۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۳۳
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 84787451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

درخواست فنلاند برای تشکیل سامانه دفاع مشترک هوایی با سوئد و نروژ

تهران – ایرنا – متی ونهاننن رئیس مجلس فنلاند روز دوشنبه گفت که کشورش باید به همراه سوئد و نروژ در سال های آینده تشکیل یک سامانه دفاع هوایی مشترک را در سرزمین های شمالی مدار قطب شمال، بررسی کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ در صورت پذیرفته شدن درخواست های پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان نظامی غربی ناتو، این کشورهای شمال اروپا خواهند توانست برای نخستین بار سازماندهی بخش هایی از سامانه دفاعی مشترک را با نروژ که با هر ۲ کشور هم مرز است و هم  اکنون در ناتو عضویت دارد، بررسی کنند.

ونهانن که قبلا نخست وزیر فنلاند بوده، در نشست بررسی ناتو و سیاست امنیت با جوناس گاهر استوئر نخست وزیر نروژ که توسط سائولی نیوتو رئیس جمهوری فنلاند برگزار شد، افزود: ما (سوئد، نروژ و فنلاند) از نیروهای هوایی نسبتا نیرومندی برخوردار هستیم و باید بر مرزهایمان و حریم هوایی خود نظارت کنیم و کاملا طبیعی خواهد بود که در سال های آتی، نظارت بر حریم هوایی ما به صورت مشترک اجرا شود.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن سیاست سنتی بی طرفی در پی آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، درخواست پیوستن به ناتو ارایه کرده اند که با مخالفت شدید ترکیه رو به رو شده که آنها را به پشتیبانی از تروریست ها متهم می کند.

استوئر گفت که فضاهایی برای همکاری های این سه کشور در شمال قطب شمال در حوزه های فراتر از دفاع مانند انرژی و راه آهن می بیند و با اشاره به نمونه ساخت خط آهن از فنلاند به بندرهای ترومسو و کرکنس در شمال نروژ، افزود: تلاش می کنم به سازمان ها و نهادهای دولتی کشورم بگویم که ما صرفا باید با تغییر تمرکز همکاری ها و اقدامات بسیار زیادی را که برای توسعه دادن روابط فرامرزی خود با روسیه داریم، آنها را به سوی سوئد و فنلاند سوق دهیم.

 به گزارش روز جمعه شبکه فرانس ۲۴؛ سوئد که به تازگی درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کرده، در رزمایش مدافع اروپا ۲۰۲۲ مشارکت دارد که با حضور نیروهای نظامی ۲۰ کشور اروپایی و عضو ناتو در این قاره برگزار می شود. هدف این عملیات که به همراه رزمایش واکنش سریع ۲۰۲۲ از اول تا ۲۷ مه (۱۱ اردیبهشت تا ۶ خرداد ماه) در خاک لهستان و هشت کشور دیگر اروپا برگزار می شود، تقویت همکاری نظامی میان کشورهای عضو ناتو شامل امریکا و فرانسه با سوئد اعلام شده است.

این رزمایش که افزون بر نظامیان ایالات متحده و فرانسه، ارتش های سوئد، آلمان، دانمارک و انگلیس نیز در آن شرکت دارند، با توجه به آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) و در پی آن درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو، از اهمیت به سزایی برخوردار شده است.

شمار کل نیروهای نظامی کشورهای شرکت کننده در این رزمایش ها نزدیک به ۱۸ هزار تن برآورد شده که نزدیک به هفت هزار نظامی و سه هزار قطعه تجهیزات جنگی و تسلیحات در خاک لهستان مستقر هستند.

لهستان روز پنجشنبه اعلام کرد که اگر سوئد و فنلاند پیش از پیوستن به ناتو مورد حمله قرار بگیرند، حاضر است به آنها کمک کند.

ماتئوش موراویسکی نخست‌وزیر لهستان گفته که ورشو در صورت حمله (روسیه) به سوئد و فنلاند در فرآیند الحاق به ناتو، به آنها کمک خواهد کرد و پیوستن سوئد و فنلاند را به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نشانه ای مهم در تقویت امنیت اروپا می بیند.

سوئد و فنلاند روز چهارشنبه درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل (پایتخت بلژیک) تحویل دادند. پیش بینی می شود با وجود آنکه فرآیند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول انجامد، روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو تا یک سال زمان ببرد.

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو نیز درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تاریخی خوانده و این کشورها را نزدیک ترین شرکای این اتحادیه دانست که عضویت آنها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی واشنگتن در دیدار با رهبران فنلاند و سوئد در کاخ سفید با حمایت از درخواست آنان برای عضویت در ناتو، اظهار داشت: امروز از ۲ دمکراسی بزرگ و شریک نزدیک و بسیار توانای آمریکا برای پیوستن به قوی ترین و قدرتمندترین اتحاد دفاعی تاریخ جهان استقبال و حمایت قاطع آمریکا از عضویت آنها را اعلام می دارم.  

  جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته اعلام کرد: عضویت فنلاند و سوئد در ناتو یک رویداد تاریخی و نقطه عطف در امنیت اروپا است.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است، روسیه با توجه به شرایط عضویت سوئد در ناتو و برای مقابله با تهدید عضویت این کشور در این ائتلاف اقدام خواهد کرد.

https://www.msn.com/en-xl/europe/top-stories/nordics-should-consider-joint-air-control-in-far-north-finnish-parliament-speaker-says/ar-AAYoxld?ocid=msedgdhp&cvid=۵۴fc۹۹۹۵۴۴۰۴۴۸f۹a۴۸cc۰۸۳b۱۱۴۸b۵d

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha