۳۷۵ برنامه فرهنگی و هنری دهه فجر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

بیرجند - ایرنا - سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۳۷۵ برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر در سراسر استان برگزار می‌شود.

محمود رمضانی روز دوشنبه در نشست خبری برنامه‌های کمیته تخصصی فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر استان خراسان جنوبی از ارسال ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی شعر "رستاخیز شن‌ها " خبر داد و افزود: اختتامیه این جشنواره ۱۷ بهمن به میزبانی شهرستان طبس برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: آثار ارسالی به جشنواره از حدود ۲۰۰  شاعر کشور است که بیشترین آن مربوط به خراسان جنوبی است و در اختتامیه جشنواره داوران و شاعرانی از سراسر کشور نیز حضور دارند.

مسوول کمیته تخصصی فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر خراسان جنوبی از برگزاری محافل انس با قرآن در این استان با حضور قاریان بین‌المللی در ۲۱ و ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: کاروان‌های قرآنی در دهه فجر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و بسیج راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره استانی شعر فجر در ۱۴ بهمن ماه برگزار می‌شود افزود: برگزاری اختتامیه جشنواره منطقه‌ای مد و لباس اسلامی ایرانی "چارقد" و نمایشگاه آثار منتخب جشنواره از ۱۱ تا ۱۵ بهمن ماه از دیگر برنامه‌های دهه فجر است.

رمضانی از برگزاری اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه در ۱۳ بهمن نیز خبر داد و گفت: ۲۳۴ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که از لحاظ تعداد آثار جزو ۱۰ استان برتر و از لحاظ کیفیت نیز پیشرو هستیم.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره استانی فیلم فجر همزمان با چهلمین دوره این جشنواره در کشور از ۱۵ تا ۲۲ بهمن افزود: در این ارتباط ۱۶ فیلم در سینما فردوسی و سینما بهمن بیرجند اکران می‌شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۱۶ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار می شود که در این راستا برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی با حضور اساتید کشوری از هفتم بهمن آغاز شد و تا ۱۴ بهمن ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند از این آثار در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود بازدید کنند.

وی برپایی ۱۱ شب شعر فجر، اجرای تئاتر در بیرجند و سایر شهرستان‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان هنر و رسانه، دیدار با خانواده شهدا با همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و برپایی نمایشگاه عکس، کتاب و هنرهای تجسمی در استان را از جمله برنامه‌های فرهنگی و هنری دهه فجر در استان برشمرد.

رمضانی با تاکید بر اینکه همه برنامه‌های دهه فجر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها برگزار می‌شود گفت: مجوزهای صادر شده برای برپایی جشن‌های عمومی مختلف منوط به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل کارت واکسیناسیون اخذ شده است.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین دوره، بخش «تجسم هنر» چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با هماهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها برگزار می‌شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در این ارتباط نمایشگاه «تجسم هنر» در خراسان جنوبی در ۲ رشته نقاشی و هنرهای جدید (ویدیوآرت و اینستالیشن) برنامه‌ریزی شده است که این نمایشگاه با ۴۰ اثر از ۱۱ هنرمند، ۱۶ بهمن در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود در بیرجند افتتاح می‌شود و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.

همچنین در این نشست از پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رونمایی شد.

دبیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۵۰۰ برنامه به همت کمیته مساجد ستاد دهه فجر استان و کانون‌های فرهنگی هنری در ایام دهه مبارک فجر اجرا می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیم سبزه‌کار افزود: اجرای طرح سه‌شنبه‌های تکریم (تکریم از خانواده های شهدا) از جمله دیدار با خانواده شهید راستگو مقدم، بازخوانی وصیت‌نامه سیاسی الهی امام راحل، برگزاری جلسات خاطره‌گویی در مساجد، باز نشر و باز پخش وصیت نامه‌های شهدا و برگزاری مسابقه فرهنگی تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و دیدار با خانواده شهدا از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در ایام‌ دهه فجر در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان است.

وی برگزاری محافل «۱۰ شب ۱۰ مسجد»، برگزاری جشن انقلاب در منطقه مرزی درح و جشنواره بازی‌ها و غذاهای بومی و محلی، اجرای دوره آموزشی هنرهای دستی در خانه، برگزاری دوره آموزشی لعاب‌کاری و تزئین روی سفال و دوره آموزشی مربیگری نقاشی کودک و معرفی کتاب‌های متناسب با ایام در قالب اجرای طرح شنبه‌های با کتاب را از دیگر این برنامه‌ها ذکر کرد.

دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی ادامه داد: برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، پخش سرودهای انقلاب از بلندگوهای مسجد قبل و بعد ازاذان، برپایی میز خدمت با حضور شهردار بیرجند، برگزاری شب شعر انقلاب، برگزاری اردوی زیارتی مشهد مقدس ویژه اعضای کانون فرهنگی و هنری خاتم الانبیا و شهید حججی بیرجند و شرکت در نمایشگاه دستاوردهای روستائیان از دیگر برنامه‌هایی است که در دهه فجر امسال توسط کانون‌های مساجد استان اجرا می‌شود.

حجت الاسلام سبزه‌کار گفت: طی ایام دهه فجر بیش از ۱۰۰ برنامه بسیج محلات، برگزاری محافل انس با قرآن و جلسات خاطره‌گویی اجرا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha