۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱
کد خبرنگار: 1462
کد خبر: 84519474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مطالبه‌گری مردم در موضوع پسماند ضروری است

رشت – ایرنا - فرماندار آستانه اشرفیه با تاکید بر اینکه مردم باید در خصوص موضوع پسماند مطالبه گر باشند، گفت: باتوجه به وضعیت تولید زباله و مشکلات مربوط دفن پسماند، عموم مردم جامعه باید در این خصوص حساسیت ویژه ای داشته باشند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا ، حمید رضایی در نشست با تشکل های غیردولتی استان گیلان که در محل فرمانداری آستانه اشرفیه برگزار شد، دفع و دفن اصولی زباله را یکی از مشکلات اساسی در این شهرستان دانست و اظهار داشت: بحث زباله و پسماند همواره وجود داشته و این در حالی است که امروزه به علت تغییر الگوی مصرف در جامعه با چالش های بیشتری در این خصوص مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تغییر الگوی مصرف می تواند موجب کاهش حجم زباله در جامعه شود، ادامه داد: بی ثباتی در مدیریت حوزه پسماند، برخی ملالحظات، نبود راهکارهای مناسب، مدیریت های سلیقه ای، وجود فرهنگ های مغایر محیط زیست از جمله مسائلی هستند که در بحث پسماند با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

فرماندار آستانه اشرفیه به نقش متولیان فرهنگی در امر ترویج فرهنگ کاهش زباله نیز اشاره و یادآور شد: بحث کاهش زباله در جامعه باید با حساسیت و دقت بیشتری در اولویت کار دستگاه ها و متولیان فرهنگی قرار گیرد.

به گفته رضایی ، متولیان فرهنگی چون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره تبلیغات اسلامی ، حوزه های علمیه ، دانشگاه ها و دیگر مراکز و دستگاه ها باید با استفاده از ظرفیت های موجود جامعه را با معضلات و چالش های پسماند آشنا و زمینه کاهش تولید زباله را فراهم سازند.

وی به جلب مشارکت مردم در کاهش زباله نیز اشاره و اظهار داشت: متولیان امر در مدیریت پسماند ضمن جلب اعتماد مردم ، زمینه مشارکت آنان را در جهت اجرای طرح های تفکیک از مبدا فراهم کنند .

رضایی به نقش تشکل های غیردولتی حامی محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: بحث افزایش تولید زباله و ایجاد مشکلات زیست محیطی از دغدغه های مهم چنین تشکل هایی است.

وی ضمن قدردانی از تلاش ها تشکل های غیردولتی در جهت شناسایی و پیگیری مسائل زیست محیطی به خصوص پسماند اظهار داشت: انتظار می رود این تشکل ها با ارائه برنامه ها و راهکارهای اساسی متولیان امر پسماند را در جهت کاهش آسیب های ناشی از زباله یاری کنند.

در ادامه این جلسه اعضای تشکل های غیردولتی گیلان نیز به بیان برخی از مشکلات زیست محیطی در این استان پرداختند. عدم همکاری برخی ادارات و متولیان ، نبود برنامه مناسب در بحث دفع اصولی زباله ، کمبود امکانات ، نبود زیرساخت های مناسب جهت دفع اصولی زباله ، افزایش میزان تولید زباله از جمله مشکلاتی بود که از سوی این تشکل ها در زمینه پسماند عنوان شد.

این تشکل ها همچنین رفع مشکلات زیست محیطی را نیازمند عزمی ملی و عمومی دانستند و بر آشنایی عموم  جامعه در خصوص حقوق شهروندی خود در این حوزه تاکید کردند.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان، با داشتن ۲ بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت است.

روزانه حدود ۱۱۰ تن زباله در این شهرستان تولید می شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha