۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84526890
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنتاگون به بهانه امنیت، هویت همکارانش در افغانستان را مخفی می‌کند

تهران-ایرنا- وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده با از دسترس عموم خارج کردن ۱۲۴ هزار عکس و ۱۷ هزار فیلم از جنگ افغانستان، هویت افغان هایی را که به نیروهای آمریکایی و ائتلافی در افغانستان کمک کرده اند مخفی می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مجله ایرفورس در گزارشی در این زمینه افزود این فیلم و عکس ها قبلا بر روی سایت رسمی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا قابل دسترسی بود.

جان کربی سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون به خبرنگاران گفت: نگران این هستیم که طالبان به دنبال افراد، خانواده ها یا خویشاوندانی باشد که به ما در این جنگ کمک کرده اند. من فکر می کنم که چنین نگرانی هایی معتبر هستند و برای این تصمیم عذرخواهی نمی کنیم.

نظامیان آمریکایی در ۱۷ روزی که طالبان در افغانستان قدرت را در اختیار گرفت به تخلیه ۱۲۴ هزار شهروند آمریکایی و افغان و اتباع کشورهای ثالث با استفاده از پروازهای ۲۴ ساعته از فرودگاه حامد کرزی کمک کردند. وزارت خارجه آمریکا بر این باور است از زمان خروج آمریکا از خاک افغانستان صدها آمریکایی و چندین هزار افغان علاقه مند هستند به آمریکا منتقل شوند.

سرویس توزیع اطلاعات بصری وزارت دفاع آمریکا(DVIDS) عکس، فیلم و روایت های مربوط به وزارت دفاع را از سراسرجهان به صورت روزانه در وبسایتس در اختیار عموم قرار می دهد. تصاویر افغان هایی که از یک دهه پیش به آمریکایی ها کمک کرده اند تا زمان نامعلومی از دسترس خارج خواهد شد و آرشیو می شود.

کربی گفت شخصا این تصمیم را گرفته و با شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا  که همچنان به تخلیه افغان ها و خانواده های در معرض خطر آنها کمک می کنند، هماهنگ کرده است.

کربی گفت هنوز نشانه یا تهدید خاصی وجود ندارد که طالبان از سرویس توزیع اطلاعات بصری وزارت دفاع آمریکا برای شناسایی و هدف قرار دادن افغان ها استفاده می کند.

وی افزود: پنتاگون مخفیانه در حال بایگانی محتوای رسانه ای تخلیه نیروهای غیر رزمی در ماه های آگوست و سپتامبر (مرداد-شهریور) بوده است.

پیشتر «جان سوپکو»  بازرس ویژه امور بازسازی افغانستان، وزارت خارجه آمریکا و وزارت دفاع این کشور را به پنهان کردن اطلاعاتی متهم کرده بود. به گفته وی، اینها اطلاعاتی بودند که قانونگذاران و مردم برای درک مسئله سقوط دولت سابق افغانستان و خروج فاجعه بار نیروهای آمریکایی از این کشور به آن نیاز داشتند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: اگر اطلاعاتی که وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون  در انتشار عمومی‌ آنها مانع ایجاد کرده بودند، منتشر می‌شد، تصویر کاملی از آنچه در ماه اوت در افغانستان رخ داد ارائه می داد.

با این حال یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که این نهاد به دلیل نگرانی‌های امنیتی مربوط به اقدامات خروج از افغانستان با هدف حفاظت از هویت شهروندان و سازمان های افغان شریک ائتلاف غرب، برخی اقدامات انجام داده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha