۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84717660
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام‌های دولت در توسعه دانش بنیان‌های خراسان شمالی

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۲۷
کد خبر: 84717660
گام‌های دولت در توسعه دانش بنیان‌های خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- شرکت‌های دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالا نقش ویژه‌ای در توسعه ایفا می‌کنند و این اهمیت در بخش کشاورزی خراسان شمالی بیشتر مشهود است که دولت سعی دارد در این راستا گام های استواری برای برطرف کردن مشکلات شرکت‌های خلاق در حوزه کشاورزی بردارد.

به گزارش ایرنا، اقتصاد و رونق تولید دغدغه رهبر معظم انقلاب است و در سال های اخیر نامگذاری سال با موضوع اقتصاد و تولید گره خورده است؛ ایشان سال ۱۴۰۱ بدرستی بیان کردند که تولید باید بر مبنای علم باشد و در این زمینه تحقق اهداف از مسیر شرکت های دانش بنیان می گذرد.

تلاش‌های بسیاری در این سال‌ها برای معرفی شرکت های دانش بنیان و بستر سازی برای فعالیت آن‌ها در عرصه اقتصاد خراسان شمالی انجام شده است.

این استان با داشتن پیشینه‌ای غنی، سرمایه‌های انسانی و مادی و زمینی فراوان در حدود دو دهه است که با ۳۳ دانشگاه دولتی و غیردولتی، موسسه و مرکز آموزش عالی در جهت تولیدات علمی گام های بزرگی برداشته است و چهار مرکز رشد، ۱۳۰ شرکت فناور، ۳۱ شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی فعالیت می کنند اما؛ این مراکز دارای مشکلاتی نیز هستند.

تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی برای نخستین‌بار بازار بین‌المللی را تجربه کردند و صادراتی شدند و برخی شرکت‌هایی که صادراتی بودند نیز توانستند صادرات خود را افزایش دهند.

پارک علم و فناوری خراسان شمالی تاکنون به خوبی توانسته با بکارگیری از ظرفیت علمی و نخبه استان در استای توسعه هرچه بیشتر گام بردارد؛ بنابراین شعار سال فرصت دیگری در اختیار پارک علم و فناوری قرار می‌دهد تا با عزمی راسخ در راستای تحقق هرچه بهتر این موضوع گام بردارد.

نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بهانه دست داد تا دوباره سراغ مسوولان خراسان شمالی رفته و نظرشان را در خصوص تبدیل این شعار به اجرا و عمل بدانیم:

گام‌های دولت در توسعه دانش بنیان‌های خراسان شمالی

اختصاص ۸۰ میلیارد تومان؛ محرکی برای دانش بنیان ها

سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در چهاردهم اسفندماه سال گذشته پنجره ای نو را در جهت روشنایی شرکت های دانش بنیان استان ایجاد کرد و در این راستا ۸۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان خراسان شمالی اختصاص یافت که رقمی قابل ملاحظه برای پویایی و حمایت از این شرکت های نوآور است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در سفر یکروزه خود به خراسان شمالی از نمایشگاه محصولات مرکز نوآوری دانشگاه بجنورد و نمایشگاه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و چند شرکت دانش بنیان این پارک بازدید و پردیس پارک علم و فناوری را افتتاح کرد.

سورنا ستاری در این سفر تاکید کرد که خراسان شمالی استانی با زیرساخت های جوان در حال رشد و سرعت توسعه استان در این حوزه مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: جهت گیری این استان و موتور محرک آن بر اساس توسعه نیروی انسانی است و باید کشاورزی و معادن و دامداری استان را به واسطه این نیروها توانمند کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که توسعه زیرساخت هایی مانند دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان نیز قابل تامل است افزود: هم اکنون فرهنگی در استان و کشور شکل گرفته است که این دانشگاه‌ها هستند که باید مشکلات مردم را حل کنند و دانشگاه ها نیز در این زمینه فعالیت های خوبی دارند.

ستاری افزود: خراسان شمالی نیروی انسانی فوق العاده ای دارد و این نیروها باید استان را به سمت توسعه هدایت کنند که این توسعه با کمک پارک علم و فناروی و مراکز رشد و فناوری راحت امکانپذیر است.

وی در ارتباط با حمایت های صورت گرفته از شرکت های دانش بنیان نیز بیان کرد: موضوع مهم در این خصوص، زیست بوم کارآفرینی است که باید در این استان توسعه یابد و زمانیکه این امر محقق شد کارآفرینان می توانند به منابع مالی نیز دسترسی مناسبی داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور به صندوق پژوهش فناوری استان نیز اشاره کرد و گفت: این صندوق در خراسان شمالی نوپا است ولی طی یکی دو سال اخیر رشد خیلی خوبی داشته است و برای تامین مالی بانک ها نیز تسهیلات به شرکت های دانش بنیان  ارائه می دهند که می توان از آن نیز استفاده کرد.

وی با بیان این که صرف دانش بنیانی بودن مجوز برای کسب و کار نیست افزود: دانش بنیانی در واقع اکو سیستم جدیدی است که شرکتهایی که تحت پوشش این اکوسیستم قرار می گیرند می توانند از ۱۴۰ نوع خدمت که به آن ها ارائه می دهیم استفاده کنند.

گام‌های دولت در توسعه دانش بنیان‌های خراسان شمالی

کشاورزی؛ بطن نوآوری خراسان شمالی

سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان را تشکیل می دهد و اقتصاد روستانشین این خطه بر محوریت کشاورزی قرار دارد و اگر قرار است به واسطه شرکت های دانش بنیان محرکی در اقتصاد این استان ایجاد کرد باید جرقه آن را در بخش کشاورزی زد.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی نیز بر تقویت ظرفیت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد و اظهار داشت: اقتصاد استان بر مبنای کشاورزی بنا نهاده شده است و برای رونق تولید و اشتغال باید از ظرفیت دانش بنیان ها در این بخش استفاده شود.

نورالله فیضی ادامه داد: استان خراسان شمالی از بنیه صنعتی، کشاورزی، گردشگری و خدمات برخوردار است که هنوز زیرساخت‌های خوبی برای آن‌ها فراهم نشده و باید روی این موارد تمرکز کرد تا ظرفیت‌های بالقوه بیش از گذشته اجرایی شوند.

وی تصریح کرد: اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان از حلقه های مفقوده در کشور ما محسوب می شود و ضرورت دارد تا در این بخش سرمایه گذاری بیشتری شود.

رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی افزود: سابقه نشان داده که در هر بخشی با اراده و اطمینان لازم ورود کرده ایم، بسیاری از مشکلات را برطرف کردیم و این موضوع در رفع مشکلات منابع انسانی دانشگاه ها به خوبی مشهود است زیرا با جذب نیروی انسانی متخصص و خلاق در بخش های مختلف دانشگاهی به جایگاه مناسب علمی دست یافته ایم.

وی دانشگاه ها را مرجع علمی بسیاری از شرکت های دانش بنیان دانست و ادامه داد: نسل دوم دانشگاه ها در کشور پژوهش محور شده اند و از فاز آموزشی به سمت تولیدات علمی تغییر جهت یافته اند و این امر موجب شده تا بواسطه فعالیت شرکت های دانش بنیان بسیاری از جوانان ما صاحب شغل شوند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: معافیت‌های مالیاتی کارفرمایی، تهیه داده‌های اقتصاد محلی و به کارگیری علم بازاریابی، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها ، توسعه کسب‌وکارهای روستایی، اعطای تسهیلات هدفمند برای تقویت صنایع جذاب کشور و نظارت دقیق بر فرآیند مصرف آن از دیگر اقدام‌های مهمی است که در خصوص ایجاد اشتغال باید مد نظر قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی یادآور شد: بهره گیری از خلاقیت و ظرفیت جوانان و دانشجویان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، راهکاری مهم در راستای تحقق شعار سال و رسیدن به اهداف آن است و باید همواره بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

گام‌های دولت در توسعه دانش بنیان‌های خراسان شمالی

تولیدات نوآور در اولویت

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز؛ تولید نوآور و خلاق را حلقه مفقوده اقتصاد استان دانست و گفت: زمانی که تولید خلاق داشته باشیم در بازار رقابتی امروز موفق تر عمل می کنیم و باید از تولید سنتی به سمت تولید اشتغالزا و خلاق پیش رفت.

وی بیان کرد: مسوولان باید از شرکت های دانش بنیان حمایت داشته باشند و در این شرکت ها علاوه بر رشد کمی باید به کیفیت هم توجه شود تا در خارج کشور هم بازار داشته باشد.

حجت الاسلام رضا نوری با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان باید به معنای واقعی نوآور باشند نه مونتاژکننده گفت: اگر قرار است قطعات وارد شود باز هم متاثر از تحریم، کمر این شرکت می شکند، باید در توسعه شرکت های دانش بنیان، نیازها و اولویت ها کشور مد نظر باشد، نیاز استان هم دیده شود، خراسان شمالی استان کشاورزی است و نیاز اولویت دار استان، آب و انرژی است.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان باید در حوزه توسعه آبیاری نوین کشاورزی و نیز موضوع جایگزین کردن انرژی در حوزه برق  ورود داشته باشند تا با افزایش میزان مصرف گاز، واحدهای تولیدی بزرگ مثل سیمان به تعطیلی کشیده نشود.

گام‌های دولت در توسعه دانش بنیان‌های خراسان شمالی

تلاش برای رفع مشکلات دانش بنیان ها

خراسان شمالی دارای ۳۳ دانشگاه دولتی و غیردولتی، موسسه و مرکز آموزش عالی است و ۲۹ هزار دانشجو در این دانشگاه ها تحصیل می کنند و چهار مرکز رشد، ۱۳۰ شرکت فناور، ۳۱شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی فعالیت می کنند که این مراکز دارای مشکلاتی هستند که باید در ابتدای امر این مشکلات برطرف شود.

استاندار خراسان شمالی در ادامه بر آمادگی دولت در حمایت از این مراکز دانش بنیان تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های دولتی برای کمک به برطرف کردن مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان آماده باشند و برای هر کمکی به شرکت‌های دانش بنیان آمادگی کامل داریم.

محمد رضا حسین نژاد ادامه داد: مشکلات و موانعی برای تبدیل شدن ایده نخبگان به تولید در شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که باید عزم دولتی این مشکلات را برطرف کند و دولت در کنار شرکت‌های دانش بنیان است و برای رفع موانع این شرکت‌ها آمادگی کامل دارد.

وی تولید متکی بر دانش را یکی از نیازهای ضروری کشور دانست و اضافه کرد: باید تولیدات دانش بنیان نیز مبتنی بر نیازهای کشور و مناطق مختلف باشد و احصای نیازهای مورد نیاز استان و کشور از اولویت‌های پارک های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است.

حسین نژاد افزود: دولت نیز حمایت‌های لازم برای کمک به رفع موانع بر سر راه رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان را خواهد داشت و ارتباط تنگاتنگ صنعت، دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان از وظایف مهم دستگاه‌های متولی است.

وی تصریح کرد: باید تولیدات دانش بنیان با هدف رفع همه نیازهای کشور و در دسترس قرار گرفتن نیازمندی‌های مردم باشد و تولید دانش بنیان با محوریت افزایش تولید داخلی و اشتغال‌زایی مورد توجه است.

خراسان شمالی دارای ۳۳ دانشگاه دولتی و غیردولتی، موسسه و مرکز آموزش عالی است و ۲۹ هزار دانشجو در این دانشگاه ها تحصیل می کنند. 

چهار مرکز رشد، ۱۳۰ شرکت فناور، ۳۱شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی فعالیت می کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و  ۴۴ درصد جمعیت این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha