معاون استاندار خراسان رضوی: کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها نیازمند برنامه مدون است 

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به سهم ۱۹ درصدی نیروگاه‌ها در آلودگی هوای مشهد گفت: دستگاه‌های اجرایی مانند اداره‌کل حفاظت محیط زیست و شرکت برق منطقه‌ای باید برنامه مدون و مشخصی برای کاهش آلایندگی‌های ناشی از فعالیت نیروگاه‌ها داشته باشند.

جواد خدایی روز پنجشنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا در محل استانداری خراسان رضوی با گرامیداشت ۲۹ دیماه، روز ملی هوای پاک، افزود: کاهش آلایندگی نیروگاهی برای مشهد ضروری است و باید به هر روش ممکن از میزان این آلایندگی کاسته شود.

وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد که کیفیت هوا در کلانشهر مشهد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و در چنین روزی باید عملکرد دستگاه های اجرایی مسوول را نسبت به کاهش آلایندگی ها و پاک کردن هوا سنجید، چرا که ارزیابی این اقدامات می تواند میزان اهتمام و جدیت دستگاه های اجرایی را نسبت به گرامیداشت روز ملی هوای پاک بیشتر آشکار کند. 

معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید بر سختگیری در الزام خودروهایی که نیاز به نصب صافی فیلتر هوا دارند، افزود: طرح ممنوعیت پلاک گذاری این خودروها در صورت نداشتن صافی فیلتر هوا باید با قوت ادامه یابد تا آمار آنها به صفر برسد و در صورتی که کنترل معاینه فنی تاکسی ها یا سایر وسایل حمل و نقل بر پایه اینترنت باشد، این کار با سهولت بیشتری قابل انجام است.

خدایی همچنین با اشاره به محدودیت در اعمال قانون برای خودروهای فاقد معاینه فنی گفت: امسال با وجود راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی، از مجموع ۴۲۴ هزار تخلف شناسایی شده خودروها تنها برای ۲۹ درصد از آنها اعمال قانون شده است که باید دلایل این موضوع از سوی دستگاه های اجرایی بررسی تا در نشست بعدی این کارگروه درباره آن تصمیم گیری شود.

وی با تاکید بر سهم نیروگاه ها در آلودگی هوا و لزوم تدوین برنامه مدونی برای کاهش آن، گفت: این برنامه باید علاوه بر نیروگاه ها، در حوزه های حمل و نقل، دوچرخه، موتورسیکلتهای برقی نیز تدوین شود چرا که استان در زمینه کاهش آلودگی هوا و ایجاد هوای پاک توفیق چندانی نداشته است.

خدایی با اشاره به ظرفیت ۳۰۰ کیلوواتی در اختیار نیروگاه های خورشیدی خراسان رضوی گفت: در چشم انداز وزارت نیرو باید سهم تولید برق از محل نصب نیروگاه های خورشیدی به ۳۰ درصد در هر استان برسد، لذا برای رسیدن به این چشم انداز باید اقدامات لازم را آغاز کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: میزان آلاینده ها در هر بخش و نوسازی در همه بخشهای حمل و نقل، وسایل گازسوز، نیروگاه ها و غیره باید مشخص شود، تنها با هدفگذاری و زمان بندی مشخص و رصد عملیات می توان به کاهش آلاینده ها در این بخش ها رسید.

وی استفاده از ظرفیت شهرداری برای بهره گیری از تبلیغات محیطی به منظور آگاهی رساندن به مردم در خصوص کاهش آلودگی هوا، تعامل دستگاه های اجرایی با صدا و سیما برای تهیه برنامه های مستمر و مشخص در خصوص آلاینده های هوا و شیوه های کاهش آن، نوسازی شبکه حمل و نقل درون شهری مشهد، به ویژه کاهش عمر اتوبوسهای درون شهری را مورد تاکید قرار داد. 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۳۰۵ روزی که از سال جاری گذشته است، تنها هفت روز هوای پاک در مشهد ثبت شده است و حال آنکه این در مقایسه با مدت مشابه پارسال که شمار روزهای دارای هوای پاک آن ۳۸ روز بود، ۸۳ درصد کاهش یافته است.

مهدی اله‌پور افزود: از ابتدای امسال تاکنون مشهد ۲۱۸ روز هوای متوسط و ۷۸ روز هوای ناسالم داشته است که تمرکز روزهای آلوده در ماه های آبان و آذرماه بوده به گونه ای که در آبانماه صرفا یک روز هوای پاک داشته و شاخص روزانه کیفیت هوا در این روزها بالای ۱۰۰ بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha