۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85480848
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

فرهنگ و سبک زندگی؛ چالش جوانی جمعیت در گیلان

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۷
کد خبر: 85480848
فرهنگ و سبک زندگی؛ چالش جوانی جمعیت در گیلان

رشت - ایرنا - قانون خانواده و جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ در کشور اجرایی شد؛ قانونی که حمایت همه‌جانبه از خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت را در دستور کار قرار داده‌ است اما از دیدگاه کارشناسان فرهنگ و سبک زندگی چالش جدی اجرای این قانون در گیلان است. با این وجود این طرح شیب تند کاهش فرزندآوری و جمعیت استان را کند کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ دهم آبان ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید و اجرای آن از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

این قانون مشتمل بر ۷۳ ماده قانونی و ۸۱ تبصره اجرایی شد که ۴۰ دستگاه اجرایی به شکل مستقیم و با برخورداری از تکالیف اختصاصی، مخاطب اجرای این قانون هستند؛ ستاد خانواده و جوانی جمعیت در استان گیلان نیز به مانند سایر استان ها به ریاست استاندار و به دبیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استاندار برگزار می‌شود.

امروز ۲۹ اردیبهشت ماه به بهانه هفته ملی جمعیت (از ۲۹ اردیبهشت تا چهار خرداد) نشست خبری با عنوان «خانواده، هویت مادری و جوانی جمعیت» از سوی امور بانوان و خانواده استانداری گیلان برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان برگزار شد جمعی از مدیران دستگاه‌های مرتبط با قانون خانواده و جوانی جمعیت و سازمان های مردم نهاد برای ارائه گزارش اجرای این قانون نقطه نظرات و گزارش هایی ارائه کردند.

حاضران در این نشست، گزارشی از عملکردشان در اجرای قانون خانواده و جوانی جمعیت در گیلان ارائه کردند و کنترل نسبی رشد منفی جمعیت و فرهنگ و سبک زندگی را مهمترین چالش اجرای این قانون دانستند.

فرهنگ و سبک زندگی؛ چالش جوانی جمعیت در گیلان

نسل گیلک با این روند رشد جمعیت، ۵۰ سال آینده نخواهد بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در این موضوع گفت: تبیین مزایای فرزندآوری و جوانی جمعیت برای خانواده‌ها ضرورتی جدی است و متولیان باید به این مهم تمرکز و توجه داشته باشند.

دکتر محمدتقی آشوبی اظهار کرد: در صورتی که رشد جمعیت در گیلان به همین منوال و با کندی پیش رود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد ضمن اینکه ۵۰ سال آینده نسل گیلک از بین خواهد رفت.

در صورتی که رشد جمعیت در گیلان به همین منوال و با کندی پیش رود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد ضمن اینکه ۵۰ سال آینده نسل گیلک از بین خواهد رفت. وی با بیان اینکه گیلان سالمندترین استان کشور بوده و از نرخ رشد منفی جمعیت برخوردارست، اضافه کرد: در ۲ سال اخیر شاهد کنترل نسبی رشد منفی جمعیت استان هستیم که امیدواریم با اقدامات فرهنگی ادامه یابد.

وی در ادامه با تشریح انجام تکالیف قانونی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجرای قانون خانواده و جوانی جمعیت افزود: ۶۰ درصد از مفاد این قانون مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف به اجرای آن هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۱۶ هزار زوج در اجرای این قانون از آموزش‌های پیش از ازدواج بهره‌مند شدند، ادامه داد: تشخیص بهنگام و درمان ناباروری در قالب نظام ارجاع از دیگر اقدامات دانشگاه در اجرای این قانون است.

وی افزود: پوشش کامل زوج‌های نابارور با کمک بیمه هم از جمله اقدامات حمایتی در این طرح است که و تاکنون بیش از چهار هزار زوج شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: طرح نجات فرزندان سقط «نفس» از برنامه‌های این دانشگاه است که برای منصرف شدن مادران از سقط جنین اقدامات قابل توجهی انجام شده و می شود.

نقش فرهنگ در میل به فرزندآوری مقدم بر اقتصاد است

مدیرکل بیمه سلامت گیلان نیز در این نشست خبری گفت: فرهنگ و اقتصاد ۲ عامل عمده در موضوع میل به فرزندآوری و افزایش جمعیت است؛ بسیاری موضوع اقتصاد را مطرح می‌کنند در حالیکه فرهنگ مهمتر از اقتصاد است.

دکتر محمود عاطف‌راد اظهار کرد: اگر اقتصاد به عنوان مهمترین عامل در موضوع فرزندآوری مطرح بود پس باید در شمال شهر تهران تعداد اعضای خانواده بیشتر باشد در حالیکه اینگونه نیست.

وی بیان کرد: باید تاثیر مثبت روحی و روانی فرزندآوری و جوانی جمعیت بر خانواده و جامعه توسط اساتید گروه‌های روانشناسی به خوبی تبیین شود.

تاثیر مثبت روحی و روانی فرزندآوری و جوانی جمعیت بر خانواده و جامعه توسط اساتید گروه‌های روانشناسی به خوبی تبیین شود. عاطف‌راد در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد بیمه سلامت گیلان در اجرای قانون خانواده و جوانی جمعیت افزود: تا قبل از اجرای این قانون خدمات به زوج‌های نابارور تحت پوشش و تعهد بیمه نبود اما با ابلاغ آن از سال ۱۴۰۰ بسیاری از خدمات تشخیصی و درمانی زوج‌های نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خدمات فوق تخصصی زوج‌های نابارور جزو تعهد سازمان بیمه سلامت قرار دارد و زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است، ادامه داد: ۲۷ مطب مامایی و ۲۰۷ ماما در مراکز خدمات جامع سلامت استان نیز طرف قرارداد با بیمه هستند.

بیشتر بخوانید:

حمایت از زوج‌های نابارور تلاشی برای جوانی جمعیت گیلان

فرهنگ و سبک زندگی؛ چالش جوانی جمعیت در گیلان

سه طرح جوانی جمعیت در دست اجراست

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان هم گفت: سه طرح جوانی جمعیت شامل؛ فرزندان تحول آفرین «فتان»، مشاوره خانواده محله محور با رویکرد ایرانی اسلامی و با هدف بهبود و مدیریت آسیب‌های اجتماعی، افزایش آگاهی عمومی و تلاش در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت های مردمی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و طرح جامع آموزش و تربیت کنشگران جمعیتی در استان در دست اجراست.

زهرا یعقوب نژاد در این نشست خبری به بیمه رایگان زنان خانه‌دار روستایی و عشایری اشاره کرد و افزود: بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ نفر از زنان روستایی و عشایری برای قرار گرفتن در پوشش بیمه ای شناسایی شده اند ضمن اینکه حق بیمه زنان غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر از سوی دولت کامل پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه به جای شعار «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» که در گذشته‌ها مطرح می‌شد اکنون باید شعار «فرزندان؛ سرمایه های زندگی هستند» مطرح شود، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری مهم بوده و رسانه‌ها در این موضوع نقش موثری دارند.

یعقوب نژاد همچنین با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه امور بانوان و خانواده استانداری گیلان در اجرای این قانون اظهار کرد: سه عنوان پژوهش با موضوع جوانی جمعیت در استان انجام شده‌است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان در این نشست موضوع شکل‌گیری میز تخصصی رسانه و جمعیت را هم مطرح کرد.

فاطمه حسینی مدیر یک تشکل مردم نهاد و در واقع تنها موسسه تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی، ایرانی در استان هم گفت: اصلی‌ترین مساله موضوع جوانی جمعیت رسیدن به گفتمان جریان‌ساز برای رفع موانع فرزندآوری است.

وی با ارائه گزارشی از اجرای طرح جامع آموزش و تربیت کنشگران جمعیت به صورت مجازی و حضوری اظهار کرد: مخاطبان این دوره ۵۶ ساعته؛ کنشگران جمعیت از هیات های مذهبی، کانون های فرهنگی جهادی و سازمان های مردم نهاد هستند.

فرهنگ و سبک زندگی؛ چالش جوانی جمعیت در گیلان

سبک زندگی؛ عامل کاهش جوانی جمعیت

دبیر یکی از سازمان های مردم نهاد نیز در این نشست با بیان اینکه سبک زندگی از عوامل مهم کاهش جوانی جمعیت و فرزندآوری در گیلان است نیز معتقد است، نقش سبک زندگی در کاهش جمعیت استان پررنگ‌تر از عوامل اقتصادی است.

سبک زندگی پررنگ‌تر از عوامل اقتصادی موجب کاهش جمعیت استان شده‌است. محدثه خوشحال اظهار کرد: مُنکر نقش اقتصاد در موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری نیستم اما اقتصاد مشکل و اولویت اصلی نیست؛ مشکل فرهنگ و سبک زندگی است که باید در این حوزه کارهای بنیادی انجام شود.

وی در ادامه از برگزاری همایش شکوه مادری به مناسبت هفته ملی جمعیت در گیلان خبر داد و افزود: در این همایش مادران دارای چهار فرزند به بالا تجلیل خواهند شد.

در ادامه این نشست معاون اعتبار بانک ملی گیلان، وظایف بانک‌ها در ارتباط با تسهیلات مربوط به قانون خانواده و جوانی جمعیت شرح داد و مدیرکل ثبت احوال استان نیز گزارشی از تعداد تولد، فوت و ازدواج ارائه داد.

مدیرکل ثبت احوال گیلان گفت: پارسال ۱۹ هزار و ۱۹۶ نوزاد در استان متولد شدند.

بیشتر بخوانید:

۱۹ هزار و ۱۹۶ نوزاد در گیلان متولد شدند

تسهیلات مشاغل خانگی برای والدین بیش از ۲ فرزند اولویت باشد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha