۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
کد خبر: 84652440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعلام آمادگی غرب برای تلافی حملات سایبری به اوکراین

تهران- ایرنا- پس از حملات سایبری روز گذشته علیه اوکراین، آمریکا و متحدان اروپایی از آمادگی خود برای اقدامات تلافی جویانه علیه دولت مسئول این حملات خبر دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی و اروپایی دیروز سه شنبه اعلام کردند که واشنگتن و متحدانش آماده تلافی حملات سایبری روسیه در بحبوحه تشدید تنش ها بر سر اوکراین هستند و دامنه این اقدامات تلافی جویانه یا تحریم ها به گستردگی و شدت هک ها بستگی دارد.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پس از اینکه اوکراین گزارش داد وزارت دفاع و دو بانک این کشور هک شده اند، به خبرنگاران گفت که واشنگتن از نزدیک با متحدان ناتو و سایر شرکای خود برای گسترش دفاع در برابر تهدیدات سایبری هماهنگی کرده است.

مقامات آمریکایی و اروپایی که خواستند نامشان فاش نشود، در این خصوص گفتند این حملات که به اعتقاد کارشناسان امنیتی غربی توسط روسیه انجام شده، دور از انتظار نبوده است.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: «سازمان اطلاعات امنیت ملی فدراسیون روسیه» تاکنون به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

یکی از مقامات آمریکایی به رویترز توضیح داد: « بایدن گفته است ما به اقدامات روسیه پاسخی غیر از  تهاجم نظامی نشان خواهیم داد. وی تاکید کرد: اما اینکه این واکنش چگونه خواهد بود به گستردگی حملات سایبری بستگی دارد. به گفته این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود محدوده های بسیاری برای اقدام تلافی جویانه علیه حملات سایبری وجود دارد که پرداختن به جزئیات آن سخت است.

یکی از دیپلمات های اروپایی هم مدعی شد که حملات سایبری مدت هاست یکی از راهبردهای دیرینه روسیه بوده و مسکو در رویارویی های نظامی گذشته با گرجستان و اوکراین از آن استفاده کرده است.

این مقام با تاکید بر افشا نشدن نامش و با اشاره به عزم غرب برای استفاده از اقدامات هماهنگ با هدف تلافی حملات سایبری مسکو گفت: «این بخشی از بازی روس ها است».

به گفته این منابع، در حالیکه مقامات آمریکا، اروپا و کانادا بسته تحریمی کاملی را در صورت حمله نظامی نیروهای روسیه به اوکراین تدوین کرده اند، اما هیچ طرح دقیق مشابهی برای واکنش به حملات سایبری در نظر ندارند.

به گفته مقامات، این امر ناشی از آن است که هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول حملات سایبری اخیر به اوکراین بوده است.

یک کارشناس سایبری که با برنامه‌ریزی مقامات غربی در خصوص واکنش به حملات سایبری آشناست، گفت که واکنش آمریکا و متحدانش می‌تواند شامل اقداماتی غیر از تحریم‌ها، از جمله حملات سایبری یا فیزیکی به سرورهای درگیر باشد.

سازمان‌های دولتی اوکراین دیروز سه شنبه اعلام کردند که تارنمای رسمی وزارت دفاع اوکراین و یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور هدف حمله سایبری قرار گرفته است. مرکز ارتباطات راهبردی اوکراین در بیانیه‌ای این حملات را از نوع "محرومیت توزیع شده خدمات" (DDoS) اعلام کرد که با افزایش جعلی ترافیک اینترنتی، در دسترسی به تارنما اختلال ایجاد می‌کند. هنوز مشخص نیست چه کسی این حمله را انجام داده است.

ماه گذشته نیز تارنماهای دولتی اوکراین مورد حمله سایبری قرار گرفتند. مقامات اوکراینی روسیه را متهم به این حملات کردند، اما روسیه این اتهام ها را رد کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha