۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبر: 84493480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز نبرد با بحران انرژی در بروکسل

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبر: 84493480
آغاز نبرد با بحران انرژی در بروکسل

تهران- ایرنا- در مواجهه با بحران اخیر انرژی در اروپا، وزیران اقتصاد و دارایی منطقه (یوروگروپ) در نشست دوشنبه بروکسل به بحث و بررسی درباره مقابله با افزایش تورم و صعود پرشتاب بهای انرژی در آستانه فصل سرما پرداختند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، در همین راستا کمیسیون اروپا با ارائه دستورالعملی از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست در این اجلاس درخصوص کاهش تورم که به ۳.۴ درصد در ماه سپتامبر (شهریور) رسیده و همچنین مقابله با بحران انرژی راهکارهای خود را مطرح کنند.

اسپانیا که هفته های اخیر را یکی پس از دیگری با رکوردهای جدید در افزایش قیمت برق سپری کرده، از اتحادیه اروپا خواست با بومی کردن مسئله افزایش بهای انرژی صرفا در سطح اروپا، راهکارهایی را که در اجلاس ۲۲-۲۱ اکتبر مطرح خواهد شد، ارائه نماید.

نشست یوروگروپ که «نادیا کالوینیو» معاون اقتصادی دولت اسپانیا نیز در آن حضور دارد، مسئله افزایش تورم و بودجه های تخصیص داده شده از سوی این کشورها برای سال ۲۰۲۲ را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.

آغاز نبرد با بحران انرژی در بروکسل

تاثیر افزایش بهای انرژی بر بهبود اقتصادی

براساس دستورالعمل نشست، از منظر اقتصادی، افزایش فوق العاده قیمت های بخش انرژی تاثیر بالقوه ای در روند بهبود اقتصادی دارد.

در همین حال کارشناسان تاکید می کنند که انرژی یکی از هزینه های قابل توجه در شرکتها و منازل مسکونی محسوب می شود و تخمین قیمت آنها در زمان تعیین بودجه، به ویژه با توجه به «نوسانات اخیر» بسیار ضروری می نماید. همچنین افزایش قیمت ها «تاثیر نامتناسبی» بر گروه هایی با درآمد کمتر و خانه های قدیمی تر خواهد گذاشت.

همچنین یکی از منابع مطلع با تاکید بر اینکه گزینه های مطرح «بسیار متفاوت» خواهند بود گفت: درمجموع، بهترین راهکارها و اقدامات برای دستیابی به اهداف جمعی بدون ایجاد اختلال در عملکرد بازار انرژی، مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

راهکارهای اروپا

طبق اعلام وزارت دارایی اسپانیا، اگرچه نتایج عملیاتی مشخصی در کوتاه مدت انتظار نمی رود، با این وجود اسپانیا بر این باور است که طرح مسئله بحران انرژی و افزایش بهای آن در سطح قاره و جستجوی راهکارهای مشترک بسیار حائز اهمیت خواهد بود. زیرا این چالش جمعی بر موضوعات مهم دیگر مانند تورم و نابرابری اقتصادی و ... بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آغاز نبرد با بحران انرژی در بروکسل

اسپانیا همچنین از موضوع خرید گاز از سوی اتحادیه اروپا برای کاهش روند نوسانات در بازار انرژی دفاع کرد و ایتالیا نیز ضمن حمایت از این طرح، در زمینه ذخایر انرژی نیز خواستار ارائه راهکار شد. فرانسه نیز به نوبه خود، خواست با تحلیل افزایش قیمت انرژی در هر کشور و آثار اقتصادی آن در میان مدت، اقدامات ساختاری برای محدود کردن نوسانات بازار انرژی و مدیریت ذخایر گاز و کاهش وابستگی کشورها در این زمینه صورت گیرد.

در هفته های اخیر، برخی کشورهای اروپایی از کمیسیون اروپا خواستار ارائه راهکار در برابر افزایش عمومی قیمت ها شدند؛ این مسئله به حدی جدی است که برخی از دولت های اروپایی را وادار به اتخاذ اقدامات ملی کرده است.

در حال حاضر، کمیسیون اروپا صرفا متعهد شده تا فهرستی از تدابیر مورد اجرا براساس قوانین جاری را ارائه دهد که شامل اقداماتی مانند فعال کردن مالیات بر ارزش افزوده در کنار دیگر مالیاتها، کمک های مستقیم به مصرف کنندگان و تدابیر موقت برای منازل و شرکتهای کوچک می شود.

از سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ که بهای برق به طور متوسط تا ۸۰ درصد در اروپا افزایش یافت همچنان روند صعودی را طی می کند. همین افزایش بهای انرژی یکی از عوامل اصلی افزایش تورم است که از اوایل سال بدون توقف شتاب گرفته تا به ۲ درصد سقف موردنظر بانک مرکزی اروپا رسیده است.

با این وجود، بانک مرکزی اروپا تاکید می کند که این افزایش تورم ناشی از روند بهبود اقتصادی پساکرونا و کمبود برخی منابع، موقتی است و پرونده تورم در پایان سال جاری با ۲.۲ درصد افزایش بسته می شود و در سال ۲۰۲۲ با روند کاهشی به میزان ۱.۷ درصد خواهد رسید.  

با این وجود، همچنان تردیدهای بسیاری درباره این چشم انداز وجود دارد و بانک مرکزی نیز درباره خطر افزایش قیمتها بیش از حد پیش بینی شده، هشدار داده است.

افزایش تورم در طولانی مدت هزینه های شرکتها و دولتها را که باید حقوق و مزایا را با هزینه های بالای زندگی تطبیق دهند، افزایش می دهد. همچنین باعث افزایش هزینه مبادلات تجاری خواهد شد، در حالی که منطقه اروپا هنوز به طور کامل موفق به احیای اقتصادی پساکرونا نشده است.

به گزارش ایرنا، افزایش بهای گونه‌های مختلف انرژی (برق، گاز، نفت و ...) اقتصاد جهان را در وضعیت بحرانی قرار داده است که فرآیند بهبود اقتصادی را در دوره پساکرونا به خطر می‌اندازد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha