تحولات افغانستان نباید روابط تجاری ایران و افغانستان را کمرنگ کند

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: تحولات اخیر افغانستان نباید روابط تجاری ۲ کشور ایران و افغانستان را کمرنگ کند و باید از ظرفیت و زیرساختهای موجود در کشور افغانستان هم برای رفع برخی از مشکلات تجار و سرمایه گذاران و به حداقل رساندن آنها بهره برد و همچون همیشه روابط با این کشور برقرار باشد.

یعقوبعلی نظری روز یکشنبه در بازدید از گمرک مرزی دو غارون در شهرستان تایباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گمرک دوغارون همجوار با افغانستان با قدمتی بالا، یک کانون اقتصادی فعال و مهم در شرق کشور است.

وی به هدف از سفر خود به معبر زمینی دوغارون اشاره کرد و ادامه داد: بررسی مشکلات موجود در گذرگاه زمینی دوغارون و ساماندهی این کانون اقتصادی در حوزه های مختلف اقتصادی و مسافری از مهمترین اهداف سفر به این منطقه بود.

استاندار خراسان رضوی گفت:در این سفر با بازدید میدانی که از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، پایانه مرزی دوغارون، نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، سالن تجاری پایانه مرزی و مناطق دیگر اقتصادی گمرک مرزی دوغارون انجام گرفت بدون شک تصمیمات مناسبی برای برطرف کردن مشکلات گرفته خواهد شد.

نظری به ظرفیتهای موجود در گمرک ۱۰۰ ساله دوغارون اشاره کرد و افزود: گمرگ مرزی دوغارون یکی از پنج گمرک اقتصادی فعال کشور است که نقش بسزایی در اقتصاد کشور و اشتغال جوانان جویای کار این شهرستان مرزی دارد که باید با رفع مشکلات موجود در آن در جهت رونق فعالیت های اقتصادی گامهای خوبی برداشته شود.

استاندار خراسان رضوی صبح امروز با حضور در نقطه صفر مرزی، وضعیت توقفگاههای خصوصی و دولتی خودروهای باری، بخش بازرسی کامیونها با اشعه ایکس، محوطه پایانه گمرگ، وضعیت ورود و خروج کامیونهای باری و فعالیت سالن تجاری گمرک مرزی دوغارون را مورد بررسی قرار داد.

نظری همچنین در جریان این بازدید با برخی از بازرگانان و رانندگان ایرانی و افغان خودروهای حامل بار ترانزیت دیدار و گفت و گو کرد. 

سالانه یک و نیم میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲ میلیارد دلار از طرق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر می‌شود. 

همچنین هر سال بیشتر از یک میلیون مسافر از طریق این گذرگاه مرزی بین کشورهای ایران و افغانستان رفت و آمد می کنند. 

گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.

دوغارون پر رونق‌ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است بدین ترتیب که کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرکهای بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی این کشورها منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت می‌شود.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است که از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha