واکسیناسیون ۷۱ درصد مردم تا تزریق دُز سوم واکسن کرونا به علما

قم- ایرنا- ضرورت تزریق دُزهای دوم و سوم واکسن کرونا،تزریق دُز سوم به تعدادی از علمای حوزه قم، واکسینه شدن ۸۲ درصد دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم، تزریق دُز نخست واکسن کرونا به ۷۱ درصد مردم قم و واکسیناسیون شرط تمدید اقامت اتباع خارجی، از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی هفته گذشته در استان قم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که از ۱۶۳ تست کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و ششم آذرماه جاری، ۶ مورد مثبت گزارش شده است، گفت: ۱۷ بیمار کرونایی قم در وضعیت وخیم قرار دارند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی افزود: در شبانه‌روز گذشته  ۲۷ تن با علائم کرونا پذیرش و ۲۰ بیمار بستری شدند، همچنین در این مدت ۳۰ بیمار با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی با بیان این‌که در شبانه‌روز گذشته هیچ فوتی کرونا مثبت در قم ثبت نشده است، ادامه داد: ۹۸ بیمار کرونایی هم‌اکنون در مراکز درمانی استان بستری هستند.

قدیر یادآور شد: تاکنون یک‌میلیون و ۴۴۰ هزار و ۱۹۸ دُز واکسن در این استان تزریق شده است.

دُز سوم واکسن کرونا به تعدادی از علمای حوزه قم تزریق شد

تعدادی از علما و استادان حوزه علمیه قم، دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

در ادامه تزریق دُز سوم واکسن کرونا، آیات و حجج‌اسلام‌والمسلمین، سید احمد خاتمی، وافی، علوی، محمدی عراقی، کریمی و اشعری سومین دُز واکسن کرونا را دریافت کردند.

تزریق دُزهای دوم و سوم واکسن کرونا ضروری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، بر ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه مشارکت در امر واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح استان قم تاکید کرد و گفت: باید ضرورت و اهمیت تزریق دُزهای دوم و سوم نیز به مردم اطلاع‌رسانی شود.

سیامک محبی در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، با اشاره به روند کاهشی بستری بیماران در زمینه ویروس کرونا در قم، افزود: در حال حاضر بر اساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (در تاریخ ۱۹ آذرماه جاری)، استان قم رتبه ۲۷ را در کشور دارد.

وی اضافه کرد: تعداد بستری‌های جدید در هفته گذشته به ۲۱۶ تن و تعداد مراجعه به مراکز ۹ گانه به ۹۲۰ تن رسید و ۶ بیمار نیز فوت ‌شدند.

وی ادامه داد: در این مدت تعداد سه هزار و ۵۴۶ آزمایش (تست) انجام شد که حدود ۳۰۰ آزمایش نسبت به هفته قبل آن کاهش یافت.

به گفته محبی، از این تعداد آزمایش انجام‌ شده، یک‌هزار و ۷۱۱ آزمایش در بخش خصوصی، یک‌هزار و ۵۶۴ آزمایش در مراکز ۹ گانه و ۲۷۱ آزمایش در بیمارستان‌های استان قم انجام شد.

وی بیان کرد: برای نخستین بار در سال جاری، آزمایش پی. سی. آر. (تست PCR) مثبت یک رقمی شد و به ۹ درصد رسید.

وی در رابطه با رنگ‌بندی محلات سطح شهر قم نیز خاطرنشان کرد: ۲۳ محله به رنگ آبی و پنج محله به رنگ زرد است و محله‌ای به رنگ‌های نارنجی و قرمز نداریم.

محبی همچنین با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی، اظهار داشت: تعداد خانواده‌ها و افرادی که ره‌گیری شده‌اند، این هفته به ۵۹۳ نفر رسید.  

وی افزود: در بخش نظارتی ۲ هزار و ۲۷۸ مورد نظارت صورت گرفته و ۳۸۶ مورد اخطار صادر شده است و مراکز پلمب شده نیز با روند کاهشی، از ۱۱ مورد به هفت مورد رسیده است.

وی با بیان این‌که در اتباع غیرایرانی حدود ۴۷ درصد آن‌ها واکسینه شده‌اند، گفت: اگر جمعیت واکسینه ‌نشده اتباع و همین‌طور دانش‌آموزانی که مشمول واکسن هستند؛ واکسینه شوند، عدد واکسیناسیون ما به عدد ۸۰ درصد می‌رسد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم بر مشارکت و همکاری همه ادارات و نهادها در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن تاکید کرد و گفت: اگر انتظار داریم، مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، لازم است که خود ما مسوولان نیز این نکته‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا موجب سرایت «عادی‌انگاری» به جامعه نشویم.  

وی در بخش دیگر سخنان خود، بر ضرورت اطلاع‌رسانی در این رابطه توسط رسانه‌ها تاکید کرد.

۸۲ درصد دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم در قم واکسینه شدند

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: از مجموع ۱۰۱ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه‌ اول و دوم در استان قم، ۸۳ هزار و ۱۱۶ تَن در دُز نخست واکسینه شده‌اند که با این حساب بیش از ۸۲ درصد دانش‌آموزان واکسن تزریق کرده‌اند.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم در سالن کرامت استانداری، با بیان این‌که مجموعه آموزش‌وپرورش، مجموعه بسیار گسترده‌ای است؛ خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر، ۲۱۱ بازدید از سوی تیم‌های این اداره کل انجام شده است.

وی گفت: «عادی‌انگاری» در سطح جامعه، کار را برای ما در آموزش‌وپرورش سخت کرده است و این «عادی‌انگاری» مانند نزدن ماسک و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، تاثیر خودش را در مدرسه‌ها نیز می‌گذارد.

وی افزود: در مدرسه‌های دولتی از مجموع از میان ۱۴ هزار و ۴۷۴ تن از همکاران ما، ۱۳ هزار و ۱۷۳ تن، یعنی ۹۱ درصد واکسینه شده‌اند؛ از میان سرباز معلم‌ها نیز فقط یک‌تن در این استان واکسینه نشده است و گواهی پزشک در این زمینه دارد.

شیخ‌الاسلام اضافه کرد: درصد بسیاری از همکاران ما که واکسن نزده‌اند، افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند و در این زمینه از پزشک گواهی گرفته‌اند.

۷۱ درصد مردم قم واکسن نوبت نخست را تزریق کردند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۴۲۵ هزار و ۴۳۶ دُز واکسن در استان قم تزریق شده است که در نوبت اول در افراد بالای ۱۲ سال، این تعداد شامل ۷۱ درصد این افراد می‌شود.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم در سالن کرامت استانداری، افزود: از این تعداد واکسن که در قم تزریق شده، نوبت نخست ۷۸۶ هزار و ۴۶۲ دُز، نوبت دوم ۶۱۴ هزار و ۱۴ دُز و نوبت سوم ۲۴ هزار و ۹۶۰ دُز واکسن بوده است.

وی با بیان این‌که قدرت سرایت «اومیکرون»، سویه جدید کرونا بالاست، گفت: مهم‌ترین خطری که ما را تهدید می‌کند، مساله «عادی‌انگاری» است، از این‌رو باید «زدن واکسن» و «رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی» مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: در هفته گذشته، تزریق دُز سوم واکسن بیشتر مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه همچون حضرات آیات لطف‌الله صافی گلپایگانی، سید موسی شبیری زنجانی، حسین نوری همدانی و عبدالله جوادی آملی به‌صورت فراگیر انجام شد و این بزرگان نیز توصیه‌های مهمی در مشارکت همه در امر «واکسیناسیون» داشتند. 

قدیر تاکید کرد: واکسیناسیون رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید، یک اتمام حجتی بود، برای مدعیان بدون عمل، و این باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در امر واکسیناسیون، به «تبلیغات ضد واکسن» برمی‌گردد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: الحمدالله روند ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر همچنان در استان قم در موضوع کرونا نزولی است؛ به‌طوری‌که ۲ روز پیش، پس از ۲۹۹ روز، تعداد بیماران بستری ما در این زمینه ۲ رقمی شد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در حال حاضر حدود ۱۵ بیمار بَدحال در زمینه بیماری کووید-۱۹ داریم و هفته قبل، در پنج روز هفته تعداد مرگ‌ومیرهای استان قم به صفر رسید و میانگین تعداد مرگ‌ومیرهای ما در هفته گذشته ۰.۳ نفر بوده است.

استفاده از ظرفیت‌های گوناگون در واکسیناسیون ضروری است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم، با تاکید بر امر تبلیغ در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا گفت: لازم است از همه ظرفیت‌ها و نیز تشویق به امر مشارکت همگان در «واکسیناسیون» استفاده شود.

احمد حاجی‌زاده در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، با بیان این‌که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات دولتی باید به میزان صد درصد برسد، از اصناف نیز خواست که در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا همه اتحادیه‌ها به‌طور کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. 

وی با اشاره به موضوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: در این زمینه کوتاهی از کسی پذیرفته شده نیست. 

وی، همچنین با اشاره به شرکت مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه در امر واکسیناسیون، خواستار تبلیغ و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه شد.               

تمدید اقامت اتباع خارجی در قم وابسته به واکسیناسیون کرونا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به واکسینه شدن بیش از ۱۳۰ هزار اتباع خارجی در این استان، گفت: تمدید اقامت اتباع خارجی به تزریق واکسن کرونا توسط فرد متقاضی بستگی دارد.

سیامک محبی در حاشیه جلسه هماهنگی آمادگی برای موج ششم و سویه جدید اومیکرون، افزود: تا زمانی که واکسیناسیون در کشور به حد قابل قبولی نرسد، ایمنی و مصونیت مناسب نیز حاصل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: از این‌رو برای رسیدن به حد مناسبی از مصونیت، واکسیناسیون همه افراد یک کشور فارغ از مرز گذاری‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد، چرا که اگر همه ایمن نباشند، هیچ‌کس ایمن نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اتباع خارجی که در سطح استان  هستند و جمعیت به نسبت بالایی را به خود اختصاص می‌دهند و با توجه به فعال بودن آن‌ها در مشاغل خدماتی، خطر ابتلای بالایی به بیماری و افزایش چرخه انتقال را نیز در پی دارند.

محبی با بیان این‌که تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر از اتباع در استان قم واکسینه شده‌اند، خاطرنشان کرد: این جمعیت که مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند افرادی هستند که در سامانه سیب دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از واکسیناسیون این افراد موضوع واکسیناسیون اتباع خارجی که تردد غیرقانونی در سطح استان دارند، نیز مهم است.

وی به کاهش آمارهای کرونایی در استان قم اشاره و با بیان این‌که این ‌روند به‌واسطه واکسیناسیون گسترده در استان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است، گفت: این ‌روند شکننده بوده و همچنان باید به واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توجه ویژه شود.

در حال حاضر حدود ۱۶۷ هزار تبعه خارجی در قم ساکن هستند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

شهروندان برای طرح هرگونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha