آیا آمریکا هدف حملات سایبری روسیه قرار می گیرد؟

تهران – ایرنا - کارشناسان امنیت سایبری گمانه زنی می کنند که گرچه آمریکا آماده حملات سایبری روسیه در تلافی تحریم های اخیر می شود، با این وجود کرملین کماکان هزینه و فایده حملات سایبری مخرب را سبک سنگین می کند.

به گزارش ایرنا، ملیسا گریفیث پژوهشگر ارشد اندیشکده راستگرای ویلسون به تارنمای هیل گفت: مسئله این نیست که روسیه قادر است علیه آمریکا و اروپا حملات سایبری انجام دهد یا خیر. مسئله آن است که روسیه از این اقدام چه سودی خواهد برد و مخاطرات حملات سایبری علیه آمریکا و اروپا چه میزان خواهد بود.

به گفته گریفیث، در زمانی که آمریکا آماده می شود تحریم های اقتصادی بیشتری علیه روسیه اعمال کند، از کار انداختن سایبری زیرساخت های آمریکا "پر خطر و نابخردانه" است.

در همین حال، قانونگذاران آمریکایی و مقام های ناتو نیز امکان آنکه حملات مخرب سایبری علیه زیرساختها و یا نیروهای نظامی ماده ۵ اساسنامه ناتو و اقدام تلافی جویانه این سازمان را در پی داشته باشد، بررسی می کنند.

مایکل دانیل مدیر اتحادیه تهدید سایبری و مقام پیشین امنیت سایبری در دولت اوباما گفت که روسیه قطعاً در مورد دست زدن به اقدام هایی که تنش ها را افزایش دهد جانب احتیاط را در پیش خواهد گرفت.

کارشناسان سایبری به هیل گفتند که از یک سو صنایع نفت و گاز آمریکا در برابر حملات سایبری آسیب پذیرند چرا که قانون آنها را ملزم نکرده که در حوزه امنیت سایبری سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر پیش بینی برنامه روسیه برای استفاده از سلاح سایبری علیه غرب نیز دشوار است.

جیمز لوئیس مدیر برنامه فن آوری های راهبردی مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی گفت کشورهایی از قبیل انگلیس، فرانسه و کشورهای حوزه بالتیک باید هوشیارتر باشند چرا که اهداف اصلی حملات سایبری روسیه به شمار می روند.

وی افزود که در گذشته روسیه به انگلیس جاسوس می فرستاد تا در دولت آن نفوذ کند و انتظار می رود که در حوزه سایبری نیز دست به چنین اقدامی زند.

لوئیس پیش بینی کرد که روس ها حملات خود را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به قصد مداخله در فرآیند انتخابات انجام خواهند داد، به خصوص اگر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی، واکنش بیشتری به تهاجم اخیر روسیه نشان دهد.

به گفته لوئیس، روس ها صبر می کنند حملاتشان را زمانی که بیشترین تاثیر را دارد انجام دهند. به گمان وی، روس ها تلاش کردند در انتخابات پیشین فرانسه مداخله کنند ولی پاریس توانست با موفقیت جلوی آن را بگیرد.

به گفته این صاحب نظر، تعدادی از کشورهای اروپایی دفاع های سایبری خوبی دارند که انگلیس، هلند، سوئد، فنلاند و کشورهای بالتیک از آن جمله اند و بسیاری از آنها نیز آمادگی سایبری ندارند.

اوکراین در این میان آسیب پذیری منحصر به فردی در برابر حملات سایبری روسیه دارد چرا که روس ها زیر ساخت این کشور از جمله شبکه های مخابراتی و شبکه توزیع نیرو را احداث کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha