نتایج آزمون مجدد از متقاضیان دارای شبهه هفته آینده اعلام می شود

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دبیرخانه هیات بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون های سراسری هفته آینده نتایج آزمون مجدد از متقاضیان دارای شبهه در نتیجه آزمون را به اطلاع داوطلبان می‌رساند.

فاطمه زرین آمیزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا افزود: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون های سراسری  و آئین نامه اجرایی آن، آزمون مجدد از متقاضیان دارای شبهه در نتیجه آزمون، حسب مصوبه هیات بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون های سراسری در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۱۲ برگزار شد.

وی با بیان اینکه این هیات بدوی از لحاظ حقوقی مستقل از سازمان سنجش آموزش کشور است، اضافه کرد: نتیجه آزمون مذکور توسط سازمان سنجش در بازه زمانی مقرر استخراج و جهت بررسی و تصمیم گیری، تحویل هیات بدوی رسیدگی به تخلفات شد. بنابراین تا زمان تایید و تصویب هیات، دبیرخانه هیات بدوی مجاز به اعلام نتایج آزمون مجدد نیست.

زرین آمیزی اظهار داشت: هیات مذکور در جلسات خود تمامی موارد را در یک فرآیند شبه قضایی یک به یک مورد بررسی قرار داده و بعد از اتمام بررسی ها، نتایج کلی را جهت اعلام به متقاضیان شرکت کننده در آزمون، در اختیار دبیرخانه هیات بدوی قرار خواهد داد. لذا دبیرخانه مذکور تا هفته آینده نتایج آزمون مجدد را بصورت موردی به اطلاع داوطلبان این آزمون خواهد رساند.

به گزارش ایرنا، سازمان سنجش آموزش کشور بر مبنای رای هیات بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری آزمون مجدد کنکور ۱۴۰۰ برای تعداد ۸۵۴ داوطلب شبهه‌دار روز جمعه ۱۲ آذر برگزار کرد.

بنا بر اعلام رییس سازمان سنجش آموزش کشور بررسی های صورت گرفته نشان داده که «شبهه» برای برخی از داوطلبان محرز شده است و از این رو هیات بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون ها، رای به برگزاری آزمون مجدد داده است. ضمن اینکه هیات بدوی زیر نظر سازمان سنجش آموزش کشور نیست.

به گفته ابراهیم خدایی این دسته از افراد بر اساس زمان بندی که برای آنها اعلام شده است امتحان می دهند. لزوماً هم مهم نیست که همان درصدی که پیش از این در کنکور زده است دوباره بزند بلکه یک درصد معقولی که هیات بدوی تعیین می کند را کسب کند و شبهه برطرف شود، رای به ادامه تحصیل فرد داده می شود.

کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ با برگزاری آزمون عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۹ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی و ۱۱ کشور خارجی با رقابت یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر داوطلب برگزار شد.
 
نتایج اولیه آزمون ۱۰ مرداد اعلام و انتخاب رشته داوطلبان از ۱۴ مرداد آغاز شد و در نهایت با توجه به تمدیدهای صورت گرفته تعداد ۵۲۳ هزار و ۶۷۱ نفر نسبت به انتخاب رشته‌های با آزمون سال ۱۴۰۰ اقدام کردند و در نهایت حدود ۴۵۵ هزار نفر قبول شدند.
  
بر اساس ماده پنج قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری تخلفات و جرایم در این قانون مشتمل بر موارد زیر است:
 
الف- ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون گردد یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی (به عنوان مثال تلفن همراه حتی به صورت خاموش) و دستگاه‌های حافظه‌دار.
 
ب- ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد از قبیل:
 
۱- ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون.
 
۲- تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سئوال برای تخلف در آزمون.
 
۳- ثبت‌نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای داوطلب اصلی.
 
ج- استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار.
 
د- کمک به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون برای پاسخ به سئوالات.
 
ه‌- دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیر مجاز از آنها.
 
و- هرگونه تغییر غیرمجاز سئوالات، اوراق و پاسخنامه‌های داوطلبان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون.
 
ز- افشای سئوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو.
 
ح- خرید یا فروش سئوالات آزمون یا پاسخ آن‌ها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سئوالات یا پاسخ آن‌ها واقعی یا غیر واقعی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha