نظارت ۱۸ تیم دامپزشکی استان سمنان بر عرضه فرآورده‌های دامی در نوروز و ماه رمضان

سمنان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: طرح افزایش نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در هشت شهرستان، ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان، با ۱۸ تیم از ۱۴اسفند آغاز شد و تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در استان دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا حسینی روز دوشنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح افزایش نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سالن اجتماعات اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان ابراز داشت: طرح افزایش نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی استان در استقبال از بهار با فعالیت ۱۸ تیم و طی ۶۳ روز کاری از ۱۴ اسفند آغاز شد و تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ (پایان ماه مبارک رمضان)ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: امسال ۳۶ نفر شامل دامپزشک، کارشناس دامپزشکی و ناظر ذبح شرعی در قالب ۱۸ تیم در طرح افزایش نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی  همکاری دارند.

وی ادامه داد: ۱۸ تیم در قالب ۹ تیم سیار و ۹ تیم ثابت از هشت صبح تا ساعت  ۲۰ در ۲ شفیت  از  مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی استان سمنان طی زمان‌های مختلف بازدید می‌کنند تا فرآورده خام دامی سالم و بهداشتی به دست مصرف کننده برسد.

وی بیان کرد: یکهزار و ۲۴۴ مرکز عرضه  فرآورده‌های خام در استان سمنان وجود دارد که کارشناسان دامپزشکی در قالب گشت از این مراکز بازدید و نظارت خواهند کرد.

حسینی با پیش بینی افزایش سفرهای نوروزی با توجه به انجام واکسیناسیون علیه ویروس کرونا نسبت به ۲ سال گذشته، افزود: بازدید و نظارت بر مراکز فروشگاهی، رستورانهای داخل شهر و بین راهی با جدیت انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال ۷۱ پرونده قضایی طی نظارت‌ها بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان تشکیل و هفت واحد پلمب شد.

وی افزود: در حدود ۶ درصداز مجموع پرونده‌های قضایی تشکیل شده در استان سمنان مربوط  تخلف مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در بخش عرضه خارج از شبکه شیر و لبنیات است.

به گفته وی، شیر در ۳۵ مرکز جمع آوری شیر استان سمنان پس از انجام آزمایش‌های میکروبی، تقلب، باقیمانده دارویی و فلزات سنگین و در گاوداری‌های صنعتی پس از بررسی بیماری تب مالت در مراکز عرضه توزیع می‌شود.

حسینی تصریح کرد: ۲۰۹ هزار راس دام از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال در کشتارگاه‌های استان سمنان کشتار شد که طی بررسی کارشناسان دامپزشکی ۱۲ تن گوشت قرمز ناسالم این مرکز از چرخه مصرف خارج و بقیه لاشه‌ها بعد از ۲۴ ساعت ماندن در سردخانه به بازار مصرف عرضه شد.

وی یادآور شد: ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه طیور از ابتدای امسال تا پایان بهمن در استان سمنان  کشتار و از این میزان ۱۰۸ تن گوشت ناسالم نابود شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: سمنان جزو پنج استان معین تهران است که به طور میانگین ۱۲۰ تن گوشت مرغ در روز از سمنان به تهران منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز روزانه استان سمنان به گوشت مرغ در حدود ۵۰ تا ۷۰ تن است و تولید گوشت مرغ استان مازاد بر نیاز است.

کمبود گوشت مرغ در نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: میزان جوجه‌ریزی در دی، بهمن و اسفند به میزانی برنامه‌ریزی شده تا در روزهای پایانی سال، نوروز و ماه مبارک رمضان کمبودی وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: گوشت مرغ به اندازه کافی و با ثبات قیمتی(نرخ تصویب شده در ستاد تنظیم بازار) در بازار عرضه می‌شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تمهیداتی در نظر گرفته شد تا بخش خصوصی مانند داروخانه و تکنسین دامپزشکی در نوروز نیز به صورت شیفتی در هشت شهرستان حضور داشته باشند و متقاضیان در زمینه تامین دارو دام و طیور، پیشگیری و درمان در روزهای تعطیل مشکلی نداشته باشند.

سمنان قطب پشتیبان جوجه‌ریزی نژاد آرین

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: سمنان در زمینه جوجه‌ریزی نژاد لاین آرین یکی از استان های ایمن کشور است و با تکمیل و اجرای ساخت واحد پرورش جوجه نژاد آرین در کالپوش میامی، استان سمنان قطب پشتیبان جوجه‌ریزی نژاد آرین می‌شود.

وی ادامه داد: یک مرغداری پرورش مرغ اجداد در دامغان طی یک دوره با موفقیت جوجه نژاد آرین پرورش داد و اکنون دوره بعدی جوجه‌ریزی در دست اقدام است.

وی بیان کرد: پرورش جوجه نژاد آرین کشور را در شرایط تحریم خودکفا می‌کند و اکنون این ظرفیت داخل کشور وجود دارد.

حسینی افزود: سمنان استان معین مرغ لاین نژاد آرین در مازندران است چند نقطه نزدیک به استان مازندران برای پرورش مرغ لاین  پیشنهاد شد که در نهایت کالپوش میامی با توجه به بکر بودن منطقه و  مهیا بودن شرایط از لحاظ امنیت، انتخاب شد و اکنون پروانه بهداشتی تاسیس صادر و واگذاری زمین برای ساخت و ساز انجام شده است.

وی اضافه کرد: احیای نژاد مرغ آرین در واقع گامی ارزشمند برای خودکفایی کشور در تولید «مرغ لاین» است و استان سمنان در تلاش است در این میان نقش‌آفرین باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: تولید مرغ لاین دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که این ویژگی‌ها تولید آن را مشکل می‌کند، اما ایران جزو معدود کشورهایی است که به این فناوری دست یافته است.

وی یادآور شد: مرغ لاین علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد دارای شرایط خاص و سخت‌گیرانه قرنطینه برای پرورش است و باید از هرگونه آلایندگی مانند آلایندگی صنعتی و آب و هوایی دور باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: مرغ لاین باید واکسیناسیون منسجم داشته باشد و زیر نظر کارشناس تغذیه شود و به عبارتی برای تولید این نوع مرغ زنجیره باید به طور کامل و درست انجام شود.
تولید مرغ لاین عالی‌ترین سطح فناوری در صنعت طیور است که از آن مرغ‌های «اجدادی» سپس مرغ «‌مادر» و در نهایت مرغ های گوشتی و تخم‌گذار تولید می‌شود و همه ویژگی های ذاتی مرغ از جمله میزان بازدهی آن به مرغ لاین بر می گردد. از هر مرغ لاین حدود ۴۰ قطعه مرغ اجداد و از هر مرغ اجداد ۸۰ قطعه مرغ مادر و از هر مرغ مادر ۱۲۰ قطعه مرغ گوشتی تولید می شود؛ به عبارت دیگر از هر یک مرغ لاین دستکم بیش از ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha