۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84663485
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۹۴ هزار و ۶۴۴ قطعه طیور بیمار امسال در استان سمنان معدوم شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۹۴ هزار و ۶۴۴ قطعه طیور از ابتدای امسال تا پایان دی ماه به منظور مهار کانون بیماری طیور در استان معدوم شدند.

حمیدرضا حسینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: هشت کانون بیماری طیور از ابتدای امسال تا پایان دی در استان سمنان شناسایی شد که معدوم‌سازی ۹۴ هزار و ۶۴۴ قطعه طیور معدوم شده مربوط به این کانون‌ها بود.

وی ادامه داد: از مجموع هشت کانون بیماری طیور شناسایی شده در استان سمنان از ابتدای امسال تا کنون سه کانون بیماری مربوط به مزرعه‌های پرورش طیور در شاهرود، ۲ کانون بیماری مربوط به گرمسار و سه کانون بیماری مربوط به مهدیشهر بود.

وی بیان کرد: بیشترین کانون بیماری طیور شناسایی شده در استان سمنان مربوط به بیماری ویروسی نیوکاسل بود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل موثر در کاهش شیوع این بیماری در مرغداری‌های صنعتی نزدیک به روستاها است و اجرای این طرح در روستاهای استان دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در محیط قابلیت انتقال دارد. عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس است. بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

حسینی یادآور شد: ۴۹۵ واحد پرورش طیور مانند واحد پرورش مرغ گوشتی، مرغ مادر گوشتی، شترمرغ، بوقلمون و سایر ماکیان در استان سمنان با ظرفیت اسمی ۱۳ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۵۶ قطعه در هر دوره فعال است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۱۹ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۴۹۳ قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان سمنان از ابتدای فروردین تا پایان دی کشتار شد که از این تعداد ۱۰۸ هزار و ۱۱۶ کیلوکرم به دلیل عدم تایید کارشناسان دامپزشکی استان معدوم شدند.

به گزارش ایرنا، حدود ۷۰ درصد تولید گوشت مرغ استان سمنان به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha