بازتاب مراسم تشییع پیکرهای شهدای خدمت در رسانه‌های غربی/ در حال به روزرسانی

تهران- ایرنا- رسانه های غربی در حال پوشش وداع مردم در تهران با آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان که در سانحه هوایی روزیکشنبه به شهادت رسیدند، هستند و یکی از این رسانه‌ها در گزارشی اولیه عنوان کرد که از ساعات اولیه صبح مردم با حضور گسترده خود در خیابان های پایتخت حاضر شدند.

به گزارش ایرنا، مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی در تهران در حال برگزاری است.

خبرگزاری فرانسه در بازتاب اولیه خود درباره برگزاری مراسم تشییع در تهران تیتر زد، «ده ها هزار ایرانی به مراسم تشییع پیکر (آیت الله) ابراهیم رئیسی در تهران پیوستند».

این رسانه نوشت: ده هزار ایرانی با حضور گسترده در خیابان های تهران در روز چهارشنبه به مراسم تشییع (آیت الله) ابراهیم رئیسی و همراهان او که روز یکشنبه در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید، ملحق شدند.

خبرگزاری فرانسه عنوان کرد، در مرکز این شهر، مردم با در دست داشتن عکس هایی از رییس جمهوری ایران در داخل و اطراف دانشگاه تهران تجمع کردند.

شبکه خبری سی ان ان نیز ضمن اقدام به پخش مستقیم مراسم تشییع شهدای خدمت، شهادت آیت الله رئیسی را یک تراژدی خواند. سی ان ان بخش بامدادی خود را به پخش مراسم تشییع این مراسم اختصاص داد.

 «فردریک پلتن» خبرنگار این شبکه خبری مستقیم از تهران مراسم را گزارش کرد .وی به حضور پرشور و گسترده مردمی در این مراسم اشاره داشت. 

شبکه فرانس ۲۴ نیز مراسم تشییع شهدای خدمت در تهران را پوشش داد. این شبکه فرانسوی مراسم تشییع پیکرهای شهدای خدمت را در بخش خبری بامدادی امروز خود منعکس کرد.

همچنین شبکه الجزیره انگلیسی بخش خبری خود را به مراسم تشییع پیکرهای شهدای خدمت در تهران اختصاص داد. این شبکه تلویزیونی با پوشش زنده این مراسم گزارش داد: امروز در تهران ده ها هزار نفر در این مراسم رسمی به منظور ادای احترام به جانباختگان سانحه هوایی شرکت کرده اند. درهمین حال بسیار از مقامات کشورها منطقه به این مراسم آمده اند.

الجزیره انگلیسی در ادامه گزارش داد: در این مراسم مقاماتی از کشورهای منطقه از جمله نخست وزیر پاکستان، معاون رئیس جمهوری ترکیه، نخست وزیر عراق و مقامات ارشد حماس برای ادای احترام حضور یافتند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز ضمن پوشش این مراسم به حضور گسترده مردم در وداع با شهدای خدمت اشاره کرد و تصاویری از این مراسم به همراه فیلم پخش کرد. این خبرگزاری در گزارشی زنده مراسم امروز را با این تیتر پوشش داد: جمعیتی انبوه در مراسم تشییع آیت الله رئیسی شرکت کردند. این رسانه روسی در گزارشی زنده از تهران به تجمع مردمی برای شرکت در مراسم امروز چهارشنبه و اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد.

همچنین خبرگزاری تاس روسیه با تیتر «حضور جمعیت در مراسم خداحافظی با رئیس جمهور» به برگزاری مراسم باشکوه در تبریز، قم و سپس در تهران اشاره کرد و نوشت: تابوت قربانیان سانحه سقوط بالگرد به قم شهر مذهبی ایران منتقل شد. مراسم خداحافظی دیگری پیشتر در تبریز برگزار شده بود و سپس پیکرها به تهران و دوباره به قم منتقل شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز طی گزارشی حضور پرشور مردم در وداع با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را با عکسی از شرکت گسترده مردم منعکس کرد.

روزنامه دیلی میل انگلیس نیز با استفاده از تیتر «حضور ده ها هزار نفری مردم در خیابان های تهران» به بازتاب مراسم امروز پرداخت و افزود: در پایتخت، بنرهای بزرگی با عنوان «شهیدخدمت» برای قدردانی از خدمات رئیس جمهوری فقید ایران نصب شده و برخی دیگر از بنرها حاوی پیام «خداحافظی با خدمتگزار محرومان» است. مراسم تشییع در تهران که با حضور مهمانان خارجی برگزار می شود قرار است از دانشگاه تهران شروع شود و به میدان انقلاب در مرکز شهر ختم می شود.

تارنمای رادیو اروپای آزاد نیز به پوشش اخبار مربوط به این مراسم در تهران پرداخت.

تارنمای آلمانی دویچه وله با تیتر «تهران مراسم تشییع (آیت الله) رئیسی را برگزار می کند» مراسم امروز را پوشش داد و با درج تصاویری از مردم عزادار که پوسترهایی از رئیس جمهوری شهید را در دست داشتند، نوشت: «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران پیش از تشییع پیکر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فقید ایران و همراهانش اقامه نماز کرد.

این گزارش نوشت: بعد از اقامه نماز جمعیت حاضر تلاش کردند به سوی تابوت های حامل (آیت الله) رئیسی و همراهانش شتافتند. سپس تابوت ها بر دوش مردمی که شعار می دادند «مرگ بر آمریکا» تا ساختمان دانشگاه تهران حمل شدند.

دویچه وله در ادامه به غم و اندوه یاران رئیس جمهوری شهید نیز پرداخت و نوشت: «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران هنگام مراسم اشک می‌ریخت.

«پیکر رئیسی به تهران انتقال یافت» تیتری است که روزنامه انگلیس گاردین در پوشش مراسم تشییع امروز از آن استفاده کرد.

این رسانه افزود: پیکرهای رئیس جمهوری فقید ایران و سایر قربانیان سانحه سقوط بالگرد در روز یکشنبه قبل از برگزاری مراسم رسمی روز چهارشنبه با هواپیما به شهر قم و تهران انتقال یافت. گاردین به گزارش های داخلی درباره جمعیت گسترده‌ای که برای ادای احترام در خیابان های پایتخت جمع شده اند، پرداخت.

شبکه خبری بی بی سی انگلیسی نیز مراسم تشییع پیکرهای شهدای خدمت را در صدر خبری امروز خود قرار داد. این شبکه خبری گزارش داد: ده ها هزار نفر امروز در تهران در مراسم تشییع پیکر ابراهیم رئیسی که در سانحه سقوط بالگرد در روز یکشنبه گذشته جان باخت، شرکت کرده و اتحاد خود را به نمایش گذاشتند. 

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در خبرهای تیتر یک خود به اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب بر پیکر شهدای خدمت پرداخت و تیتر زد: «رهبر عالی ایران و رئیس حماس در این مراسم حضور داشتند». این رسانه با انتشار فیلمی از اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری نوشت: تابوت‌های حامل قربانیان این حادثه با پرچم ایران پوشانده شده بود و عکس آنها بر روی آنها قرار داشت. 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز گزارش داد: روز چهارشنبه، همزمان با حضور گسترده هزاران ایرانی در خیابان های تهران برای شرکت در مراسم عزاداری، «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر معظم ایران مراسم نماز را برای رئیس جمهوری این کشور اقامه کرد.

این گزارش افزود: مراسم تشییع از روز سه شنبه در تبریز شهر بزرگ نزدیک به محل بروز سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران آغاز شد. مراسم رسمی بر اساس آنچه که رسانه های ایران گزارش داده اند با حضور مقامات عالی رتبه خارجی در ساعت ۴ (به وقت محلی) برگزار می شود.

نیویورک تایمز نوشت: مشخص نیست چه تعداد از سران کشورهای خارجی در این مراسم حاضر خواهند شد. کاخ کرملین نیز اعلام کرده هیاتی را اعزام نخواهد کرد و انتظار می رود مقامات ترکیه حضور یابند. رسانه های دولتی ایران گزارش داده اند که اسماعیل هنیه رئیس شاخه سیاسی حماس برای شرکت در مراسم در تهران حضور داشته است. نیویورک تایمز در گزارش بازتاب خود تصاویری از زنان عزاداری را که پوسترهایی از رئیس جمهوری شهید را در دست داشتند، منتشر کرده است.

شبکه خبری ان بی سی نیوز نیز نوشت: انتظار می رود هیات هایی از کشورهای خارجی از جمله عراق، پاکستان، قطر، افغانستان، مصر، تونس، تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان در مراسم رسمی عصر امروز تهران شرکت کنند. روسیه به عنوان دوست نزدیک ایران، «ویاچسلاو وولودین» رئیس مجلس دوما را به ایران اعزام کرده است. رسانه های چین نیز روز چهارشنبه گزارش دادند ژانگ گواکینگ معاون نخست وزیر در مراسم شرکت می کند. ان بی سی نیوز همچنین به حضور اسماعیل هنیه در این مراسم و سخنرانی وی اشاره کرد. 

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز با انتشار عکسی از «آیت‌الله سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب ایران هنگام اقامه نماز بر پیکر شهیدان خدمت، نوشت: امروز «از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در آیین تشییع و اقامه نماز در تهران تجلیل شد.»

این رسانه ترکیه با پوشش خبر مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی، امیرعبداللهیان و دیگر مقاماتی که روز یکشنبه در سانحه سقوط بالگرد جان باختند، گزارش داد که «صدها هزار نفر از مردم در میدان انقلاب و مسیرهای اطراف آن برای شرکت در مراسم تشییع در میدان آزادی تجمع کردند.»

شبکه خبری راشاتودی نیز امروز در پیام‌رسان تلگرام، تصاویری از سیل جمعیت در بدرقه تاریخی شهید رئیسی و شهدای خدمت منتشر کرد و نوشت: «هزاران هزار نفر برای وداع با رئیس‌جمهور رئیسی و هموطنانش که در سانحه سقوط بالگرد جان باختند، در خیابان‌های تهران حضور دارند.»

این رسانه روس خاطرنشان کرد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید و همراهان محترمش نماز اقامه کردند.

تارنمای رسانه آمریکایی بلومبرگ، فیلمی از مراسم تشییع شهدای خدمت در تهران منتشر و اشاره کرد که «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در مقابل پیکر ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان و دیگر همراهان وی در سانحه هوایی اقامه نماز کرد.

مجله آمریکایی تایم نیز در گزارشی به مشارکت مردم در مراسم تشییع پرشکوه شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان پرداخت و نوشت: مقام معظم رهبری روز چهارشنبه بر پیکر رئیس‌جمهور فقید، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ایران که اوایل هفته جاری در سانحه سقوط بالگرد جان باختند، نماز خواندند. سپس، صدها هزار نفر در خیابان اصلی تهران در مراسم تشییع و بزرگداشت جان باختگان راهپیمایی کردند.

تارنمای شبکه اسکای نیوز در گزارشی مفصل به انعکاس حضور «ده‌ها هزار نفری مردم عزادار در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور فقید ایران، وزیر امور خارجه و دیگر جان‌باختگان حادثه سقوط بالگرد» در تهران پرداخت.

در گزارش این رسانه بریتانیایی آمده است: «در حالی که خیابان‌های تهران مملو از هزاران عزادار ایرانی است، [آیت‌الله] علی خامنه‌ای در مراسم تشییع [ شهید آیت‌الله] ابراهیم رئیسی نماز می‌خواند.»

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز آمریکا نیز ضمن پخش گزارشی از برگزاری مراسم تشییع پیکرهای شهدای خدمت و وداع مردم با رئیس‌جمهور خود در تهران، اشاره کرد که پیکر ابراهیم رئیسی فردا پنجشنبه به شهر زادگاه خود مشهد منتقل خواهد شد.

روزنامه واشنگتن‌تایمز امروز در بازتاب مراسم با شکوه بزرگداشت و تشییع پیکر مقام‌های شهید ایرانی تیتر زد :«اقامه نماز رهبر معظم ایران برای رئیس‌جمهوری فقید و سایر جان‌باختگان حادثه سقوط بالگرد».

این رسانه آمریکایی به «حضور صدها هزار نفری» در مراسم بزرگداشت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در خیابان‌های تهران اشاره و خاطرنشان کرد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نماز صبح امروز (چهارشنبه) شرکت کرده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha