۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵
کد خبر: 84539163
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسپانیا به جمع کشورهای فضایی ملحق می‌شود

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵
کد خبر: 84539163
اسپانیا به جمع کشورهای فضایی ملحق می‌شود

تهران - ایرنا - شرکت «پی‌ال‌دی اسپیس» (PLD Space) اسپانیا از نخستین موشک فضایی «میورا۱» (MIURA ۱) رونمایی کرد که انتظار می‌رود تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شود. به این ترتیب اسپانیا به جمع کشورهای دارای ظرفیت پرتاب موشک به فضا خواهد پیوست.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، شرکت «پی‌ال‌دی اسپیس» (PLD Space) اسپانیا  از نخستین موشک فضایی «میورا۱» رونمایی کرد که قادر خواهد بود ماهواره‌هایی تا وزن  ۱۰۰ کیلوگرم را در مدار قرار دهد.

میورا۱ که نمونه ابتدایی تر میورا۵ است، انتظار می‌رود تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شود. به این ترتیب میورا۵ نمونه پیشرفته‌تری بوده و انتظار می‌رود نخستین ماموریت خود را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد و توانایی حمل پنج برابر بیشتر بار (بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم) را داشته باشد.

با نهایی شدن این دو پروژه، اسپانیا به جمع کشورهایی خواهد پیوست که تا کنون در پرتاب موشک و ماهواره‌های کوچک به فضا به موفقیت دست یافته اند. امری که در ارتقای بخش‌های کلیدی مخابراتی، دفاعی و تحقیقات علمی بسیار تاثیرگذار و ضروری است.

گفته می‌شود که برای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به فضا از همان فناوری موشک‌های بالیستیک استفاده می‌شود.

میورا۱ با ارتفاع حدود ۱۲ متر و وزن دو هزار و ۵۵۰ کیلوگرم تا فردا یکشنبه در موزه علوم طبیعی مادرید به نمایش گذاشته شده است و سپس برای انجام بررسی‌ها و آزمایش‌های ترکیبی به فرودگاه تِروئل و پس از آن به مرکز آزمایشگاهی اوئِلوا برای انجام آزمایش‌های سازگاری با زیرساخت‌های زمینی منتقل خواهد شد.

به نوشته ال پائیس، پس از تایید اعتبار توسط موسسه ملی فناوری هوافضا (INTA)، این نخستین ماموریت پرتاب یک موشک اروپایی در تاریخ خواهد بود.

مسئولان این شرکت اسپانیایی تاکید کردند که این یک پروژه پیشگام در اروپا است که اسپانیا را در زمره چهارده کشور با ظرفیت پرتاب ماهواره‌های کوچک به فضا قرار می‌دهد.

اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۷ با پرتاب نخستین ماهواره به فضا پیشگام اصلی فتح فضا لقب گرفت و سپس ایالات متحده در همین مسیر گام‌های بسیار جدی برداشت.

در قاره آسیا، کشورهای چین، ژاپن و هند پیشرفته‌ترین برنامه‌های فضایی را در اختیار دارند و کره شمالی نیز پس از این کشورها به باشگاه‌ کشورهای دارای قابلیت پرتاب ماهواره پیوسته است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha