معاون استاندار: انتقال آب به خراسان جنوبی حیاتی است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به این استان، موضوع حیاتی و ضروری است که باید شتاب بگیرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمد فرهادی در سومین نشست معاونان عمرانی استانداری‌های کشور که در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد، به تشریح اقدامات این حوزه در استان پرداخت.

وی افزود: خشکسالی‌های متوالی در منطقه شرق کشور، کاهش جدی منابع آبی را در خراسان جنوبی به همراه داشته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکلات کم‌آبی ناشی از خشکسالی‌ها، قرارگاه آب در این استان شکل گرفت تا موضوع تامین آب شرب به‌ویژه در روستاهای فاقد شبکه مدیریت شود.

وی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های درست و به‌موقع در این قرارگاه امسال با وجود کاهش جدی منابع آبی، کمترین چالش را در تامین آب روستاها داشتیم.

فرهادی با اشاره به مرزی بودن خراسان جنوبی، ماندگاری جمعیت در نقاط مرزی را مهم خواند و تصریح کرد: این ماندگاری جمعیت که با تامین زیرساخت‌ها مقدور و میسر است، علاوه بر حفظ امنیت استان در پایداری امنیت کشور نیز موثر است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز ضمن تشکر از پژوهشکده سوانح طبیعی، بر تشکیل منظم جلسات و کمیسیون‌های مربوطه تاکید کرد و گفت: معاونان عمرانی باید در شهرها و روستاها نقش‌آفرین بوده و حضور فعال و پررنگی داشته باشند و نسبت به گزارش‌دهی مستمر در این زمینه اهتمام ورزند.

مهدی جمالی‌نژاد با تاکید بر اینکه رویکرد معاونان عمرانی استانداری‌ها باید هدایت، حمایت و نظارت باشد ادامه داد: با توجه به مسئولیت معاونان عمرانی در امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، در صورت بروز مشکل باید به آنها رجوع شود تا مسیر تسهیل شود همچنین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نباید رها شوند و باید با معاونان عمرانی تعامل مستمر داشته باشند.

وی بر ضرورت ایجاد درآمد پایدار با استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرها و روستاها تاکید کرد و گفت: باید در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، دهیاری تاسیس شود و این موضوع برای روستاهای مرزی بسیار مهمتر است و مانند پدافند غیرعامل، عمل می‌کند.

معاون وزیر کشور بر اهمیت مدیریت پسماند تاکید کرد و افزود: این موضوع از اولویت‌های کشور است و در صورت ارائه طرح کارشناسی، به آن بودجه تخصیص پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: به منظور توزیع عادلانه تجهیزات و ماشین‌آلات، قرارگاه ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است.

جمالی‌نژاد ضمن تاکید بر اهمیت توجه به موضوعات هوای پاک، فرونشست زمین و هویت ایرانی - اسلامی شهرها، لزوم تفویض قدرت به مردم و توجه به اهمیت شوراها را یادآور شد.

در ادامه این نشست و ضمن تبادل‌نظر میان معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری‌ها، درخصوص مواردی همچون ارتباط ساختار مدیریت بحران با معاونان عمرانی، لایحه بودجه ۱۴۰۱، توجه ویژه به بافت‌های فرسوده و غیررسمی، موضوع انتقال آب و لزوم تطبیق طرح‌ها با آمایش سرزمین بحث و رایزنی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha