صاحب‌نظر روس: تجارت آزاد با اوراسیا در کارنامه رئیسی ماندگار است

مسکو- ایرنا- مدیر مؤسسه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) روسیه با اشاره به امضای توافقنامه‌ تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران در دی‌ماه ۱۴۰۲ گفت: امضای این قرارداد در کارنامه خدمات سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری (شهید) ایران ماندگار است.

کنستانتین زاتولین چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: این قرارداد البته با حمایت رهبر (معظم انقلاب اسلامی) ایران و با مشارکت و پیگیری آقای رئیسی رئیس جمهوری و آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه تهیه و اجرا شد؛ ما همیشه این را به یاد خواهیم داشت.

فقدان رئیسی را غم و مصیبت برای همه می‌دانیم
معاون اول کمیته دومای دولتی فدراسیون روسیه در امور کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و همگرایی اوراسیا خاطرنشان کرد:‌ مردم روسیه شهادت رییس جمهور ایران و وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را به عنوان یک غم و مصیبت برای همه ما می‌دانند.
وی ادامه داد: من در تلگراف تسلیت خود نوشتم و اکنون در کتاب تسلیت این را تکرار کردم که در سال هایی که آقای رئیسی و آقای عبداللهیان به ترتیب به عنوان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به مردم ایران خدمت کردند، روابط ایران و روسیه از شکوفایی برخوردار بود.
این استاد دانشگاه و عضو پارلمان روسیه گفت: ما بسیار امیدواریم که مناسبات مسکو - تهران در آینده تنزل پیدا نخواهد شد و در روابط خود به اوج جدیدی برسیم؛ در همین حال،‌باید به شخصیت هایی که (در سانحه هوایی ایران) به شهادت رسیدند ادای احترام کنیم.
زاتولین با اشاره به آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ من مطمئن هستم که توسعه ای که در روابط دوجانبه روسیه و ایران شکل گرفته است، با شروع فعالیت دوره جدید مجلس شورای اسلامی تداوم خواهد یافت.
وی تأکید کرد: ما مطمئن هستیم که هیچ چیز ما را در مسیر روابط روسیه و ایران منحرف نخواهد کرد.

عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، خبر سانحه بالگرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای دست‌به‌دست شد و ۱۸ ساعت پس از جستجوی نفس‌گیر برای کسب اطلاع از وضعیت وی و همراهانش، سرانجام صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت همزمان با روز میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، خبر عروج شهادت‌گونه هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان اعلام شد.
آیت الله سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان همراه آیت‌الله شهید رئیسی بودند.


به گزارش ایرنا، توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به دنبال تلاش‌های دولت سیزدهم و پیگیری سیاست تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه، چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ (۲۵ دسامبر ۲۰۲۳) در نشستی با حضور مقاماتی از ۶ کشور طرف قرارداد در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد. این توافقنامه برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در مجلس شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه است.
با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشورها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.
اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد و هم اینک در حال اجرا است.

ارائه درخواست رسمی ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه اوراسیا
پیش از این و در ملاقات هفته نخست خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با باکیت جان ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت ناظر کشورمان در این اتحادیه تحویل مقام اتحادیه شد.
در این ملاقات، سفیر کشورمان ضمن برشمردن زمینه‌های متعدد همکاری جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از جمله امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین کشورمان و اعضای آن اتحادیه، اظهار داشت که سطح همکاری‌های فی‌مابین طی سالهای اخیر با سرعت ارتقا یافته و عضویت ناظر ایران در اتحادیه اوراسیا، روند همکاری‌ها را هموارتر خواهد کرد.
 ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز با ابراز تاسف از واقعه شهادت دکتر رئیسی و همراهان، این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. وی درخواست عضویت ناظر ایران در اتحادیه اوراسیا را خبر خوشی برای همه اعضا خواند و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های اتحادیه و کشورمان روز بروز توسعه یابد. 
اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است. رئیس فعلی اتحادیه سابقه تصدی سمت‌های نخست وزیری و وزیر امور خارجه قزاقستان و همینطور وزیر اقتصاد و سیاست مالی اتحادیه را در کارنامه خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha