سفیر ایران درپاکستان:ظرفیت‌های منطقه‌ای ودریایی به تقویت همکاری‌های متقابل کمک می‌کند

اسلام‌آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اعلام آمادگی کشورمان برای مشارکت در طرح‌های توسعه منطقه‌ای نظیر کریدور مشترک پاکستان و چین، گفت: استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای به ویژه در حوزه دریا و بنادر بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تاثیر گذار است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «سید محمدعلی حسینی» طی مصاحبه با «نوای وقت» از قدیمی‌ترین روزنامه‌های مطرح اردو زبان در پاکستان مواضع کشورمان پیرامون تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه ایران و پاکستان، تحولات منطقه‌ای، افغانستان، برجام، مسائل بین المللی و وحدت جهان اسلام را تشریح کرد.

وی درخصوص مذاکرات وین گفت: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد و از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با جدیت و به صورت روزانه پیگیری می شود. البته طرف آمریکایی در پذیرش تعهدات خود در بازگشت سریع به برجام و رفع کامل تحریم‌ها جدیت کافی را نشان نداده است.

حسینی افزود: به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از برجام، بازگشت غیرقانونی تحریم های قبلی، تحمیل تحریم های اضافی و ایراد فشار بر شرکای تجاری ایران که منجر به بلوکه شدن میلیاردها دلار از دارایی ملت کشور مان و عدم امکان واردات کالاها و خدمات مورد نیاز به ویژه در حوزه های بهداشتی و دارویی شده است، خسارت های زیادی به ایران وارد شده و موضوع درخواست بازپرداخت غرامت از سوی آمریکا نیز به عنوان یک گزینه در مذاکرات مطرح شده است و طرف های غربی باید به آن پاسخ مناسب دهند. 

وی گفت: دولت ما بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و مصوبات مجلس شورای اسلامی، باید اطمینان حاصل نماید که تضمین کافی برای عدم امکان خروج مجدد آمریکا از موافقتنامه و عدم بازگشت تحریم ها دریافت نماید. همچنین ما در صورت راستی آزمایی رفع کامل تحریم ها آمادگی داریم اقدامات جبرانی را در زمینه فعالیت های هسته ای خود انجام دهیم. در صورتی که طرف‌های غربی به تعهدات خود عمل نمایند، ایران نیز با حسن نیت و در قالب برجام به تعهدات خود مانند گذشته عمل می کند.

اقدام جمعی دولت‌های اسلامی علیه پدیده شیطانی اسلام‌هراسی

سفیر کشورمان در پاکستان گفت: اسلام هراسی جریانی مشکوک و شوم است که به ویژه در دو دهه اخیر، با اغراض و مقاصد ایدئولوژیک، زندگی روزمره مسلمانان را در ساحت های فرهنگی، ارتباطی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متأثر ساخته و مسلمین را در معرض برداشت های نادرست قرار داده است.

وی افزود: مقابله با این مساله خطرناک، نیازمند اقدام دسته جمعی کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد است. اسلام هراسی باید در بدنه قوانین داخلی کشورها و نیز در حقوق بین الملل جرم انگاری شود و برای آن مجازات متناسب تعیین گردد. همچنین این کشورها باید با بهره گیری از ظرفیت های ملی خود در ارائه تصویر درست از اسلام و مقابله با اسلام هراسی اقدام کنند.

حسینی اظهار داشت: یکی از مهم ترین ابزارهای پیشبرد این هدف در غرب، بهره گیری از ظرفیت‌های متنوع رسانه های جمعی و تأثیر شگرف آنها در فضاسازی و شکل دهی به افکار عمومی است. در این میان، رسانه های تصویری مانند سینما و تلویزیون به واسطه ویژگی‌های انحصاری، احتمالاً بیشترین نقش را در ایجاد و استمرار ذهنیات منفی در عامه مردم نسبت به اسلام و مسلمانان ایفا کرده اند. لذا، مسلمانان نیز باید با بهره گیری هنرمندانه از رسانه‌ها، برای معرفی چهره حقیقی اسلام و سبک زندگی اسلامی به دیگر جوامع تلاش نمایند.

عزم ایران و پاکستان بر افزایش حجم تجارت مشترک 

حسینی با تاکید بر اهمیت مناسبات دوستانه و همسایگی ایران و پاکستان و ظرفیت‌های مشترک برای افزایش همکاری‌های اقتصادی از جمله از طریق بنادر چابهار-گوادر گفت: در حوزه اقتصادی نیز عزم و اراده مقامات دو کشور بر افزایش حجم مناسبات تجاری قرار دارد. قبل از شیوع کرونا، حجم تجارت ایران و پاکستان ۱.۵ میلیارد دلار بود و اکنون با گذشت دو سال از کرونا، به ۱.۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. اما ظرفیت همکاری‌های تجاری دو کشور حداقل پنج میلیاد دلار است.

وی افزود: ایران به عنوان یک کشور غنی از نظر منابع انرژی، قادر به صادرات انواع حامل های انرژی از جمله برق، گاز، نفت و محصولات پتروشیمی به پاکستان است و در مقابل پاکستان نیز می تواند به عنوان یک کشور با تولیدات کشاورزی، محصولات کشاورزی و دامی به ایران صادر نماید.

سفیر کشورمان اظهار داشت: امیدواریم که با رفع موانع تجارت از سوی دو کشور، فعال تر شدن بازرگانان و کاهش دخالت طرف های ثالث، بتوانیم به توسعه تجارت بین دو کشور کمک نماییم. از جمله مهمترین موانع توسعه تجارت بین دو کشور، نبود کانال های بانکی است که در اثر تحریم های یکجانبه و غیرقانونی و در چارچوب تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران ایجاد شده است.

وی گفت: ایران راه های جایگزین و تجربه شده‌ای را برای صادرات معرفی کرده است از جمله تجارت تهاتر و تجارت با ارزهای محلی که می تواند در افزایش حجم تجارت دوجانبه سهیم باشد.

سفیر ایران در پاکستان درباره طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به «سیپک» گفت: این پروژه به عنوان بخشی از ابتکار یک کمربند یک جاده، تکمیل کننده راه های ارتباطی و تجارت در منطقه است و می تواند به همگرایی اقتصادی در منطقه کمک نماید.

وی افزود: ایران بارها اعلام کرده است تمایل دارد تا با تمام توانایی‌ها و امکانات خود در کریدور اقتصادی چین-پاکستان، مشارکت نماید. روابط تجاری خود با پاکستان را توسعه داده و معتقدیم تجارت نباید تحت تاثیر دیگر عوامل محدود شود. ایران می‌تواند همکاری قابل توجهی را با سیپک داشته باشد.

حسینی اظهار داشت: زیرساخت‌های مناسب ایران در حوزه حمل و نقل، منابع انرژی غنی و همچنین پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های تکنولوژیک می‌تواند به توسعه توان سیپک کمک کند. ما به سیپک تنها به عنوان یک پروژه تجاری و اقتصادی نگاه نمی‌کنیم. سیپک می‌تواند به توسعه صلح و دوستی در منطقه کمک کند و می‌تواند بسیاری از مشکلات در منطقه را حل کند.

وی درخصوص ظرفیت‌های دو کشور در حوزه دریا نیز گفت: بنادر چابهار و گوادر به عنوان دو بندر مکمل می توانند بخش مهمی از یک پروژه کلان باشند که اقیانوس هند را به فلات ایران و از آنجا به اوراسیا و اروپا متصل می کنند. توسعه مکمل و همزمان این دو بندر و تقویت نقش آنها در مسیر ترانزیتی شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب، می تواند به نفع مردم هر دو کشور باشد.

حسینی افزود: یکی دیگر از راه های کمک ایران به پروژه سیپک، تامین انرژی به ویژه تامین برق است. چین و پاکستان برای تکمیل پروژه سیپک، نیازمند برق هستند. ایران و پاکستان قرارداد گسترش صادرات برق معروف به پروژه پلان- گوادر را دارند که به مدت ۱۰ سال است که در صورت تامین اعتبار از طرف های پاکستانی می تواند تامین برق این منطقه از سوی ایران را تضمین نماید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha