تزریق دُزسوم واکسن کرونابه مراجع تقلیدتاضرورت اقناع‌سازی نسبت به واکسن

قم- ایرنا- تزریق دز سوم واکسن کرونا به مراجع تقلید،ضرورت اقناع‌سازی درمساله واکسیناسیون، تزریق دُز دوم واکسن کرونا به ۵۴ درصد مردم قم، افزایش یک هزار پرونده دربهزیستی از زمان شیوع کرونا از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم می‌باشد.

تزریق دُز اول واکسن کرونا به ۷۱ درصد جمعیت، کاهش فعالیت مراکز انجام تست کرونا، مراجع تقلید واکسیناسیون سراسری کرونا را امری دینی و ملی می‌دانند ، ورود واکسن پاستوکووک پلاس به استان و پلمب ۲ قلیان‌سرا از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

تزریق دُز اول واکسن کرونا به ۷۱ درصد جمعیت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: هم‌اکنون ۷۱ درصد جمعیت هدف استان، حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده‌اند و امیدواریم با همراهی مردم این آمار را ارتقا دهیم تا دیگر با پیک بزرگی مواجه نباشیم.

محمدرضا قدیر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر قم افزود: درحال حاضر کشور و استان قم در وضعیت پایداری قرار گرفته‌است که باید تلاش شود وضعیت موجود حفظ شود و این امر جز با رعایت نکات بهداشتی و «واکسیناسیون کامل» میسر نخواهد بود.

وی گفت: در مبارزه با ویروس خطرناک کرونا، پرستاران زحمات بسیاری را متحمل شدند و شاهد بودیم در اوج بیماری کووید ۱۹، مریضی پشت در بیمارستان‌های این استان نماند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، پنج پیک را پشت سر گذاشته‌ایم و در این ایام سخت، همه ارکان نظام با همدلی خود، کادر بهداشت و درمان را در این مبارزه همراهی کردند.

تزریق دز سوم واکسن کرونا به مراجع عظام تقلید

سومین دُز واکسن کرونا به آیات نوری همدانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید و دوزدوزانی تبریزی، گرامی قمی، محقق داماد و مسعودی خمینی تزریق شد.

علما و مراجع تقلید هنگام تزریق واکسن، بر رعایت مسائل بهداشتی و تزریق واکسن تاکید کردند.

کاهش فعالیت مراکز انجام تست کرونا 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با توجه به کاهش مراجعه همشهریان به مراکز انجام تست کرونا در روزهای اخیر، فعالیت این مراکز کاهش می‌یابد.

سیامک محبی هفته گذشته افزود: از ۹ مرکز فعال در سطح شهر، همه مراکز در ساعت‌های اداری فعال بوده و فقط سه مرکز پردیس پردیسان، امام خمینی در بنیاد و عبدالهی در نیروگاه تا ساعت ۲۰ فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: همچنین این سه مرکز در روزهای تعطیل فعالیت دارند و بقیه مراکز در روزهای تعطیل غیرفعال می‌شوند.

ضرورت «اقناع‌سازی» در مساله «واکسیناسیون» 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم بر «اقناع‌سازی» در مساله تزریق واکسن تاکید و آمادگی این دانشگاه را در زمینه پاسخگویی به شبهات در این زمینه اعلام کرد.

افزایش یک هزار پرونده در بهزیستی از زمان شیوع کرونا 

مدیرکل بهزیستی قم گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون، یکهزار پرونده به مجموعه پرونده‌های موجود در بهزیستی این استان افزوده شده‌است.

مهدی پهلوانی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگاران ایرنا، افزود: بسیاری از افراد معلول پیش از شیوع کرونا زندگی عادی داشتند و پرونده‌ای در بهزیستی تشکیل نداده بودند،‌ ولی با شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی ناشی از آن، این دسته از افراد به دلیل نیازمندی تشکیل پرونده دادند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در مواردی فوت سرپرست خانوار باعث تشکیل پرونده برای آن خانواده در بهزیستی شد، زیرا بانوی سرپرست خانوار جزو جامعه هدف بهزیستی است.

وی ادامه داد: در مواردی نیز خانواده‌ها هر دو سرپرست را از دست دادند و بهزیستی فرزندان خانواده را تحت پوشش قرار داد.

تزریق دُز دوم واکسن کرونا به ۵۴ درصد مردم قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حدود ۷۱ درصد افراد بالای ۱۲ سال قم دُز اول و حدود ۵۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد کرونا ویروس افزود: در حال حاضر واکسیناسیون در حال انجام است و انتظار داریم که همشهریان به مراکز مراجعه و اقدام به تزریق واکسن کنند و دُز سوم نیز آغازشده که تاکنون  ۱۲ هزار و ۶۱۹ نفر در قم دُز سوم را تزریق کرده‌اند.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز تزریق واکسن داشته‌اند و استفاده از کلاس‌های درس و خوابگاه‌های دانشجویی فقط با ارائه کارت واکسن امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به موضوع کرونا در قم، گفت: شاهد یک سیر نزولی میزان مراجعه‌کنندگان سرپایی و تست‌های پی سی آر مثبت هستیم که باید تلاش کنیم با رعایت دستورات بهداشتی و استفاده از واکسن این روند همچنان حفظ شود.

قدیر ادامه داد: با توجه به سویه جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون باید مراقبت‌های لازم را داشته باشیم و بدانیم که در برابر کرونا نباید لحظه‌ای غافل شویم.

مراجع تقلید واکسیناسیون سراسری کرونا را امری دینی و ملی می‌دانند

امام جمعه قم با اشاره به اهمیت واکسیناسیون سراسری کرونا درکشور گفت: مراجع عظام تقلید به این امر مهم اقدام کردند و در فرمایشات و تذکراتشان این مساله را یک امر دینی ، ملی ، رعایت حقوق مردم و یک هدیه الهی و مبارک می‌دانند.

آیت‌الله سید محمد سعیدی درخطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر قم در مصلای قدس افزود: کسانی که تاکنون موفق تزریق واکسن نشده‌اند، به این امر اقدام کنند؛ الحمدالله انواع و اقسام این واکسن‌ها در مراکز درمانی موجود است.

ورود واکسن پاستوکووک پلاس به قم 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: «واکسن پاستوکووک پلاس» به سبد واکسیناسیون این استان اضافه شد و متقاضیان دریافت این نوع واکسن می‌توانند به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

سیامک محبی دراین زمینه افزود: افراد بالای ۱۸ سال که دو نوبت واکسن پاستوکووک را دریافت کرده‌اند و  ۲۸ روز از دریافت دوز دوم آن‌ها گذشته باشد می‌توانند این واکسن را به‌عنوان دوز سوم تزریق نمایند.

وی اضافه کرد: همچنین افراد بالای ۶۰ سال، کادر درمان، افراد تحت پوشش بهزیستی، بنیاد شهید و جانبازان که ۲ نوبت واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند و از تزریق دوز دوم آن‌ها شش ماه گذشته باشد می‌توانند طبق پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت این واکسن را به‌عنوان دُز یادآور انتخاب نمایند.

به گفته وی، طبق تصویب و اعلام کمیته ملی واکسن کرونا واکسن پاستوکووک پلاس به‌عنوان دُز یادآور، تزریق می‌شود.

محبی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در مهار همه‌گیری کرونا، بیان کرد: مشارکت در واکسیناسیون عمومی منجر به مدیریت کامل این بیماری می‌شود بنابراین افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند و یا برای نوبت دوم اقدام نکرده‌اند، سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون کرونا در استان مراجعه کنند.

واکسن کرونای مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کوبا به‌عنوان «سوبرانا ۲» و در ایران به‌عنوان «پاستوکووک»، نام‌گذاری شده است.

پلمب ۲ قلیان‌سرا درقم 

 رییس مرکز بهداشت شهرستان قم اعلام کرد: ۲ واحد صنفی متخلف که اقدام به عرضه قلیان درقم می‌کردند، پلمب شد.

باقر محمودی درگفت‌ وگویی اظهار داشت: در ادامه تشدید نظارت‌های بهداشتی به منظور کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا در بازرسی‌های انجام شده در روز جمعه  از سوی کارشناسان این معاونت از صنوف استان، ۲ واحد قلیان‌سرا پلمب شد.

وی خاطرنشان کرد: این واحدهای صنفی که در شرایط کرونایی مبادرت به ارایه قلیان به مشتریان می‌کردند، از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آمد.

وی گفت: با توجه به اینکه قلیان سراها یکی از صنوفی هستند که احتمال انتقال ویروس کرونا در آن‌ها بسیار بالاست، از همشهریان انتظار داریم؛ ضمن حضور نیافتن در این اماکن، در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مراتب را، از طریق شماره تلفن  ۱۹۰ گزارش بدهند.

بستری بودن ۱۹بیمار کرونایی بدحال درمراکز درمانی قم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۱۱۵ بیمار به علت بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که ۱۹ تن از آن‌ها بدحال می‌باشند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید ۱۹ در این استان، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۹ آذرماه جاری، ۲۵ بیمار با علایم کرونا مثبت به‌صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۸ بیمار جدید در مراکز درمانی استان قم بستری و همچنین ۲۵ بیمار کرونایی از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «آبی» است، گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، فوتی در رابطه با کرونا در این استان اعلام نشده ‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

شهروندان برای طرح هرگونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha