بازگشت پناهجویان اوکراینی در پی گرسنگی و آوارگی در کشورهای همسایه

تهران – ایرنا – پناهجویان اوکراینی در پی انتظار زیاد همراه با گرسنگی و آوارگی در لهستان برای دریافت روادید انگلیس، وادار شده اند به کشور جنگزده خود بازگردند تا به رغم خطرات، دستکم سرپناهی داشته باشند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از بیزینس اینسایدر؛ صدها شهروند اوکراین تنها چند ساعت پس از حمله نیروهای روسیه به اوکراین در اوایل بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه، شروع به گذر از مرز غربی و پناهنده شدن به لهستان کردند.

اما این آوارگان گفته اند که توانایی پرداخت هزینه اسکان در اروپا را در انتظار تائید ویزای سفرشان به انگلیس ندارند. بسیاری از پناهندگان ساکن ورشو پایتخت لهستان، امکان اجاره مسکن به بهای مناسب ندارند.

میلیون ها پناهجو از هنگام آغاز جنگ اوکراین در ۶ هفته پیش (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند ماه) به کشورهای همسایه به ویژه لهستان گریخته اند که به علت عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو، احساس امنیت بیشتری به آنان می دهد.

مقام های دولت لهستان براورد کرده اند که احتمال دارد شمار آنان در هفته های آینده به یک میلیون تن برسد و بحران پناهجویان تازه ای در این کشور اروپایی ایجاد کند. بسیاری از این آوارگان نیز به دیگر کشورهای همسایه اوکراین مانند مجارستان رفته و به صورت موقت اسکان یافته اند.  

بر اساس تازه ترین آمار وزارت کشور انگلیس؛ تاکنون تنها هزار و ۲۰۰ تن یعنی ۲.۸ درصد از ۴۳ هزار آواره اوکراینی، متقاضی اسکان در انگلیس، توانسته اند با دریافت ویزا وارد این کشور شوند. هر چند سخنگوی دولت انگلیس ادعا کرده که بیش از ۴۰ هزار روادید تنها در مدت چهار هفته صادر شده است.

اما جمهوری ایرلیند در همسایگی انگلیس با یک دهم جمعیت این کشور، تاکنون بیش از ۲۰ هزار اوکراینی را پذیرش کرده است.

انجمن ها و سازمان های خیریه حامی آوارگان از دولت انگلیس خواسته اند هم راستا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، الزام روادید برای آوارگان اوکراین را به صورت موقت لغو کند.

سازمان ملل متحد شنبه گذشته اعلام کرد از زمان آغاز جنگ در اوکراین حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه ( ۵ اسفند) تاکنون بیش از ۳.۳میلیون نفر از  گریخته و ۶.۵ میلیون نفر دیگر نیز در داخل کشور آواره شده اند و  کمیساریای عالی پناهندگان (UNHCR) اعلام کرد که ۵۸ هزار و ۳۰ نفر دیگر نیز از زمان به روز رسانی روز جمعه به این آمار اضافه شده اند.

پناهجویان اوکراینی تاکنون به کشورهای بلاروس، روسیه، اسلواکی، مجارستان، مولداوی، رومانی و لهستان پناه برده اند. لهستان با دو میلیون و ۱۰ هزار و ۶۹۳ پناهجو از اوکراین بیشترین پناهجویان را از زمان آغاز جنگ از این کشور پذیرا بوده است.

اتحادیه اروپا همچنان که قابل پیش بینی بوده‌است با چالشی بزرگی مواجه است که دایره ی آن روز به روز گسترده‌تر می شود. دولت فدرال آلمان برآورد می‌کند تعداد پناهجویان اوکراینی در این کشور تا یک میلیون نفر افزایش یابد.

دویچه وله گزارش داد : پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین موجی از مهاجرت از این کشور به راه افتاده که کارشناسان آن را بزرگ‌ترین موج جابه‌جایی پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم ارزیابی می‌کنند.

اروپا در سال ۲۰۱۵ با سیل مهاجرانی روبرو شده که اغلب از سوریه و دیگر کشورهای بحران‌زده منطقه می‌رفتند و تقسیم آنها در میان کشورهای اروپایی به چالش و بحرانی عمیق منجر شد.  ناظران معتقدند با توجه با افزایش شدید مهاجرت از اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که برای پذیرش آنها آمادگی نداشته‌اند دچار چالشی به مراتب جدی‌تر نسبت به سال ۲۰۱۵ شوند.

"اشپیگل آنلاین"، یک‌شنبه ۲۰ مارس (اول فروردین) به نقل از  کلارا بونگر، نماینده پارلمان اروپا از حزب چپ‌ها نوشت، اتحادیه اروپا باید هرچه سریع‌تر برای حصول اطمینان از اسکان انسانی پناهجویان هماهنگی ایجاد کند.

بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل معتقدند این هماهنگی هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. مسئله مهم در این زمینه تعیین سهمیه برای پذیرش پناهجویان است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل‌ها و بهانه‌های مختلف از پذیرش آن سر باز می‌زنند.

ایتالیا همچنین نگران است که به دلیل جنگ در اوکراین و تاثیر آن در کمبود مواد غذایی موج گسترده‌ای از مهاجران و پناهجویان از کشورهای آفریقایی به سمت اروپا به راه بیفتد.

در حالی که آلمان و فرانسه از کمبود هماهنگی در اغلب کشورهای عضو اتحادیه گلایه می‌کنند، کشورهای نزدیک اوکراین نظیر مجارستان، اسلواکی، اسلوونی و فنلاند می‌گویند در حال حاضر نیازی به کمک و هماهنگی اتحادیه اروپا ندارند.

گفته می‌شود لهستان نیز تلاش می‌کند تا حد ممکن بدون کمک اتحادیه اروپا با معضل پناهجویان اوکراینی کنار بیاید؛ ظاهرا علت اتخاذ این سیاست این است که لهستان، مجارستان و شمار دیگری از کشورهای شرق اروپا پیش از این با هر گونه تلاش اتحادیه اروپا برای تعیین سهمیه‌ای برای پذیرش پناهجویان مخالفت کرده‌اند.

برخلاف این رویکرد، دولت آلمان مانند سال ۲۰۱۵ بحث تعیین سهمیه برای پذیرش پناهجویان را مطرح کرده است. نانسی فرز، وزیر کشور دولت فدرال آلمان به اشپیگل می‌گوید لهستان تا کنون حدود دو میلیون پناهجو را پذیرفته و مانند دیگر کشورهای همسایه اوکراین در این زمینه اقدام‌های برجسته‌ای انجام داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha