۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۰۹
کد خبرنگار: 931
کد خبر: 84473623
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

برنامه‌ریزی مشارکتی، کشف ظرفیت ها و تقویت اجتماعات محلی را در پی دارد

اصفهان - ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: برنامه‌ریزی مشارکتی منجر به کشف و ایجاد ظرفیت‌های نهادی، تقویت اجتماعات محلی، توسعه مدیریت راهبردی-مشارکتی، بسیج منابع انسانی و تمرکز زدایی می گردد.

به گزارش ایرنا، سید حسن قاضی عسکر، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: برنامه‌ریزی مشارکتی که به‌نوعی برنامه‌ریزی پایین به بالا است مبتنی بر مشارکت جمعی و بسیج اجتماعی است که درنهایت می‌تواند منجر به اعتلای مدیریت و برنامه‌ریزی شهری شود.

وی افزود: وجود معضلاتی چون افزایش نابهنجاری‌های اجتماعی، کمرنگ شدن هویت و حس تعلق اجتماعی، افزایش مشکلات اکولوژی اجتماعی و محیطی، نابرابری  شکاف اجتماعی- اقتصادی و درمجموع کاهش کیفیت زندگی منجر به آن شده که در سطح جهانی از رویکرد راهبرد مشارکتی استفاده شود.

قاضی عسکر ادامه داد: رهیافت‌های حاکم بر راهبرد مشارکتی را می‌توان در دو قالب کلان و خرد تبیین کرد، که در رویکرد اول مدیریت متمرکز، اقتدارگرا در سطح کلان یا به تعبیری از بالا به پایین و در رویکرد دوم مشارکت جمعی، بسیج اجتماعی، برنامه‌ریزی مشارکتی از پایین به بالا موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در فرآیند برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری، استفاده از راهبردهای مشارکتی و رویکرد برنامه‌ریزی از پایین به بالا به‌تدریج مورد اجماع برنامه‌ریزان قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این رویکرد نیازمند تعریف نظام تقسیمات فضایی خردتری است که می‌توان "محله" را به‌عنوان واحد پایه و محور برنامه‌ریزی مشارکتی در عرصه همگانی در شهرها قلمداد کرد.

وی افزود: با توجه به این رویکردِ شورای هماهنگی طرح "توسعه و تحول اجتماع‌محور" محلات کم برخوردار استان اصفهان، پیش‌نویس طرحی را آماده کرد که چشم‌انداز آن تبدیل محلات کم برخوردار به محلاتی با کودکان، نوجوانان و جوانان توانمند و کارآمد و مؤثر در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ است.

وی یادآور شد: این طرح در اصفهان به‌عنوان استان پایلوت برای اولین بار اجرا می‌شود تا پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح، سایر استان‌ها از تجربه استان اصفهان به‌عنوان مدلی برای ارتقا جایگاه همه محله‌های کم برخوردار کشور استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان تصریح کرد همدلی، همراهی و همکاری ساکنین محلات کم برخوردار استان، ضمن حمایت نهادهای مختلف برای پیشبرد اهداف این طرح در راستای کاهش محرومیت‌ها بسیار مهم و ضروری است.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح "توسعه و تحولِ اجتماع محور" در ۸۵ محله استان اصفهان شهریور امسال آغاز شد؛ در قالب این طرح که برای محله‌های کم‌ برخوردار اجرا می‌شود مقرر است برنامه‌های توسعه‌ای مانند تهیه مسکن، ارائه خدمات ضروری، آموزش، اشتغال‌زایی، توانمندسازی، بهداشت و درمان انجام شود.

بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی اکنون ۹ میلیون نفر از جمعیت بیش از ۸۱ میلیونی کشور در حاشیه ۹۱ شهر به وسعت ۵۳ هزار هکتار زندگی می‌کنند و بر این اساس جمعیت حاشیه‌نشین کشور با احتساب اتباع بیگانه به ۱۳ میلیون نفر می‌رسد.

درمجموع بیش از ۲ هزار هکتار از گستره شهرهای استان اصفهان شامل اصفهان، کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و شهرضا را مناطق حاشیه‌نشین تشکیل می‌دهند.
نسبت حاشیه‌نشینان استان اصفهان به کشور به‌غیراز آمار اتباع بیگانه ازنظر جمعیت و وسعت به ترتیب حدود پنج و چهار درصد است.

اصفهان با حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، سومین استان پرجمعیت کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha