تولیت آستان قدس رضوی درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

مشهد- ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی با صدور پیامی درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع بزرگ تقلید را تسلیت گفت.

حجت‌الاسلام احمد مروی روز سه شنبه در پیام خود نوشت: ارتحال غمبار و اسفبار مرجع بزرگوار تقلید حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی رضوان‌الله علیه را به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه‌، بیت مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان آن بزرگوار، خاندان معزز و فرزندان مکرم ایشان به‌ویژه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: آن عالم عامل به خیرخواهی نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران شهره بود و چه در جایگاه مجلس خبرگان رهبری و دبیری شورای نگهبان در همراهی با امام امت(ره) و چه در جایگاه رفیع مرجعیت شیعه همواره می‌کوشید تا پیوند دهنده آموزه‌های دینی و انقلابی با آحاد مردم باشد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی که از آخرین بازماندگان محفل پر رونق علمی زعیم حوزه‌های علمیه مرحوم آیت‌الله‌ العظمی بروجردی بود، عمر بابرکت خود را در دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) صرف نمود و ماندگارترین اثر مهدوی را در تاریخ شیعه به رشته تحریر درآورد تا مصداق "إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ" باشد.

مروی افزود: خدمت در بارگاه امام هشتم(ع) و توفیق خدمتگزاری در کشیک هشتم آستان ملک پاسبان امام رضا(ع) نیز یکی از افتخارات مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی بود که خود ایشان بارها از این خدمت به‌عنوان توفیقی عظیم یاد کردند. 

وی ادامه داد: در جوار مضجع منوّر و شریف حضرت ثامن‌الحجج(ع) برای آن خادم با اخلاص از درگاه ایزد منّان علو درجه و رضوان الهی و برای بازماندگان محترم شکیبایی و پاداش معنوی مسألت می‌نمایم.

همچنین مدیر حوزه علمیه خراسان هم در پیام خود به مناسبت درگذشت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی نوشت: ارتحال جانگداز فقیه عالی مقام و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیة، مصیبت عظیم وغم سنگین برای حوزه های علمیه شیعه و جهان اسلام است.

آیت الله سید مصباح عاملی افزود: این مرجع بزرگ و تاثیرگذار جهان تشیع از یادگارهای پیشین نسل مراجع عظام گذشته بود و در علوم اسلامی سرآمد و در فقه اهل‌بیت(ع) از قله‌های فقه و فقاهت به حساب می آمد و میراث علمی ارزشمند و راهگشا در عرصه های مختلف معارف اهل بیت(ع) برای حوزه‌های علمی شیعه به یادگار گذاشته است وعمر شریفشان را در اعتلای مکتب تشیع و ترویج معارف الهی صرف کرد.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از محضر آیات عظام محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برد.
مرحوم  صافی گلپایگانی که شیخ المراجع نامیده می‌شد، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیث پرداخت.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی (ره) از جمله فعالیت های سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی بود. از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی است.

ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بود و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشته است. 

این مرجع تقلید که در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشود شب گذشته در سن ۱۰۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha