۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۵
کد خبر: 84500637
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نامه مدیران شرکت های تجاری برای توقف نابودی طبیعت

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین با اشاره به شروع پانزدهمین کنفرانس تنوع زیستی در چین از ارسال نامه سرگشاده رهبران برخی نام های تجاری شناخته شده به سازمان ملل برای اقدامی معنادار جهت توقف نابودی طبیعت خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه انگلیسی، رهبران برخی صاحبان شرکت های تجاری بزرگ پیش از اجلاس چین که قرار است با هدف تدوین پیش نویس توافق نامه سازمان ملل متحد برای تنوع زیستی برگزار شود، هشدار داده اند که رهبران جهان باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از تخریب طبیعت و اکوسیستم انجام دهند.

مدیران ارشد برخی نام های تجاری شناخته شده از جمله "یونیلیور"، "اچ اند ام" و 9 شرکت دیگر در نامه ای سرگشاده از دولت ها خواسته اند تا اقدامات معنی داری در مورد انقراض گسترده حیات وحش و فروپاشی اکوسیستم ها انجام دهند و یا در غیر این صورت با خطر مرگ سیاره زمین روبرو شوند.  

این هشدار در حالی مطرح می شود که چین برای نخستین بار میزبانی مرحله افتتاحیه کنفرانس تنوع زیستی را با حضور بیش از یک هزار و 800 نماینده برعهده دارد.  

"ائتلاف تجارت برای طبیعت" در این نامه می گوید که پیش نویس توافق نامه سازمان ملل متحد به سبک طبیعت که شامل اهداف حذف آلودگی پلاستیک، کاهش مصرف سموم دفع آفات تا دو سوم و به نصف رساندن میزان گونه های مهاجم تا سال 2030 است، برای جلوگیری از خطر نابودی جهان کافی نیست.  

از سوی دیگر بیش از یک هزار شرکت با درآمد 4.7 تریلیون دلار (3.5 تریلیون پوند) خواسته اند تا سیاست هایی برای جبران خسارات ناشی از نابودی طبیعت تا سال 2030 اتخاذ شود.

توافقنامه آب و هوایی پاریس هم که در سال 2015 تصویب شد، یک معاهده بین المللی لازم الاجرا برای مقابله با بحران آب و هوایی و با تعهد به حفظ گرمایش زمین تا زیر 2 درجه سانتیگراد است. این در حالی است که براساس توصیه های علمی میزان گرمایش کره زمین باید به زیر 1.5 درجه سانتیگراد یعنی سطحی پیش از صنعتی شدن برسد.

در نامه ائتلاف تجارت برای طبیعت همچنین آمده است: «وضعیت طبیعت در نقطه خطرناکی است و زمان علیه ماست. ما باید نابودی طبیعت را به دلیل اهمیتی که دارد به رسمیت بشناسیم. ما باید درک کنیم در حالیکه مقابله با تغییرات آب و هوایی بسیار مهم است، طبیعت راه حل های بسیاری به ما نشان می دهد. کنفرانس تنوع زیستی آخرین و بهترین شانس ما برای تغییر روند از دست دادن تنوع زیستی است. اما پیش نویس چارچوب جهانی تنوع زیستی فاقد بلندپروازی ها و ویژگی لازم برای انجام اقدامات فوری مورد نیاز است».

بر اساس گزارش سال گذشته شرکت بیمه اتکایی "سوئیس ری"، بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی سالانه جهان یعنی رقمی برابر با 42 تریلیون دلار (32 تریلیون پوند) به تنوع زیستی با عملکرد بالا بستگی دارد. امری که خود نشانگر این است یک پنجم کشورهای جهان در معرض فروپاشی اکوسیستم خود هستند.

«روبرتو مارکز» مدیر عامل شرکت چند نام تجاری شناخته شده از جمله "بادی شاپ" که از امضاکنندگان این نامه نیز هست، می گوید: «ما باید تاثیر خود را بر آب و هوا و طبیعت با همان نظمی که سود و زیان خود را پیگیری می کنیم، دنبال کنیم». وی افزود: «ما از دولت ها می خواهیم همه یارانه های مضر را حذف و تغییر مسیر دهند. دولت ها هنوز یارانه های زیادی را برای صنایع و طرح هایی که برای طبیعت بسیار مضر هستند، ارائه می دهند».

مارکز گفت که ریاست چین بر اجلاس پیش رو یک لحظه مهم و حساس بود زیرا به زودی تصمیمات بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان تعیین می کند که آیا جهان در این قرن به اهداف زیست محیطی رسیده است یا خیر.

انتظار می رود «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین این هفته در نخستین مرحله رسمی مراسم کنوانسیون تنوع زیستی سخنرانی کند.

پانزدهمین کنفرانس بین المللی تنوع زیستی سازمان ملل متحد  از امروز دوشنبه در شهر کونمینگ مرکز استان «یون نان» واقع در جنوب غرب چین آغاز شد و تا روز جمعه ادامه دارد. بیش از یک هزار و 800 نماینده به صورت آنلاین و آفلاین از کشورهای مختلف جهان در این رویداد بین المللی که در دو قسمت و در دو فاصله زمانی برگزار می شود حضور دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha