سهم ۱۶۰ میلیارد تومانی عشایر کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: هم‌اینک افزون بر ۱۶۰ میلیارد تومان به طور سالانه و مستقیم از محل مالیات بر ارزش افزوده برای رسیدگی به امور عشایر کشور دریافت می‌شود.

به گزارش ایرنا، شاهپور علایی مقدم، چهارشنبه در جلسه شورای عشایر استان فارس در شیراز افزود: افق و شاهکار قانونگذاری در برنامه ششم توسعه سبب شد که بر خلاف برنامه پنجم که هیچ ظرفیت قانونی در آن برای عشایر وجود نداشت در این برنامه (ششم) ظرفیت‌های قابل توجهی برای عشایر لحاظ شود.
وی ادامه داد: برای توسعه جامعه نیاز به ابزار است که ظرفیت قانون یک ابزار مهم است و اگر قانون نباشد پیگیری ‌ها به نتیجه نمی‌رسد.
او اظهار داشت: ظرفیت‌های قانونی خوبی برای عشایر ایجاد شده از جمله مالیات بر ارزش افزوده که از همه بر اساس قانون دریافت می‌شود.
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: قبل از برنامه ششم ۷۰ درصد منابع مالیات بر ارزش افزوده برای شهرها و ۳۰ درصد برای روستاها استفاده می‌شد و عشایر مغفول مانده بودند اما افزوده شدن عبارت ‘و عشایری’، آثار بزرگی برای عشایر به دنبال داشت و در حال حاضر افزون بر ۱۶۰ میلیارد تومان در سال به طور مستقیم و از محل مالیات بر ارزش افزوده برای رسیدگی به امور عشایر دریافت می‌شود.
علایی مقدم گفت: یا در ماده ۲۷ که ارتقای شاخص‌های جامعه عشایری است سالانه پنج درصد از این قانون که برای بخش برون دستگاهی سازمان امور عشایر بسیار اثرگذار است اختصاص می‌یابد.
وی اظهار داشت: همین بند قانونی باعث شده که ما در آموزش و پرورش، بهداشت، راه، آب و مسائل فرهنگی در حوزه عشایر بتوانیم شاخص‌ها را ارتقا دهیم.
او گفت: وقتی تا پایان امسال بنا است ۸۰۰ خانه بهداشت سیار در کشور توزیع شود که تاکنون ۲۶ مورد آن در فارس توزیع شده، مبنای آن همین قانون برنامه ششم بوده که قانونگذار در ماده ۲۷ مکلف کرده که دستگاه‌های خارج از سازمان امور عشایر در جهت ارتقاء شاخص‌های عشایر در حوزه‌های مختلف اقدام کنند.
وی ادامه داد: در همین مجلس ۵۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه ملی برای آموزش و پرورش امضا کردیم، بسیج عشایری و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه نیز بنا است حدود ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه برای محرومیت زدایی در کشور اجرا کند که همه اینها ظرفیت قانونی است که آثار بسیار خوبی داشته و خواهد داشت.
علایی مقدم، در خصوص پروژه های بند هـ تبصره چهار نیز گفت: در بودجه سال ۹۸ برای آبرسانی روستایی از محل تامین اعتبار صندوق توسعه ملی مبلغی اختصاص یافت اما اسمی از عشایر در آن نبود که به دستور رهبر معظم انقلاب از محل این صندوق در سال ۹۸ افزون بر ۲۵۲ میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز ۱۳۵ میلیارد تومان برای نزدیک رسانی آب و انتقال آب با لوله و ایستگاه پمپاژ و همچنین اتمام پروژه های نیمه تمام اختصاص یافت.
وی افزود: شاخص برخورداری عشایر از آب آشامیدنی سالم و پایدار قبل از انقلاب هفت درصد بود و بعد از انقلاب و تا قبل از دستور رهبری در سال ۹۸ نیز به ۴۳ درصد رسیده بود که با دستور رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی، در عرض ۲ سال این شاخص به به ۶۳ درصد رسید.
او اضافه کرد: واگذاری ۲۰ هزار پنل خورشیدی به عشایر با یارانه با افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض نیز از دیگر کمک‌هایی بود که به جامعه عشایری کشور شد.
وی، با اشاره به کاهش بی سابقه میانگین بارش در کشور و رسیدن آن به ۱۳۲ میلیمتر گفت: وقتی بارش کم می‌شود اولین آثار سوء آن برای عشایر است چرا که تمام امید عشایر این است که بتوانند علوفه مورد نیاز دام خود را از مراتع به دست آوردند و وقتی مراتع را از دست می‌دهند ناامید می شوند و نمی‌توانند دام خود را پروار کنند.
رئیس سازمان امور عشایر کشور، با اشاره به وارد آمدن خسارت حدود ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به مراتع عشایر در کشور در سال جاری افزود: ۸۴ میلیون هکتار مرتع قابل بهره برداری در کشور وجود دارد که ۳۴ میلیون هکتار آن در دست عشایر است.
علایی مقدم افزود: در حقیقت عشایر در ۵۹ درصد سرزمین جغرافیایی کشور حضور دارند و سازمان امور عشایر باید در این ۵۹ درصد به آنها خدمات دهد که کار بسیار سختی است.
او اظهار داشت: ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم که همکاران ما باید در  سال حداقل ۲ مرتبه آنها را اصلاح کنند.
وی، در خصوص اقدامات انجام شده در جهت مدیریت خشکسالی گفت: اولین کاری که در این زمینه انجام شد بحث خرید تضمینی دام عشایر بود که گرفتن مصوبه آن کار سختی بود اما انجام شد.
علایی مقدم افزود: البته ما از وضعیت خرید راضی نیستیم، نباید در ایام خشکسالی به خرید دام عشایر نگاه اقتصادی داشته باشیم چرا که این خرید با هدف حمایت انجام می‌شود نه کسب سود.
او اضافه کرد: پشتیبانی امور دام باید نگاه حمایتی داشته باشد، وقتی گفته می‌شود خرید تضمینی یعنی نگاه حمایتی نه نگاه اقتصادی و این نگاه باید در این فرایند حاکم باشد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته بنا است تا پایان مهرماه امسال یک میلیون دام از عشایر خریداری شود که تا امروز که یک هفته از مهرماه سپری شده فقط ۷۵ هزار راس دام از عشایر خریداری شده که این رضایت بخش نیست و در مقابل آثار خشکسالی خیلی کم و ناچیز است.
علایی مقدم گفت: دومین اقدام ما برای کاهش آثار خشکسالی، بخشودگی تسهیلاتی است که عشایر در سال گذشته دریافت کردند.
وی، تنوع بخشی به شغل‌های عشایری با هدف کمک به عشایر در زمان خشکسالی را از برنامه‌های سازمان امور عشایر کشور دانست و تصریح کرد: اگر ما شغل‌های دیگری از جمله صنایع دستی، تقویت زنان عشایری، صندوق های خُرد زنان عشایری و صنایع تبدیل و تکمیلی را برای عشایر تعریف کنیم در زمان خشکسالی بخشی از آسیب‌ها را کاهش خواهد داد.
وی، استان فارس را پایتخت عشایری کشور دانست و افزود: امسال در مجموع ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار به شکل مستقیم و غیر مستقیم به این استان ابلاغ کرده‌ایم هرچند این عدد نیز در مقابل خسارت‌هایی که به عشایر این استان وارد شده کم است.
علایی مقدم، بر لزوم صدور کارت شناسایی و تردد برای عشایر نیز تاکید کرد و گفت: جمعیت عشایر استان فارس جمعیت قابل توجهی است و حدود ۱۵۰ هزار نفر از عشایر کشور در قالب ۳۴ هزار خانوار در این استان حضور دارد که صدور کارت شناسایی و تردد برای آنها بسیار ضروری است.
وی گفت: این در حالی است که تاکنون فقط ۱۳ هزار کارت شناسایی و تردد برای عشایر این استان صادر شده است.
وی اضافه کرد: از آنجا که از آذرماه به بعد تمام خدماتی که بنا است به عشایر ارائه شود فقط با کارت تردد و عشایری خواهد بود بنابراین که تعاونی‌های عشایر تلاش کنند که تمام جامعه عشایر تحت پوشش قرار گیرند.
او افزود: معافیت عشایر از پرداخت سهم بیمه عشایری در زمان خشکسالی و بیمه رایگان ۱۰۰ هزار خانوار بی بضاعت عشایر در کشور از دیگر مباحثی است که در دست پیگیری داریم.
وی گفت: همچنین یک هزار دانش آموز عشایری نیز در مدارس شبانه روزی کشور تحصیل خواهند کرد که مقدمات این کار فراهم شده است.
رئیس سازمان امور عشایر کشور تصریح کرد: در اسفندماه امسال نیز با همکاری سازمان بسیج عشایری، کنگره ۱۰ هزار شهید عشایری را برگزار خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha