر ریلی –دریایی – جاده ای، رقمی حدود ۹۰۰ دلار به ازای هر کانتینر، در هزینه حمل ونقل صرفه جویی می شود.
بر اساس گزارش رسانه چینی سی سی تی وی، قطاری که روز گذشته از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شده، حامل ۵۱ دستگاه کانتینر حاوی انواع کالا به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار است.

تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین نیز به نقل از کارشناسان نوشت که ایجاد این مسیر تجاری بین المللی کم هزینه، چین را از طریق ایران به منطقه خاورمیانه متصل می کند و مسیری تازه برای صادرات محصولات چین به این منطقه از جهان ایجاد می شود.

از آنجا که چین بزرگ ترین کشور وارد کننده مواد خام در جهان به شمار می رود، کارشناسان تاکید دارند که این مسیر تجاری برای کوتاه تر کردن و ارزان تر ساختن روند واردات انواع کالا از جمله مواد خام به چین ، ارزش بسیار زیادی برای غول صنعتی و اقتصادی جهان دارد.

روز شنبه گذشته نیز قطار باری حامل محموله کانتینری گوگرد مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه؛ مسیری که می توان از آن به عنوان ریل طلایی اتصال چین به اروپا نیز نام برد، صبح شنبه از ترکمنستان وارد ایستگاه راه آهن اینچه برون دراستان گلستان شد و عصر همان روز نیز سوت آن در تهران به صدا درآمد. این مسیر ریلی پتانسیل آن را دارد که در آینده، اصلی ترین خط اتصال چین -اروپا باشد.
نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه) که اوایل هفته جاری وارد ایستگاه راه آهن تهران شد، حامل ۲۴ دستگاه واگن لبه کوتاه حامل ۴۸ کانتینر ۲۰ فوتی گوگرد به مقصد ترکیه و سپس اروپاست.

یکی از نکات مهم اجرایی شدن ترانزیت کالا درمسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه این است که بخشی از کالاها و بارهای کریدور- چین - روسیه - اروپا ، به مسیری مناسب تر یعنی مسیر چین - قزاقستان - ترکمنستان – ایران – ترکیه و سپس اروپا هدایت می شود که این امر می تواند برای ایران یک دستاورد بزرگ و فرصتی طلایی برای در زمینه ترانزیت کالا باشد.

چین و اروپا به دلیل مبادلات و همکاری های تجاری روز افزون، نیازمند افزایش مسیرهای امن برای تبادل کالا هستند و ایران یکی از حلقه های طلایی اتصال چین به عنوان بزرگترین صادر کننده کالا در جهان به کشورهای اروپایی و بالعکس خواهد بود.

 
irna.ir/xjJMMP


**گفت‌وگوی وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی درباره ایران

ساعاتی پس از انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) وزرای امور خارجه انگلیس و رژیم اشغال‌گر قدس در گفت‌وگوی تلفنی پیرامون ایران گفت‌وگو کردند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

یائیر لاپید دقایقی پیش با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: اکنون با وزیر خارجه انگلیس لیز تراس صحبت و از موضع مصمم انگلیس در قبال مسئله ایران قدردانی کردم.

وی در ادامه اظهارات فرافکنانه علیه ایران افزود: ما درمورد لزوم اقدام مصمم جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم ایران و ثبات منطقه گفتگو کردیم.

این عنصر صهیونیستی همچنین از احتمال سفر وزیر خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی در ماه آینده خبر داد.

انگلیس به همراه فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا دو هفته پیش بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب این قطعنامه، همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

برنامه اتمی ایران از ابتدا هم با ابزارسازی بی دلیل آمریکا تحت تاثیر رژیم صهیونیستی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همدستی تروئیکا به یک بحران غیرضروری تبدیل شد.

جمهوری اسلامی ایران در برابر دخالت ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل مقاومت کرد و تسلیم فشار آمریکا - تروئیکا برای توقف غنی سازی صفر نشد؛ اما برای کاهش تنش‌ها موافقت کرد که نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را با شرکت در مذاکرات سازنده (که منجر به توافق برجام سال ۱۳۹۴ شد)، کاهش دهد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

در واقع خروج ایالات متحده فراتر از نقض اصل توافق، اقدام یکجانبه بی دلیل با هدف نابودی کامل سندی بود که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده است.

ایران بعد از ابراز تمایل دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف حفظ توافق هسته‌ای نشان داد؛ اما فشار صهیونیست‌ها و تعلل واشنگتن در تصمیم‌گیری، مانع از پیشرفت و جمع‌بندی مذاکرات شده است.

irna.ir/xjJN۳۴

**پارلمان رژیم صهیونیستی به انحلال خود رای داد

به دنبال شکست کابینه بنت در تصویب پیش‌نویس قانون مرتبط با شهرک نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در گام نخست به انحلال خود رای داد تا مقدمه برگزاری انتخابات پارلمانی این رژیم در ماه اکتبر آینده برای پنجمین بار طی چهار سال گذشته فراهم شود.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در گام اولیه برای برگزاری انتخابات زودهنگام، امروز چهارشنبه در اولین مرحله به انحلال خود رأی داد.

منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که نمایندگان صهیونیست با ۱۱۰ رأی مثبت به انحلال کنست رای داده‌اند.

در همین ارتباط، شبکه تلویزیونی الجزیره نیز اعلام کرد که اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی به انحلال آن به عنوان نخستین گام در برگزاری انتخابات زودهنگام، رای دادند.

انحلال کنست به دنبال شکست کابینه ائتلافی بنت در تمدید قانون آپارتاید و تصویب پیش‌نویس قانون مرتبط با شهرک‌نشینان صهیونیست و تصمیم «نیر اورباخ» (از حزب یمینا) برای خروج از ائتلاف حاکم، صورت گرفت.

پیش‌تر «نفتالی بنت» نخست وزیر و «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بر سر انحلال کنست در روزهای آینده توافق کرده بودند.

پس از توافق لاپید و بنت بر سر ارائه لایحه انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام، «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم را به شکست متهم کرد و متعهد شد که دوباره قدرت را به دست بگیرد.

نتانیاهو گفت که این کابینه در تمامی ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی به شدت شکست خورد و من در راستای تشکیل کابینه‌ای گسترده تلاش خواهم کرد.

نتانیاهو این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که کابینه‌ خود او در ژوئن ۲۰۲۱ پس از بحران سیاسی که به برگزاری چهار انتخابات در کمتر از دو سال ختم شد، پایان حاکمیت ۱۲ ساله خود را رقم زد.

با توجه به انحلال کنست و بر اساس توافق قبلی بنت و لاپید برای تشکیل کابینه مشترک، اکنون یائیر لاپید به صورت تناوبی جایگزین بنت می‌شود و سمت نخست‌وزیری را تا برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در ۲۵ اکتبر (۳ آبان ماه ۱۴۰۱)، در دست می‌گیرد.


irna.ir/xjJMZh

**نخست وزیر سریلانکا: اقتصاد کشور فروپاشیده است

رانیل ویکرم سینگ نخست وزیر سریلانکا روز چهارشنبه به مجلس این کشور اعلام کرد: ما در موقعیتی فراتر از بحران کمبود گاز و نفت و برق و غذا هستیم و اقتصاد ما به طور کامل فرو پاشیده است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

رانیل ویکرم سینگ، نخست وزیر سریلانکا که با حفظ سمت وزیر دارایی این کشور نیز هست و وظیفه تثبیت اقتصاد را بر عهده دارد، به مجلس این کشور اعلام کرد: ما در موقعیتی  فراتر از بحران کمبود گاز و نفت و برق و غذا هستیم. اقتصاد ما  به طور کامل فرو پاشیده است، این جدی ترین مشکل ما تا امروز است. 

ویکرمسینگ اضافه کرد: شرکت نفت سیلون اکنون ۷۰۰ میلیون دلار وام داده است، در نتیجه هیچ کشوری یا سازمانی در دنیا، نمی خواهد به ما نفت بفروشد. آنها مخالف هستند که در ازای پول نقد به ما نفت بدهند.  دولت هیچ کاری در این زمینه نمی تواند انجام بدهد و ظرفیت روابط خارجی سریلانکا نابود شده است. 

 ما اکنون نشانه هایی از فروپاشی احتمالی دولت را می بینیم، سریلانکا در این مدت با حمایت خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری هند، حفظ شده است اما هند نمی تواند برای مدت طولانی کشور را سر پا نگه دارند.

دولت سریلانکا قبلا اعلام کرده بود که بازپرداخت ۷ میلیارد دلار بدهی خارجی خود که سررسید آنها برای سال ۲۰۲۲ است را به حالت تعلیق درآورده است تا نتیجه مذاکرات با صندوق بین المللی پول مشخص شود. سریلانکا تا سال ۲۰۲۶ باید به طور متوسط سالانه ۵ میلیارد دلار بدهی خارجی خود را بپردازد. 

سریلانکا با جمعیت ۲۲ میلیون نفری در حال مذاکره برای بسته وام به ارزش ۳ میلیارد دلار از صندوق پول جهانی به علاوه کمک های مالی از کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن است. 

پیش تر به دنبال اعتراض های مردمی گسترده علیه کمبود مواد غذایی و سوخت در سریلانکا، دولت این کشور دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را مسدود و مقررات منع رفت و آمد وضع کرد. اعضای هیئت دولت، دسته جمعی استعفا دادند. 

ماهیندا راجاپاکسا، پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز بین هوادارانش و معترضان ضد دولتی که ۷۸ زخمی برجای نهاد، استعفای خود را اعلام کرد. در جریان خشونت ها، بیش از ۵ نفر از جمله یکی از اعضای حزب حاکم در این کشور کشته و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح شدند. 

 بحران مالی ناشی از شیوع کرونا، اقتصاد این کشور را متوقف کرده و سررسید میلیاردها دلار بدهی خارجی، اقتصاد آن را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. ذخایر ارزی سریلانکا در ۲ سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش داشته و این کشور از صندوق بین المللی پول و کشورهای چین و هند درخواست وام کرده است.

از سوی دیگر کاهش درآمدهای حوزه گردشگری، سررسید بدهی‌های کلان این کشور ۲۲ میلیون نفری با اقتصادی ۸۰ میلیارد دلاری به چین و دیگر کشورها، اجبار دولت به کاهش مالیات و حمایت از بازارهای داخلی که از کرونا صدمه دیده‌اند، باعث شده است که دولت با کمبود شدید منابع مالی مواجه شود.

irna.ir/xjJMYZ

**تحلیلگر ترکیه ای: آنکارا از ناتو خارج شود

«مهمت علی گولر»، تحلیلگر و روزنامه نگار ترکیه ای از مقام های کشورش خواست که روابط این کشور را با ناتو قطع کنند و از این پیمان نظامی خارج شوند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که گولر این درخواست را طی مقاله ای در روزنامه «جمهوریت» مطرح کرده است.

در این مقاله آمده است: ترکیه باید روابط خود را با ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) قطع کند و دریای سیاه را به روی (کشتی های) آمریکا ببندد.

گولر ادامه داده است که ترکیه در ۷۰ سال عضویت خود در ناتو حتی یک منفعت ندیده است.

نویسنده مقاله بیان کرده که تنها استدلال به نفع مشارکت در ناتو، حق وتو در پیمان آتلانتیک شمالی است.

وی از آنکارا درخواست نموده تا دریای سیاه، قفقاز و دروازه های غربی آسیای مرکزی را به روی آمریکا ببندد و بخشی از مشارکت بزرگ «اوراسیا» شود.

گولر تاکید کرده که ترکیه باید روابط خود را با ناتو قطع کند. به گفته این تحلیلگر، خروج ترکیه از ناتو به معنای انتقال ترکیه به مشارکت راهبردی با روسیه و ایران و همچنین ادغام در «دنیای جدید» از طریق سازمان همکاری شانگهای و بریکس خواهد بود.

وی در ادامه مقاله خود در روزنامه جمهوریت نوشت: خروج این کشور از ناتو نه تنها توانایی کنترل سیاست ترکیه را از آمریکا سلب می کند، بلکه در برنامه های واشنگتن نیز دخالت خواهد کرد.

گولر افزود: در این صورت، مقامات آمریکایی ایده تبدیل دریای سیاه به "دریاچه ناتو" را کنار خواهند گذاشت.

پیشتر، «ست کراپسی» ستون نویس و روزنامه نگار آمریکایی گفته بود که واشنگتن باید آنکارا را متقاعد کند که دریای سیاه را به روی کشتی های ناتو باز کند تا این پیمان تقویت شود.

به گفته این روزنامه نگار، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید (با ترکیه) مصالحه کند و منافع همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان را به رسمیت بشناسد.

برای انجام این کار، کراپسی «به آمریکا پیشنهاد فروش فناوری نظامی مورد نیاز ترکیه را داده که این امر پیمان آتلانتیک شمالی را تقویت و ترکیه را متقاعد می کند که وتوی خود را در مورد الحاق فنلاند لغو کند».

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ائتلاف نظامی میان کشورهای آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) و اروپایی است و همان گونه که از نامش پیداست قدرت‌های دو سوی اقیانوس اطلس را به‌هم پیوند می‌دهد.

این سازمان در سال ۱۹۴۹ پس از جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد، میان ۱۲ کشور تشکیل شد و هدف اولیه آن مقابله با نفوذ و سلطه شوروی سابق در اروپا بود.

ناتو در طول جنگ سرد گسترش یافت و کشورهای دیگری از جمله ترکیه را به‌ عنوان عضو پذیرفت، اما این گسترش پس از فروپاشی شوروی نیز ادامه یافت و مرزهای ناتو به سمت شرق اروپا گسترده شد، به‌ طوری که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ ده کشور سابقا کمونیستی از جمله لهستان، مجارستان، آلبانی و لیتوانی به عضویت ناتو درآمدند.

ناتو اکنون ۳۰ عضو دارد که آخرین آنها مقدونیه شمالی است که در سال ۲۰۲۰ به آن پیوست.

irna.ir/xjJMXH

**شمار قربانیان زلزله افغانستان به حدود ۱۰۰۰ نفر رسید

شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان به نقل از مولوی شرف الدین مسلم یک مقام مسئول در امور رسیدگی به حوادث طبیعی نوشت که تعداد جان باختگان زلزله بامداد امروز تاکنون دستکم به ۹۲۰ نفر رسیده است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

این مقام طالبان در  نشست خبری گفت ۶۲۰ تن دیگر نیز مجروح شده اند.

مرکز زلزله نگاری آمریکا اعلام کرد، زلزله‌ای با قدرت ۶.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد چهارشنبه جنوب شرق افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان را به لرزه درآورد.

به گفته این مرکز، این زلزله در ۴۴ کیلومتری شهر خوست و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داده است.  

irna.ir/xjJMWS

**مذاکرات انگلیس با شورای همکاری خلیج فارس درمورد توافق تجارت آزاد

انگلیس روز چهارشنبه با شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان در مورد توافق جدید تجارت آزاد مذاکره می کند و سازمان های خیریه هم به لندن هشدار داده اند که مساله حقوق بشر را در این گفت وگوها نادیده نگیرد.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

«آن ماری ترولیان» وزیر تجارت انگلیس برای آغاز این مذاکرات با شورای همکاری خلیج فارس متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، امارت متحده عربی و عربستان به ریاض سفر می کند.

در سال ۲۰۲۱ مجموع مبادلات تجاری انگلیس با شورای همکاری خلیج فارس ۳۳.۱ میلیارد پوند (۴۰.۳۵ میلیارد دلار) ارزش گذاری شد که ۱۱ میلیارد پوند از این رقم متعلق به تجارت با عربستان بود.

این چهارمین مجموعه مذاکرات در مورد توافق تجارت آزاد است که انگلیس در سال جاری پس از هند، کانادا و مکزیک آغاز کرده است.

براساس اعلام لندن، توافق با شورای همکاری خلیج فارس می تواند تعرفه ها بر صادرات نوشیدنی و مواد غذایی انگلیس به این منطقه را که سال گذشته ۶۲۵ میلیون پوند بود، حذف کند یا کاهش دهد و همچنین به نفع خدمات مالی است.

درحالی که ذخایر نفت و گاز خلیج فارس در هیچ توافقی گنجانده نمی شود، تولید و زنجیره تامین برای این بخش به مذاکره گذاشته می شود.

وزارت تجارت انگلیس اعلام کرده است که این مذاکرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس کمک می کند از اتکا به نفت به بخش های دیگری تنوع بخشند و تعرفه ها را از برخی اقلام بردارند.

این در حالی است که نهاهای مدافع حقوق بشر هشدار داده اند که هیچ توافقی با الزامات حقوق بشری یا برابری جنسیتی همراه نیست.

«آلن هوگارت» رئیس بخش سیاست و امور دولتی عفو بین المللی انگلیس گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس، زنان با تبعیض های ریشه ای روبه رو هستند و محدودیت هایی در زمینه آزادی بیان و ممنوعیت اتحادیه های کارگری رایج است.

وی افزود: توافق انگلیس – خلیج فارس که در مورد این موضوعات سکوت کند، به عمد تخلف های جدی حقوق بشری را نادیده گرفته است.

irna.ir/xjJMYr


**تحلیلگر انگلیسی: صلح یمن در گرو شناسایی نقش انصارالله در آینده کشور است

تحلیلگر مسائل سیاسی در انگلیس آتش‌بس وضع شده در یمن را شکننده توصیف کرد و گفت که نادیده گرفتن نقش انصارالله در آینده این کشور از سوی ائتلاف متجاوز تحت رهبری عربستان و ایالات متحده که الزامات نظامی جنگ را فراهم می‌کند، مانع اصلی تامین صلح در یمن است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

در یادداشت «استفن بل» که برای ژورنال لیبریشن انگلیس نوشته شده و یک نسخه از آن را در اختیار دفتر ایرنا در لندن قرارگرفته، آمده است: نمایندگان انصارالله (حوثی‌ها) و ائتلاف به رهبری عربستان در دوم ژوئن با تمدید دو ماهه آتش‌بس سراسری در یمن موافقت کردند. واضح است که این یک تحول خوشایند است، اما آیا به یک حل و فصل پایدار منجر خواهد شد؟

 استفن بل افزود: از دوم آوریل که دو طرف برای نخستین بار درباره آتش‌بس توافق کردند، حملات هوایی عربستان به یمن و حملات پهپادی و موشکی انصارالله به عربستان سعودی و امارات پایان یافته است، اما درگیری های محلی در یمن همچنان ادامه دارد.

آتش بس اولیه به گفته او، قرار بود با اقداماتی برای کاهش محاصره خارجی یمن از سوی ائتلاف به رهبری عربستان و رفع محدودیت‌های داخلی همراه باشد. برخی از این اقدامات تا حدی اجرا شده است. ائتلاف قرار بود به ۱۸ کشتی سوخت‌رسان اجازه ورود به بندر حدیده را بدهد که تاکنون ۱۲ کشتی از آن عبور کرده‌اند. ائتلاف قرار بود به ۲ پرواز غیرنظامی در هفته (در مجموع ۱۶ پرواز) از فرودگاه صنعا اجازه دهد که تاکنون ۳ پرواز انجام شده است.

به تعبیر «بل» وضعیت آتش بس در یمن جدید شکننده است، سازمان ملل به مذاکراتی که در اردن بین ائتلاف به رهبری عربستان، انصارالله و شورای رهبری ریاست جمهوری یمن جریان دارد کمک می کند. این گفت‌وگوها بر رفع محدودیت های داخلی و کاهش تنش نظامی تمرکز دارند اما آنچه برای تامین صلح باید حاصل شود، یک فرآیند سیاسی فراگیر است که همه احزاب و جامعه مدنی یمن را در بازسازی یمن مشارکت دهد. هنوز هیچ نشانی از پیشرفت در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: مشکل اساسی این است که ائتلاف به رهبری عربستان و آمریکا هنوز آمادگی پذیرش اینکه انصارالله نقش مهمی در آینده یمن خواهد داشت، نیستند. جو بایدن با وعده پایان دادن به جنگ و تبدیل عربستان سعودی به یک "دولت منحوس" در انتخابات خود پیروز شد. اما در عمل با رژیم سعودی همراهی کرده است. او در آغاز سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ایالات متحده به فروش تسلیحات جنگی به ائتلاف تحت رهبری عربستان پایان خواهد داد. اما تا پایان همان سال ۶۵۰ میلیون دلار موشک به سعودی‌ها فروخت.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد که با ادامه محاصره یمن، بحران انسانی نیز ادامه یافته است. وی اشاره کرد: بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، از جمعیت ۳۲ میلیونی، ۱۷ میلیون یمنی دچار ناامنی غذایی هستند که پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال به ۱۹ میلیون نفر افزایش یابد. سازمان ملل تخمین زده است که یمن به ۴.۳ میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه نیاز دارد، اما یک سوم این میزان را دریافت کرده است.

«بل» بر همین اساس تصریح کرد که هرچند آتش بس در یمن، شرایط ارسال کمک ها را بهبود می بخشد، اما فاجعه انسانی ایجاد شده توسط محاصره و جنگ را حل نمی کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری آمریکا رابطه با رژیم سعودی را بر نیازهای مردم یمن اولویت می دهد توضیح داد: رژیم سعودی برغم درخواست آمریکا تاکنون از افزایش تولید نفت خودداری کرده است. قیمت بنزین  در ایالات متحده در یک سطح بی سابقه است. بایدن از سقوط حمایت عمومی رنج می برد و در انتخابات کنگره با شکست مواجه است. برای همین او قصد دارد در ماه جولای به عربستان سعودی سفر کند. بایدن نه تنها می‌خواهد شاهد افزایش تولید نفت باشد، که می‌خواهد سعودی‌ها را برای توافق با رژیم اسرائیل متقاعد کند. در چنین شرایطی او احتمالاً به جای فشار بر سعودی ها برای پایان دادن به جنگ در یمن، امتیاز هم بدهد.

البته به گفته این کارشناس انگلیسی، یک حرکت جدی در داخل کنگره برای پایان دادن به دخالت ایالات متحده در جنگ یمن وجود دارد. در ۳۱ ماه مه، پیتر دیفازیو قطعنامه ای را ارائه کرد که به قانون اختیارات جنگی ۱۹۷۳ برای پایان دادن به مشارکت نظامی ایالات متحده در جنگ یمن استناد می کند. این اقدام توسط یک گروه فراحزبی شامل ۵۰ نماینده حمایت شده است.

وی ادامه داد: این هفته واشنگتن پست و پژوهشکده سکیوریتی‌فورس مانیتور تحقیقات مشترکی را در مورد دخالت ایالات متحده در جنگ منتشر کردند. این تحقیقات نشان داد که ایالات متحده قراردادهایی را برای فروش هواپیما، مهمات و تجهیزات مورد استفاده ۳۸ اسکادران با قابلیت حمله هوایی توسط ائتلاف (به رهبری عربستان) تایید کرده است. اگر کنگره بتواند به حمایت ایالات متحده از جنگ پایان دهد، ائتلاف عربستان، حیاتی ترین ابزار خود را برای حفظ جنگ از دست خواهد داد.

به تعبیر این کارشناس مسائل سیاسی، آنچه در ایالات متحده اتفاق خواهد افتاد احتمالاً برای آتش بس تعیین کننده است. وی افزود که هرچند سازمان ملل در مذاکرات صلح یمن میانجیگری می کند، اما در واقع از زمان آغاز جنگ قادر به تأثیر قاطع بر رویدادها نبوده است. دلیل آن این است که ایالات متحده، با حمایت دولت انگلیس، قطعنامه کاملاً یک طرفه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل را تصویب کرد که به انصارالله دستور می دهد تا از قلمرو یمن عقب نشینی و خلع سلاح کند و حکومت را به رئیس جمهوری فراری یمن واگذار کند.

«بل» در این یادداشت نتیجه‌گیری کرد دولت انگلیس که مدعی تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن است،‌ در پیشبرد صلح شکست خورده و در عوض، سیاست خارجی ایالات متحده را از طریق فروش ۲۲ میلیارد پوند سلاح به عربستان دنبال کرده است.

وی از اینکه پارلمان انگلیس از زمان اعلام آتش بس در یمن، فرصت برای بحث درباره تحولات این کشور را پیدا نکرده انتقاد کرد و نوشت: به نظر می رسد انتظار برای واکنش ایالات متحده، اوج خرد دیپلماتیک نمایندگان انگلیس باشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی نوشت: در این شرایط، جنبش‌های ضد جنگ و ضد امپریالیستی در انگلیس لازم است که تمام توان خود را برای برجسته کردن ضرورت رسیدن به صلح پایدار در یمن بکار گیرند.

irna.ir/xjJMVT

**آمریکا: خواستار عضویت سریعتر فنلاند و سوئد در ناتو هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش خواستار عضویت هرچه سریعتر فنلاند و سوئد در ناتو است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که آمریکا هیچ ضرب الاجلی برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تعیین نکرده است اما می‌خواهد این فرایند به سرعت به نتیجه برسد.

 این مقام آمریکایی همچنین گفت که ایالات متحده آمریکا بخشی از مذاکرات میان فنلاند، سوئد و ترکیه به منظور حل اختلافات نیست اما از شرکای خود یعنی فنلاند و سوئد حمایت می کند.

وی  اظهار داشت: تعهد واشنگتن به ناتو و بند پنج آن محکم است و هرگونه حمله به یکی از اعضای ناتو به منزله حمله به تمامی این ائتلاف است.

سائولی نینیسته رییس جمهوری فنلاند روز سه‌شنبه در خصوص روند مذاکرات با ترکیه برای پیوستن هلسینکی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که پیشرفت چندانی در این مورد صورت نگرفته است.

نینیسته در یک کنفرانس خبری با روبرتا متسولا رییس پارلمان اروپا اعلام کرد که اما باید خرسند باشیم که گفتگوها در حال حاضر باز است.

وی در این کنفرانس خبری در محل اقامتگاه خود در منطقه کولتارانتا در غرب فنلاند بیان کرد که هلسینکی به مذاکرات با ترکیه درباره پیوستن به ناتو ادامه می‌دهد و امید به پیشرفت در این مذاکرات دارد.

رییس جمهوری فنلاند با این حال افزود: فکر می‌کنم رسیدن به توافق تا پیش از نشست مادرید (نشست اعضای ناتو) خیلی سخت خواهد بود.

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را برای استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند. 

عضویت فنلاند و سوئد در اتحاد ناتو منوط به تائید یکپارچه کشورهای عضو ناتو است.  تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید برنامه‌های توسعه این سازمان و عضویت کشورهای جدید را تائید کنند.

ترکیه به این دلیل عضویت این دو کشور در ناتو را به چالش کشیده که آن‌ها با افراد مرتبط با گروه شبه نظامی کارگران کردستان (پ. ک. ک) که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، در ارتباط هستند؛ این دو کشور در سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به ترکیه را به همین دلیل متوقف کردند. 

سوئد و فنلاند می‌گویند که تروریسم را محکوم کرده و از همکاری احتمالی با آنکارا در این رابطه استقبال می‌کنند. 

با موضع کرملین درباره آمریکایی‌های بازداشتی مخالفیم

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین  درباره دو آمریکایی بازداشت شده در اوکراین از سوی روسیه نیز با بیان اینکه در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر از آنها هستیم، افزود که با موضع کرملین مبنی بر اینکه کنوانسیون ژنو شامل آمریکایی‌های بازداشت شده در اوکراین نمی‌شود، بشدت مخالف هستیم.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد اینکه روسیه اجرای مجازات اعدام برای دو آمریکایی اسیر شده را رد نمی‌کند، وحشتناک است.

این مقام  شورای امنیت ملی دولت بایدن گفت:  ما هنوز در حال تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو فرد هستیم. اینکه یک مقام دولتی در روسیه حتی مجازات اعدام  برای این دو فرد را  پیشنهاد کرده، وحشتناک است. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد و اطلاعات لازم در این زمینه را بدست خواهیم آورد.

کربی گفت مهم نیست که چشم انداز مجازات اعدام واقعی باشد یا فرضی، در هر صورت نگران کننده است.

وی توضیح داد: چه روس ها در حرف خود جدی باشند و به فکر اعدام این دو آمریکایی باشند یا آنها این مساله را به عنوان پیامی به رئیس جمهوری و مردم آمریکا بدانند، در هر دو حالت این امر نگران  کننده است.

بر اساس گزارش های رسانه ای، دو آمریکایی که در کنار نیروهای اوکراینی مشغول جنگ با نیروهای روسیه بودند بیش از یک هفته است، مفقود شده‌اند. یک کانال نزدیک به روسیه همان زمان در تلگرام از بازداشت دو آمریکایی در نزدیکی خارکف خبر داده بود. 

این دو فرد با نام‌های الکساندر جان رابرت دروک، ۳۹ ساله، از ایالت آلاباما و اندی تای نگوک هوین ۲۷ ساله، از آلاباما حدود یک هفته است که مفقود هستند. 

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، رسانه‌های روسیه روز جمعه تصاویری از دو شهروند آمریکایی اسیر شده در اوکراین را منتشر کردند که می‌تواند اولین تایید اسارت این دو فرد بدست نیروهای روسیه باشد.

کرملین اعلام کرده است آمریکایی‌هایی که در اوکراین اسیر شده‌اند مزدورانی بوده‌اند که  فعالیت‌های غیرقانونی داشته و باید مسئولیت جنایت خود را بر عهده بگیرند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ریا، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: افراد (آمریکایی های) بازداشت شده مشمول کنوانسیون ژنو نمی شوند، زیرا آنها سربازان عادی نیستند.

به گفته وی، آنها به سمت نظامیان روسی تیراندازی کرده و جان آنها را به خطر انداخته بودند.

irna.ir/xjJMgW

**سفیر روسیه: مسکو صادرات امن غلات اوکراین را تضمین می‌کند

واسیلی نبزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه (به وقت آمریکا) گفت که روسیه عبور امن کشتی‌ها برای صادرات غلات اوکراین را تضمین می‌کند اما کی‌یف باید بنادر خود را از مین پاکسازی کند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

نبزیا گفت: ما در بالاترین سطح ممکن تضمین‌هایی را ارائه کردیم و اکنون تصمیم گیری به عهده اوکراینی‌ها است. آن‌ها آب‌های ساحلی را مین گذاری کردند و باید این مین‌ها را پاکسازی کنند. 

سفیر روسیه تاکید کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که از صادرات غلات اوکراین برای اهداف نظامی استفاده نخواهد کرد. 

به گزارش ایرنا، «میکولا سولسکیا» وزیر کشاورزی اوکراین با پیش بینی اینکه اوکراین برای مدتی طولانی از بازار به دور می‌ماند، به خبرگزاری رویترز گفت: اکنون ما در مورد سه برداشت گندم در آن واحد صحبت می‌کنیم؛ نمی‌توانیم محصول سال گذشته را برداشت کنیم، نمی‌توانیم محصول فعلی را برداشت کنیم و علی الخصوص نمی‌خواهیم محصول سال بعد را بکاریم. 

وی تاکید کرد که کشاورزان در بهار امسال از کاشت ذرت به آفتابگردان تغییر رویه داده‌اند زیرا دانه‌های روغنی در هر هکتار وزن کمتر اما فروش بیشتری دارند و همین تغییر ممکن است در مورد گندم اتفاق افتد. 

اوکراین در زمان صلح تا ۶ میلیون تن غلات در ماه صادر می‌کرد اما مسدود شدن بنادر دریایی این حجم را به ۳۰۰ هزار تن در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) و حدود یک میلیون تن در ماه آوریل (فروردین) رساند. 

صادرات اوکراین در ۱۰ روز نخست ماه جاری تقریبا نصف میزان گزارش شده در سال گذشته بود. 

شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه هفته گذشته گزارش داد که روسیه، اوکراین و ترکیه یک کانال اضطراری بین وزارتخانه‌های دفاع خود برای رسیدگی به موضوع ارسال غلات از بنادر اوکراین ایجاد کرده‌اند. این سه کشور قرار است برای اطمینان از عملکرد این کریدور نماینده خود را معرفی کنند. 

مسائل مربوط به کریدور غلات، محور مذاکرات ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) در آنکارا میان سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران خارجه روسیه و ترکیه بود.

پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که اگر کی‌یف بنادر خود را مین زدایی و صادرات محموله‌ها را از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌ها با محموله غلات اوکراینی را تضمین می‌کند. 

مقام‌های ترکیه وعده داده‌اند که امنیت محموله‌های غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه تضمین کنند.

irna.ir/xjJMgX


**بن سلمان و السیسی بازهم علیه ایران حرف زدند/ این بار در آستانه سفر بایدن

در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، ولیعهد سعودی و رئیس جمهوری مصر در بیانیه ای ضد ایرانی مدعی شدند که ایران در تلاش برای به زعم آنها دستیابی به سلاح هسته ای است و رفتار بی ثبات کننده ای در منطقه دارد.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در پایان نشست خود در شهر قاهره در بیانیه ای مشترک، بار دیگر ادعاهای بی پایه و اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.

دو طرف در این بیانیه ضد ایرانی ادعا کردند که از آنچه آن را "تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور و تقویت نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی و حفاظت از رژیم عدم گسترش (سلاح هسته ای) " خواندند، حمایت می کنند.

به نوشته العربی الجدید، بن سلمان و السیسی در این بیانیه همچنین بر "اهمیت تلاش ها برای ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای و سلاح های کشتار جمعی دیگر در خاورمیانه در راستای کمک به صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی" تاکید کردند.

بن سلمان و السیسی در بخش دیگری از بیانیه ضد ایرانی خود به طور تلویحی جمهوری اسلامی ایران را به "دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و فعالیت های برهم زننده ثبات در منطقه و تهدید دریانوردی و حمایت" از آنچه آن را به زعم خود "شبه نظامیان مسلح" خواندند، متهم کردند و مدعی شدند که ریاض و قاهره  "از تلاش های کشورهای عربی برای تشویق ایران به پایبندی به اصول بین المللی مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و حفظ اصول حسن همجواری و دور نگه داشتن منطقه از همه فعالیت های بی ثبات کننده از جمله حمایت از شبه نظامیان مسلح و تهدید دریانوردی و خطوط تجارت بین المللی حمایت می کنند."

سفر ولیعهد سعودی به مصر در راستای هماهنگی مواضع حکام عرب در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به منطقه و دیدارش از ریاض صورت می گیرد.

بایدن قرار است در نشست مشترکی با سران شورای همکاری خلیج فارس به همراه مقامات برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه شرکت کند.

منابع رژیم صهیونیستی تلاش بایدن برای سازش و عادی سازی روابط بین این رژیم و سعودیها را از جمله اهداف سفر بایدن به منطقه دانسته اند که براساس آن، انتظار می رود عربستان حریم هوایی خود را به روی پروازهای رژیم صهیونیستی باز کند و در مقابل، این رژیم برای انتقال حاکمیت عربستان بر جزایر «تیران و صنافیر» واقع در دریای سرخ از مصر به عربستان، چراغ سبز نشان دهد.

بن سلمان در حالی از قاهره ایران را متهم به رفتار بی ثبات کننده کرده است که این کشور در حمایت از تروریسم و گروه مخوف داعش طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ همواره از سوی نهادهای بین المللی مورد نکوهش قرار داشته است و یکی از اصلی ترین نکاتی که این کشور را به یک عنصر تعیین کننده در حرکت های تروریستی و تکفیری تبدیل کرده است، موضوع فتاوای خشونت آمیز از سوی علمای وهابی بوده که در عربستان از نفوذ قابل ملاحظه ای برخوردار هستند.

irna.ir/xjJMKB

**عقب‌نشینی کانادا از تحریم روسیه

کاهش جریان عبور گاز از روسیه به آلمان موجب شد کانادا از تحریم خط لوله گاز نورداستریم عقب‌نشینی کرده و برای تحویل قطعات مورد نیاز این خط لوله با برلین همکاری کند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

جاناتان ویلکینسون وزیر منابع طبیعی کانادا در مصاحبه با بلومبرگ با اشاره به توقیف تجهیزات خط لوله گاز نورداستریم در این کشور گفت: مقام های کانادا به مذاکره با دولت آلمان برای یافتن راه‌هایی جهت تحویل این تجهیزات، ادامه می‌دهند.

ویلکینسون تصریح‌کرد: ما در حال گفت‌وگو با آلمان هستیم و در تلاشیم مسیری را پیدا کنیم که از طریق آن جریان گاز را بین آلمان و روسیه برقرارکنیم.

این مقام ارشد کانادا با بیان اینکه رعایت تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه برای ما اهمیت دارد، افزود: با این وجود، آلمان یکی از نزدیک ترین متحدان ماست و قصد نداریم برای این کشور مشکلی ایجاد کنیم.

اوایل ماه جاری میلادی، شرکت روسی گازپروم اعلام کرد که چاره‌ای جز کاهش عرضه گاز طبیعی از طریق خط لوله نورداستریم ندارد زیرا برخی از واحدهای پمپاژ گاز که برای تعمیر به شرکت زیمنس تحویل داده‌شده‌بودند در زمان مقرر بازگردانده نشده اند.

شرکت آلمانی زیمنس نیز اعلام‌کرد که قادر به بازگرداندن قطعات تعمیرشده از کانادا نیست زیرا این کشور روسیه را تحریم کرده‌ است. زیمنس این قطعات را فقط در کارخانه خود در کانادا تعمیر می‌کند. گازپروم در حال حاضر تنها از ۴۰ درصد ظرفیت نورد استریم برای انتقال گاز استفاده می‌کند.

روابط روسیه و غرب بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین به تیرگی گرایید و تمام مناسبات اقتصادی، سیاسی و حتی همکاری‌های علمی را تحت‌الشعاع قرار داد.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJMKP

**هشدار گسترش شیوع " آبله میمون " در آمریکا

مرکز درمان و پیش گیری بیماری در آمریکا موسوم به CDC با توجه به شیوع آبله میمون که تاکنون در ۲۰ ایالت از جمله واشنگتن دی.سی پایتخت شناسایی شده، اقدام به بالا بردن سطح هشدار در این کشور کرد.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

تارنمای خبری «هیل» با انتشار این خبر نوشت: شیوع بیماری آبله میمون در آمریکا موجب شده است تا مرکز درمان و پیش گیری بیماری سطح هشدار را به سطح ۲  در این کشور ارتقا دهد که به منزله پیام احتیاط به شهروندان آمریکایی است که در انجام سفر باید مراقبت های لازم را در دستور کار قرار دهند.

هیل نوشت: تاکنون ۱۱۰ مورد تایید شده ابتلا به آبله میمون در آمریکا به ثبت رسیده است.

ایالت هایی که تاکنون در آنها ابتلا به آبله میمون به ثبت رسیده و جواب آزمایش مبتلایان به آن مثبت بوده شامل؛  آریزونا یک مورد، کالیفرنیا ۲۴ مورد، کلورادو پنج مورد، فلوریدا ۱۰ مورد، جورجیا سه مورد، هاوایی پنج مورد،  الینویز ۱۵ مورد، مریلند یک مورد، ماساچوست یک مورد، نیویورک ۲۱ مورد تایید شده و بنابر اعلام اداره بهداشت شهر نیویورک ۲۵ مورد جواب مثبت ابتلا به این بیماری، اوهایو یک مورد، اوکلاهما دو مورد، اورگان یک مورد، پنسیلوانیا  و رود آیلند یک مورد، تگزاس یک مورد، یوتا دو مورد، ویرجینیا یک مورد، واشنگتن دو مورد و  واشنگتن دی.سی پایتخت آمریکا ۴ مبتلا می باشند.

هیل نوشت: تاکنون هیچ مورد منجر به مرگ به علت ابتلا به آبله میمون در آمریکا گزارش و ثبت نشده است، اما تلاش می شود تا افراد مبتلا به این بیماری و یا آنهایی که در  معرض آن قرار دارند شناسایی و به آنها واکسن زده شود.

 نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در ارتش آمریکا

نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در میان نظامیان آمریکایی واقع در پایگاه ارتش آمریکا در اشتوتگارت آلمان گزارش شد.

سی ان ان در مورخ ۲۰ خردادماه ۱۴۰۱ دراین مورد گزارش داده بود: یک سخنگوی فرماندهی آمریکا در اروپا به این شبکه خبری گفته است که یک نفر از نظامیان درحال وظیفه در پایگاه نظامی آمریکا واقع در «اشتوتگارت» آلمان بعنوان نخستین فرد نظامی آمریکایی مبتلا به آبله میمون شناسایی شده است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری این سازمان در شهر ژنو نسبت به شیوع بیشتر آبله میمون در کشورهای خارج از آفریقا هشدار دادند.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱  در نشست خبری این سازمان در شهر ژنو هشدار داد ممکن است مهار شیوع جهانی ویروس آبله میمون به سادگی امکان پذیر نباشد و خطر این بیماری در کشورهای غیر بومی ویروس جدی و واقعی است.

از آغاز ماه می تا کنون سازمان جهانی بهداشت بیش از هزار مورد ابتلا به آبله میمون را در ۲۹ کشور خارج از آفریقا ثبت کرده است.

irna.ir/xjJMLv

**رسانه روسی: قحطی، غرب را وادار به تسلیم در برابر مسکو می‌کند

مجری و تحلیل‌گر راشاتودی تلویزیون دولتی روسیه در یک اظهارنظر گفت که غرب در نهایت برای جلوگیری از بروز قحطی و گرسنگی مجبور به لغو تحریم‌ها علیه روسیه می‌شود.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

یک مجری تلویزیون دولتی روسیه و حامی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی گفت که غرب در نهایت به منظور جلوگیری از قحطی، مجبور به لغو تحریم‌ها علیه روسیه خواهد شد.

«مارگاریتا سیمونیان» سردبیر شبکه خبری دولتی "راشاتودی" که این اظهارات را در جریان مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ بر زبان می آورد، گفت که چندین بار از مردم مسکو شنیده‌ است که "تمام امید ما به قحطی است."

سیمونیان ادامه داد: قحطی شروع می‌شود و آنها تحریم‌ها را برمی‌دارند و با ما دوست می‌شوند، چون متوجه می‌شوند که چنین چیزی ضروری است.

کشورهای غربی در پی آغاز جنگ در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کردند. به عنوان مثال آمریکا تمام واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع کرد و انگلیس هم این اقدام را تا پایان سالجاری میلادی نهایی می‌کند. آلمان افتتاح خط لوله گاز نورد استریم ۲ را از روسیه متوقف ‌کرده و اتحادیه اروپا نیز متعهد شده‌است که واردات زغال سنگ از روسیه را تا ماه اوت (مرداد) متوقف کند.

علاوه بر این، تحریم‌های گسترده دیگری افراد، مشاغل و بانک‌های روسی را هدف گرفته و بسیاری از شرکت‌های غربی فعال در روسیه، این کشور را ترک کرده‌اند.  

در پی جنگ اوکراین، مسکو به مسدود کردن بنادر اوکراین و تشدید بحران جهانی غذا هم متهم شده‌ است. به گفته سازمان ملل، بحران غذا به دلیل جنگ در اوکراین و در نتیجه عدم صادرات غلات به سوی قطحی پیش می‌رود.

از سوی دیگر، پوتین وعده داده‌ چنانچه تحریم‌های غرب در واکنش به آنچه که او «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین خوانده، لغو گردد، دست از محاصره بنادر اوکراین برمی دارد.

یک نماینده اوکراین به شورای امنیت گفت که جنگ پوتین نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان که به صادرات غلات اوکراین متکی هستند، در معرض خطر گرسنگی قرار داده‌ است. وی همچنین مدعی شد که روسیه غلات اوکراین را برای مصرف خود یا فروش غیرقانونی در بازارهای بین المللی مصادره می‌کند.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پوتین را به تلاش عمدی برای گرسنگی در جهان با هدف اعمال فشار بر اتحادیه اروپا متهم کرده‌است.

وی در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: اگر از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی استفاده  کنید، این اقدام تنها یک اسم دارد و آن جنایت جنگی است.  

irna.ir/xjJMPf

**پولیتیکو: روسیه راه های زیادی برای دور زدن تحریم های غرب دارد

تارنمای پولیتیکو نوشت: با توجه به تحریم های آمریکا و غرب علیه روسیه، مسکو برای تامین کالاهای ضروری خود مسیرهای تجاری جدیدی را از طریق متحدان خود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد یافت.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

این رسانه نوشت: از آنجایی که ممنوعیت های صادراتی برای روسیه در ماه های آینده در حال افزایش است، مسکو به دنبال تهیه کالاهایی است که برای اقتصاد نظامی و داخلی آن ضروری هستند.

پولیتیکو مدعی شد کرملین همچنین می خواهد صندوق جنگ خود را با درآمد حاصل از فروش محصولات تحریم شده - از زغال سنگ و نفت گرفته تا خاویار - به خریداران مشتاق خارج از کشور پر کند.

این رسانه آمریکایی به نقل از یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نوشت: در کشور من، ما معتقدیم که همه چیز باید ضد آب باشد تا امکان قاچاق چیزی وجود نداشته باشد. اما ما واقع گرا هستیم و می دانیم که  همیشه افرادی در اطراف هستند که می‌خواهند آنها را دور بزنند... اصلاح همه چیز ممکن نیست.

این گزارش می افزاید: از زمانی که روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود الحاق کرد و موج اول تحریم ها را به دنبال داشت، مسکو برای تقویت خودکفایی خود تلاش کرده است، اما در همه زمینه ها امکان پذیر نبوده است. برای مثال، تولید پنیر داخلی آسان تر از تولید ریزتراشه است.

این بدان معناست که روسیه با تحریم‌ها به فناوری و ماشین آلات ساخت غرب نیاز خواهد داشت. این اقلام، هم برای استفاده نظامی و هم برای استفاده غیرنظامی و هم برای حفظ صادرات نفت و گاز به کشورهایی مانند هند -که ممنوعیت ندارند- حیاتی هستند.

ماریا شاگینا، پژوهشگر موسسه بین المللی مطالعات راهبردی گفت، روسیه برای زیرساخت‌های نفت و گاز به منابع غربی متکی است، که ممنوعیت اخیر صادرات تجهیزات گاز طبیعی مایع (LNG) را به ویژه برای مسکو مشکل‌ساز می‌کند. این وابستگی بسیار زیاد است.

پولیتیکو نوشت مسکو احتمالا تلاش خواهد کرد کالاهای تحت تحریم را از طریق مسیرهای جدید تجاری و با استفاده از روش هایی که از بازرسی های غرب جلوگیری می کند، بدست آورد. کشورهایی که اجرای تحریم ها و تبعیت از تحریم ها در آنها ضعیف است، مختلف هستند و پوتین شرکایی را در داخل اروپا و خارج آن پیدا خواهد کرد.

ترکیه که از دسترسی ممتاز به بازار اتحادیه اروپا از طریق اتحادیه گمرکی سود می برد، مانند سوئیس و نروژ با تحریم های اتحادیه اروپا همسو نیست.

در بخشی از این گزارش آمده است همسایگان روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان هستند. مقام های سابق اطلاعاتی غربی به پولتیکو گفتند که ممکن است تجارت منظم در این منطقه افزایش یابد که قزاقستان علناً آن را تشویق می کند.

این رسانه مدعی شد اما افزایش تجارت عادی می تواند با جریان کالاهای تحریم شده غیرقانونی نیز همراه باشد.

این تارنمای آمریکایی نوشت: مسکو همچنین می تواند به دنبال آسان ترین کنترل صادرات در سراسر اتحادیه اروپا باشد. به این دلیل که در داخل اتحادیه اروپا نیز هر کشور آداب و رسوم ملی و نحوه اجرای تحریم‌های خود را دارد، بنابراین برخی از حوزه‌های قضایی نرم‌تر از سایرین هستند.

شاگینا پژوهشگر مذکور در بالا به عنوان مثال به ایتالیا اشاره کرد. دراین کشور  «موارد زیادی» از کالاهای ممنوعه ای که پس از تحریم‌های ۲۰۱۴ به روسیه ارسال شده وجود داشته است.

به گفته این پژوهشگر، کشتی‌های مرتبط با آلمان، ایتالیا، یونان و بلغارستان» نیز در بنادر تحریم‌شده کریمه پهلو گرفتند.

براساس این گزارش، کشورهای اتحادیه اروپا از لحاظ تاریخی در طفره رفتن از تحریم ها چندان سختگیر نبوده اند. برای مثال، پس از اینکه شرکت زیمنس توربین‌های گازی را در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به روسیه ارسال کرد و این توربین ها به مقصد کریمه حرکت کردندّ،  دادستان‌ها تحقیقاتی را درباره برخی کارمندان زیمنس انجام دادند اما هیچ گزارش عمومی در مورد نتیجه‌گیری این تحقیقات منتشر نشد.

هدف از تحریم ها کوچک کردن بازار اروپا برای صادرات روسیه است. مسکو باید به صادرات کالاهایی مانند نفت، زغال سنگ، مواد معدنی و غلات ادامه دهد. کارشناسان هشدار می دهند که پوتین می تواند راه های زیرکانه ای برای ادامه فروش بنزین یا سایر کالاهای تحریم شده مانند زغال سنگ به اتحادیه بیابد.

کشورهای اتحادیه اروپا به تازگی توافق کردند که ورود محموله‌های نفت روسیه به اتحادیه اروپا را ممنوع کنند.

پولتیکو در پایان گزارش خود آورده است: اتحادیه اروپا  برنامه‌هایی را برای نقض تحریم‌های روسیه تدوین کرده تا دولت‌های اتحادیه اروپا بتوانند دارایی‌های شرکت‌ها و افرادی را که از قوانین طفره روند توقیف کنند. همچنین یک ابتکار جدید برای هماهنگ کردن رژیم‌های گمرکی در سراسر بلوک به نام «عملیات اسکار» در دست اجراست. هدف همکاری با فرانتکس، یوروپل و یوروجاست (دادگستری اروپا)  اما در نهایت، موفقیت این طرح  به تلاش مقام های مجری قانون در هر کشوری بستگی دارد.

irna.ir/xjJMNQ

**سوئیس از روسیه طلا وارد کرد

سوئیس برای نخستین بار پس از جنگ اوکراین اقدام به واردات حدود سه تُن طلا از روسیه کرد که خرید آن از سوی غرب ممنوع اعلام شده بود.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

تارنمای خبری سوئیسی «سوئیس اینفو» با انتشار این خبر نوشت: اقدام سوئیس در واردات طلا از روسیه که نخستین بار پس از حمله روسیه به اوکراین صورت می گیرد، نشانگر آن است که صاحبان صنایع نمی توانند در برابر فلزات گرانبها مقاومت کنند.

سوئیس اینفو درادامه نوشت: بنابر داده های اداره گمرکات فدرال سوئیس، درماه مه گذشته میلادی بیش از سه تُن طلا از روسیه به سوئیس منتقل شد. این نخستین محموله انتقال یافته بین دو کشور از ماه فوریه به شمار می رود که از سوی بازارهای لندن در پی حمله مسکو به کی‌یف خرید طلا از روسیه به نوعی منع شده بود.

این تارنمای خبری سوئیسی درادامه این خبر نوشت:  انتقال این محموله از طلا  نماینگر حدود دو درصد از واردات طلا به قطب اصلی پالایش طلای دنیا  در ماه گذشته میلادی است.

سوئیس اینفو دراین باره نوشت: اکثر پالایش دهندگان طلا تصمیم گرفتند پس از اقدام «انجمن بازار شمش لندن» مبنی بر منع ورود و استفاده از طلاهای روسیه در بازار لندن، به سمت  طلاهای جدید از سوی  روسیه روی آورند.

این گزارش می افزاید: سوئیس منزلگاه  چهار پالایش‌گاه طلای جهان است که درمجموع دو سوم (ساخت) طلای جهان را اداره می کنند.

سوئیس اینفو افزود: سوئیس همچنین از ماه آوریل گذشته اقدام به واردات  حجم اندکی از «پالادیوم» (Palladium) (فلز گرانبها از گروه پلاتین) از روسیه گرد که بزرگترین معادن آن را دارد.

irna.ir/xjJMPh

**تایوان مدعی ورود جنگنده‌های چین به آسمان این کشور شد

وزارت دفاع تایوان مدعی شد که دستکم ۲۹ فروند هواپیمای جنگی ارتش آزادیبخش خلق چین وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان شدند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه نوشت: تایوان جنگندههایی را برای هشدار به ۲۹ فروند هواپیمای چینی در منطقه دفاع هوایی خود به پرواز در آورده است که  از جمله شامل  بمب‌افکن‌هایی است که به جنوب جزیره و اقیانوس آرام پرواز کردند.  

رویترز این اقدام را تازه ترین نشانه افزایش تنش‌ها بین تایوان و چین و بزرگ‌ترین تهاجم از اواخر ماه مه تاکنون ارزیابی کرده است.

تایوان که چین آن را قلمرو خود می‌داند، طی دو سال گذشته یا بیشتر از ماموریت‌های پی درپی نیروی هوایی چین در نزدیکی جزیره‌ تایوان، شکایت کرده است. این جزیره در بخش جنوب غربی منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان(ADIZ) و نزدیک به جزایر پراتاس تحت کنترل تایوان قرار دارد.

تایوان فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی خود را جنگ «منطقه خاکستری» می‌نامد که هم برای فرسودگی نیروهای تایوانی از طریق درگیری مکرر آنها و هم برای آزمایش واکنش‌های تایوانی طراحی شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد در عملیات روز سه شنبه جنگنده ها، بمب افکن های استراتژیک، هواپیماهای ضد زیردریایی و سایر هواپیماهای ارتش آزادیبخش خلق چین مشارکت داشتند.

چین از واکنش فوری درباره ادعای تایوان خودداری کرده است. این کشور در موارد قبلی در گذشته گفته بود چنین اقداماتی تمرین های نظامی با هدف حفاظت از حاکمیت این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی که از طریق ایمیل به رویترز ارسال کرد گفت که پکن باید «فشار و ارعاب نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند».

چین فشار بر تایوان را برای پذیرش ادعای حاکمیت خود افزایش داده است. دولت تایپه می گوید خواهان صلح است اما در صورت حمله از خود دفاع خواهد کرد.

irna.ir/xjJMPW

**روزنامه آمریکایی: اثرات تحریم‌های ضدروسی به غرب بازگشته است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به افزایش قیمت نفت و گاز در جهان و افزایش صادرات نفت روسیه به چین و هند نوشت: بومرنگ تحریم ضدروسی به غرب برگشته و مردم در کشورهای غربی هزینه آن را می پردازند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از تلاش دولت های غربی برای جلوگیری از بازگشت بومرنگ تحریم های ضدروسی خبر داد و نوشت: باوجود تحریم مسکو از سوی غرب به خاطر جنگ اوکراین، چین و هند نفت روسیه را می خرند و حتی درآمدهای نفتی این کشور بیشتر از قبل شده است.

این گزارش تصریح کرد: هنگامی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال جاری اقدام به کاهش خرید سوخت های فسیلی از روسیه کردند، امیدوار بودند که این اقدام، شرایطی را برای مسکو به وجود آورد که مجبور به توقف جنگ شود اما اکنون حتی در بهترین حالت، تحقق آن در آینده نزدیک بعید است.

نیویورک تایمز به افزایش قیمت جهانی نفت اشاره کرد و گفت: چین و هند همان مقدار نفتی که روسیه به غرب می فروخت را از این کشور می خرند و با افزایش درآمدهای نفتی کرملین، ارزش روبل روسیه در مقابل دلار هم افزایش یافته است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به کاهش محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کمتر از ۲ سال روی کار آمدن وی، خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت انرژی در واشنگتن و پایتخت های اروپایی، کشورهای غربی بیشتر از مسکو درد تحریم ها را حس کردند.

نیویورک تایمز تحریم بخش بانکی و صنایع روسیه از سوی غرب را یادآور شد و افزود: برخی معتقدند اثر این تحریم های همه جانبه در درازمدت روی روسیه اثر خواهد گذاشت اما واقعیت این است که فروش نفت و گاز به دولت و ارتش این کشور قدرت ایستادگی می دهد.

این گزارش، افزایش ۲۸ درصدی صادرات گاز روسیه به چین در ماه مه نسبت به ماه قبل از آن و همچنین افزایش صادرات نفت مسکو به دهلی نو از یک مقدار ناچیز به ۷۶۰ هزار بشکه در روز را یادآور شد و نوشت: تولید نفت روسیه در حال بازگشت به سطح پیش از کروناست و آسیا منجی کرملین بود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: از ماه مارس تا ماه مه، صادرات نفت روسیه به اروپا شاهد کاهش ۵۵۴ هزار بشکه در روز بود اما در مقابل پالایشگاه های نفت کشورهای آسیایی ۵۰۳ هزار بشکه نفت بیشتر از این کشور خریداری کردند که نشان دهنده یکسان بودن تقریبی میزان کاهش صادرات به اروپا و افزایش صادرات به آسیاست.

نیویورک تایمز به نقل از آژانس بین المللی انرژی نوشت: درآمد مسکو از فروش نفت در ماه گذشته، ۱.۷ میلیارد دلار بیشتر از درآمد آن در ماه آوریل بود.

این گزارش با اشاره به تامین بخشی از فرآورده های پتروشیمی کشورهای غربی از پالایشگاه های هند، نوشت: این پالایشگاه ها هم از تخفیف نفتی روسیه سود می برند و هم از گرانی فرآورده های نفتی صادراتی به غرب و مصرف کنندگان غربی بهای تحریم روسیه را می پردازند.

نیویورک تایمز به نقل از وزارت دارایی روسیه پیش بینی کرد در ماه جاری، به خاطر افزایش قیمت، درآمد واریزی به خزانه، ۶ میلیارد دلار بیشتر از قبل باشد.

این رسانه آمریکایی به نقل از تحلیلگران نوشت: پوتین نه در حوزه اقتصاد و نه در حوزه دیگری برای متوقف کردن جنگ اوکراین تحت فشار نیست.

irna.ir/xjJMPZ

**تنش جدید در روابط آمریکا و روسیه

پس از اعلام دستگیری دو سرباز آمریکایی توسط نیروهای روسیه در خاک اوکراین و احتمال محکومیت آنها به اعدام، تنش در روابط مسکو و واشنگتن، وارد مرحله تازه‌ای شده‌ است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

یک روز پس از اینکه کرملین اعلام کرد دو سرباز آمریکایی دستگیر شده در اوکراین را اعدام می‌کند، دولت «جو بایدن» ضمن ابراز خشم از روسیه خواست به قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که مقام های این کشور درحال مذاکره با روسیه بر سر آزادی «الکساندر دروکه» ۳۹ ساله و «اندی هاین» ۲۹ ساله، دو اسیری هستند که داوطلبانه برای جنگ با نیروهای دولت اوکراین شرکت کرده‌بودند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد دروکه و هاین به هنگام جنگ در شرق اوکراین توسط نیروهای طرفدار روسیه بازداشت شده اند و پرونده آنها به نگرانی‌ها در مورد وضعیت هزاران سرباز خارجی حاضر در این کشور جنگ‌زده دامن زده‌است. ناظران حقوق بشر می‌گویند که سربازان خارجی تحت فرماندهی ارتش اوکراین حق برخورداری از وضعیت اسرای جنگی را دارند و براساس کنوانسیون ژنو نباید تحت پیگرد قانونی قرارگیرند.

اما روسیه، تمامی سربازان خارجی حاضر در نبرد برای اوکراین را مزدور خوانده و آنها را مشمول حمایت‌های بین‌المللی نمی‌داند. در اوایل ماه جاری میلادی، دو بریتانیایی و یک تبعه مراکش هم به اسارت نیروهای روسیه درآمدند و در یک دادگاه به اتهام جنایات جنگی محکوم به اعدام شدند.

«ریچل دنبر» معاون بخش اروپا و آسیای مرکزی دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص گفت که اگر در مورد وضعیت اسرای جنگی در اوکراین شکی وجود داشته باشد، براساس کنوانسیون ژنو، آنها حق این را دارند که در یک دادگاه صالح محاکمه شوند. وی افزود: آنها اسیر جنگی هستند و دارای تمام حقوق یک اسیر جنگی می باشند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. فرآیند اثبات خلاف این امر هم باید از طریق یک دادرسی عادلانه باشد. انکار یک شخص، نقض فاحش کنوانسیون ژنو است.

از سوی دیگر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، در مصاحبه ای با شبکه خبری "ان.بی.سی. نیوز" اذعان کرد که تحقیقات در مورد دروکه و هاین همچنان در جریان است. وی این دو اسیر جنگی آمریکایی را سربازان "خوش اقبال" خطاب کرد و گفت: دروکه و هاین در گلوله‌باران و شلیک به نیروهای روسی شرکت داشتند و بنابراین باید مسئول جنایاتی که مرتکب شده‌اند، شناخته شوند.

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این دو سرباز آمریکایی اعدام شوند یا خیر، پاسخ داد که نمی‌تواند چیزی را تضمین کند و نتیجه کار به تحقیقات بستگی دارد.

همزمان «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت: این وحشتناک است که یک مقام دولتی در روسیه برای دو شهروند آمریکایی که در اوکراین بودند، مجازات اعدام را پیشنهاد کند. وی اضافه کرد که دولت آمریکا هنوز در حال جمع آوری اطلاعات است.

در این میان، مقام های اروپایی، روسیه را به تلاش برای انحراف اذهان از آنچه که جنایات جنگی در اوکراین دانسته، متهم کرده اند. آنها بر این باورند که مسکو احتمالا در تلاش برای ایجاد زمینه تبادل زندانیانی است که در جریان جنگ اوکراین بازداشت و محکوم شده‌اند.

«مریک گارلند» دادستان کل آمریکا نیز روز گذشته در پی یک سفر از پیش اعلام‌نشده به کی‌یف پس از دیدار با  دادستان ارشد اوکراین تیم واکنش جنایت های جنگی را معرفی کرد. وی در این سفر تصریح کرد که هیچ مامنی برای جنایتکاران جنگی وجود ندارد و تصمیم ما همراه با وزارت دادگستری آمریکا و همکاری متحدان خود در تلاش برای هر فرد حاضر در جنایت های جنگی، شکنجه و سایر تخلفات شدید قاطع خواهد بود.

irna.ir/xjJMRb

**انگلیس: روسیه در حال تدارک برای استقرار یگان‌های ذخیره در دونباس است

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ در اوکراین مدعی شد که روسیه در حال تدارک برای استقرار یگان‌های ذخیره در دونباس است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

بر اساس بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس، در حالی که روسیه تلاش می کند منطقه سیورودونتسک را از طریق ایزیوم در شمال و پوپاسنا در جنوب محاصره کند، بمباران‌های سنگین ادامه دارد.

این بیانیه می‌افزاید: روسیه به احتمال زیاد در حال آماده شدن برای استقرار تعداد زیادی از یگان‌های ذخیره در دونباس است.

در بیانیه یادشده آمده است، مقامات روسی تعداد کلی تلفات نظامی در اوکراین را از ۲۵ مارس اعلام نکرده اند اما جمهوری خلق دونتسک (DPR) آمار تلفات نیروهای خود را منتشر کرده است.

در این بیانیه ادعا شده است: که  از ابتدای ۲۰۲۲ تا تاریخ ۱۶ ژوئن،  ۲۱۲۸ پرسنل نظامی آن در عملیات کشته شده و ۸۸۹۷ نفر مجروح شدند که معادل حدود ۵۵ درصد نیروهای اصلی آن است.

طبق ارزیابی وزارت دفاع انگلیس این میزان تلفات، فرسایش فوق‌العاده تعداد نیروهای روسیه را برجسته می‌کند.

بیانیه منتشر شده با بیان اینکه نیروهای جمهوری خلق دونتسک به احتمال زیاد به سلاح ها و تجهیزات قدیمی مجهز باشند افزود: در هر دو طرف (درگیری)، توانایی تولید و استقرار یگان‌های ذخیره در خط مقدم به احتمال زیاد برای نتیجه جنگ بسیار حیاتی می‌شود.

وزارت دفاع انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJMQJ

**سیل در افغانستان ۱۰ کشته بر جای گذشت

بدنبال وقوع سیل در ۸ ولایت افغانستان، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۵۰۰ منزل مسکونی ویران شده‌ است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

مولوی شرف‌الدین مسلم نماینده حکومت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در ۸ ولایت، ۱۰ کشته و ۲ زخمی بر جای گذاشت و ۵۰۰ منزل مسکونی و ده‌ها کیلومتر خیابان تخریب شده است.

وی افزود: همچنین محصولات زراعی ۳۵۰۰ هکتار زمین زراعی از بین رفته و ۱۰۰۰ راس دام نیز تلف شده است.

مسئولان محلی در تخار نیز می گویند که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب در شش شهرستان، ده‌ها منزل مسکونی و صدها هکتار زمین زراعی از بین رفته و خانواده های متضرر خواستار کمک فوری هستند.

انصارالله انصاری رییس اطلاعات و فرهنگ تخار، امروز چهارشنبه گفت: در پی سرازیر شدن سیلاب های دو روز اخیر در شهرهای ماورای کوکچه این ولایت، ده‌ها منزل مسکونی و صدها هکتار زمین زراعی تخریب و به مردم خسارات هنگفت مالی وارد شده است.

در عین حال، مسئولان ریاست مبارزه با حوادث تخار می گویند که آنان تیمی را جهت بررسی این حوادث و شناسایی آسیب دیدگان فرستاده اند.

گفتنی است که در کنار فقر و بیکاری، حوادث طبیعی مانند زمین لرزه، جاری شدن سیلاب، سونامی و سقوط بهمن در افغانستان، آسیب‌های شدید جانی و مالی به مردم وارد می‌کند.

irna.ir/xjJMSV

**سازمان ملل: اسرائیل به محاصره نوار غزه پایان دهد

سازمان ملل در پانزدهمین سال محاصره نوار غزه، خواستار لغو محاصره این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی شد.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در مقر این سازمان گفت: امروز ۱۵ سال از آغاز محاصره نوار غزه می گذرد. همکاران ما در بخش کمک های بشردوستانه می گویند که – به دلیل محاصره، فقر، نرخ بالای بیکاری و سایر عوامل - اکنون نزدیک به ۸۰ درصد مردم غزه به کمک های بشردوستانه متکی هستند.

وی افزود: بیش از نیمی از ساکنان غزه در فقر زندگی می کنند و نزدیک به ۸۰ درصد از جوانان این منطقه بیکار هستند.

دوجاریک اظهار داشت: امسال، کمک‌های بشردوستانه به ۵۱۰ میلیون دلار برای فراهم کردن غذا، آب، خدمات بهداشتی و بهداشتی برای ۱.۶ میلیون نفر نیاز دارد. اما تنها ۲۵ درصد از این مبلغ تامین شده است..

دوجاریک گفت آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین (آنروا) تا پایان سپتامبر (شهریور) برای برنامه غذایی اضطراری غزه به ۷۲ میلیون دلار کمک اضافی نیاز دارد تا نیازهای غذایی ۱.۱ میلیون پناهنده فلسطینی را تا پایان سال برآورده کند.

«برنامه جهانی غذا (WFP) همچنین به ۳۵ میلیون دلار بیشتر برای جبران افزایش قیمت کالاها نیاز دارد.»

به گفته این مقام سازمان ملل متحد برای کاهش وخامت اوضاع انسانی، به منظور لغو کامل تحریم اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در راستای قطعنامه ۱۸۶۰ مصوب سال ۲۰۰۹  شورای امنیت، باید اقدامات بیشتری انجام شود و فقط راه حل های سیاسی پایدار می تواند فشارها بر مردم رنج دیده غزه را کاهش دهد.

دوجاریک همچنین خواستار تشویق همه جناح‌های سیاسی فلسطینی برای دستیابی به توافقی  سیاسی و قرار دادن غزه و کرانه باختری اشغالی تحت یک مرجع مشروع و دموکراتیک فلسطین شد.

"می الکیله" وزیر بهداشت فلسطین پیشتر هشدار داده بود که تداوم محاصره رژیم صهیونیستی و عدم حمایت و کمک‌های بین‌المللی، موجب کمبود شدید دارو در فلسطین شده است.

 فلسطین در سه سال گذشته از بحران مالی در نتیجه مصادره اموال ناشی از مالیات توسط رژیم اشغالگر صهیونیست و کاهش حمایت خارجی رنج برده است.

دوجاریک چندی پیش با ابراز نگرانی سازمان ملل از تداوم خشونت ها در سرزمین های اشغالی درخصوص تحولات اخیر در فلسطین گفته بود: تیم سازمان ملل در سرزمین های اشغالی همچنان فعال است و با همه طرف ها ارتباط دارد و همچنان از سطح خشونت ها که شاهد آن هستیم نگران است.

irna.ir/xjJMTj

**ادعای مقام نظامی آلمان درمورد احتمال حمله اتمی روسیه به اروپا

ژنرال نیروی هوایی آلمان با طرح ادعای احتمال حمله اتمی روسیه به اروپا، خواستار آمادگی کشورهای عضو ناتو در برابر آن و به کاربردن ابزار بازدارنده در مقابله با این تهدید و حتی استفاه از تسلیحات هسته ای اروپا شد.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

تارنمای نشریه اوکراینی «کی‌یف پست» با انتشار این خبر نوشت: ژنرال «اینگو گرهاردتز» (General Ingo Gerhardtz) از نیروی هوایی آلمان گفته است که «ناتو باید خود را برای حمل اتمی روسیه آماده کند».

 این روزنامه انگلیسی زبان اوکراینی درادامه نوشت: گرهاردتز درجریان سخنرانی در سمپوزیوم بین المللی نیروی دریایی در شهر «کیل» (The Kiel International Seapower Symposium) واقع در شمال آلمان گفته است که کشورهای عضو ناتو باید خود را برای تهدیدهای هسته ای روسیه آماده کنند و قادر به اقدام بازدارنده در قبال این تهدید روسیه باشند.

بنابراین گزارش این ژنرال نیروی هوایی آلمان تاکید کرده است: برای داشتن اقدام قابل اتکا بازدارنده؛ درصورت لزوم، هم به ابزار و هم اراده سیاسی جهت استفاه از بازدارندگی اتمی نیازمندیم.

تارنمای خبری کی‌یف پست در ادامه به نقل از نشریه آلمانی «بیلد» نوشت: به زبان قابل فهم تر، صحبت های گرهاردتز بدین معنی است که؛ «کشورهای ناتو درصورت لزوم و در صورتی که روسیه اول دست به حمله زند، باید خود را برای استفاده از تسلیحات اتمی آماده کنند».

کی‌یف پست نوشت: این ژنرال نیروی هوایی آلمان که درباره احتمال حمله روسیه به اعضای ناتو سخن می گفت، آشکارا به پوتین توصیه کرده است که به قلمرو بلوک آتلانتیک شمالی تجاوز نکند.

به گزارش این نشریه اوکراینی، گرهاردتز در بخش دیگری از سخنانش گفت: اروپا تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۶۰۰ فروند جنگنده پیشرفته در منطقه «دریای بالتیک» خواهد داشت که همچنین شامل هواپیماهای آمریکایی نیز خواهند بود.

کی‌یف پست نوشت: پیش از این «پیتر ریکتس» (Peter Ricketts) مشاور سابق امنیت ملی انگلیس گفته بود که به نظر می رسد ولادیمیر پوتین تصمیم حمله به پایگاه های ناتو برای قطع تامین تسلیحات نظامی غرب به اوکراین را دارد.

irna.ir/xjJMV۴

**منتقد پوتین: اروپا با تحریم نفت روسیه به خود آسیب وارد می‌کند

میخائیل خودورکوفسکی از منتقدان ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، گفت که اروپا با اعمال تحریم‌ها علیه نفت مسکو به خود آسیب وارد می‌کند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

خودورکوفسکی در گفت و گو با نشریه پولیتیکو، اتحادیه اروپا را متهم کرد که با تحریم‌ مسکو اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود و اینکه به اعتقاد او این امر به جای خالی کردن خزانه کاخ کرملین، ۲۷ کشور عضو بلوک را به لحاظ اقتصادی تضعیف می‌کند.  

این شخصیت برجسته روسی که در یک سفر دو روزه برای دیدار با مقام های اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده، گفت که اتحادیه اروپا باید فراورده‌های جایگزین را پیش از حرکت به سوی تحریم تضمین می‌کرد یا باید رویکرد دیگری مانند تعرفه بر انرژی روسیه را به جای اعمال تحریم، به کار می‌بست.

وی معتقد است که اروپا اکنون با ایجاد حفره در منابع مالی خود کمتر قادر به سرازیر کردن پول جهت خرید تسلیحات بیشتر برای اوکراین است.

خودورکوفسکی، رئیس سابق غول نفتی یوکوس، پس از تبدیل شدن به یکی از منتقدان صریح کرملین ۱۰ سال را در زندان سپری کرد. پس از آزادی در سال ۲۰۱۳، وی از طریق سازمان «روسیه باز» علیه دولت روسیه کارزاری را به راه انداخت.

به دنبال کاهش جریان گاز وارداتی کشورهای اروپایی از روسیه، قیمت گاز طبیعی در هر مگاوات ساعت در اروپا روز دوشنبه ۵.۸۷ درصد افزایش یافت. بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال جایگزین‌های ممکن برای گاز طبیعی روسیه هستند.

قیمت گاز طبیعی به ازای هر مگاوات ساعت برای قراردادهای ژوئیه در اروپا در عصر روز دوشنبه به ۱۲۴.۶۶ یورو (۱۳۱.۱۸ دلار) افزایش یافت.

شرکت گازپروم روسیه گزارش داد که عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ممکن است به ۶۷ میلیون متر مکعب در روز کاهش یابد. پیشتر حد معمول انتقال گاز از این خط لوله، ۱۶۷ میلیون متر مکعب بود.

irna.ir/xjJMM۸

**فقط ۱۱ درصد آمریکایی ها جنگ اوکراین را در افزایش قیمت سوخت مقصر می دانند

در حالی که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مدعی است که روسیه مسئول افزایش بهای سوخت از جمله قیمت نفت و گاز است نظرسنجی جدید نشان داده که تنها یک نفر از هر ۱۰ آمریکایی (۱۱ درصد) با این دیدگاه موافقند.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

تارنمای «راسموسن ریپورتس» شرکت فعال در زمینه جمع‌آوری، انتشار و توزیع اطلاعات نظرسنجی عمومی، نوشت: واضح است که اکثر رای دهندگان توضیحات جو بایدن در مورد قیمت های بالای بنزین را نمی پذیرند و می گویند که او به طور کلی عملکرد ضعیفی در مدیریت اقتصاد داشته است.

نظرسنجی جدید راسموسن که به صورت آنلاین و تلفنی انجام شده است نشان می دهد که بیش از نیمی (۵۲ درصد) از آمریکایی های شرکت کننده سیاست های ضعیف بایدن در بخش انرژی را مسئول افزایش قیمت ها می دانند.

این نتایج نشان داد از بین شرکت کنندگانی که نه بایدن و نه پوتین را در افزایش بهای سوخت مقصر می دانستند، ۲۹ درصد مسئولیت را به گردن شرکت های نفتی انداختند.

شرکت کنندگان معتقد بودند که  این صنعت از تنش های ژئوپلیتیک فعلی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین برای افزایش قیمت ها استفاده کرده است.

تارنمای راشاتودی روسیه در پوشش این نظرسنجی نوشت: بایدن احتمالا با اگاهی از این که روایت او از نقش پوتین در افزایش بهای سوخت خریداری ندارد اکنون می گوید «شرکت های نفت و گاز بیشتر از خدا پول در می آورند» به گفته او، شرکت های نفتی عمدا از استخراج نفت دست برداشته اند زیرا تولید نکردن این محصول پول بیشتری برای آنها به ارمغان می آورد.

در حالی که آمریکا واردات نفت و گاز روسیه را در ماه مارس منع کرد مسکو تنها دو درصد در صادرات این محصولات به این کشورنقش دارد و آمریکا صادرکننده اصلی است.

 بهای سوخت از جمله بنزین به طور گسترده به عنوان موضوع مهمی درآستانه انتخابات میان دوره ای کنگره در نظر گرفته می شود. حدود ۹۲ درصد از رای دهندگان در این نظرسنجی افزایش قیمت بنزین، نفت، سوخت مورد استفاده در گرمایش خانه و سایر سوخت ها را مشکلی جدی دانستند و ۶۸ درصد آن بسیار «جدی» توصیف کردند.

با توجه به این که هیچ نشانه ای از چرخش اقتصادی  مشاهده نمی شود و با در نظر گرفتن برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر، حزب دموکرات احتمالا به خاطر مشکلات اقتصادی که رأی دهندگان با آن مواجه اند، مقصر شناخته می شود و هر دو مجلس کنگره ممکن است تحت کنترل جمهوری خواهان قرار گیرند.

نظرسنجی راسموسن که نتایج آن روز سه شنبه منتشر شد نشان داد که فقط ۲۷ درصد رای دهندگان آمریکایی نحوه مدیریت اقتصادی در دولت بایدن را «عالی» یا «خوب» ارزیابی کردند که کاهش ۵ درصدی را نسبت به ما دسامبر نشان می داد.

۵۷ درصد رای دهندگان مدیریت اقتصادی بایدن را «ضعیف» ارزیابی کردند.

همچنین تقریبا سه چهارم آمریکایی ها گفتند وضعیت اقتصادی کشورشان در سال گذشته وخیم تر شده و فقط ۱۱ درصد خلاف این نظر را داشتندو بقیه گفتند هنوز برای پاسخگویی در این زمینه تصمیمی نگرفته اند.

نظرسنجی از ۱۰۰۰ نفر از رای دهندگان احتمالی آمریکا در فاصله زمانی ۱۶ تا ۱۹ ژوئن (۲۶ تا ۲۹ خرداد) انجام شده است.

قیمت بنزین در آمریکا به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کرده و به بالاترین رقم در تاریخ این کشور رسیده است. بر اساس گزارش ها، قیمت سراسری بنزین در آمریکا همزمان با مشکلات اقتصادی و افزایش تورم افسار گسیخته در این کشور، از ۵ دلار فراتر رفت.

irna.ir/xjJN۲Z

**دهها کشته و میلیون ها بی خانمان در اثر سیل هند و بنگلادش

سیل و رانش زمین در هند و بنگلادش موجب مرگ دهها نفر و آوارگی میلیون‌ها شهروند در این منطقه جنوب آسیا شد.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

کشورهای آسیای جنوبی که بیش از ۱.۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان را در خود جای داده اند، تحت تأثیر باران‌های موسمی قرار گرفته‌اند و برخی از بارندگی ها، بدترین سیل‌ها را در این منطقه طی سال‌های اخیر به دنبال داشته است.

به گفته مقامات مدیریت بلایای طبیعی هند، پس از بارش باران شدید در ایالت شمال شرقی آسام که باعث رانش زمین و گسترش سواحل رودخانه ها شد، حداقل ۴۸ نفر جان خود را از دست داده اند. این گزارش اضافه می کند بیش از ۵.۵ میلیون نفر تنها در این ایالت از سیل آسیب دیده اند.

«هیمانتا بیسوا سارما» وزیر ارشد آسام، روز گذشته از یکی از ۱۶۸۷ اردوگاه امدادی که بیش از ۲۶۰ هزار آواره این ایالت را در خود جای داده است، بازدید کرد. وی در توییتر خود نوشت: دولت ما به زودی درگاه اینترنتی برای افراد آسیب دیده راه اندازی خواهد کرد تا تلفات دام و سایر خسارات ناشی از سیل را ثبت کند. بسته امدادی سیل نیز به زودی اعلام خواهد شد.

به گفته مقامات ایالتی، در نزدیکی ایالت مگالایا حداقل ۲۵ نفر از ۹ ژوئن جان خود را از دست داده اند که ۱۱ نفر همچنان مفقود و ۲۲ نفر دیگر زخمی شده اند. ویدئویی که از تلویزیون محلی این ایالت پخش شد مردم شهرهای آسیب دیده را نشان داد که تا کمرشان در اعماق آب گل آلود است و خیابان‌هایی که به رودخانه تبدیل و وسایل نقلیه‌ای که در آب غوطه‌ور شده‌اند.
به گفته مقامات در بنگلادش، حوادث مرتبط با سیل از جمله برق گرفتگی و رانش زمین، دست کم ۲۲ کشته برجای گذاشته است. بر اساس گزارش یونیسف، حدود ۴ میلیون نفر از جمله ۱.۶ میلیون کودک در اثر سیل ناگهانی سرگردان شده اند.

«شلدون یت» نماینده یونیسف در بنگلادش، روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: کودکان در حال حاضر به آب آشامیدنی سالم نیاز دارند. پیشگیری از بیماری های کشنده ناشی از آب یکی از چندین نگرانی مهم است.

مقامات محلی گفتند که بارش باران باعث سیل فاجعه بار در منطقه سیلهت در شمال شرقی شده است. «عتیق الحاق» مدیر کل اداره مدیریت بلایای بنگلادش، روز دوشنبه به رویترز گفت: این سیل در ۱۲۲ سال اخیر بدترین سیل در منطقه سیلهت است.

به گفته یونیسف، امکانات بهداشتی در سیلهت زیر آب رفته است، در حالی که کودکان در معرض خطر غرق شدن قرار داشتند. بیش از ۳۶۰۰۰ کودک به همراه خانواده های خود به پناهگاه های شلوغ پناه برده اند.

در ادامه این بیانیه آمده است که مدارس مجبور به تعطیلی و امتحانات لغو شده اند که بر آموزش آنها پس از ماه ها تعطیلی به دلیل همه گیری ویروس کرونا تأثیر بیشتری گذاشته است.

رویدادهای آب و هوایی شدید در جنوب آسیا به دلیل بحران آب و هوا به طور فزاینده ای تکرار می شود، دما در بخش هایی از هند و پاکستان در طول موج گرما در آوریل و می (فروردین و اردیبهشت) به رکورد جدیدی رسیده است. دانشمندان می گویند که بحران آب و هوا احتمال شکستن موج گرمای بی سابقه را در هند و پاکستان ۱۰۰ برابر بیشتر کرده است.

در گزارش سال ۲۰۲۲ هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی گفته شد که آنها اطمینان متوسطی دارند که امواج گرما و رطوبت شدیدتر و مکرر خواهند شد و بارش های موسمی سالانه و تابستانی افزایش خواهد یافت.

irna.ir/xjJN۳x

**آژانس بین‌المللی انرژی از احتمال قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپا خبر داد

مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی روز چهارشنبه گفت که روسیه ممکن است صادرات گاز به اروپا را به طور کامل قطع کند، زیرا به دنبال تقویت اهرم سیاسی اش در میانه بحران اوکراین است.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

«فاتح بیرول» افزود: با توجه به رفتارهای اخیر، این مساله را منتفی نمی دانم که روسیه به دنبال یافتن موضوع های متفاوتی در اینجا و آنجا و دستیابی به بهانه هایی برای کاهش بیشتر محموله های گاز به اروپا و حتی قطع کامل آن باشد. به همین دلیل، اروپا به برنامه های اضطراری نیاز دارد و باید خود را آماده کند.

 کشورهای اروپایی به دنبال کاهش واردات از روسیه و همچنین افزایش قیمت گاز طبیعی به سمت سایر سوخت‌های فسیلی از جمله زغال سنگ روی می آورند.

 به دنبال کاهش جریان گاز وارداتی کشورهای اروپایی از روسیه، قیمت گاز طبیعی در هر مگاوات ساعت در اروپا روز دوشنبه ۵.۸۷ درصد افزایش یافت. بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال جایگزین‌های ممکن برای گاز طبیعی روسیه هستند.

شرکت گازپروم روسیه گزارش داد که عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ممکن است تا ۱۶ ژوئن به ۶۷ میلیون متر مکعب در روز کاهش یابد. پیشتر حد معمول انتقال گاز از این خط لوله، ۱۶۷ میلیون متر مکعب بود.

irna.ir/xjJN۵F

**مجلس کویت منحل شد

ولیعهد کویت در سخنانی خطاب به مردم این کشور انحلال مجلس را اعلام کرد.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

خبرگزاری رسمی کویت(کونا) شیخ مشعل الاحمد الصباح روز چهارشنبه در سخنانی که از تلویزیون این کشور منتشر شد، به نیابت از شیخ نواف الاحمد جابر الصباح، انحلال مجلس این کشور را اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخابات شد.

وی با بیان اینکه قانون اساسی ضامن مشروعیت حکومت، پیشرفت و شکوفایی کشور است گفت: ما مجبور شدیم این تصمیم را بگیریم و کاری برخلاف قانون اساسی انجام نخواهد شد و هیچ اصلاحات وی ا تغییراتی در قانون اساسی صورت نخواهد گرفت.

ولیعهد کویت از مردم کویت خواست که نمایندگان خود را در مجلس آینده بدون در نظر گرفتن چارچوب های قبیله ای و طایفه ای انتخاب کنند.

شیخ مشعل افزود: درحالی که چالش ها و بحران های بسیاری از همه طرف کویت را دربر گرفته است، اختلافات سیاسی و منافع شخصی بر صحنه سیاسی کشور سایه افکنده است.

وی اضافه کرد: روابط میان قوه مقننه و اجرایی با شکاف روبرو شده است و این موضوع به وحدت ملی و ثبات سیاسی آسیب می رساند.

irna.ir/xjJN۵X

**مقتدا صدر فشار ایران برای کنارگیری جریان او از پارلمان را تکذیب کرد

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر در بیانیه ای تصریح می کند که آنچه درباره کنار کشیدن جریان او از پارلمان عراق گفته می شود دروغ است و ایران نقشی در کناره گیری صدرهای از پارلمان و روند سیاسی تشکیل دولت ندارد.

ازسیاسی کاری شورای حقوق بشرعلیه ایران تا ابراز علاقه سرمایه گذاران استرالیایی به همکاری با تهران

مشروح بیانیه مقتدا صدر در ادامه می آید:
بسمه تعالی
برای اولین بار می گویم: جمهوری اسلامی ایران، این بار هیچ فشاری بر هیچ طرف شیعی وارد نکرده است.
آنچه درباره خروج ما (از پارلمان عراق) به علت تهدید ایران شایع شده است کذب است و صحت ندارد.
به نظر می رسد کسانی که برخی ها آنها را «بازوهای ایران» می نامند نقض هایی سیاسی را علیه دستگاه قضایی عراق اعمال و تلاش می کنند آن را مجبور به تامین منافع خود کنند. به همین ترتیب، (این جریان) تلاش می کند بر بلوک های سیاسی دیگر اعم از مستقل ها و یا فراکسیون های غیرشیعی فشار بیاورد به ویژه اینکه در آستانه جلسه فردا (نشست پنجشنبه پارلمان) هستیم.
من الحمدلله شجاعت کافی را دارم و از مشارکت با آنان برای حفظ آنچه از عراق باقی مانده، کنار کشیدم اما برخی فراکسیون های دیگر از افزایش فشارهای غیرقانونی اعم از خشونت و صدور تصمیم های قضایی و شایعاتی از این دست هراس افکنی می کنند.
بنابراین من بلوک ها را به موضعی شجاعانه برای اصلاح و نجات میهن و عدم همراهی با فشارهای فرقه ای آنان فرا می خوانم؛ (فشارهایی) که مانند حباب به زودی از بین می رود. خدا را شاکرم که بر ما منت گذاشت تا از آنها و طرح هایشان به عشق عراق و اهل عراق دوری گزینیم...والسلام»

*چارچوب هماهنگی: اول تعیین فراکسیون بزرگ، بعد تشکیل دولت 
جدا از این بیاینه و اعلام موضع جدید مقتدا صدر، آخرین تحولات صحنه سیاسی عراق گویای آن است که فراکسیون ائتلاف «چارچوب هماهنگی و متحدانش» بعد از انصراف جریان صدر از پارلمان در ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱، هنوز از ارائه نامزد پست نخست وزیری خودداری و آن را موکول به تعیین فراکسیون بزرگ پارلمان کرده است.
منابع مطلع روز سه شنبه گفتند که فراکسیون ائتلاف چارچوب هماهنگی (احزاب شیعه به استثنای جریان صدر) در این مرحله به دنبال تثبیت این ائتلاف به عنوان فراکسیون بزرگ پارلمان است و برای همین تاکنون از مناقشه درباره نامزدهای پست نخست وزیری خودداری کرده است. 
این موضع قانونی ائتلاف چارچوب هماهنگی بهانه ای برای برخی ادعاها مبنی بر این شده که اختلاف در داخل ائتلاف چارچوب هماهنگی و خروج برخی از احزاب شیعه از صفوف آن، اسباب تعلل در تشکیل دولت و معرفی نامزد نخست وزیری بوده است.
منتقدان ائتلاف چارچوب هماهنگی مدعی شده اند که «جریان حکمت ملی» به رهبری «سید عمار حکیم» بر سر طرح برخی نامزدها برای تصدی پست نخست وزیری، از صفوف ائتلاف چارچوب هماهنگی جدا شده است.
«فادی الشمری» عضو برجسته جریان حکمت ملی روز سه شنبه در واکنش به این ادعاها تاکید کرد که هیچ گونه شکاف و جدایی در داخل ائتلاف چارچوب هماهنگی – آن طور که بعضی ها شایعه کرده اند – رخ نداده است.
وی  اضافه کرد که نیروهای سیاسی زیر چتر ائتلاف چارچوب، کاملا چالش های پیش رو را می دانند و درصدد رسیدن به تفاهم با همه بافت های سیاسی ملی در کشور برای ترسیم یک معادله سیاسی و دولت ملی منسجم هستند تا مردم دستاورهای اجرایی دولت جدید را در عمل لمس کنند.
الشمری در خصوص موضع جریان حکمت ملی گفت که رویکرد این جریان، ثبات بر موضع خود مبنی بر سیاست بی طرفی فعال و عدم مشارکت در دولت آتی است.
وی تصریح کرد که ائتلاف چارچوب هماهنگی، انعکاس دهنده حقوق بافت بزرگ جمعیتی و منافع عراق و مردم آن است اما تاکنون این ائتلاف، هیچ نامی را برای نامزدی پست نخست وزیری به مناقشه نگذاشته و تمامی آنچه گفته می شود، اطلاعات ناصحیح است.
در همین راستا «مصطفی السند» نماینده مستقل متحد با ائتلاف چارچوب هماهنگی، طرح برخی نام ها در رسانه ها را به عنوان نامزدهای نخست وزیری، برای تخریب آنها و کنارگذاشتن از رقابت کاندیداتوری دانسته است.
وی در توئیتی تلویحی گفته است که «الان مرحله سوزاندن نام ها و نه پذیرش آنها شروع شده است.»
«اسعد العیدانی» استاندار بصره نیز در اظهاراتی گفت که خبرهای منتشر شده درباره نامزدی او برای پست نخست وزیری صحت ندارد و او همچنان برای خدمت به اهالی بصره در پست استانداری متمسک است.
از طرفی «احمد الذواق» فعال اجتماعی نزدیک به ائتلاف چارچوب هماهنگی در صحفه شخصی خود نوشته است که ائتلاف چارچوب هماهنگی فعلا در صدد تثبیت خود به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان است.
وی ادامه داد که از این رو تمام ادعاها در خصوص مطرح شدن برخی نام ها به عنوان نامزدهای نخست وزیری عراق صحت ندارد زیرا ائتلاف چارچوب نخست درصدد تثبیت خود از حیث قانونی به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان است و بعد از آن کاندیدای نخست وزیری را مطرح می کند.
به گفته وی، جریان حکمت ملی از ائتلاف جدا نشده بلکه سید عمار حکیم در طول هشت ماه گذشته گفته است که در دولت آتی شرکت نمی کند.
وی تاکید کرد آنها که چنین ادعاهایی درباره رهبر جریان حکمت ملی مطرح می کنند نمی دانند که حکیم آماده است همه چیز را در راه تقویت ائتلاف چارچوب هماهنگی بدهد.
لازم به ذکر است که جدا از ائتلاف چارچوب هماهنگی، هنوز احزاب کرد بر سر نامزد ریاست جمهوری به توافق نرسیده اند و هریک از احزاب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق همچنان بر نامزد خود، برای تصدی این پست اصرار دارند.
پارلمان عراق در حال حاضر، بعد از تصویب قانون جنجالی «امنیت غذایی» در ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱ وارد تعطیلات دوره ای دو ماهه خود شده است.
ریاست پارلمان عراق در بیانیه ای امروز اعلام کرده است که به درخواست تعدادی از نمایندگان، پارلمان عراق به طور فوق العاده روز پنجشنبه آینده ۲۳ ژولای (۲ تیرماه ۱۴۰۱) برگزار می کند. 
ریاست پارلمان عراق به علت برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان اشاره نکرده اما تعدادی از نمایندگان پارلمان با جمع آوری ۵۰ امضا، درصدد برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان برای بررسی حملات اخیر ترکیه به خاک عراق هستند.

irna.ir/xjJN۶F
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha