از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

تهران- ایرنا- تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران برای مقابله با تحریم ها، تاکید شورای آتلانتیک بر صلح آمیز بودن مسیر ترانزیتی ایران برای خاورمیانه، تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه وتشدید موج تهاجم رژیم صهیونیستی در فلسطین مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**زرداری: مقابله با تحریم‌ها را باید از مردم ایران آموخت

وزیر امور خارجه پاکستان با اذعان به مقاومت جمهوری اسلامی ایران در برابر مشکلات و تلاش برای پیشبرد نظام اقتصادی کشور، گفت: باید نحوه رونق معیشت و مقابله با تحریم‌ها را از ملت ایران بیاموزیم.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

«بلاول بوتو زرداری» در دومین روز از سفر رسمی خود به ایران، روز چهارشنبه طی سخنرانی در جمع دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت پاکستان در تهران بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دو کشور برای دستیابی به منافع اقتصادی تاکید کرد. 

وی که ریاست حزب مردم پاکستان را نیز برعهده دارد، با اشاره به روابط پیچیده این کشور با هند، مشارکت راهبردی پاکستان با چین و مشکلات ناشی از اوضاع نابسامان افغانستان، اظهار داشت: همسایه نزدیک ما ایران است. ما دارای نقاط مشترک تاریخی، مذهبی و فرهنگی هستیم اما تاکنون از پتانسیل‌های یکدیگر بهره‌برداری نشده است. 

وی با اذعان به مشکلات ناشی از تحریم‌ها پیش روی ملت ایران، گفت: مردم ایران با تمامی این مشکلات از ظرفیت‌های داخلی استفاده و معیشت خود را کنترل کرده اند و این موضوعی است که ما باید از آن الگو بگیریم. 

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: ما باید از ملت ایران بیاموزیم که چگونه اقتصاد کشور را با وجود مشکلات بین المللی و یا تحریم‌ها، بچرخانیم. 

گفتنی است، بلاول بوتو زرداری روز گذشته طی دیدار با آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در تهران با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از پاکستان در تمامی لحظات، گفت: نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان مردادماه امسال برگزار خواهد شد. 

«بلاول بوتو زرداری» سیاستمدار جوان و فرزند ارشد خانم «بی نظیر بوتو» نخست وزیر فقید پاکستان به عنوان رهبر حزب هم پیمان با دولت جدید این کشور هفتم اردیبهشت امسال وزیر خارجه و سکان‌دار دستگاه دیپلماسی پاکستان شد. وزیر امور خارجه کشورمان اولین مقام ارشد خارجی بود که ساعاتی پس از انتخاب وزیر جدید امور خارجه پاکستان طی تماس تلفنی با وی، از زرداری برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد.

irna.ir/xjJJqL

**سفر بلاول زرداری به ایران در صدر اخبار رسانه‌های پاکستان

رسانه‌های پاکستان با انعکاس بازتاب گسترده اولین سفر رسمی وزیر امور خارجه این کشور به ایران، دعوت از آیت‌الله رئیسی برای سفر به اسلام‌آباد، عزم مجدد برای تحکیم روابط میان دو همسایه و تلاش برای گشایش در همکاری های تجاری و اقتصادی را مهمترین بخش این دیدار خواندند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

رسانه های دولتی پاکستان و بسیاری از رسانه های خصوصی، شبکه های خبری، وب سایت ها و روزنامه های صبح امروز اخبار صفحه اول خود را به سفر بلاول زرداری به ایران و دیدارهایش با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اختصاص دادند.

تلویزیون ملی پاکستان (PTV) با پخش تصاویری از استقبال وزیر امور خارجه ایران از همتای پاکستانی، کنفرانس مطبوعاتی مشترک و دیدار بلاول بوتو زرداری با رئیس جمهوری کشورمان، گزارش داد: آیت الله رئیسی با اعلام آمادگی برای تامین نیاز پاکستان به انرژی تاکید داشت که ایران، امنیت پاکستان را امنیت خود می داند.

خبرگزاری رسمی پاکستان (APP) نیز با ارائه بازتاب از کنفرانس مطبوعاتی مشترک بلاول زرداری با وزیر امور خارجه ایران، نوشت که تهران و اسلام‌آباد مسیرهای جدید توسعه روابط اقتصادی از جمله تجارت تهاتر و تقویت مراودات مرزی را بررسی کردند.

ای پی پی گزارش داد: وزیر امور خارجه پاکستان از جانب نخست وزیر این کشور دعوتنامه سفر به پاکستان را به رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد.
رادیو دولتی پاکستان نیز گزارش داد: بلاول بوتو زرداری که برای اولین بار پس از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه سفر رسمی به ایران انجام داده است، با همتای خود و همچنین آیت الله رئیسی دیدار و از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از ملت های مسلمان از جمله مردم کشمیر قدردانی کرد.

روزنامه اردو زبان «۹۲» چاپ اسلام‌آباد امروز تصاویر دیدار وزیر امور خارجه پاکستان با رئیس جمهوری ایران و هدیه آلبوم عکس مرتبط با سفر خانم هید بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان و مادر بلاول، از سوی وزیر امور خارجه ایران به همتای پاکستانی را در صفحه اول خود منتشر کرد.

این روزنامه نوشت: زرداری در دیدار با مقام های ایران پیرامون دریافت برق اضافی از ایران برای حل بحران انرژی در بلوچستان پاکستان، تقویت تجارت دو کشور، اسلام هراسی و مناقشه کشمیر رایزنی انجام داد.

روزنامه انگلیسی زبان «داون» امروز نوشت: وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با آیت الله رئیسی، بر تعهد اسلام آباد برای تقویت مناسبات با تهران در تمامی زمینه ها به ویژه اقتصاد و انرژی تاکید کرد.

روزنامه اقتصادی «بیزینس ریکوردر» چاپ اسلام‌آباد نیز گزارش داد: وزیر امور خارجه پاکستان که در راس یک هیات سیاسی-اقتصادی در تهران بسر می‌برد، پیرامون تقویت مناسبات دوجانبه به ویژه در بخش‌های تجاری و انرژی مذاکره کرد. 

این روزنامه افزود: وزیران امور خارجه ایران و پاکستان درباره روابط دوجانبه و توسعه آن در زمینه‌های مختلف مطابق با پتانسیل‌های دو کشور جهت همکاری‌های فرهنگی، آموزشی، مدیریت مرزها، تجارت و انرژی را بررسی کردند. 

روزنامه انگلیسی زبان «نیشن» سرمقاله امروز خود را به سفر بلاول زرداری به ایران اختصاص داد و نوشت: زمان این بازدید بسیار مناسب است و می تواند شروع خوبی برای همکاری‌های بزرگتر میان ۲ همسایه به ویژه در حوزه‌های تجاری و انرژی شود.

نیشن نوشت: در واقع سفر به جمهوری اسلامی ایران آزمونی برای وزیر جدید امور خارجه پاکستان است و قدرت رایزنی و سیاست خارجی وی را محک می‌زند. 

این روزنامه پاکستانی سفر زرداری به ایران همزمان با برخی دگرگونی‌ها در منطقه و جهان از جمله تشدید اسلام‌هراسی، بحران اوکراین و بحران انرژی در جهان را بسیار حائز اهمیت قلمداد کرد و با اشاره به پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان، ابراز امیدواری کرد که این سفر موجب کاشته شدن بذر شروع مجدد کار بر روی این طرح بزرگ و مهم برای پاکستان شود. 

دیگر روزنامه‌های مطرح پاکستان از جمله اکسپرس تریبیون، نیوز، جنگ و دنیا نیز اخبار امروز خود را به دیدارهای بلاول بوتو زرداری در تهران با مقام‌های بلندپایه کشورمان، دعوت نخست وزیر پاکستان از آیت‌الله رئیسی برای سفر به اسلام‌آباد و ادامه سفر زرداری در ایران با حضور در مشهد مقدس اختصاص دادند. 

تارنماهای خبری العربیه، تی آر تی ترکیه و دویچه‌وله آلمان نیز سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران و دیدار با رئیسی و امیرعبداللهیان را منعکس کردند. 

«بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان روز سه‌شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد و مورد استقبال دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه قرار گرفت.

حسین امیر عبداللهیان شب گذشته در توییتی درباره سفر وزیر خارجه پاکستان نوشت: امروز در تهران میزبان برادر عزیزم، وزیر خارجه پاکستان بودم.

 وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: روابط عمیق بین دو کشور بزرگ و موثر جهان اسلام، ایران و پاکستان، همواره امیدبخش و رو به جلو بوده است.

زرداری قرار است امروز (چهارشنبه) با وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دیدار و سپس برای زیارت بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس شود.

این اولین سفر رسمی بلاول بوتو زرداری به جمهوری اسلامی ایران پس از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه پاکستان به شمار می‌رود.

irna.ir/xjJJh۳

**شورای آتلانتیک: مسیر ترانزیتی ایران صلح را به خاورمیانه باز می گرداند

اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی از احیای مسیر ترانزیتی ایران، با اشاره به استقبال روزافزون کشورهای همجوار از این راه بازرگانی مقرون به صرفه، آن را تسهیل کننده همگرایی های منطقه ای و حل و فصل اختلافات همسایگان دانست.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

تارنمای پژوهشکده آمریکایی شورای آتلانتیک دیروز (۲۴ خرداد) در گزارشی به موقعیت ترانزیتی ایران در میان کشورهای منطقه پرداخت و با اشاره به گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز عبور کامیون های اماراتی به مقصد بنادر ترکیه، نوشت: با تردد این کامیون ها مسیر جدیدی باز شده که بازیگران منطقه ای از آن بسیار استقبال کرده اند. این مسیر می تواند به پیوندهای تجاری انجامیده و در پیشبرد روابط صلح آمیز ایفای نقش کند.

شورای آتلانتیک به نقل از سازمان جهانی حمل و نقل جاده ای نوشت که سفر از شبه جزیره عربستان به کشورهای مدیترانه به گفته تنها ۶ روز به طول می انجامد که این کسری از سفر ۲۱ روزه دریایی از خلیج فارس به دریای مدیترانه از طریق دریای سرخ و کانال سوئز است.

براساس آمار ریاست جمهوری ترکیه، از زمانی که راه تجاری ایران باز شده حدود یک هزار کامیون بین امارات و ترکیه تردد کرده و میلیون ها دلار کالا از قبیل مواد غذایی، اقلام آرایشی، ماشین آلات و قطعات یدکی را جابجا کرده اند. پاکستان نیز از مسیر ایران به ترکیه که زمان سفر دریایی از جنوب آسیا به اروپا را از بیش از ۴۰ روز به کمتر از یک هفته کاهش می دهد، بهره برداری می کند.

علاوه بر این، کشورهای آسیای میانه نیز که از هفته ها تاخیر در بنادر دریای خزر و انسداد مسیر اوراسیا در پی جنگ روسیه علیه اوکراین در هراسند، به بهره برداری از ایران برای صادرات و واردات کالا روی آورده اند.

در ادامه نوشتار این اندیشکده آمده است: از لحاظ بازرگانی بهره برداری از مسیر زمینی ایران معقول است. کمبود جهانی کانتینر هزینه حمل و نقل دریایی را افزایش داده و تهدید تروریسم و دزدی دریایی نیز نرخ بیمه را به شدت بالا برده است. گزینه زمینی که انطباق زیادی با جاده تاریخی ابریشم داشته و آسیا را به اروپا مرتبط می سازد، هزینه های سردسازی و بیمه را در کنار دیگر مسکلات حمل و نقل کاهش می دهد و می تواند کمبودهای زنجیره تامین را بر طرف ساخته و به سود مشاغل و مشتریان در سراسر جهان تمام شود.

امکان بهره برداری از گزینه های زمینی دیگر به جز ایران در حال حاضر اندک است چرا که عراق حمل و نقل ترانزیتی درون مرزهایش را ممنوع ساخته و مناطق عمده ای از سوریه نیز به علت درگیری نظامی بی ثبات است.

به گفته مقام های ترکیه ای، در چند ماه آخر سال ۲۰۲۱میلادی حدود ۳۰۰ کامیون از این مسیر تردد کردند و این رقم در ۵ ماه نخست امسال از ۷۰۰ مورد فراتر رفته است.

مراودات اقتصادی بیشتر با ایران در کنار رونق دادن به مشاغل می تواند تلاش های جاری آمریکا برای منزوی ساختن تهران را نیز تضعیف کند. بخش هایی از بندرعباس تحت تحریم های آمریکا قرار دارد؛ با این حال شواهدی وجود دارد که دستکم در این مورد کشورهای منطقه ترجیح می دهند که خواسته های آمریکا را نادیده بگیرند.

دو منبع آگاه به نویسنده اعلام کردند که مسیر تجاری ایران آن چنان جذاب است که در میان محرک های رایزنی های منطقه ای اخیر قرار دارد. اندکی پس از برقراری این مسیر ترانزیتی، محمد بن زاید حاکم امارات در نوامبر ۲۰۲۱ به ترکیه رفت و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری آن کشور دیدار کرد. سران دو کشور اختلاف های دیرینه بر سر سوریه و لیبی و عقاید متناقض خود در مورد خاورمیانه را کنار گذاشته و توافق های تجاری و سرمایه گذاری را رایزنی کردند.

سلیم کورو اقتصاددان ترکیه ای گفت که مسیر ایران از جمله عواملی بود که اردوغان را ترغیب کرد تا دغدغه های گذشته را کنار گذاشته و با سفر به عربستان با مقام های سعودی دیدار کند. تعدادی از منابع مطلع نیز اعلام کرده اند که مسیر ترانزیتی فوق از جمله عوامل تسهیل کننده در مذاکرات ایران و عربستان در عراق بود.

اکنون دولت عراق با تشخیص ظرفیت حمل و نقل جاده ای در نظر دارد تا قلمرو خود را بر روی وسایل نقلیه در حال ترانزیت باز کند.

irna.ir/xjJJjr

**جهش در روابط تهران - دهلی نو از نگاه معاون اندیشکده مطالعات دفاعی هند

نشریه ژاپنی دیپلمات در مقاله‌ای به قلم «راجیو آگاروال» معاون اندیشکده مطالعات دفاعی هند، نوشت : تهران و دهلی نو ، ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه دارند و زمان برای جهش در روابط دو کشور فرا رسیده است.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

نشریه دیپلمات با اشاره به سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به هند، نوشت: امیرعبداللهیان در این سفر علاوه بر مذاکره با همتای خود، با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز دیدار و مذاکره کرد و این، امکانی است که برای وزیران خارجه همه کشورها فراهم نمی‌شود.

معاون اندیشکده مطالعات دفاعی هند در این مقاله یادآور شد: نخست وزیر هند پس از دیدار با امیرعبداللهیان در پیامی توییتری نوشت «روابط دو کشور، هم به سود دو طرف بوده و هم به امنیت و شکوفایی منطقه کمک کرده است». همچنین بیانیه وزارت خارجه هند تاکید کرده است که "تهران و دهلی نو در این سفر، درباره موضوعات گسترده‌ای، از جمله مسائل هسته‌ای، درگیری در اوکراین و مسائل افغانستان تبادل نظر کرده‌اند . وزارت خارجه هند از ایران به خاطر تسهیل ارسال کمک‌های دارویی آن کشور به افغانستان سپاسگزار است و دو طرف، برنامه‌های مربوط به گسترش ارتباطات منطقه‌ای و از جمله پروژه چابهار را بررسی کرده‌اند."  

نشریه دیپلمات ، توقف واردات نفت از ایران در سال ۲۰۱۹ تحت فشار آمریکا، روابط نزدیک دهلی و تل‌آویو و روابط نزدیک تهران و پکن را از جمله مواردی برشمرد که گاه باعث فراز و نشیب‌هایی در روابط ایران و هند شده است. با این حال، نویسنده مقاله زمینه‌های گسترش روابط دو کشور را فراوان دانست و تاکید کرد: ایران، با توجه به مسدود بودن مسیر پاکستان برای دهلی، تنها مسیر دسترسی هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه است. هندی‌ها پارسال و بلافاصله پس از به قدرت رسیدن طالبان، سفارت خود را در کابل تعطیل کردند. اما ایران از جمله اندک کشورهایی بود که کانال ارتباطی خود را با افغانستان قطع نکرد و اکنون هندوستان نیز ابراز علاقمندی کرده است که سفارت خود در کابل را بازگشایی کند. حتی هیاتی از هند در دوم ژوئیه (۱۲ خرداد) با مقامات طالبان در کابل دیدار و مذاکره کردند. اکنون ایران و هند این ظرفیت را دارند که با کمک یکدیگر، سیاست موثر مشارکت و همکاری با افغانستان را پیش ببرند.

نویسنده مقاله در ادامه، تغییرات گسترده در سطح خاورمیانه را یادآور شد و نوشت: عربستان و امارات، به درخواست واشنگتن برای افزایش تولید نفت در جریان جنگ روسیه و اوکراین، پاسخ منفی دادند. از سوی دیگر، ایران و عربستان پنج دور مذاکره برای بهبود روابط خود برگزار کرده‌اند. صلح و آرامش در یمن نیز چشم‌انداز روشن‌تری از گذشته دارد. امارات متحده عربی و قطر، مذاکرات مثبتی با ایران داشته‌اند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، پیشاپیش به قطر و عمان سفر کرده است. همزمان، سوریه و عراق نیز وضعیت بهتری پیدا می‌کنند و گرایش به ایران دارند. این تحولات، با توجه به اینکه هند، هم با ایران و هم با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، روابط نزدیکی دارد، به سود دهلی نو خواهد بود.

معاون اندیشکده مطالعات دفاعی هند با اشاره به سیاست «استقلال راهبردی هند» که با تداوم واردات نفت از روسیه با وجود تحریم‌های غرب علیه آن کشور به نمایش گذاشته شد، نوشت: اگر توافق هسته‌ای با ایران به تاخیر بیفتد، ممکن است هند واردات نفت از ایران را نیز از سر بگیرد.

وی در ادامه، زمینه‌های دیگر توسعه روابط میان ایران و هند را اینگونه برشمرد: دالان بازرگانی بین‌المللی شمال – جنوب (INSTC) پروژه بزرگی است که هند، ایران، افغانستان، روسیه، آسیای میانه و اروپا را از چند مسیر ترانزیتی، به یکدیگر وصل خواهد کرد. هند و ایران می‌توانند برای تسریع اجرای این پروژه، تلاش مشترک کنند. خط لوله گاز ایران-عمان-هند نیز پروژه بلندپروازانه دیگری است که مدت‌هاست به آهستگی پیش می‌رود. ایران و عمان در جریان سفیر اخیر آقای رئیسی در ۲۳ مه به مسقط، قراردادی را برای احداث دو خط لوله و توسعه یک میدان نفتی در مرز یکدیگر امضا کردند. اگر همه چیز به‌درستی پیش برود، ظرفیت گسترش این خط لوله به هند نیز وجود خواهد داشت.

نویسنده مقاله، چشم‌انداز همکاری منطقه‌ای و چندجانبه را نیز بسیار روشن توصیف کرد و نوشت: ایران روابط خوبی با چین و روسیه دارد. تهران همچنین اخیرا در مسیر گسترش روابط با کشورهای خلیج فارس بوده است. اگر هند نیز وارد این مجموعه شود، بلوک بسیار بزرگی از کشورها، ثروت، جمعیت و قدرت به وجود خواهد آمد که امکان منزوی کردن تهران را برای غرب، بسیار دشوار خواهد کرد.

در این مقاله به سیاست فشار اقتصادی برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران ؛ ناموفق ارزیابی شده و آمده است : ایران با وجود تحریم‌های سنگین، به برنامه‌های خود ادامه داده است. ضمن اینکه تهران تاکنون به همه پروتکل‌های متعارف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند بوده است و تا زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشده بود، ایران حتی پروتکل‌های اضافی را هم به صورت داوطلبانه اجرا می‌کرد.

نویسنده مقاله در پایان نوشت: «بنابراین، ایران و هند، منافع بسیاری دارند که می‌توانند با یکدیگر به آنها دست یابند. سیاست کنونی هند برای همراهی با همسایگان و دوستانش و تاکید بر منافع دهلی نو، می‌تواند تحول‌آفرین باشد. اگر دهلی بتواند همین سیاست را در ارتباط با ایران نیز به کار گیرد، می‌تواند دریچه‌ای به همکاری‌های گسترده میان دو کشور و تمدن بزرگ ایران و هند بگشاید. زمان برای جهش در روابط، فرا رسیده است.»

irna.ir/xjJHYM

**آتش سوزی در پالایشگاه حیفا در فلسطین اشغالی

منابع خبری ظهر امروز از وقوع آتش سوزی در پالایشگاه شهر بندری حیفا در فلسطین اشغالی خبر دادند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

کانال تلگرامی صابرین نیوز اعلام کرد که پالایشگاه شهر حیفا در فلسطین اشغالی دچار آتش سوزی شده است.

براساس برخی گزارش ها، علت این آتش سوزی اختلال در سیستم کمپرسور یکی از واحدهای پالایشگاه بوده است.

براثر آتش سوزی در این پالایشگاه، ستونی از دود غلیط منطقه را فرا گرفته است.
این آتش سوزی درحالی به وقوع پیوسته است که برخی رسانه‌ها بامداد امروز چهارشنبه از نشت ماده سمی آمونیاک از کارخانه ای در جنوب تل آویو خبر داده بودند.

خبرگزاری فلسطینی "شهاب" اعلام کرد که منابع وابسته به رژیم صهیونیستی نشست ماده سمی آمونیاک از این کارخانه را تایید کردند.

براساس این گزارش، به دنبال نشت این ماده سمی، شماری از ساکنان این منطقه مصدوم شدند.

اراضی اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد آتش سوزی های گسترده بوده است. 

در همین راستا، منابع خبری رژیم صهیونیستی شنبه این هفته از آتش سوزی گسترده در پایانه اصلی اتوبوس های شهر «صفد» در فلسطین اشغالی خبر داده بودند.

رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آتش سوزی گسترده در پایانه اصلی شهر صفد ۱۸ اتوبوس را به آتش کشیده شد.

پیش از این نیز منطقه «عرعره» در اطراف شهر حیفا در فلسطین اشغالی چهارشنبه گذشته شاهد آتش سوزی گسترده در یک کارخانه چوب بود که باعث بسته شدن برخی از خیابان های این منطقه شد و نیروهای آتش نشانی رژیم صهیونیستی به خاطر گسترده بودن حجم آتش سوزی، برخی از منازل اطراف حادثه را تخلیه کردند.

همچنین برخی منابع خبری پیشتر اعلام کرده بودند که سه‌شنبه هفته گذشته یک غذاخوری متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی دچار حریق شد.

هفته گذشته همچین آتش سوزی دیگری در اتوبوس های شهرهای منطقه الجلیل در فلسطین اشغالی روی داده بود.

irna.ir/xjJJn۶

**پارلمان نیکاراگوئه بی‌توجه به تهدیدهای آمریکا با ورود نیروهای روسیه موافقت کرد

مجلس ملی نیکاراگوئه به درخواست «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهوری و با وجود تهدیدهای آمریکا، مجوز ورود نیروها، کشتی‌ها و هواپیماهای نیروهای مسلح روسیه را به این کشور صادر کرد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

ورود نیروهای روسیه به نیکاراگوئه با ۷۸ رای موافق از مجموع ۹۱ رای نمایندگان پارلمان این کشور به منظور شرکت در عملیات‌ مبارزه با جرائم در دریای کارائیب و سواحل اقیانوس آرام در نیمه دوم سال جاری میلادی (اول ژوئیه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱/ ۱۰ تیر تا ۱۰ دی ۱۴۰۱) مجاز اعلام شد.

قانونگذاران نیکاراگوئه‌ای همچنین ورود طرح ورود پرسنل، کشتی‌ها و هواپیماهای ارتش‌های کوبا، آمریکا، مکزیک، ونزوئلا و کشورهای آمریکای مرکزی را به کشورشان از ژوئیه آینده و به مدت شش ماه تصویب کردند. به موجب فرمان اورتگا همچنین ورود ۸۰ سرباز روسی به منظور تبادل تجربیات و رزمایش آموزشی در عملیات بشردوستانه و همچنین ورود ۵۰ سرباز روسی دیگر به منظور مشارکت در عملیات‌ مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته فراملی مجاز اعلام شد.

در جریان این جلسه، نمایندگان طرفدار دولت، واکنش‌های دیگر کشورها و رسانه‌های بین المللی در مورد ورود نیروهای روسیه به نیکاراگوئه را محکوم کردند.

«فیلیبرتو رودریگس» رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی ساندینیستا در این جلسه عمومی توضیح داد که «تصویب و تایید» ورود و خروج سربازان از کشورهای مختلف که نیکاراگوئه با آن‌ها «روابط دیپلماتیک و نظامی» دارد، از قبل یک «سنت» بوده است.

وی با انتقاد از واکنش «برایان نیکولز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در مورد ورود ارتش روسیه به نیکاراگوئه، حضور نیروهای روس را مطابق با همان سنتی دانست که ورود نیروهای آمریکایی را نیز مجاز می‌شمارد. وی همچنین متهم کردن نیکاراگوئه را به عنوان تهدیدی برای منطقه رد کرد.  

«والمارو گوتیِرز» دیگر نماینده ساندینیستا نیز مطبوعات بین‌المللی را به ترویج کارزاری «با هدف تحریف و منحرف کردن افکار عمومی ملی و بین‌المللی» در قضیه ورود نیروهای روسی متهم کرد.

وی تاکید کرد شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و روزنامه اسپانیایی ال پائیس و بسیاری دیگر از رسانه‌ها در خدمت این «کارزار کثیف» قرار گرفته‌اند و تنها با هدف ایجاد اختلاف و نگرانی، به عمد اطلاعات نادرست و دروغ منتشر می‌کنند.   

روسیه، متحد قدیمی نیکاراگوئه که در طول نخستین دوره حکمرانی ساندینیستا (۱۹۷۹-۱۹۹۰) سلاح‌های شوروی را در اختیار نیروهای مسلح نیکاراگوئه قرار داد، برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ روابط دیپلماتیک با ماناگوا برقرار کرد.  

علاوه بر این، نیکاراگوئه در پایان سال ۲۰۲۰ یک کنسولگری در کریمه، سرزمین ضمیمه شده از اوکراین به روسیه تأسیس کرد که با انتقاد اوکراین مواجه شد.  

از زمان بازگشت اورتگا به ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷، نیکاراگوئه و روسیه روابط خود را در بسیای از زمینه‌ها تقویت کرده‌اند.

irna.ir/xjJJkr

**کرملین: صحبتی از به رسمیت شناختن طالبان مطرح نیست

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد که فعلا صحبتی از به رسمیت شناختن "طالبان" از سوی مسکو مطرح نیست.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: مسائل بسیاری در مورد به رسمیت شناختن طالبان وجود دارد و هرگونه پیش بینی بی فایده است.

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که احتمال به رسمیت شناختن مقامات جدید افغانستان وجود دارد، گفت: «در حال حاضر این موضوع منتفی است، ما بارها در این مورد صحبت کرده ایم.»

 ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان نیز در گفت و گو با تلویزیون روسی «کانال یک» گفته بود که مسکو در به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان از آمریکا و دیگر کشورها تبعیت نخواهد کرد.

وی  احتمال به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان از سوی روسیه را مشروط دانست و  افزود: اولین گام در این مسیر تشکیل یک حکومت سیاسی جامع و کارآمد است و ما به وضوح این موضوع را به شرکای افغان خود اعلام کرده‌ایم که در صورت تحقق، شرایط برای مذاکره فراهم است.

پسکوف با تاکید بر اینکه مسکو در به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان از آمریکا و دیگر کشورها تبعیت نخواهد کرد، تصریح کرد: طالبان مایل به همکاری با ما و کار بر اساس قوانین پذیرفته شده بین‌المللی هستند.

irna.ir/xjJJnZ

**تشدید موج تهاجم رژیم صهیونیستی و بازداشت فلسطینیان در کرانه باختری و قدس اشغالی

نظامیان صهیونیست، امروز - چهارشنبه - بار دیگر عملیات گسترده‌ای را برای یورش به شهرها و روستاها و بازداشت فلسطینیان در کرانه باختری و قدس اشغالی آغاز کردند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

شبکه المسیره به نقل از منابع فلسطینی خبر داد که نظامیان رژیم اشغالگر قدس به خانه‌های شهروندان فلسطینی در چندین شهر و روستای کرانه باختری یورش برده و اموال آنها را تخریب و به یغما بردند.
نظامیان صهیونیست سه جوان را در نابلس و همچنین یک اسیر آزاد شده فلسطینی را در خانه‌اش در اردوگاه «عایده» در شمال بیت لحم و نیز یک مرد جوان فلسطینی را  در شهرک «خربثا» در غرب رام الله پس از تفتیش منزلش، بازداشت کردند.
خبر دیگر از سرزمین های اشغالی حاکی است که ده‌ها شهرک نشین امروز تحت تدابیر شدید پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی یورش بردند.
منابع فلسطینی اعلام کردند که شهرک نشینان صهیونیست به صورت گروهی از دروازه مغربی تا «باب السلسلة» یورش برده و رفتارهای تحریک آمیز و مراسم تلمودی نژادپرستانه را در صحن‌های مسجدالاقصی به ویژه در منطقه شرقی انجام داده و در مقابل «قبه الصخره» عکس گرفتند.
به گزارش المسیره، مسجدالاقصی همه روزه در دو نوبت صبح و عصر به جز روزهای جمعه و شنبه مورد یورش شهرک نشینان صهیونیست تحت حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد.
خبر دیگر از سرزمین های اشغالی این که، دادگاه رژیم صهیونیستی در «بئرالسبع الیوم»، «محمد الحلبی» زندانی فلسطینی را که از سال ۲۰۱۶ تاکنون در بازداشت صهیونیست ها به سر می‌برد دادگاهی کرد؛ او با طولانی‌ترین محاکمه در تاریخ جنبش اسارت مواجه بوده است.

در عین حال بنا به اعلام مرکز اسرای فلسطینی، «خلیل عواوده» زندانی ۴۰ ساله فلسطینی اهل روستای «إذنا» در جنوب الخلیل در اعتراض به بازداشت اداری خود، در بحبوحه وخامت شدید وضعیت سلامتی برای صد و پنجمین روز متوالی به اعتصاب غذایش ادامه داد.
«رائد ریان» زندانی ۲۷ ساله فلسطینی اهل روستای «بیت دقو» در شمال قدس اشغالی نیز در اعتراض به بازداشت اداری خود در هفتادمین روز اعتصاب غذا به سر می برد.

irna.ir/xjJJm۸

**سوریه: ترکیه در صورت تجاوز، پاسخ دندان شکن دریافت خواهد کرد

معاون وزیر امور خارجه سوریه در حاشیه هجدهمین نشست آستانه با موضوع سوریه در پایتخت قزاقستان، ضمن افشای سیاست‌ها و اقدامات آنکارا در قبال دمشق و تهدید به عملیات نظامی در شمال سوریه هشدار داد در صورت هرگونه تعرض نظامی ترکیه، کشور ما گورستان مهاجمان خواهد شد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

«ایمن سوسان» امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه سوریه همواره با هدف تحکیم ثبات داخلی خود، در نشست‌های آستانه شرکت کرده خاطرنشان کرد: همزمان با این نشست شاهد تهدیدهای «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌ جمهور ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه هستیم، این رویداد کل روند جاری (مذاکرات) را تغییر داده و تمام تفاهم ها و توافق های گذشته را برباد می دهد.

وی تصریح کرد: مشکلات جاری به دلیل عدم تعهد رژیم ترکیه به توافق ها و نتایج چند جانبه پیشین است؛ ما بارها اعلام کرده بودیم نظام حاکم بر آنکارا قابل اعتماد نیست و از دید ما گروه های تروریستی با حمایت این نظام در سوریه فعال هستند و رویکرد کنونی ترکیه نیز موید همین نکته است.

معاون وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: ترکیه پیوسته در حال بهانه تراشی برای تجاوز به سوریه است، گرچه نیازی به این بهانه تراشی ها ندارد و پیش از این با حمایت و میزبانی از گروه های افراط گرا و تروریستی فعال علیه سوریه این موضوع را اثبات کرده است.

سوسان افزود: ترکیه امروز می‌خواهد با ادامه قمار پیشین خود به اجرای پروژه متزلزل خود در سوریه بپردازد، اما در اینجا اشتباه محاسباتی بزرگی مرتکب می شود زیرا این تجاوز بدترین عواقب را برای اردوغان و ترکیه خواهد داشت، امروز دیگر همه از این سیاست های ترکیه به ستوه آمده اند، رژیم اردوغان به انحای مختلف در به نتیجه نرسیدن مذاکرات آستانه، نقش آفرینی کرده در حالی که اگر رژیم ترکیه به تفاهم ها و نتایجی که پیشتر به دست آمده پایبند بود، به نتیجه های بسیار بهتری می رسیدیم.

معاون وزیر امور خارجه سوریه ضمن رد مطلق هرگونه تجاوز نظامی ترکیه به هر بهانه ای تاکید کرد که سوری ها در مقاومت مردمی با هرگونه حمله به کشور خود مقابله خواهند کرد، ما اجازه نخواهیم داد رژیم ترکیه به اهداف خود برسد و اطمینان می دهیم سوریه گورستان مهاجمان خواهد شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرد که این کشور به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد.

در همین حال، یک منبع سوریه از تقویت مواضع ارتش سوریه در مقابل اقدامات ترکیه در تقویت حضور نظامی خود در ریف های حلب و الحسکه در شمال و شمال شرقی سوریه خبر داد.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، یک منبع میدانی سوریه اعلام کرد که ارتش سوریه مواضع و نیروهای خود را در برابر اقدام ترکیه در تقویت نیرو و ادوات نظامی خود در شهر اعزاز در ریف شمالی حلب تقویت و استحکامات خود را افزایش داد.

وی افزود: نیروهای ترکیه با تریلرهای حامل تانک و ستون هایی از نفربرهای زرهی و خودروهای دو دیفرانسیل مجهز به تیربارهای سنگین وارد شهر اعزاز شدند.

این منبع افزود که نیروهای اشغالگر ترکیه افراد مسلحی از شهر عفرین در ریف شمالی حلب و مناطق اطراف آن را به یگان های خود ملحق کردند. این عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی موسوم به "لواء عاصفه الشمال" (تیپ توفان شمال) هستند و شمار آنها بیش از ۲۵۰۰ نفر است.

هجدهمین دور نشست آستانه درباره سوریه از صبح امروز (چهارشنبه) در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان آغاز شد و شرایط بازگشت آوارگان سوری مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات است.

سانا گزارش داد که دو هیات اعزامی سوریه و روسیه صبح امروز در چارچوب نشست های هجدهمین دور مذاکرات بین المللی آستانه، به بررسی روند این مذاکرات با محوریت بازگشت آوارگان سوری پرداختند.

هیات اعزامی سوریه به ریاست «ایمن سوسان» معاون وزیر امور خارجه این کشور در این دور از مذاکرات شرکت کرده است.

هفدهمین دور مذاکرات آستانه در روزهای ۲۱ و ۲۲ دسامبر گذشته (۲۴ و ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰) در نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

پیشتر بیانیه وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست روزهای ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (روز چهارشنبه تا پنجشنبه) برگزار می‌شود و هیات‌های ترکیه،روسیه و ایران به عنوان ضامنان آستانه با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دیدار خواهند کرد.

بر اساس گزارش ها، «گئیر پدرسن» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و هیئتی اردنی نیز در این نشست حضور خواهد داشت. علاوه بر این، نمایندگان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و صلیب سرخ بین المللی نیز در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.

روند آستانه از ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۷ با مشارکت دولت سوریه، نمایندگان معارضان، مثلث روسیه، ترکیه و ایران به عنوان کشورهای تضمین دهنده، مربع سازمان ملل متحد، لبنان، عراق و اردن به عنوان اعضای ناظر و با تاکید بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه، آغاز شد؛ محور و مبنای روند آستانه، قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و تاکید اساسی آن بر پایبندی به حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی سوریه است.

تاکنون مهم‌ترین تصمیم گیری‌های روند آستانه، ایجاد مناطق کاهش تنش، نظارت بر توقف درگیری ها، ایجاد مناطق امن برای انتقال کمک‌های انسان دوستانه، پرونده اسرا و بازداشت شدگان و کمیته قانون اساسی بوده است.

irna.ir/xjJJmz

**پلیس انگلیس فردی را به ظن جاسوسی برای روسیه بازداشت کرد

پلیس ضد تروریسم انگلیس در اوج اختلافات این کشور با روسیه بر سر جنگ اوکراین، فردی را به ظن جاسوسی برای کرملین دستگیر کرد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

این مظنون که حدود ۴۰ سال سن دارد، دوشنبه گذشته توسط پلیس متروپولیتن در فرودگاه گاتویک در غرب منطقه ساسکس بازداشت شد.

او که به جاسوسی در انگلیس برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متهم است و پیش از خروج از کشور از سوی ماموران امنیتی دستگیر شد.

یک سخنگوی پلیس تائید کرد: مردی حدودا ۴۰ ساله را در فرودگاه گاتویک به ظن تخلف در رابطه با بخش یک قانون اسرار رسمی ۱۹۱۱ دستگیر کرده است.

وی افزود: که فرد مظنون برای بازجویی به ایستگاه پلیس منتقل شده و «تحقیقات درباره تخلفات او ادامه دارد».

بخش یک قانون اسرار رسمی ۱۹۱۱ انگلیس مربوط به اطلاعاتی است که ممکن است برای دشمن این کشور مفید باشد.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

irna.ir/xjJJmZ

**بالارفتن تب اختلافات بر سر ایرلند شمالی؛ اتحادیه اروپا از انگلیس شکایت می‌کند

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که علیه تصمیم دولت بوریس جانسون برای تغییر یکجانبه بندهای توافق برگزیت مربوط به ایرلندشمالی، اقدام قانونی خواهد کرد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

«ماروس سفکوویچ» نایب رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در نشست خبری در بروکسل، طرح دولت انگلیس را غیرقانونی خواند و تصریح کرد که بروکسل اقدام حقوقی را که در سپتامبر گذشته به حالت تعلیق درآورده بود، از سر خواهد گرفت.

وی در جمع خبرنگاران گفت: بی تردید هیچ توجیه قانونی و سیاسی برای تغییر یکجانبه یک توافق بین المللی وجود ندارد.

این مقام اروپایی اقدام انگلیس را «غیرقانونی» خواند و خاطر نشان کرد: لایحه انگلیس به اعتماد و احترام متقابل بین اتحادیه اروپا و انگلیس بشدت آسیب می زند. این اقدام بی‌اعتمادی عمیقی ایجاد کرده و بر همکاری بین‌المللی ما سایه افکنده است.

دولت انگلیس دوشنبه گذشته در اقدامی بحث‌ انگیز طرحی را ارائه کرد که به طور یک‌جانبه قوانین تجارت پس از برگزیت را برای ایرلند شمالی تغییر می‌دهد.

انگلیس و اتحادیه اروپا در چارچوب توافق برگزیت توافق کردند که مرز زمینی ایرلند فاقد پست‌های گمرکی و سایر بازرسی‌ها باشد. اما این مساله در ۲ سال گذشته برای تبادل کالا میان انگلیس و ایرلند شمالی که به‌لحاظ سیاسی در قلمرو انگلیس اما از نظر اقتصادی تابع قوانین اتحادیه اروپاست مشکل ایجاد کرده است.

بر اساس پیشنهاد جدید انگلیس، اسناد «غیرضروری» در مورد بررسی کالاها حذف و کسب‌وکارها در ایرلند شمالی مانند سایر نقاط انگلیس از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد. این لایحه همچنین تضمین می‌کند که هر گونه اختلاف تجاری توسط «داوری مستقل» و نه دیوان دادگستری اروپا حل و فصل می‌شود.

لیز تراس وزیر امورخارجه انگلیس می‌گوید که این طرح، یک راه حل معقول و عملی برای مشکلات پیش روی ایرلند شمالی است. وی افزود، این مساله «فقط در صورتی از طریق مذاکره حل می‌شود که اتحادیه اروپا مایل به تغییر پروتکل خود باشد».

او معتقد است که این لایحه قانونی است، اما اتحادیه اروپا تهدید به تلافی‌جویی کرده و احتمال جنگ تجاری میان دو طرف افزایش یافته است.

سایمون کاوونی وزیر امور خارجه جمهوری ایرلند دقایقی پیش در حساب توئیتری خود نوشت: ما نمی‌خواهیم در این شرایط (تقابل) باشیم اما وضع موجود نتیجه راهبرد عمدی دولت انگلیس است.

وی افزود: تصمیم‌های بی‌ملاحظه انگلیس در این هفته، اتحادیه اروپا را مجبور کرده است که به نقض قوانین بین‌الملل واکنش نشان دهد.

مساله ایرلند شمالی از زمانی که انگلیس تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفت پاشنه آشیل اختلافات دو طرف بود. ترزا می نخست وزیر اسبق انگلیس پس از ماه‌ ها چانه‌زنی با اتحادیه اروپا به این توافق رسید که برای این منطقه در دوره پسابرگزیت جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شود که از منظر سیاسی در قلمرو انگلیس اما از نگاه اقتصادی تابع قوانین اتحادیه اروپا باشد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه وقت انگلیس در مخالفت با طرح «ترزا می» از مقام خود استعفا و ادعا کرد که این روش یکپارچگی کشور را تهدید می‌کند. اما زمانی که خود بعنوان نخست وزیر انتخاب شد همان طرح را با اصلاحات جزئی پذیرفت تا در دسامبر سال ۲۰۲۰ با اتحادیه اروپا توافق کند. 

انگلیس پس از ۴۷ سال عضویت، ۱۲ دیماه ۱۳۹۹ به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد. دولت این کشور ادعا کرد که به توافقی درباره آینده همکاری‌ با اتحادیه اروپا دست یافته است، اما منتقدان همان موقع این توافق را «سست» خواندند.

در توافق جدید انگلیس امتیازهای بسیاری به طرف مقابل داده است؛ فقط برای اینکه به گفته نخست وزیر سابق « برگزیت برگزیت باشد». فقط برای آنکه به مردم بگویند به توافقی دست پیدا کردند تا بتوانند بر چهار سال و نیم کشمکش نقطه پایانی بگذارند. توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می‌دهد، نه آن را از مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا آزاد می‌کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می‌دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند.

مردم انگلیس بتدریج متوجه بی فایده بودن برگزیت خواهند شد. در این توافق انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورد و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می‌شود عملاً با محدودیت‌های تحمیل شده در این توافق بی معنی است.

irna.ir/xjJJp۶

**روسیه: در به رسمیت شناختن طالبان، از آمریکا و دیگران تبعیت نمی‌کنیم

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، گفت که مسکو در به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان از آمریکا و دیگر کشورها تبعیت نخواهد کرد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

کابلوف در گفت‌وگو با تلویزیون روسی «کانال یک» احتمال به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان از سوی روسیه را مشروط دانست و  افزود: اولین گام در این مسیر تشکیل یک حکومت سیاسی جامع و کارآمد است و ما به وضوح این موضوع را به شرکای افغان خود اعلام کرده‌ایم که در صورت تحقق، شرایط برای مذاکره فراهم است.

وی با تاکید بر اینکه مسکو در به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان از آمریکا و دیگر کشورها تبعیت نخواهد کرد، تصریح کرد: طالبان مایل به همکاری با ما و کار بر اساس قوانین پذیرفته شده بین‌المللی هستند.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: آنها(طالبان) نگرانی‌های اساسی روسیه را در مورد افغانستان درک می‌کنند. این نگرانی‌ها تروریسم بین‌المللی و تولید مواد مخدر است.

کابلوف با بیان اینکه طالبان تهدیدی برای کشورهای آسیای مرکزی نیست، خاطرنشان کرد: این گروه، برخلاف همه کشورهای غربی که از افغانستان فرار کرده‌اند با گروه تروریستی داعش که نه تنها برای روسیه بلکه برای سایر کشورها نیز دشمن به شمار می‌رود، مبارزه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سرپرست وزارت تجارت دولت موقت طالبان به مسکو سفر خواهد کرد، تصریح کرد: افغانستان برای خرید برخی محصولات از روسیه درخواست داده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کشور هم مجوز اختصاص غلات به افغانستان را صادر کرده است.

طالبان از اواخر تابستان سال گذشته کنترل افغانستان را به دست گرفت. تاکنون هیچ کشوری، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است اما ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان، چین و روسیه دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند.

irna.ir/xjJJkF

**امضای یادداشت تفاهم برای صدور گاز رژیم صهیونیستی به اروپا از طریق مصر

"کارین الحرار"، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی از امضای یادداشت تفاهم در قاهره برای صادرات گاز اسرائیل به اتحادیه اروپا از طریق مصر خبر داد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

براساس گزارش امروز (چهارشنبه) پایگاه خبری النشره، این مقام صهیونیستی مدعی شد که بر مبنای این یادداشت تفاهم، تل آویو در قبال صادرات گاز به اروپا و کمک به کشورهای اروپایی برای تنوع بخشی در منابع انرژی مورد نیاز متعهد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد صادرات گاز این رژیم به اتحادیه اروپا سه ساله بوده و قابل تمدید به مدت ۲ سال خواهد بود، تصریح کرد: مصر و اسرائیل متعهد شده‌اند که برای کمک به اروپا در مقابله با بحران کمبود منابع انرژی این اتحادیه اقدام به صادرات گاز طبیعی به اروپا کنند.

در روزهای اخیر رژیم صهیونیستی اقدام به تجاوز به مرز آبی لبنان برای استخراج و سرقت منابع گازی و نفتی این کشور کرده که با واکنش شدید سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله و برخی مقامات لبنانی مواجه شده است.

اورسولا ون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز امروز با تایید این خبر از امضای توافقنامه بین اتحادیه اروپا، مصر و رژیم اسرائیل در زمینه صادرات گاز به اروپا خبر داد.

irna.ir/xjJJnQ

**ژاپن برای نخستین بار در نشست ناتو شرکت می کند

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن اعلام کرد، در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در ماه جاری به عنوان اولین رهبر ژاپن در گردهمایی این ائتلاف امنیتی غربی شرکت می‌کند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

کیشیدا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در نشست سه روزه گروه هفت کشور صنعتی که از ۲۶ ژوئن (۵ تیر ماه) در کاخ المانو (Schloss Elmau، واقع در ایالت باواریا، دامنه کوه آلپ) در آلمان و درست قبل از گردهمایی ناتو در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

این نشست ها در حالی برگزار می شود که کشورهای عضو همچنان با چالش های ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین مواجه هستند.

کیشیدا گفت: قصد دارد در این نشست ها تاکید کند که هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضع موجود با زور، در هرجای جهان پذیرفتنی نیست.

در طول نشست دو روزه ناتو که در ۲۹ ژوئن (۸ تیر) آغاز می شود، انتظار می رود رهبران یک نظریه درباره چالش های امنیتی پیش روی این ائتلاف را تعریف کنند، از جمله گسترش نظامی سریع چین و تلاش برای تضعیف نظم قانون مند بین المللی.

ناتو از کشورهای شریک آسیا-اقیانوسیه مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که «یون سوک یول» رئیس جمهوری کره جنوبی نیز در این گردهمایی حضور دارد. منابع دولتی ژاپن گفته اند که سئول از توکیو در مورد اولین ملاقات حضوری بین رهبر جدیدش و کیشیدا در حاشیه صحبت کرده است. از زمان روی کار آمدن یون در ماه مه، دو کشور آمادگی خود را برای بهبود روابط دوجانبه، به دلیل اختلافات سال‌ها بر سر مسائل زمان جنگ ابراز کرده‌اند.

در بحبوحه جنگ جاری در اوکراین، ژاپن با سایر اعضای G-۷ - بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده به علاوه اتحادیه اروپا - برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه هماهنگ شده است تا روسیه را مجبور به توقف تهاجم کند.

حضور برنامه ریزی شده کیشیدا در این اجلاس در طول دوره تبلیغات رسمی در ژاپن برای انتخابات مجلس شوراها در ۱۰ جولای (۱۹ تیر ماه) انجام می شود.

irna.ir/xjJJpf

**استولتنبرگ: در حال بررسی نگرانی ترکیه نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هستیم

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به حضور ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در نشست آتی ناتو در مادرید، گفت: اعضای ناتو در حال بررسی نگرانی ترکیه نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به این پیمان نظامی هستند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

دبیرکل ناتو دقایقی پیش در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: ما از نزدیک با ترکیه متحد ناتو در مورد نگرانی ها نسبت به عضویت فنلاند و وسوئد به ناتو در ارتباط هستیم بنابراین ما به دنبال راه‌حل‌هایی در این مورد هستیم تا بتوانیم هرچه سریعتر سوئد و فنلاند را به عضویت ناتو در آوریم. نمی توانم دراین زمینه زمان خاصی اعلام کنم اما این مسئله‌ای است که ما در ناتو درباره آن رایزنی می کنیم و به دنبال یافتن راه حل هستیم.

دبیرکل ناتو در این کنفرانس خبری با اشاره به شرایط موجود در شرق اروپا گفت: در اختیار داشتن امور دفاعی مستحکم در دنیای خطرناک امروز نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است.

وی در ادامه با اشاره به دعوت از زلنسکی به نشست ناتو در مادرید افزود: چنانچه برای وی مقدور باشد و بتواند شخصا حضور یابد از این موضوع استقبال می‌شود.

استولتنبرگ به این موضوع اشاره کرد که زلنسکی می‌تواند بصورت ویدئو کنفرانس  در این اجلاس حضور یابد.

دبیرکل ناتو گفت: بسیاری از اعضای ناتو خواهان آن هستند که به اوکراین نه فقط به صورت کلامی بلکه در عمل همبستگی خود را نشان دهند.

نشست آتی ناتو در مادرید پایتخت اسپانیا قرار است ۸ تا ۹ تیرماه در اسپانیا با حضور تمامی اعضا برگزار شود.

irna.ir/xjJJng

**الحشد الشعبی عراق اردوگاههای داعش در دیاله را منهدم کرد

نیروهای سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق با انجام عملیاتی گسترده در مناطقِ حضور و تحرک بقایای گروه تروریستی داعش در استان دیاله در شرق این کشور، اردوگاه ها و مخفیگاههای آنها را منهدم کردند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

نیروهای الحشد الشعبی امروز (چهارشنبه) در چارچوب عملیات پاکسازی مناطق «حی العظیم» در دیاله، پناهگاه های گروه جنایتکار داعش را پاکساری و منهدم کردند.

سازمان الحشد الشعبی با انتشار بیانیه ای در این باره گزارش داد که نیروهای تیپ ۲۲ بسیج مردمی امروز در چارچوب عملیات نظامی، مخفیگاه های بقایای داعش در منطقه «المیته» در ناحیه العظیم استان دیاله را منهدم کردند. این مخفیگاه ها متشکل از چندین رشته کانال و محل بود که داعش از آنها برای عملیات آموزش و اختفای تروریست ها استفاده می کرد.

سازمان الحشد الشعبی عراق صبح امروز از آغاز عملیات امنیتی گسترده در مناطق حوضه رودخانه العظیم در استان دیاله با پشتیبانی ارتش و نیروی هوایی عراق خبر داد.

هدف از این عملیات تعقیب و جست وجوی بقایای گروه داعش و انهدام مخفیگاه های آنها با هدف پایان دادن به تهدیدهای تروریستی و دستیابی به امنیت و ثبات در این مناطق اعلام شد.

الحشد الشعبی برای نابودی و مقابله با تروریست های داعش ۶ تیپ رزمی در استان دیاله مستقر کرده است.

در ماه های گذشته بسیاری از سرکردگان داعش در نتیجه عملیات های ویژه نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی (بسیج مردمی) به دام افتاده یا به هلاکت رسیده اند.

الحشد الشعبی پیشتر اعلام کرد که ۶ نفر از خطرناک ترین تروریست ها را در استان دیاله دستگیر کرده است. 

«صادق الحسینی» از فرماندهان الحشد الشعبی در این باره گفت که گروه های اطلاعاتی با هماهنگی نیروهای امنیتی این سازمان موفق شدند که در چند رشته عملیات ۶ تروریست خطرناک و معروف را که در مناطق مختلف استان دیاله در حال برنامه ریزی برای حملات خونین بودند، دستگیر کنند.

وی با اشاره به اینکه تروریست ها خطرناک ترین افراد در لیست تروریسم در مناطق شرقی عراق بودند، خاطرنشان کرد که دستگیری آنها ضربه ای مهلک و مهم به گروه تروریستی و جنایتکار داعش است.

الموسوی یادآور شد که دستگاه اطلاعات الحشد الشعبی به نتایج مهمی در کشف و شناسایی مخفیگاه ها و عناصر داعش در  چندین استان عراق دست یافته است.

با وجود شکست داعش در عراق همچنان بقایای این گروه تروریستی در بخش های از این کشور از جمله بغداد، پایتخت و استان های دیاله، نینوا، صلاح الدین، کرکوک و الانبار هر از گاهی با استفاده از اصل غافلگیری دست به تحرک و انجام عملیات های تروریستی کور علیه شهروندان و نظامیان عراقی می زنند.

سازمان الحشد الشعبی که با فتوای مرجعیت عالیقدر شیعه عراق و از دل قشرهای مختلف جامعه عراق برای مقابله با داعش متولد شده است، جزو مهم ترین نیروهای رزمی در نبرد با تروریست ها به شمار می رود.

irna.ir/xjJJkz

**رویترز: بایدن همچنان با سطح محبوبیت اندکی در آمریکا روبرو است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به استناد نظرسنجی اخیرش با مرکز ایپسوس عنوان کرد، محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای سومین هفته متوالی همچنان در میان مردم این کشور اندک بوده است.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

رویترز با انتشار این خبر افزود: در نظرسنجی مشترک رویترز و موسسه نظرسنجی «ایپسوس» (Ipsos) محبوبیت جو بایدن  طی سه هفته متوالی همچنان با کاهش مواجه بوده و  به ۳۹ درصد، پایین‌ترین سطح محبوبیت برای وی بعنوان رئیس جمهوری در آمریکا رسید.

رویترز در ادامه گزارش داد: از دیگر نتایج این نظرسنجی حاکی است که عدم محبوبیت بایدن به ۵۶  درصد رسیده است.

بنابراین گزارش میزان محبوبیت بایدن حتی در میان هم حزبی های خود با کاهش مواجه شد، میزان محبوبیت بایدن بنابر نتایج این نظرسنجی درمیان دموکرات ها به ۷۴ درصد رسید که این میزان نسبت به ماه اوت (سال گذشته میلادی) ۱۱ درصد کاهش نشان می دهد، میزان محبوبیت بایدن در آن زمان در میان دموکرات ها ۸۵ درصد بود.

رویترز افزود: میزان محبوبیت بایدن در میان حزب جمهوریخواه نیز به تنها ۱۱ درصد رسید.

رویترز در ادامه گزارش داد: کاهش محبوبیت بایدن متاثر از افزایش و ادامه تورم در آمریکا، افزایش بهای سوخت ناشی از جنگ اوکراین  و تعلل در زنجیره تامین کالاه که همچنان تحت تاثیر همه گیری کووید-۱۹ قرار دارد، می باشد.

رویترز نوشت: پایین ترین میزان محبوبیت بایدن ۳۶ درصد مربوط به اواخر ماه مه گذشته بود، میزان عدم محبوبیت بایدن بسیار نزدیک به دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیش از وی است که میزان محبوبیت ترامپ  به ۳۳ درصد در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده بود.

رویترز  افزود : نتایج این نظرسنجی که طی دو روز که  در روز سه شنبه (۲۴ خردادماه ۱۴۰۱) به پایان رسید،  از یکهزار و پنج نفر از شهروندان آمریکایی که از این تعداد ۴۴۳ دموکرات و ۳۶۴ نفر جمهوریخواه بودند طی دو روز و با خطای چهار درصد به عمل آمد.

irna.ir/xjJJj۵

**احترام قطر به سیاست "چین واحد" در جام جهانی، اعتراض تایوان را برانگیخت

یک مقام ارشد قطری پس از انتقاد و اعتراض تایوان به ثبت نشدن هویت شهروندانش برای حضور در مسابقات جام جهانی در قطر بعنوان شهروند تایوانی گفت، کشورش با احترام به سیاست "چینِ واحد" فهرست شهروندان تایوان برای کارت‌های شناسایی را یکپارچه از چین صادر کرده است.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

مقام های رسمی برگزار کننده جام جهانی فوتبال که سال جاری در قطر برگزار می شود، بار دیگر با تکرار خوشامدگویی از تمام ملیت های سراسر جهان برای حضور در این رویداد مهم ورزشی اعلام کردند تمامی افرادی که بلیط تهیه می کنند باید برای داشتن کارت «هایا» که برای احراز هویت هواداران طراحی شده ثبت نام و اقدام کنند. این کارت به عنوان روادیدی برای ورود افراد به این کشور محسوب می شود. 

با وجود این در بحبوحه مناقشات اخیر که میان چین و تایوان تشدید شده و این مسئله را حساس تر از پیش کرده است، قطر اعلام کرده با احترام به سیاست "چینِ واحد" فهرست شهروندان تایوان برای کارت های شناسایی مذکور به شکل یکپارچه و با عنوان چین برای همه شهروندان چین و تایوان صادر می شود. به رغم شرکت جداگانه تایوان در تمامی رویدادهای ورزشی به شکل مستقل برای جلوگیری از هرگونه درگیری یا مشکل سیاسی، در درخواست های کارت هایا برای شهروندان تایوان هیچ نشانی از تایوان یا چین تایپه وجود ندارد. در این فرم اجازه داده نمی شود تلفن هایی با کد بین المللی تایوان وارد قطر شوند. 

براساس گفته های سخنگوی وزارت امورخارجه تایوان، دفتر نمایندگی تایوان در عربستان صعودی در تلاش است تا این موضوع روشن شود. وی در سخنانش افزود در حال حاضر ما هنوز در انتظار پاسخ مستقیم از سوی افراد مسئول در قطر هستیم. 

تایوان رابطه دیپلماتیک با قطر ندارد و مانند بسیاری از کشورها تنها دولت چین را به رسمیت می شناسد. 

تایوان هرگز در مراحل پایانی جام جهانی فوتبال حضور نداشته و در دور مسابقات انتخابی ملت های آسیا ۲۰۲۲ با از دست دادن ۸ امتیاز حذف شد.

irna.ir/xjJJgY

**مکرون: برای پایان جنگ باید مذاکره کرد

رئیس جمهوری فرانسه در اظهاراتی در مرکز نظامی رومانی «مذاکرات تازه» را برای پایان دادن به جنگ ضروری خواند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

«امانوئل مکرون» روز چهارشنبه در مرکز نظامی ناتو در رومانی در حضور رئیس جمهوری این کشور در سخنانی گفت که «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی‌اش باید در «مقطعی» برای پایان دادن به جنگ، با روسیه مذاکره کند.

رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: در دروازه‌های اتحادیه اروپا وضعیت ژئوپلیتیک بی‌سابقه‌ای تجربه می‌شود، همین دلیل و همچنین با توجه به زمینه سیاسی موجود و تصمیماتی که اتحادیه اروپا و تعداد دیگری از کشورها اتخاذ خواهند کرد، مذاکرات جدید عمیق و پیشرفت‌های تازه را در موضوع جنگ اوکراین توجیه می‌کند.

وی همچنین به حمایت همه جانبه فرانسه از اوکراین در زمینه های سیاسی، مالی، بشردوستانه و نظامی تاکید و از اقدام اتحادیه اروپا از تحریم‌های روسیه حمایت کرد.

مکرون رومانی را کشوری مورد حمایت فرانسه خواند و گفت: یادآور کنم دوستی فرانسه در برابر دیگر کشورها یک حمایت خدشه ناپذیر است.

وی افزود: موضع فرانسه و اروپا در برابر جنگ، در مرحله اول اجتناب از آن و بعد از آن تحریم روشن و آشکار مسئولان جنگ است.

رئیس جمهوری فرانسه از اینکه فرانسه در چارچوب اتحایده اروپا توانسته به سرعت و موثر به جنگ اوکراین واکنش نشان دهد و بسته تحریم‌هایی را علیه روسیه تصویب کند، ابراز خرسندی کرد.

رئیس جمهوری رومانی نیز در این مراسم گفت: در مقطعی هستیم که نیاز است ما به عنوان اتحادیه اروپا پیام‌های سیاسی روشنی را برای اوکراین و مردم آن که ماه‌هاست قهرمانانه دفاع می کنند، ارسال کنیم.

امانوئل مکرون دیشب (سه‌شنبه) سفر اروپای شرقی خود را به مقصد رومانی و مولداوی آغاز کرد. این سفر در حالی صورت گرفت که گمانه‌زنی‌های از سفر قریب‌الوقوع وی به اوکراین به همراه «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان و «ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا حکایت دارد. الیزه هنوز این سفر را تایید نکرده است.

پوتین روز  ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین همچنان با همه تبعات گسترده‌اش در زمینه های نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ادامه دارد.

irna.ir/xjJJkf

**نشست ۲روزه ناتو در بروکسل برای بررسی ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین

اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)  قرار است در نشستی طی امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) درخواست کی یف برای تجیهز به تسلیحات نظامی و نیازهای تسلیحاتی اوکراین را و همچنین وضعیت نظامی  اعضای این پیمان با توجه به شرایط شرق اروپا را مورد ارزیابی و  بررسی قرار دهند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

تارنمای خبری روسی «اسپوتینک» با انتشار این خبر نوشت: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به همراه دیگر شرکای عضو ناتو قرار است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۵ و ۲۶ خردادماه) در بروکسل طی نشستی درباره کمک های بیشتر امنیتی (تسلیحاتی) به اوکراین و وضعتیت نظامی قوای متحدان ناتو با توجه به درگیری نظامی حاضر در شرق اروپا، به بحث و گفت و گو بپردازند.

تارنمای این رسانه روسی نوشت: این نشست درحالی قرار است در بروکسل برگزار شود که کنگره آمریکا به تازگی کمک ۴۰ میلیارد دلار به اوکراین را بتصویب رسانده و روسیه در صدد تقویت حضور خود در منطقه دونباس در شرق اوکراین است.

اسپوتنیک درادامه نوشت: نشست موسوم به  «گروه تماس دفاعی اوکراین» (UDCG) قرار است روز چهارشنبه (امروز) برگزار شود که  شامل نمایندگان ۵۰ کشور جهان که طی این مدت کمک هایی را به اوکراین کرده اند، می باشد؛ دراین نشست قرار است تا کمک های بیشتر امنیتی به اوکراین مورد بازبینی قرار گیرند؛ به گفته «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، این گروه قرار است درباره تامین  «تسلیحات سنگین» به اوکراین گفت و گو کنند.

تارنمای خبری اسپوتنیک نوشت: «جولیان اسمیت» (Julianne Smith) نماینده دائم آمریکا در ناتو دراین مورد گفت آمریکا در صدد برآورد آن است که چه نوع کمک هایی را می توان برای نیازهای اوکراین فراهم ساخت و اینکه دیگر کشورها تا چه اندازه قادر به تامین نیازهای (تسلیحاتی) اوکراین هستند.

اسپوتنیک افزود: پس از نشست گروه تماس دفاعی اوکراین، وزیر دفاع آمریکا روز های چهارشنبه و پنجشنبه،   مذاکراتی  با وزرای دفاع ناتو و غیر عضو ناتو در راستای درگیری اوکراین، درمورد وضعیت بازدارندگی و دفاعی  خواهد داشت.

درحالی قرار است نشست دو روزه اعضای ناتو در بروکسل برای تجیهز تسلیحاتی کی یف در بروکسل برگزار شود که «ولودیمیر زلنسکی»  رئیس‌جمهوری اوکراین طی روزهای اخیر  با اشاره به نبرد سنگین بین نیروهای اوکراینی و روسی در شرق این کشور و عبور راکت های روسی از سامانه های دفاع موشکی، خواستار انتقال تسلیحات ضدموشکی مدرن به این کشور شد.

رویترز دراین باره گزارش داده بودکه زلنسکی در یک پیام ویدیویی  گفته است: اوکراین اکنون به تسلیحات ضدموشکی مدرن نیاز دارد و تاخیر متحدان اوکراین برای تحویل این سلاح ها هیچ توجیهی ندارد.

وی با بیان اینکه جنگ در سیویریودونتسک و حومه آن با شدت ادامه دارد، از عبور برخی راکت های پرتاب شده از سوی نظامیان روس از سیستم های دفاع موشکی و تلفات خبر داد.

زلنسکی با تاکید بر حفظ مواضع نیروهای اوکراینی در منطقه دونباس گفت: هرچقدر تلفات بیشتری به نیروهای دشمن وارد شود، توان دشمن برای ادامه تجاوز کمتر می‌شود.

جنگ اوکراین هم اکنون وارد یکصد و دوازدهمین روز خود شده است.

irna.ir/xjJJg۲

**مذاکرات بانک های هندی و روسی برای سیستم پرداخت کار مشترک

وزرا، مدیران اقتصادی و روسای بانک‌های هند و روسیه در دهلی نو، برای یافتن سیستم پرداخت بانکی مشترک که شامل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نباشد، مذاکره می‌کنند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

مقامات بانک مرکزی هند و بانک روسیه این هفته با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا سیستم پرداخت دوجانبه‌ای را برای اطمینان از جریان تجارت روان بین دو کشور بدون نقض تحریم های جهانی، برنامه ریزی کنند.

روسیه پس از حمله به اوکراین، با تحریم‌های شدیدی مواجه است، دو طرف برای بحث در مورد راه حل های پرداخت مانند پاروت (Parrot) یا حساب های مشترک ملاقات خواهند کرد. پاروت، یک حساب شخص ثالث است که در آن یک بانک در یک کشور برای برداشت در بانک دیگری حساب دارد، دومی مربوط به بانکی است که در کشور دیگری  و در بانک مجزا حساب دارد.

یکی از افراد گروه مذاکره گفت: ما به نحوه باز کردن این حساب ها به ارزهای ملی هند و روسیه نگاه خواهیم کرد.

این نشست دو روزه احتمالا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در دهلی نو برگزار خواهد شد و علاوه بر مدیران بانک مرکزی، مقامات وزارتخانه ها، بانک ها و موسسات مالی دو طرف نیز حضور خواهند داشت.

یکی از افراد شرکت کننده در این نشست گفت: اهمیت چنین دیداری بین دو کشور قابل توجه است، اگرچه بحث ها قبل از اینکه هر دو کشور به نتیجه برسند ادامه خواهد یافت.

افراد مذاکره کننده اعلام کرده‌اند احتمالاً نماینده بانکداران هندی به همراه شرکت پرداخت ملی هند (NPCI) و انجمن فروشندگان ارز خارجی هند (FEDAI)، تصمیم گیرندگان اصلی خواهند بود. انتظار می رود مقامات وزارت دارایی دو کشور نیز در این برنامه حاضر باشند.

همچنین مدیران دو بانک مهم  SberBank و VEB Bank روسیه به همراه مقامات وزارت خارجه این کشور حضور خواهند داشت. به گفته مذاکره کنندگان هندی، بانک های اوتکریتیه، نویکوم بانک، بانک روسیه، پرومسویابانک، VEB و VTB از تحریم ها مستثنی هستند.

irna.ir/xjJJ۹v

**آمریکا در تکاپوی کاهش درآمدهای نفتی روسیه است

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به اینکه افزایش بهای انرژی منجر به جبران کاهش صادرات نفت روسیه شده از تلاش واشنگتن همگام با متحدان اروپایی برای محدود کردن درآمدهای مسکو خبر داد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

«والی آدیمو» معاون وزیر خزانه داری آمریکا دیروز سه‌شنبه در اظهاراتی گفت: سود روسیه از فروش نفت علیرغم کاهش صادرات نفت خام افزایش یافته و بنابراین آمریکا و متحدانش باید راه هایی برای کاهش درآمدهای نفتی مسکو، پیدا کنند.

آدیمو در جلسه استماع کمیته فرعی تخصیص بودجه سنای آمریکا گفت که افزایش بهای نفت، کاهش تولید و صادرات روسیه را از زمان حمله به اوکرین جبران کرده است.

وی تاکید کرد که واشنگتن همراه با متحدان اروپایی و آسیایی راهی برای اعمال محدودیت بر بهای نفت خام روسیه به منظور محدود کردن درآمدهای آن مورد بحث قرار می دهند. هرچند وی از ارائه جزئیات بیشتر در این نشست خودداری کرد.

آدیمو گفت: هدف ما این است قیمتی را که آنها از فروش نفت خام خود به دست آورند، کاهش دهیم وگرنه روسیه همچنان از افزایش بهای نفت منتفع می شود و به حملات در اوکراین ادامه می دهد.

رویترز در ادامه خاطرنشان کرد: واشنگتن پیش از این واردات انرژی روسیه را ممنوع کرده، اما اتحادیه اروپا که به شدت به منابع انرژی روسیه وابسته است، در تکاپوی قطع وابستگی به آن تا پایان سال ۲۰۲۲ است.

آدیمو در پاسخ به این سوال که چرا واشنگتن تجارت با روسیه را به طور کامل تحریم نکرده است، پاسخ داد: با توجه به حجم محدود تجارت میان دو کشور، چنین اقدامی در بهترین حالت تنها تاثیر حاشیه ای بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.

وی هیچ اشاره ای به وضع تحریم های ثانویه علیه کشورها و شرکت هایی که به تجارت با روسیه ادامه می دهند، نکرد. اما گفت اقداماتی علیه برخی شرکت‌ها انجام شده است، از جمله آنهایی که به قایق‌های تفریحی برای الیگارش‌های روسی تحت تحریم خدمات می‌دهند.

آمریکا در تاریخ ۲ ژوئن (۱۲ خرداد) تحریم های جدیدی علیه شخصیت های روس و شبکه های تامین مالی آنها وضع کرد. همزمان، اتحادیه اروپا نیز بسته ششم تحریم های گسترده خود علیه روسیه را تصویب کرد که شامل قطع صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا نیز می‌شود.

irna.ir/xjJJ۹p

**گرانی نفت به کاهش تقاضای آن منجر خواهد شد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در اوپک خبر داد که طبق پیش‌بینی این کارتل نفتی، با افزایش بهای نفت خام و سوخت و در نتیجه شدت یافتن تورم و آسیب دیدن متعاقب اقتصاد جهانی، رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

رویترز طی گزارشی عنوان کرد که مصرف سوخت پس از افت در سال کرونایی ۲۰۲۰، دوباره رشد کرده و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میلادی از سطح ۲۰۱۹ نیز فراتر رود. با این وجود گرانی نفت موجب کاهش پیش‌بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲ و رشد ملایم آن در سال ۲۰۲۳ شده است.

رویترز به نقل از منابع آگاه و یکی از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت نوشت که پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳ تقاضای جهانی به میزان دو درصد و حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش یابد. پیشتر پیش‌بینی شده بود که در سال ۲۰۲۲ میزان رشد تقاضای جهانی نفت سه میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه در روز باشد.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه در اوپک نوشت که نخستین پیش بینی این سازمان از بازار نفت در سال ۲۰۲۳ در تاریخ ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) منتشر خواهد شد.

اوپک در بدو امر و در ژوئیه ۲۰۲۱ پیش بینی کرده بود که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز رشد کند. این سازمان سپس این پیش بینی را به ۴ میلیون بشکه در روز افزایش داد و پس از آن به ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه در روز تغییر داد.

irna.ir/xjJJ۹T

**هزینه ۶۴۲ میلیون دلاری برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۲۱

فعالان مخالف فعالیت‌های هسته ای تخمین می‌زنند، کره شمالی سال گذشته برای برنامه های هسته ای خود ۶۴۲ میلیون دلار هزینه کرده و اکنون نیز به رغم بحران اقتصادی و مبارزه با همه گیری ویروس کرونا آمادگی انجام آزمایش هسته ای را پیدا کرده است.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

براساس اعلام فعالان ضد فعالیت های هسته ای در گزارشی که فقط بر مبنای حدس و گمان است(زیرا هیچگونه داده تایید شده ای درباره هزینه های کره شمالی در برنامه های هسته ای و یا ابعاد ارتش و سلاح هایش برای استناد وجود ندارد) تخمین زده می شود در سال ۲۰۲۱ این کشور حدود ۶۴۲ میلیون دلار در موضوع هسته ای هزینه کرده است. بدین ترتیب در حال حاضر و به رغم بحران اقتصادی از یک سو و مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور از سوی دیگر، پیونگ یانگ آمادگی لازم برای انجام آزمایش هسته ای دارد. 

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ دستکم ۶ آزمایش هسته ای انجام داده است و به نظر می رسد خود را برای از سرگیری و انجام هفتمین آزمایش آماده می کند. 

در گزارشی که روز گذشته از سوی پویش بین المللی نابودی سلاح های هسته ای در ژنو درباره سلاح های هسته ای جهان منتشر شد، آمده است: تخمین زده می شود  کره شمالی به هزینه کردن یک سوم درآمدهای خالص داخلی برای ارتش خود ادامه داده که از آن میان ۶ درصد این بودجه صرف سلاح های هسته ای شده است. 

بدین ترتیب برپایه این گزارش ها و گمانه زنی ها، کره شمالی به عنوان کشوری که کمترین هزینه را در میان ۹ کشور مسلح به سلاح هسته ای دارند، پایین تر از پاکستان که ۲ برابر پیونگ یانگ هزینه کرده است قرار می گیرد. 

آمریکا که پویش بین المللی را برای اعمال تحریم بر کره شمالی درباره توسعه سلاح های اتمی و موشک های بالستیک به راه انداخته است، پیونگ یانگ را برای خرج کردن میلیون ها دلار برای ارتش خود در حالی که با بحران اقتصادی و کمبود مواد غذایی مواجه است، مورد انتقاد قرار می دهد. 

کره شمالی در پاسخ به انتقادهای آمریکا بارها تاکید کرده است این کشور از حق مشروع خود برای توسعه سلاح های هسته ای در جهت دفاع از خود استفاده می کند و این موضوع برای دفاع از خود در برابر تهدیدهای جهانی لازم است. 

مشخص نیست آیا پیونگ یانگ در طول دوران همه گیری ویروس کرونا، بخشی از سرمایه گذاری مالی بر سلاح های هسته ای را قطع کرده است یا خیر. با وجود این تحلیلگران و کارشناسان مستقل که این موضوع را از نزدیک رصد و دنبال می کنند، معتقدند شواهد حاکی از آن است که کره شمالی با گسترش ارتش و انجام آزمایش های هسته ای به کار خود ادامه می دهد.

irna.ir/xjJJ۷Z

**دبیرکل ناتو بر افزایش آمادگی‌ها و تقویت تسلیحاتی اعضای این سازمان تاکید کرد

دبیر کل ناتو با اشاره به وضعیت شرق اروپا و تحولات جنگ اوکراین در نشست با برخی از اعضای ناتو در هلند خواستار افزایش آمادگی‌ها و تقویت تسلیحاتی این پیمان نظامی در اروپا شد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر افزود:"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو در جریان سفر به هلند که در آن رهبران کشورهای پرتغال، دانمارک، لهستان و بلژیک حضور داشتند، گفت که ناتو باید "آمادگی بیشتر" را ایجاد و توانایی های تسلیحاتی خود را در امتداد مرزهای شرقی اروپا در پی تهاجم روسیه به اوکراین تقویت کند.

بنابراین گزارش،  نشست روز گذشته (سه شنبه) این گروه از اعضای ناتو  پیش از اجلاس  تمامی اعضای این ائتلاف نظامی در مادرید پایتخت اسپانیا که قرار است ۸ تا ۹ تیرماه در اسپانیا برگزار شود، برگزار شد.

استولتنبرگ در این باره گفت: در نشست مادرید، اعضا بر تقویت و تحکیم وضعیت کنونی خود توافق خواهند کرد. در  نشست فعلی بر لزوم تقویت و آمادگی هرچه بیشتر و حتی آمادگی های بیشتر و تجهیزات و تسلیحات از پیش تعیین شده به گفت و گو پرداختیم.

رویترز درادامه گزارش داد: دبیرکل ناتو در پاسخ به پرسشی درباره درخواست ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر ارسال تسلیحات بویژه سلاح های دوربرد به کی یف نیز گفت که ناتو موافق ارسال و تجیهز تسلیحاتی اوکراین است اما وی به جزئیات بیشتر این کمک ها اشاره ای نکرد.

**نخست وزیر دانمارک: روسیه باید بازنده جنگ اوکراین باشد

رویترز افزود: «مارک روته» (Mark Rutte) نخست وزیر دانمارک نیز در این نشست در باره لزوم تجهیز تسلیحاتی کی یف از سوی ناتو گفت: در زمینه (تجیهز) تسلیحاتی، ما متحد در کنار یکدیگر ایستاده ایم.  این مسئله حیاتی است که روسیه جنگ را ببازد و از آنجایی که  نمی‌توانیم رویارویی مستقیم بین نظامیان ناتو و روسیه داشته باشیم، آنچه که ما نیاز به انجام آن داریم این است  که اطمینان یابیم اوکراین توان جنگیدن در این جنگ را داشته و این که به تمامی تسلیحات مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت؛ وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

irna.ir/xjJJ۶J

**وزیر دفاع استرالیا از تقویت روابط امنیتی با ژاپن خبر داد

وزیر دفاع استرالیا امروز در حالی اعلام کرد این کشور به دنبال همکاری های "وسیع تر و عمیق تر" با ژاپن است که این دو متحد آمریکا در پی حمله روسیه به اوکراین، با افزایش تورم روبرو هستند و در حوزه روابطشان با چین نیز با شرایط امنیتی پیچیده ای در آسیا مواجه شده اند.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

«ریچارد مارلز» در کنفرانس خبری با «نوبواو کیشی» همتای ژاپنی اش پس از دیدار و مذاکره در توکیو گفت: «روشن است که منطقه ما با پیچیده ترین شرایط استراتژیک مواجه شده است که از زمان پایان جنگ جهانی دوم به خود ندیده ایم.»

وی در ادامه افزود: بدین ترتیب متحدان این منطقه همکاری های دفاعی خود را برای موازنه با افزایش نفوذ و قدرت نظامی چین در آسیا افزایش می دهند. از طرفی حمله نظامی روسیه به اوکراین محرکی برای تعمیق این روابط و همکاری برای متحدان منطقه شد که اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین که آنرا "عملیات ویژه" می نامد، چین را ترغیب کند تا با اقدامی مشابه از قدرت نظامی در برابر تایوان استفاده کند.

وزیر دفاع استرالیا خاطرنشان کرد، استرالیا و ژاپن با دستیابی به توافقی دوجانبه که در ماه ژانویه امضا شد به تعمیق و تحکیم روابط شان که منجر به تقویت قابلیت همکاری نظامی شان می شود، می پردازند. این توافق پایگاه های قانونی برای نیروهای استرالیایی و ژاپنی فراهم می کند تا از دو کشور دیدار و چارچوبی برای همکاری بنا کنند.

irna.ir/xjJJmm

**مدودف: اوکراین تا دو سال دیگر از روی نقشه محو می‌شود

دمیتری مدودف نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که ممکن است اوکراین تا دو سال دیگر روی نقشه نباشد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

وی در پیامی تلگرامی تاکید کرد که مطلع شده اوکراین قصد دارد از کشورهای خارجی گاز مایع طبیعی خریداری و هزینه آن را طی دو سال پرداخت کند که در غیر اینصورت در زمستان آینده منجمد خواهد شد.

مدودف افزود: پرسش این است که چه کسی می گوید اوکراین در دو سال دیگر وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها دیگر اهمیتی نمی دهند. آنها آنقدر روی پروژه ضد روسیه سرمایه گذاری کرده اند که بقیه مسائل برایشان بی معناست.

وی گفت که هدف از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه تخریب اقتصاد مسکو است ولی بیش از همه آمریکا و اروپا از این وضعیت متضرر خواهند شد.

وی پیش بینی کرد که اوضاع بدتر شود، زیرا به نظر نمی‌رسد کشورهای غربی تمایلی به توقف جنگ تحریمی خود علیه روسیه داشته باشند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن (۵ اسفند۱۴۰۰) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJJrK

**روسیه تحویل گاز به ایتالیا را ۱۵ درصد کاهش داد

غول روسی گازپروم یک روز پس از کاهش ۴۰ درصدی تحویل روزانه گاز خود به آلمان، امروز (چهارشنبه) تحویل به گروه ایتالیایی انی (Eni) را نیز ۱۵ درصد کاهش داد.

از تاکید زرداری بر الگوبرداری از مردم ایران تا تکاپوی آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه

یکی از سخنگویان شرکت نفتی انی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بدون ذکر دلایل امر، تایید کرد که گازپروم محدوده عرضه گاز خود را برای امروز حدود ۱۵ درصد کاهش داده است.

در همین پیوند روزنامه لو فیگارو نیز اعلام کرد که صادرات گاز روسیه به اروپا از زمان آغاز تحریم‌ها علیه مسکو به طور پیوسته در حال کاهش بوده و گازپروم تحویل خود را به چندین مشتری اروپایی که از پرداخت به روبل خودداری کردند، قطع کرده است.

الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه در اواسط ماه می اطمینان داد که حدود نیمی از شرکت‌های خارجی که قرارداد تامین گاز با گازپروم منعقد کردند، برای پرداخت‌های خود حساب روبلی در گازپروم‌بانک افتتاح کردند.

لوفیگارو یادآوری کرد: انی به عنوان غول انرژی ایتالیایی که ۳۰.۳ درصد آن تحت کنترل دولت است، حسابی به یورو و حساب دیگری به روبل در گازپروم‌بانک باز کرده بود تا پرداخت‌های خود را برای تامین گاز روسیه در پایان ماه می تسویه و از این طریق به خواسته‌های مسکو عمل کند. اما به گفته این گروه، پرداخت به یورو انجام شده است.

بر اساس این گزارش، ایتالیا بسیار به گاز روسیه وابسته است زیرا ۹۵ درصد گاز مصرفی خود را وارد می‌کند که در سال گذشته میلادی حدود ۴۰ درصد آن از روسیه بود.

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا روز گذشته از قصد این کشور برای کاهش وابستگی به گاز روسیه و استفاده از منابع گازی شرق مدیترانه و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سخن گفته بود.

دولت آلمان نیز دیروز اطمینان داد که علیرغم کاهش ۴۰ درصدی تحویل گاز از روسیه، امنیت عرضه برای این کشور تضمین شده است.

بر اساس گزارش لو فیگارو، علیرغم مداخله نظامی روسیه در اوکراین، آلمان حدود ۳۵ درصد گاز خود را از روسیه وارد می کند و این در حالی است که این نسبت پیش از ماه فوریه ۵۵ درصد بود.

irna.ir/xjJJqG

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha