پیام تسلیت نهادها و علمای قم در پی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی

قم - ایرنا - شماری از نهادها، علما و شخصیت های برجسته استان قم در پی ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی پیام تسلیت صادر کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا در پیام رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آمده است: ارتحال مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی همه ارادتمندان به مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت و محبان و منتظران حضرت ولی عصر(عج) و حوزه‌های علمیه و شیعیان را داغدار نمود.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی افزوده است: این شخصیت بزرگ مجموعه‌ای از خرد و عقلانیت، متانت و تواضع، علم و تقوا، تدبیر و آینده‌نگری، دلسوزی و رافت بود. در محضر او آنچه که بیش از همه و قبل از هر چیز بروز داشت، اخلاص و سرسپردگی به ولایت ائمه معصومین علیهم السلام خصوصاً امام زمان(عج) بود.

شهردار قم: آیت الله صافی گلپایگانی نقش مهمی در استقرار نظام اسلامی داشت

شهردار قم نیز در پیامی آورده است: تلاش‌های آن عالم ربانی در سال‌های عمر با برکت خویش در ترویج معارف دین مبین اسلام و تربیت شاگردان و طلاب مکتب اهل‌بیت(ع)، تالیفات ماندگار و اثرگذار در شناخت و معرفت سیره‌ی الهی و خاندان نبوت و همچنین همراهی و تلاشی وافر در مبارزات سیاسی علیه طاغوت و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ازجمله توفیقاتی است که جز برای بندگان خاص خداوند باری‌تعالی میسر و ممکن نخواهد بود.

سید مرتضی سقائیان نژاد ادامه داده است: حضور مغتنم ایشان در شهر مقدس قم و بهره‌مندی طلاب و فضلای حوزه علمیه از برکت حضور و تدریس علوم دینی، از جمله مواهبی الهی بود که جای خالی آن با عروج ایشان بار دیگر برای تشنگان معارف اهل بیت(ع) و مجاوران بارگاه منور حضرت فاطمه معصومه(س) احساس خواهد شد.

پیام حاکی است: فقدان آن عالم جلیل‌القدر را محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری ، مراجع تقلید، بیت مکرم ایشان ، اساتید و طلاب معزز حوزه‌های علمیه و سایر سوگواران این ضایعه، تسلیت عرض نموده و از حضرت ربوبی آرامشی ابدی برای روح بلند آن فقیه عالیقدر در فردوس برین و دریای بیکران رحمت الهی و حشر با ائمه اطهار و مقربان درگاهش خواهانم.

مقتدایی: آیت الله صافی گلپایگانی زبان گویای دفاع از حق بود

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز در پیام تسلیتی آورده است: ساعاتی قبل مطلع گشتیم روح بلند و بی قرار مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، و زبان گویای دفاع از حق و احکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک و پاسبان حضرت ولی الله الاعظم(عج)زعیم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله مرتضی مقتدایی افزوده است: کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود.

وی ادامه داده است: ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقیة الله الاعظم، و حوزه‌های مبارکه علمیه و مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، و بازماندگان و فرزندان معظم ایشان، علو درجات و همنشینی با اولیاالله را از خداوند متعال برای ایشان مسالت می‌نمایم.

آیت الله صافی گلپایگانی یکی از ستاره های درخشان حوزه علمیه قم بود

مجمع فضلا و مدرسین قمی حوزه علمیه قم نیز در پیامی آورده است: عروج ملکوتی مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(ره)، جهان تشیع را درغم و اندوهی بزرگ فرو برد. آن بزرگوار یکی از ستاره‌های درخشان حوزه علمیه قم بود که درخشش علمی و معنوی خود را در محضر حضرت آیت الله العظمی بروجردی آغاز کرد و تا سالیان متمادی با دروس، تألیفات و موعظه‌های سازنده خویش، بر دل‌های مشتاقان، پرتوافکنی می‌کرد. غیرت و حمیّت کم‌نظیر در دفاع از مرزهای دین اسلام و مکتب اهل‌بیت علیهم السلام، ویژگی بارز آن فقیه ربانی بود.

پیام حاکی است: بی‌شک عضویت ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی و مشارکت در نگارش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و عضویت در شورای نگهبان، سند افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی و باقیات الصالحاتی برای آن مرحوم است. آن مرجع عظیم الشأن در طول سال‌های پس از انقلاب، پیوسته با مواعظ و نصایح خود، راهنمایی دلسوز برای مسئولان و خدمت‌گزاران نظام بود و در مواقع لزوم، با هشدارهای قاطع و ناصحانه خود، در برابر هر گونه کج‌روی از صراط مستقیم می‌ایستاد. احکام نورانی دین اسلام، عقاید حقه مذهب شیعه، آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و رفاه و آسایش بیشتر مردم و رفع آلام و مشکلات آنان، خطوط قرمز آن پیر روشن‌ضمیر بود که بر سر آن، حاضر به کوچک‌ترین مسامحه‌ای نمی‌شد.

آیت الله صافی گلپایگانی در حمایت از مردم شخصیتی یگانه و ممتاز بود

در پیام مجمع جهانی شیعه شناسی در پی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی آمده است: قلب تپنده مرجعی بیدار و آگاه، شیخ الفقهاء العظام، و سنگربان شجاع و غیور مکتب حیات بخش تشیع و عاشق دلباخته و مدافع حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از حرکت ایستاد و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست و جهان شیعه را داغدار فقدان وجود نازنینش کرد.

پیام افزوده است: آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در بیان حق زبانی گویا و در دفاع از ولایت اهل بیت و احکام الهی و حمایت از مردم شخصیتی یگانه و ممتاز بود. ایشان دلباخته حقیقی حضرت ولی الله الاعظم(عج)و  زعیمی خردمند و استادی فرزانه برای حوزه‌های علمیه بود.

مجمع جهانی شیعه شناسی ادامه داده است: کارنامه درخشان و همیشه ماندگار و پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از کمال تعلیم و تعلم و تحقیق و تالیف و شاگرد پروری و راهبری و نصیحت و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیع و دلسوزی مشفقانه برای توده های مردم و هدایتگری راهبردی برای دولت ها و مدیران نظام بود.

سپاه قم: خدمات آیت الله صافی در تمدن انقلاب اسلامی ماندگار خواهد بود

در پیام سپاه استان قم آمده است: همزمان با چهل وسومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، روح بلند و پاکِ عالم مجاهد، شیخ الفقهاء والمجتهدین؛ مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.

پیام حاکیست: با تاثر و تالم این ضایعه اسفناک را به محضر انور حضرت، ولی الله الاعظم امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری وبه حوزه‌های علمیه وعلماء اعلام، خاصه شاگردان وتربیت یافتگان وبویژه بیت معظم و بیت رفیعِ مرجع اعلی شیعیان، مرحوم آیت الله حاج سید محمدرضا گلپایگانی و فرزندان مکرم آن عالم وارسته و فقیه بصیر و همه مریدان و مقلدانش، تسلیت وتعزیت عرض می‌نماییم.

پیام می افزاید: خدمات گسترده وارزنده علمی، فرهنگی، سیاسی واجتماعی آن عالم مجاهد و انقلابی و صحابی امام راحل و حامی انقلاب و یاور مقام معظم رهبری به نظام و ملت و حوزه‌های کهن علمیه و ساحت روحانیت و مرجعیت و دین و مکتب اهل البیت (ع) همواره در تاریخ و تمدن ملت و انقلاب اسلامی، ماندگار است و چون اوراقی زرین بر دفتر خاطرات و عمر گرانمایه آن پیر روشن ضمیرخواهد درخشید.

آیت الله صافی گلپایگانی مدافع انقلاب بودند

در پیام حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب آمده است: ارتحال فقیه جامع و شیخ المراجع، آیت‌الله صافی گلپایگانی مایه اندوهی بزرگ و سوگی عظیم شد. نزدیک به یک قرن تحصیل، تحقیق، تعلیم و ترویج معارف اهل بیت (ع) و نیز یک عمر دفاع عالمانه و مخلصانه از حریم اسلام و تشیع، حتما سرمایه‌ای گرانمایه برای آن عالم ربانی در سیر اخروی شان خواهد بود.

وی افزوده است: ایشان همواره مدافع انقلاب و امام و نیز خیرخواه نظام و رهبری بودند و در کنار تاکید بر حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران، صیانت از دین و سرزمین را در تعامل با دنیا و تکیه بر مردم‌ می‌جستند.

پیام حاکی است: اصرار همیشگیِ آن مرجع فقید بر حفظ استقلال حوزه‌های علمیه هرگز به معنای بی تفاوتی روحانیان در قبال تکالیف سیاسی و اجتماعی نبود. آنچه ایشان از حوزه‌ها می‌خواست، عبارت بود از: حفظ هویت طلبگی و تمرکز بر رسالت دینی‌.

اندیشه سیاسی و اجتماعی آیت الله صافی گلپایگانی ستودنی بود

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز در پیام تسلیتی گفته است: صفای باطن و زهد و تقوای آن فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشان از ویژگی‌های بارز ایشان بود که عمر بابرکت خود را در اعتلای معارف ناب اسلام و اهل بیت «ع» سپری کرد.

وی افزوده است: آن عالم وارسته که از عاشقان دلباخته و مدافعان حریم اهل بیت عصمت و طهارت بویژه ساحت مقدس حضرت بقیه الله‌الاعظم «عج» و سرور و سیده زنان عالم حضرت صدیقه کبری «س» بود که همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام بود و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام راحل «ره» و مقام معظم رهبری نورافشانی می‌کرد، و با حضور مؤثر در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان، منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

وی تاکید کرده است: حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های والای ایشان بشمار می‌رفت و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان نیز ستودنی است.

آیت الله صافی پدری مهربان برای فعالان فرهنگ ایمانی، قرآنی و مهدوی بود

رییس دفتر تبلیغات اسلامی نیز در پیامی، بیان کرده است: فقیهی که قریب به یک قرن عمر با برکت خود را در خدمت به ترویج معارف الهی و اعتلای اسلام سپری کرد و الگوی زهد، مجاهدت، حسن معاشرت و اخلاق و تواضع، نُصح و دلسوزی و فضیلت بود.

حجت الاسلام احمد واعظی ادامه داد: حضور در مجلس خبرگان و شورای نگهبان قانون اساسی از خدمات جاوید آن فقید به نظام اسلامی در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و از آن پس همواره از حامیان و پشتیبانان نهضت ملّت شریف، امام راحل و مقام معظم رهبری و نظام بودند.

وی تصریح کرده است: امروز دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دیگر نهادهای موثر علمی و فرهنگی یکی از اصلی‌ترین هادیان و پشتوانه‌های معنوی خود را از دست دادند. این مرد الهی در طول عمر شریف خویش افزون بر تدریس، تحقیق و خیرخواهی نسبت به ملت و مسلمانان و مظلومان جهان، پدری مهربان، مشفق و بصیر برای تمامی فعالان عرصه اعتلای فرهنگ ایمانی، قرآنی و مهدوی و صیانت از مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود.

رییس دانشگاه قم: آثار زیادی از آیت الله صافی برجای مانده است

حجت الاسلام عسکر دیرباز رییس دانشگاه قم نیز در پیام تسلیتی، آورده است: این عالم ربانی چندین دهه پیوسته در راه اسلام و ترویج مکتب اهلبیت مجاهدت کرد و اکنون آثار و برکات فراوانی از ایشان به یادگار مانده است.

وی افزوده است: مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی همواره پشتیبان انقلاب اسلامی و رهبری بودند و  خدمات ارزشمندی را پس از انقلاب در کسوت عضویت در خبرگان رهبری و دبیری شورای نگهبان به اسلام و انقلاب انجام دادند.

آیت الله صافی استوانه فقاهت و مرجع آینده نگر بود

همچنین مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در پیام تسلیتی، بیان داشته است: آیت‌الله صافی گلپایگانی، به‌حق از استوانه‌های فقاهت و مراجع روشن‌بین و آینده‌نگری بود که عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و ولای اهل بیت (ع) سپری کرد. ولایتمداری وعشق به نام و یاد حضرت صاحب الامر(عج) در تمام وجودش زبانه می‌کشید.

پیام حاکی است: آن مرجع بزرگ همواره در خدمت به مردم شریف و خیرخواهی نسبت به رفع مشکلات جامعه  پیشگام بود و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی با امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری چراغ راه بود و در زمره مراجعی بود که از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی باانتخاب در مجلس تدوین قانون اساسی و سپس با حضور در شورای نگهبان قانون اساسی با حکم امام راحل (ره) نقش آفرینی می‌کرد و همه کسانی که در این نهادها و یا نمایندگان مجلس که با آن مرحوم در ارتباط بودند، ایشان را جزو دقیق‌ترین، پرکارترین، پرمطالعه‌ترین و وظیفه‌شناس‌ترین فقهای شورای نگهبان می‌دانستند.

آیت‌الله صافی از جمله حامیان همیشگی نیازمندان و معلولان بود

مهدی پهلوانی مدیرکل بهزیستی استان قم با صدور پیامی به مناسبت ارتحال آیت‌الله صافی تصریح کرده است: این مرزبان بزرگ اسلام و تشیع در طول عمر پربرکت خویش همواره مظهر ایمان و تقوا و اسوه معنویت آمیخته با آگاهی و تعهد و مسئولیت اجتماعی به ‌شمار آمده و از جمله حامیان اصلی و همیشگی محرومان و نیازمندان و معلولان و جامعه هدف بهزیستی بود و با قبول زعامت برخی از مراکز نگهداری ایتام و فرزندان بی سرپرست و مساعدت‌های مستمر به این نهاد انقلابی همیشه الگو و مشوق خیرجمعی و مشارکت در یاری نیازمندان بود، امروز شاید بیشتر از طلاب و فضلای معزز و مقلدین که داغدار رحلت استادی بزرگ و مرجعی با اخلاص هستند، فرزندان بهزیستی درد و داغ مجدد یتیمی را احساس کنند و در فراق آن پدر مهربان گریانند.

خانه مطبوعات قم ارتحال آیت‌الله صافی را تسلیت گفت   

در پیام خانه مطبوعات استان قم آمده است: خانه مطبوعات استان به نمایندگی از اهالی رسانه، عروج ملکوتی این مرجع عالیقدر جهان تشیع را به ساحت مقدس امام عصر(عج)، همچنین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه، بیت شریف و مردم ولایی قم، تسلیت می گوید و علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستار است.

آیت‌الله صافی در معنویت و اخلاق سرآمد بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جمال الدین میرمحمدی رییس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز در پیامی بیان کرد: تاریخ پر افتخار حوزه‌های علمیه نشان از شخصیت‌ها و عالمان عاملی دارد که وجود آنان چراغ پر فروغ برای پویندگان راه سعادت و معنویت است.

این پیام حاکی است: فقیه عالیقدر و مرجع عظیم‌الشان حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی عمر شریفشان را در راه علم و خدمت به قرآن و مکتب اهل بیت(ع) سپری نمود، نه تنها در معنویت و اوج اخلاق سرآمد بود؛ بلکه در تالیف و تربیت شاگردان و خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی زبانزد همگان بود و در همراهی با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) لحظه‌ای کوتاهی ننمود.

روح آیت الله صافی گلپایگانی شب گذشته در پی ایست قلبی به ملکوت اعلی پیوست. 

این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود.

آیت‌الله صافی گلپایگانی، شیخ المراجع، سالیان متمادی درحوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته است.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی(ره)، از جمله فعالیت های سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی بوده است. از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و  ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت الله صافی گلپایگانی است.

ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بوده و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشته است. این مرجع تقلید در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشوده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha