معلولان موفق استان کرمانشاه تجلیل شدند

کرمانشاه - ایرنا - جمعی از معلولان موفق در حوزه‌های علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری استان کرمانشاه روز پنجشنبه در مراسمی با حضور مسوولان و جامعه معلولان استان در سرسرای وحدت تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در این مراسم با گرامیداشت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان، با اشاره به گستردگی جامعه هدف این سازمان، گفت: واقعا اعتبارات و امکانات این سازمان برای رسیدگی به همه کمبودها و مشکلات معلولان جوابگو نیست و نیاز کمک دیگر دستگاه‌ها، نهادها، تشکل‌ها و مشارکت‌های مردمی هستیم.

«فرحناز محمدی» تمام تلاش بهزیستی استان را توزیع هرچه بهتر امکانات و اعتبارات بین معلولانی که بیشترین نیازمندی ها را دارند، اعلام کرد و گفت: به همین خاطر شناسایی مددجویان مستحق تر براساس دستور العمل ها در دستور کار این سازمان است تا حدالمقدور به افراد با معلولیت شدید بیشتر رسیدگی شود.

او یکی از اقدام های خوب دولت و سازمان بهزیستی را تعیین حق پرستاری برای خانواده های دارای معلولیت شدید اعلام کرد و گفت: می‌دانیم مستمری های مددجویان زیرپوشش با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی کشور اصلا کفاف زندگی و مشکلات آنها را نمی دهد اما چاره نیست اعتبارات دولت و سازمان محدود است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه از عدم اجرای قانون حمایت از حقوق جامعه معلولان توسط دستگاه های اجرایی انتقاد کرد و گفت: سازمان بهزیستی در همه شرایط این حق بحق جامعه معلولان مانند متناسب سازی معابر و دیگر بندهای این قانون را از مسوولان مطالبه خواهد کرد و از تشکل های مردم نهاد حمایت از معلولان و مردم نیز می خواهیم این قانون را همواره از مسئولان مطالبه نمایند.

معلولان موفق استان کرمانشاه تجلیل شدند

محمدی؛ مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه

محمدی در ادامه با اشاره به دردسرهای که شیوع کرونا برای مردم و مسوولان دستگاه های اجرایی در این ۲ سال فراهم کرده است، افزود: کار در سازمان بهزیستی و جامعه معلولان همیشه با محدودیت ها و مشکلات اقتصادی روبرو است و امیدواریم مردم و مسولان درک بهتری از جامعه معلولان داشته باشند و در راستای حقوق آنها جدی‌تر اهتمام کنند.

او همچنین از عدم حضور برخی از مسوولان نهادها و دستگاه های اجرایی در این مراسم انتقاد کرد و ابراز امیدواری نمود جامعه معلولان روزی حقوق برابری با دیگر اقشار جامعه داشته باشند و به آنها توجه شود.

معلولان جسمی و حرکتی تا دوره ابتدایی مدرسه دارند   

در ادامه این مراسم «ناهید پرویزی»، معلول نابینا  و دانشجو رشته ادبیات، با خواندن سرنوشت تحصیلی خود و خواهرش "ندا پرویزی" که نیز دانشجوی نابینا و کم شنوا است از نبود مدرسه معلولان در مقطع متوسطه اول و دوم در استان کرمانشاه انتقاد کرد و گفت: او و خواهرش بعد از اتمام دوره ابتدایی به خاطر شرایط سخت ادامه تحصیل در مدارس عادی مجبور شده چهار سال ترک تحصیل کنند و سپس برای تحصیل به تهران مهاجرت نمایند.

وی با اشاره به مشکلات متعدد جامعه معلولان جسمی و حرکتی برای تحصیل در مدارس عادی خواستار راه اندازی مدارس یا کلاس های ویژه معلولان جسمی و حرکتی برای ادامه درس در مقاطع متوسط اول و دوم شد.

معلولان موفق استان کرمانشاه تجلیل شدند

همه مدارس مکلف و موظف به پذیریش دانش آموزان معلول هستند

در ادامه این مراسم رییس آموزش و پرورش مدارس استثنایی استان کرمانشاه نیز با تقدیر از تمام زحمات پدر و مادرهای معلولان گفت: یکی از مهمترین و عمده‌ترین مشکلات معلولان جسمی و حرکتی و حتی ناتوان ذهنی، نبود مدارس ویژه برای ادامه تحصیل در مقاطع متوسط اول و دوم است و این موضوع صحت دارد.

«محمد بیگی» با تقدیر از تلاش دانش آموزان معلول برای ادامه تحصیل، یکی از دلایل نبود مدارس خاص معلولان در مقاطع بالا را به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان دانست و گفت: در مقطع ابتدایی همه معلولان دختر و پسر در یک مدرسه به صورت مختلط درس می خوانند و برای آنها مدرسه احداث شده است اما در مقاطع بالاتر با تفکیک آنها تعداد آنها کاهش و از حد نصاب می افتد و به همین دلیل مدرسه ویژه آنها نداریم.

بیگی اذعان داشت: همه مدارس عادی موظف به پذیرش دانش‌آموزان معلول جسمی و حرکتی هستند و برای معلولان در روستا نیز معلم روستا آموزش داده شده که به آنها تدریس کنند. 

در پایان این مراسم از معلولان جسمی و حرکتی موفق استان کرمانشاه در طول یکسال گذشته تقدیر شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۴۲ هزار معلول و نزدیک به ۲۰ هزار جانباز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha