کیوی شپشکی شمال با دور زدن قانون در امارات به هند رسید

ساری - ایرنا - ترمز صادرات کیوی مازندران در حالی طی یک ماه گذشته کشیده شده و مسوولان به دنبال علت بروز مشکل و پیدا شدن شپشک در کیوی صادراتی با وجود صدور گواهی قرنطینه هستند که معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات می‌گوید کیوی‌های مشکل‌دار از امارات به هند ارسال شده بود.

به گزارش ایرنا ،  صادرات کیوی از یک ماه پیش به دنبال پیدا شدن شپشک در چند محموله ارسالی به هند متوقف شد. با توجه به این که مازندران با داشتن بیش از ۶ هزار هکتار باغ کیوی و تولید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن بزرگ ترین تولید کننده این محصول در کشور است ، بیشترین اثرپذیری را از این ناحیه داشته و به همین دلیل هم کیوی کاران ، سورتینگ داران و صادر کنندگان خواستار رفع مشکل در سطح ملی شدند.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور که به همراه رییس سازمان غذا و دارو و هیات کارشناسی روز پنجشنبه به مازندران سفر کرد تا مشکل توقف صادرات کیوی را رفع کند ، پس از بازدید از چند انبار و سورتینگ در رامسر به خبرنگار ایرنا گفت : هر کشوری برای واردات محصول  شرایط خاص خودش را دارد و هندوستان هم از این امر مستثنی نیست و در مورد کیوی هم یکی از شرایطش این بوده که دارای شپشک نباشد.

مهدی قائمیان با اظهار این که طبق قوانین بین المللی تمامی کشورها باید استانداردهای مورد نظر بازار هدف را رعایت کنند ، افزود : ما ملزم به رعایت شرط هندوستان هستیم و به محض این که اخطاریه در باره وجود شپشک دریافت کردیم ، صادرات را متوقف نمودیم تا مشخص شود که مشکل چگونه بروز کرده است و بتوانیم خواسته بازار هدف را با رفع مشکل برآورده کنیم.

وی توضیح داد : مشکل زمانی بروز کرد که چند وقت پیش هند به ما اعلام کرد در برخی از ۲۸ محموله کیوی که به آن کشور صادر کردیم ، شپشک وجود داشته و ما هم بلافاصله بررسی ها شروع کردیم و در این بررسی ها مشخص شد که از ۲۸ محموله مورد نظر هند تنها چهار محموله به صورت مستقیم از ایران به هند رفت و بقیه محموله ای بوده که از قبل جلوی ارسال آن از ایران به هند گرفته شده بود.

قائمیان گفت : متاسفانه در بررسی ها متوجه شدیم صادر کنندگانی که محموله اشان برای ارسال به هند در قرنطینه ایران جواز نگرفت و برگشت خورد ، همان محموله را به کشور امارات صادر کردند چون صادرات برای آنجا نیاز به قرنطینه ندارد و از آنجا هم همان کیوی را به هندوستان ارسال کردند.

 معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اینگونه رفتار برخی صادر کنندگان را غیرحرفه ای توصیف و باعث از دست رفتن بازار جهانی محصولات ایرانی توصیف کرد و افزود : در حال حاضر با سازمان حفظ نباتات هند در حال رایزنی هستیم و خواسته آنان را محقق کردیم چون درخواست داشتند مناطقی را که کیوی در آنجا تولید می شود و همچنین محل های سورتینگ را مشخص و شناسنامه دار کنیم و ما هم این کار را کردیم و فهرست را برایشان ارسال داشتیم.

وی با اظهار این که طرف هندی هم محل تولید و سورتینگ را کد دار می کند تا دیگر از جاهای دیگر محصول برایشان ارسال نشود ، گفت : مقرر شد از محل هایی که معرفی کردیم بازدید شود و در حال انجام این کار هستیم تا انشالله دیگر از این دست مشکلات برای صادرات ایجاد نشود.

قائمیان در باره نگرانی تولید کنندگان به خاطر قرار داشتن در فصل برداشت محصول هم اظهار داشت : از همان ابتدا که مشکل بروز کرد با سفارت ایران در دهلی مکاتبه کردیم، ضمن این که سفیر کشورمان با وزیر کشاورزی هند هم رایزنی هایی انجام داد و مقرر شد در کمترین زمان این مشکل برطرف شود.

طبق گزارش های رسمی بیش از هشت هزار نفر در مازندران بهره بردار باغ های کیوی هستند و کیوی کاری یکی از مهم ترین کسب و کار مردمان غرب استان به شمار می رود.

شهرستان رامسر و تنکاین در  غرب مازندران بیشترین سطح زیر کشت کیوی مازندران را در اختیار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha