۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۰۲
کد خبرنگار: 3138
کد خبر: 84528301
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمبر یادبود بهمن علاءالدین خواننده بختیاری در شهرکرد رونمایی شد

شهرکرد - ایرنا- همزمان با نشست هیات امنای بنیاد ایران‌شناسی شعبه چهارمحال و بختیاری و پانزدهمین سالگرد وفات بهمن علاءالدین هنرمند شناخته شده موسیقی بختیاری، آیین رونمایی از تمبر یادبود این هنرمند فقید روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسوولان و اهالی فرهنگ و هنر در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، بهمن علاءالدین متخلص به مسعود بختیاری از جمله هنرمندانی بود که سرودها و آوازهایش در زنده کردن زبان و ادبیات بومی و فولکور نقش بسزایی ایفا کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری و عضو هیات امناء بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان گفت: هنر زبان مشترکی است که می‌تواند انسان را به سوی کمال رهنمون کند و بهمن علاءالدین از جمله هنرمندانی است که توانسته است با بهره‌گیری از موسیقی در این مسیر به خوبی گام بردارد.

الله کرم نصیری با بیان اینکه آثار برجای مانده از این هنرمند، نقش ارزنده‌ای در احیا ادبیات و شاخصه‌های فرهنگی ایل بختیاری دارد، افزود: این هنرمند فقید پیش از پرداختن به هنر،در کسوت یک معلم و آموزگار مشغول به فعالیت بود و شخصت فرهنگی او در نوع نگاهش به ویژگی‌های قومی و طبیعت سرزمین بختیاری اثر گذاشت.

رییس بنیاد ایران‌شناسی شعبه چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از آلبوم‌های مال‌کَنون، دنگ و فنگ، برافتو، آستاره، هی جار، کبک تاراز، بهیگ، لچک ریالی، گل های کاغذی و ویر به عنوان مجموعه از آثار مهم و قابل توجه بهمن علاءالدین یاد کرد و گفت: اشعار این هنرمند برخاسته از زیست‌بوم زاگرس، باورها، آیین و تاریخ محلی است و به همین دلیل به خوبی با مخاطب ارتباط گرفته و ماندگار شده است.

عباس قنبری عدیوی در ادامه با بیان اینکه بنیاد ایران‌شناسی در تلاش است با تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مجموعه‌ای از آثار برجای مانده از تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین را برای استفاده پژوهشگران فراهم آورد، افزود: بانک مشاهیر و مفاخر چهارمحال و بختیاری از جمله این بانک‌های اطلاعاتی به شمار می‌رود.

وی تشکیل بانک اطلاعاتی با محوریت فولکلور، صوت و تصویر، مطبوعات و نشریات محلی، مساجد تاریخی و انتخابات را از دیگر فعالیت‌های این بنیاد در راستای پاسداشت و حفظ آثار باقی مانده از گذشتگان بیان و تصریح کرد: وجود کتابخانه تخصصی با هفت هزار و ۱۰۰ جلد کتاب، انجام ۶۰۵ پژوهش مستقل و جمع‌آوری ۱۵ هزار برگ سند تاریخی از دیگر اقدامات و منابعی است که در بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان برای استفاده پژوهشگران و محققان فراهم آمده است.

قنبری عدیوی به افزایش همکاری‌های این مرکز فرهنگی با دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و یادآور شد: انتشار تمبر یادبود بهمن علاءالدین هنرمند برجسته موسیقی لری و بختیاری از جمله ثمرات این نوع همکاری‌هاست تا بتوان برای معرفی هر چه بهتر مفاخر و بزرگان ایرانی اقدام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در بخش دیگری از این برنامه، ظرافت هنری بهمن علاءالدین در احیا زبان و ادبیات بختیاری را متذکر شد و گفت: آشنایی او با عطا جنگوک نوازنده تار و سه‌تار بر غنای آثار بهمن علاءالدین افزوده است.

ابراهیم شریفی افزود: این هنرمند به خوبی از زبان موسیقی و شعر و آواز برای احیا شاخصه‌های فرهنگی قوم لر و به ویژه بختیاری بهره برد و آثارش میان مردمان لر زبان و بختیاری به عنوان آثاری شناخته شده به شمار می‌رود.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه گفت: تغییر نگاه به هنر موسیقی و به‌کارگیری راهکارهایی برای بهره‌گیری از جنبه‌های متعالی موسیقی در تمامی ابعاد جامعه ضرورتی است که امید می‌رود  در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی مدنظر قرار گیرد.

حجت‌الله شیروانی همچنین با بیان اینکه اگر کار فرهنگی در راس امور قرار گیرد دیگر مباحث مربوط به جامعه نیز راه رشد و تعالی را طی خواهد کرد، افزود: بهتر آن است که شرایطی فراهم شود تا از هنرمندان و مفاخر هنر و ادب در زمان حیاتشان به نحو شایسته‌ای تجلیل شود.

به گزارش ایرنا، بهمن علاءالدین در ۱۲ آبان ۱۳۸۵ و در سن ۶۶ سالگی به علت نارسایی قلبی در شهر کرج درگذشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha